Madeliefmv2 schreef op: 08-06-2015 10:35:33 |
Goeiemorgen, Ik ben nieuw hier en heb een vraagje. Mijn zoon (van 8) krijgt volgende week een IQ test, zijn 2de. Hij heeft er ook 1 gehad toen hij 3 was. Nu vraag ik me af of een IQ test zo veel kan verschillen in 5 jaar. De vorige keer was zijn IQ (perfomaal en verbaal) gemiddeld 118. Ik hoop dat er meer mensen zijn die ervaringen hebben met IQ testen op jonge leeftijd. |
Quote |
Ma Dalton schreef op: 07-07-2015 18:14:25 |
En dan nog. mijn hele slimme broer is blijven zitten op het HAVO. Omdat hij nog te lui was om zijn
tas uit te pakken door de week.. Want huiswerk moet uiteindelijk gemaakt en zonder in te leveren
krijg je niet voor een werkstuk een voldoende.. ![]() Een paar jaar later kwam hij met een super mooi gemiddelde van het VWO af .. en is hij heel wat jaren later nu op zijn gebied een academische top specialist die als zodanig ook door zijn collegae wordt herkent. mijn nichtje is nu net van het VWO naar de HAVO verplaatst. Ik zie het niet als afglijden, ze gaat haar eigen weg. En HAVO nu, maakt haar niet dommer dan ze was.. het zegt alleen iets over gebrek aan focus bij haar. Ik geloof dat we allemaal de neiging hebben om in de stress te schieten als het om onze eigen kinderen gaat.. maar in bijna altijd komt er na verloop van tijd op de een of andere manier toch uit wat erin zit. je kind heeft een hoog IQ, en dat kan betekenen dat je bij moet sturen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ondertussen is het ook niet zo extreem hoog dat je meteen alle alarmbellen tegen gewoon basisonderwijs met verbreding ziet. Hij heeft een mooie leeftijd om met wat nieuws te starten? Muziek is hier echt een goede. Moeten ze leren verdelen over de week, is verdiepend en gaat net zo snel als dat je kind gaat..Wij hebben nu voor piano gekozen, maar viool bijv is een stuk ingewikkelder en zou echt een goede kunnen zijn als je het idee hebt dat er te weinig nieuw "voer" is voor je kind. Als je kind niet uitvalt en hij heeft het naar zijn zin, zou ik nooit gaan duwen voor speciaal onderwijs. |
Quote |
Smvn&d schreef op: 07-07-2015 21:47:47 |
TO ik heb mijn berichtje even weggehaald omdat het topic openbaar is. Ook hier is het advies wel leo, het is bij onze zoon belangrijk om met 'gelijkgestemde' te zijn, omdat hij gewoon niet goed met 'gewone' kinderen kan. Het ligt echt aan het kind, niet aan het IQ cijfertje. Hier op het forum word vaak vooral naar het cijfertje gekeken, maar dat is het minst belangrijke, het belangrijkste is wat het beste voor je kind is. regulier, plus, leo, het maakt niet uit, als het maar goed is voor het kind. Je kan hem inderdaad als hoogbegaafd zien, ook al is hij dat officieel misschien niet helemaal, op school kijken ze toch voornamelijk naar het VIQ. Kijk eens op het hb-kind forum, daar krijg je wat betere adviezen als hier. |
Quote |
Smvn&d schreef op: 07-07-2015 22:03:39 |
Zucht. Puppy en onderbroken worden. Wat ik bedoel. Mensen denken vaak alleen aan slim. Ze beseffen niet dat er veeeeel meer bij komt kijken. Zeker met een kloof. Dan krijg je dus reacties als ach gewoon normaal basisschool hoor. Het probleem is vaak juist alles er om heen bij deze kids. Wat het heeeel moeilijk maakt. Goede begeleiding is echt een must! |
Quote |
Mrtj schreef op: 07-07-2015 22:07:00 |
Ik ben zo blij dat mijn zoontje op Leonardo zit. Hij had het nooit gered op een gewone school. Ja,
of wel, maar ik vermoed dat hij grandoos was gaan vastlopen. Zijn combinatie van veel te hoog IQ,
extreme faalangst/perfectionisme, social-emotioneel nog jong zijn, dyspraxie, dyslexie is nou niet
echt een werkbare. Ook op de Leonardo moeten ze hard werken om hem te kunnen bieden wat hij nodig
heeft en wat hij aankan. Peers kan ook een voordeel zijn (al zat dat bij mijn zoontje al wel goed voordat hij naar de Leonardo ging). Maar, het is ook waar dat lang niet elk kind dat hoogbegaafd is ook naar een Leonardo klas zou hoeven! |
Quote |
Suus schreef op: 07-07-2015 22:11:22 |
@Sis, ik zou niks doen omdat TO zegt dat het goed gaat, de aanleiding lag niet in een slechte
situatie. Ik ben zeker niet tegen hb onderwijs, mijn dochter gaat er zelf naar toe. |
Quote |
Ma Dalton schreef op: 07-07-2015 23:13:29 |
Maar daar zit hem ook de crux. Een hoog intelligent kind kan meer problemen voelen op de basisschool
en iemand die hoogebegaafd is minder. Ik ben helemaal niet tegen Leonardo, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. En wat voor het ene kind een super oplossing kan zijn, zoals voor jouw zoon hopelijk, kan het zijn dat het dat niet voor een ander kind is. |
Quote |
Jen9 schreef op: 07-07-2015 23:35:56 |
Maar hij heeft t nu toch naar zijn zin.. dat lijkt me t allerbelangrijkste.. |
Quote |
Mv5 schreef op: 07-07-2015 23:38:19 |
als je kind het op school naar zijn zin heeft en het gaat goed en genoeg uitdaging, waarom dan van
school veranderen? ik zou t niet doen. |
Quote |
Jo schreef op: 08-07-2015 08:06:53 |
Lijkt me ook, als het kind het goed doet en geen problemen heeft zou ik het kind gewoon op deze
school laten. |
Quote |
Annie schreef op: 08-07-2015 09:06:26 |
Ik denk dat er nu voor school een mooie taak ligt om je zoon uit te dagen. Daar zijn heel veel
manieren voor. Leonardo-onderwijs zie ik eigenlijk meer als alternatief als je kind op een reguliere
school echt ongelukkig is/raakt omdat het na inspanningen van school om uitdaging te bieden nog
steeds niet voldoende uitgedaagd wordt of omdat het op sociaal gebied helemaal vastloopt. Mijn dochter die wrs HB is, houden wij op regulier. De school heeft hierin een opdracht en actieplan om haar uit te dagen. Zolang dat allemaal goed loopt, is Leonardo onderwijs voor ons nog totaal uitbeeld. Leren leren en leren falen kan ook op veel manieren, denk aan leren schaken, informatica, een vreemde taal zoals chinees erbij, wiskunde/natuurkunde enz. |
Quote |
Vera schreef op: 08-07-2015 11:07:32 |
Maar wat ik nu nog steeds niet hoor is wat ouders/begeleiding doen bij een grote V/P kloof. Is dat
te trainen? Moet je een kind niet overvragen of juist uitdagen om elf oplossingen te bedenken over
vraagstukken? Is het beinvloedbaar? Ik lees hier alleen maar over 'slimme' kinderen met diverse problemen maar ik mis dit bovenstaande stukje eigenlijk (of heb niet goed gelezen) Volgens mij zijn er namelijk ook een hoop kinderne die gemiddeld zijn maar wel een grote kloof hebben, wat doen ze hiermee als het problemen geeft zoals overbelasting ofzo? |
Quote |
Smvn&d schreef op: 08-07-2015 11:13:07 |
To zegt dat hij het naar zijn zin heeft, maar dat ze wel bang is op vastlopen, en het advies van de
tester is om toch eens verder te kijken. Dat advies geven ze niet zomaar. Het is altijd beter als
een kind op regulier onderwijs kan blijven. Vera het ligt er aan waarom die kloof er is, bij N is het puur motorisch en dus makkelijk oplosbaar, maar het kan door zoveel dingen veroorzaakt worden, je moet eerst uitzoeken waardoor die kloof er is voordat je er wat mee kan (en volgens mij weet jij al wel waar de kloof vandaan komt.) |
Quote |
Suus schreef op: 08-07-2015 12:31:30 |
Een kloof geeft niet perse problemen. Mijn zoon heeft een kloof van 24 (hij scoort VIQ hoger) die
lekker gaat, mijn dochter heeft geen kloof (PIQ hoger) met grote problemen. Bij haar zit het
probleem in het PIQ, haar hoge IQ en slechte combi met BO. Zij gaat nu naar HB VO. Mijn zoon zal
naar een regulier VWO of gym kunnen als hij deze lijn blijft volgen. |
Quote |
Madeliefmv2 schreef op: 08-07-2015 18:00:07 |
Bedankt voor alle reacties, ik ga vanavond op mijn gemakje alles lezen... want jullie hebben heel
wat reacties erbij getypt ![]() |
Quote |