Femke schreef op: 01-07-2017 23:01:39 |
Hoi! Mijn oudste gaat straks beginnen op de middelbare school. Ruim na onze weloverwogen keuze, besloot de school alles om te gooien. Dit jaar gaan de brugklassers beginnen met het nieuwe leren. Even kort wat het beetje inhoud: geen klassen maar groepjes van 8 leerlingen met 1 coach. Elke dag van 8.30-15.30 naar school, sochtends de kernvakken, smiddags les in keuzemodules. Er wordt getoetst, maar er komen geen cijfers, er komt dan feedback over wat je wel/niet beheerst, of waar je juist goed in bent. Laatste uur per dag samen met de coach aan je huiswerk en leerdoelen werken. Hier mee denken ze hiaten in de kennis te voorkomen, zijn ze af van de zesjes cultuur, en voorkom je verveling. Het is een scholengemeenschap, niveau waarop je binnenkomt is minimaal het niveau waarop je eruit gaat, red je het niet wordt je gecoached en worden je leerdoelen aangepast. Na de eerste schok, ben ik wel licht enthousiast, op google zie ik meerdere scholen die dit zo doen, en hoop verhalen van leerkrachten, maar nergens de ervaringen van ouders. Zijn er hier ouders met ervaring met het nieuwe leren op de middelbare? |
Quote |
Boterbloem schreef op: 01-07-2017 23:30:19 |
Ik zou vooral nieuwsgierig zijn naar het vervolgonderwijs: kunnen ze doorstromen? Want op zich klinkt het ontzettend mooi en positief. |
Quote |
Chloe schreef op: 02-07-2017 00:10:08 |
Je doet examen, dus je krijgt een diploma en dat is nodig voor de vervolgopleiding. Nadeel is wel
dat het vervolgonderwijs er nog niet goed op afgestemd is. School van mijn dochter werkt ook ongeveer zo bij wijze van experiment en gaat dat komend jaar uitbreiden. Je kan dus bv op alle vakken op havo niveau examen doen, behalve één of meerdere vakken waar je zwakker in bent. Die doe op mavo niveau. Officieel heb je dan een mavodiploma. En ondanks dat je in de andere vakken op havoniveau examen hebt gedaan, kan je momenteel nog niet naar een hbo opleiding. Ik vind dat dat zou moeten veranderen, dan is deze manier van onderwijs echt effectief. |
Quote |
Xsara schreef op: 02-07-2017 08:33:38 |
Ik begrijp niet waarom ze dat doen. als jij een onvoldoende voor een vak hebt beheers je het
ook niet en kan er ook aan gewerkt worden toch? nu lijkt het net of het halen van een goed of slecht
cijfer iets slechts is. ik zie het geven van cijfers juist meer als een makkelijke overzichtelijke
methode om juist te zien waarin je goed of minder goed bent en waar dan aan gewerkt moet worden. ik zeg tegen mijn kinderen ook altijd dat je juist moet werken aan de vakken waar je een minder goed cijfer voor hebt. ik begrijp dat het schoolsysteem aangepast moet worden want het is al veel te lang hetzelfde en de wereld verandert. Maar of dit nu een goed idee is betwijfel ik. |
Quote |
Caatje schreef op: 02-07-2017 08:55:32 |
Mijn man vraagt waar die school is, want die vindt het niet verkeerd klinken, maar onze oudste, die
ook volgend jaar op vo gaat beginnen, wil liever cijfers. 😄 Ik vind het ook niet verkeerd klinken, maar het staat nog erg in de kinderschoenen. Ik zou me net als Boterbloem afvragen hoe het met vervolgonderwijs zit en zo. Ik ben ook benieuwd waar al die groepjes van 8 gaan zitten in dat laatste uur? Ze zullen toch niet allemaal in een aparte klas kunnen zitten. Ik blijf dit topic ook even volgen. |
Quote |
Vera schreef op: 02-07-2017 08:56:10 |
Oh ik zou hier heel blij van worden! Mits er wel kans op doorstroming is en ze nog wel goed blijven
kijken naar kind/niveau en zich inzetten |
Quote |
Femke schreef op: 02-07-2017 09:11:08 |
Ze krijgt voor tentamens en eindexamen gewoon cijfers. Ze zeggen dat je instroomniveau je
uitstroomniveau wordt en dat als je ergens goed in bent een niveau hoger examen mag doen. Het geven
van cijfers zorgt er niet voor dat als je iets niet beheerst de lesstof al verder gaat. Dit geeft
vaak in de bovenbouw problemen. Je kunt best een voldoende halen terwijl je 1 onderdeel totaal niet
snapt. Een gemiddelde puber gaat voor een zes en stopt er niet meer energie in dan nodig, dat effect
ben je helemaal kwijt. Ook het idee van hard leren en werken en dan toch een onvoldoende halen,
wordt nu positiever omgebogen. Kinderen worden zo meer verantwoordelijk gehouden voor hun eigen
leren en niet de ouders die zitten te pushen, ook is er tijdens het huiswerk altijd iemand die de
juiste uitleg kan geven aanwezig en groepsopdrachten worden gewoon op school grotendeels
gedaan...Tja in mijn ogen positief maar ervaringen uit de praktijk hoor ik graag.... |
Quote |
Femke schreef op: 02-07-2017 09:15:07 |
School zegt wel dat iedere groep met hun coach in een aparte ruimte zit, dat is namelijk 1 van de
dingen die ik ook specifiek heb nagevraagd per mail...maar moet het nog zien. De leerkrachten kwamen
iig zeer enthousiast over, en hoop dat ze het eerste jaar gied hun best doen om het te laten slagen
![]() |
Quote |
Lisje schreef op: 02-07-2017 09:42:07 |
Het idee is prachtig, lastige is dat ze er nu mee gaan starten, dus dat het wrs. niet direct perfect
zal zijn, dat zal in de loop der jaren steeds meer komen. De kwaliteit van onderwijs zal echt wel in
de gaten gehouden worden door de onderwijsinspectie. Ben benieuwd! Maar iedere coach met 8 kinderen per ruimte? Moet de school wel heel veel ruimte hebben. Mijn zoon gaat ook naar het VO, maar hier geen scholen gehoord die het zo gaan doen. |
Quote |
Kyla schreef op: 02-07-2017 10:37:04 |
Ik denk dat dit heel goed bij onze kinderen zou passen. Hoop dat ze de uitvoering ook goed
aanpakken. Waar is deze schoo |
Quote |
Linda Mv Jarno & Ils e schreef op: 02-07-2017 10:42:41 |
Vraag eens info bij Agora Roermond. Hun zijn de grondlegger van deze manier van onderwijs. En na de
vakantie beginnen ze aan hun eerste "examenjaar" |
Quote |
Femke schreef op: 02-07-2017 11:17:54 |
School staat in alphen ad rijn, maar er zijn er meer die het doen, ik ben juist op zoek naar
ervaringen van ouders ![]() |
Quote |
Linda Mv Jarno & Ils e schreef op: 02-07-2017 11:44:54 |
Vrienden van mij hun zoon zit in.Roermond en.hun dochter gaat volgend jaar.. ze willen niets
anders.. kids reizen er per.dag een.uur met de trein mee.. deze manier van.leren daagt hun zoon
enorm uit! |
Quote |
K schreef op: 02-07-2017 11:50:58 |
In Alphen? Welke dan? In ieder geval niet waar mijn zoon zit... |
Quote |
Amy-mv2 schreef op: 02-07-2017 12:38:45 |
Klinkt mooi, maar ik vraag me af hoe het zal gaan als ze naar het HBO of WO doorstromen. Daar heb je geen kleine clubjes met een coach, maar moet je het op eigen kracht doen en zelf je werk-/studielast verdelen. En op wat voor wijze krijgen jullie als ouders de voorgang van je kind te zien, aangezien dat dus geen cijfers krijgt? Hoe krijg je inzichtelijk hoe je kind ervoor staat en of het het snapt? Is er wel een rapport of moet je maar van school aannemen dat het allemaal goed gaat. Alleen "feedback" lijkt me wat aan de summiere kant namelijk. Is de bijdrage voor zo'n school veel hoger dan bij normale scholen? Die coaches zijn ook niet gratis lijkt me, die moeten ook een salaris verdienen. Per klas van 24 heb je er al 3 nodig, tegenover 1 docent bij normaal onderwijs. En die moeten allemaal gespecialiseerd zijn in het desbetreffende vak lijkt me. |
Quote |
Femke schreef op: 02-07-2017 13:03:54 |
Ashram college gaat er dit jaar mee beginnen. Dochter gaat vwo doen dus de uitdagingen zijn fijn!
Uiteindelijk gaat het vervolgonderwijs vaak makkelijker, ze zijn veel zelfstandiger. De coach is een
leerkracht, die mijn dochter krijgt is leraar economie op de bovenbouw, geeft normaal geen les aan
de lage groepen, het hele idee van klassen enzo wordt losgelaten. Maar zonheb je dus wel genoeg
coaches. In het eerste jaar moeten er veel vaardigheden worden aangeleerd, ws gaan ze volgend jaar
de coachingsuren bijv aan het begin van de dag doen en kernvakken weer later op de dag. Als
het nieuwe schoolgebouw gebouwd wordt dan zal dat erook anders uitzien, meer open en minder
lokalen...de tijd zal het wel leren, we gaan het ervaren ![]() |
Quote |
Femke schreef op: 02-07-2017 13:10:35 |
Oja rapporten: er komt een portfolio, digitaal waarin de kerndoelen (wat moet ik per periode per
kernvak en niet kernvak per jaar) kunnen/ weten. Hierin houden leerlingen en docenten bij wat ze
kunnen en waar ze nog aan moeten werken. 3x per jaar gaan de leerlingen dit presenteren aan hun
ouders, hierdoor zijn ze veel bewuster bezig met hun eigen leerproces (zeggen ze) ook is het
zo dat als ze de vaardigheden en kerndoelen bereikt hebben ze veel meer kunnen gaan verdiepen in
hetgene waar hun interesses liggen, samen met je coach kijken wat je nog wil leren of bijv meer tijd
besteden aan vakken die je moeilijker vind.. |
Quote |
Eefjejl schreef op: 02-07-2017 13:23:34 |
Dus een school garandeert je dat elk groepje in een aparte ruimte kan werken en ondertussen wordt er
een nieuwe school gebouwd met minder lokalen? Dat klinkt nogal ehhhh tegenstrijdig. ![]() |
Quote |
K schreef op: 02-07-2017 13:51:29 |
Het leek me al dat dit het Ashram moest zijn... ik kan je niet met ervaringen helpen. Ben wel erg
blij met het GHL waar mijn zoon technasium doet (is de enige school in Alphen die technasium biedt,
de keuze was dan ook snel gemaakt) |
Quote |
Ans Mv J.k.d schreef op: 02-07-2017 14:49:40 |
klinkt een beetje als het onderwijs dat ik heb gevolgd op beroepsonderwijs precies hetzelde systeem
idd het voordeel is dat je niet slechter voelt met een zes tegenover de 8 en 9 cijfers nadeel is dat
je altijd af vraagt beheers ik het wel voldoende want over al steeds een 6 voor hebben
betekend wel dat je het voldoende beheerst maar dat een niveau hoger niet raadzaam is. Dus ja kan 2
kanten opgaan maar als het niet werkt kun je volgens mij altijd nog overstappen dus ik zou het
aankijken. |
Quote |
Mamsie schreef op: 02-07-2017 15:29:55 |
Ik vind het fantastsich klinken! Ik zou mijn dochter er ook meteen op doen als dat in de buurt zou zijn |
Quote |
Xxx schreef op: 02-07-2017 16:44:10 |
Hier werken ze zo al op de basisschool. Buiten de kleine groepjes dan. Geen punten is heerlijk! Een kind is geen getal. Je kunt met een 6 veel harder gewerkt hebben dan iemand met een 9, maar toch voel je je niet goed genoeg. |
Quote |
Jill1234 schreef op: 02-07-2017 17:18:40 |
Op de school waar ik lesgeef gaan we komend jaar in 4 vwo hier een pilot mee uitvoeren. Atlhans, hier houden we wel klassen maar gaan we formatief evalueren zoals het heet en krijgen ze 3x per jaar (in de toetsweek) een cijfer. Dus 3 cijfers per jaar en de rest formatief evalueren. De gedachte erachter vind ik heel positief; wij als docenten hebben uiteraard nog wel de nodige vraagtekens hoe dit in praktijk gaat zijn. Eindexamen gaan de leerlingen, ook de jouwe, gewoon doen; dus voor de vervolgopleiding geen zorgen. |
Quote |
Sammie schreef op: 02-07-2017 18:56:55 | ||
Dit klopt in ieder geval niet voor wat betreft de technische universiteiten. Daar wordt al heel lang met OGO groepen gewerkt, dus kleine groepen met een docent/ coach. En er worden steeds meer vakken gegeven die starten met een gezamenlijk hoorcollege en vervolgens uiteenvallen in groepjes met begeleiding. Daarnaast zijn er ook nog de begeleide zelfstudiegroepen. Ik werk zelf op een technische universiteit. | ||
Quote |
Petra schreef op: 02-07-2017 20:13:50 |
Het klinkt/klonk allemaal goed. Mijn zoon start afgelopen jaar in zon klas. Was ook het eerste jaar dat de school dit aanbod. Mijn zoon ging met een vwo advies naar deze klas. in deze klas zitten mavo havo en vwo leerlingen door elkaar. Het werkt ongeveer het zelfde als t.o. omschrijft. Maar gaande weg in het jaar onstonden er bij ouders toch veel vragen. Hoe ze niveau konden garanderen. hoe ze dan examen gingen doen. Hier waren nog geen concreten antwoorden op. Geen puntenoke, maar hoe wwwetje dan dat je op nieveau zit?? ja ze kregen wel checkmomenten. Mar nooit gehoord op welk niveau mijjn zoon nu zat. Mijn zoon ging er zeer positief naar toe. was echt zijn keuze. Maar gaande weg bleek het het toch niet te zijn. Geen duidelijkheid. Geen punten . Je bent iet echt met een vak bezig maar met een thema. Veel uitstapjes in het thema heel leuk, maar ook altijd zo leerzaam??? Nee mijn zoon miste duidelijk de duidlelijkheid van welk vak er gegeven werd en hoe je er voor stond, geen punten dus hoe doe ik het??? Hij is gaande weg in dit jaar gaan kijken of de gewone leerweg niet beter bij hem paste. En hij is overgestapt. En dit was dus 3/4 van het jaar. Hij moest best at inhalen om zo er als de gewone klas te zijn. Wiskunde mischien wel 7 hoofstukken en van de talen ook best wat schterstand. Er zijn vast ook dingen waar ze in voor lopen maar dat heb ik nog niet ontdekt. Hij heeft hard gewerrkt en flink bijgespijkerd en mag nu volgend jaar naar 2 atheneum ( dus moet zeggen dat hij goed zijn est heeft gedaan en dat zeggen de leerkrachten ook) Al met al heet hi er niks mee geleden maar dat is ook door zijn eigen inzet. Maar als je het aan mijn vraagt ik zou er voor mijn dochter ( gaat nu naar groep 8) niet voor kiezen. |
Quote |
Petra schreef op: 02-07-2017 20:15:49 |
sorry voor de vele fouten. vergeten mijn tekst na te kijken, zie dat het best erg is. |
Quote |
Marleenmv_j_y_q schreef op: 02-07-2017 21:36:32 |
Bij mijn dochter op shool werken ze nu 1 jaar met soortgelijk idee. Is hier een Zweedse
onderwijsmethode genaamd "Kunskapsskolan" (heb het ook niet bedacht ![]() |
Quote |
Jen9 schreef op: 02-07-2017 21:43:06 |
Op de school waar ik werkte zijn ze er na 2 jaar mee gestopt... Er zaten zoveel haken en ogen aan...
Het is erg fijn... vanuit de basis, maar in de praktijk leek het op die school toch anders te
leggen.. methodes sluiten er niet op aan.. leerlrachten die het toch al zo druk hebben werden nu ook
min of meer gewongen hun eigen methodes te schrijven, wat niet te doen is, want dat alleen al is een
volledige baan. Dat is overigens.. pak m beet 10 jaar geleden en heette toen aak al het nieuwe
leren.. het is dus niet zo nieuw... Maar goed, zolang de overheid dit niet meer stimuleert is
het in mijn igen gedoemd te mislukken.. Maar ik hoop echt dat t wat wordt... want ik vind t
persoonlijk wel beter... |
Quote |
Mv E.l.s schreef op: 02-07-2017 21:52:18 |
Ik dacht al, het nieuwe leren? 10 jaar geleden was dit op school van mijn kinderen ook, hebben zij
gelukkig nooit mee gemaakt, want is na aantal jaren gestopt omdat het in de praktijk een groot
fiasco was. Redenen zijn allemaal al wel genoemd, teveel vrijheid, teveel onduidelijkheid, veel
achterstanden. |
Quote |
Kees schreef op: 02-07-2017 22:46:08 |
ik vind het geweldig klinken hoor! mooi systeem en lijkt mij logisch dat er toch een volgsysteem
is. geen ervaring mee maar ik word wel enthousiast hiervan! |
Quote |
Bepje schreef op: 03-07-2017 08:47:36 |
Ik heb een kind dat faalangst heeft bij toetsen en dergelijke. Daarvoor lijkt het wel wat maar
het moet wel duidelijk zijn welk vak en wat precies. Zijn ze dan ook huiswerk vrij? |
Quote |