Menu
 

Topic:

Wendsprong

Essie@  schreef op: 10-12-2014 16:49:53
mijn zoon durfde met gym geen wendsprong te maken voor een cijfer en nu mag hij als alternatief een werkstukje van 1 pagina incl. Plaatjes over de wendsprong maken.
maar ik google me suf voor hem maar kan eigenlijk maar weinig tot geen informatie hier over vinden. Wie kan mij vertellen wat die wendsprong precies inhoudt en wat hij er over zou kunnen vertellen?
alvast bedankt!
 
Quote
Navigatie
RE: Wendsprong
Son  schreef op: 10-12-2014 16:52:23
Dat is toch over de kast springen met gebruik van je handen ?
 
Quote
RE: Wendsprong
Bettie  schreef op: 10-12-2014 16:54:29
https://www.youtube.com/watch?v=55PrqRpkId4


 
Quote
RE: Wendsprong
Ma Dalton  schreef op: 10-12-2014 16:55:06
https://sites.google.com/site/gymnastiekvankoproltotpiramide/sprongen/beeldmateriaal-ii

dat zou hem moeten zijn denk ik ;-)
 
Quote
RE: Wendsprong
Boterbloem  schreef op: 10-12-2014 17:03:22
 
Quote
RE: Wendsprong
Boterbloem  schreef op: 10-12-2014 17:05:49
http://tule.slo.nl/Bewegingsonderwijs/bestand/P-L57e.pdf
 
Quote
RE: Wendsprong
Son  schreef op: 10-12-2014 17:13:48
Ja dat bedoelde ik ja. Maar hoe ga je dat in een werkstuk vertellen.....snap je dilemma
 
Quote
RE: Wendsprong
Essie@  schreef op: 10-12-2014 17:15:23
Het is wel een lastig omderwerp hoor om een stukje over te schrijven. Met die link van Boterbloem kan ik (uhh Daan) hoop ik wel iets maar het blijft allemaal maar weinig echt duidelijke info.
 
Quote
RE: Wendsprong
Boterbloem  schreef op: 10-12-2014 17:19:02
Ik zou de hele sprong met plaatjes laten zien. Dus eerst een flinke aanloop (met een plaatje) dan met beide benen afzetten op de springplank (plaatje) het moment van even zweven enzovoort. Met plaatjes heb je zo een pagina vol!
 
Quote
RE: Wendsprong
Famke  schreef op: 10-12-2014 19:37:52
Ik vind het eigenlijk best wel gek geloof ik dat hij er een stukje over moet maken....
Hij weet wel hoe het moet maar durft het niet,daar kun je toch niks aan doen?
Lijkt me voor je zoon ook niet echt leuk dat er zo aandacht aan wordt gegeven.Mijn dochter kan dit ook niet (stukje durf en door hypermobiel zijn).
 
Quote
RE: Wendsprong
Essie@  schreef op: 11-12-2014 08:18:57
Vind ik ook hoor Famke maar heb geen zin in een discussie hierover met school dus we doen het maar.
 
Quote
RE: Wendsprong
Heleenmv2  schreef op: 11-12-2014 08:30:01
Ik vind het belachelijk. Als iemand het niet kan of durft, pas de ofening dan enigszins aan. Dan zou hij toch op zijn eigen niveau mee kunnen doen.
Ik had vroeger zelf altijd een onvoldoende voor gym op mijn rapport, de enige onvoldoende in mijn gehele schoolloopbaan.

Mijn zoon is ook superslecht in de oefeningen met toestellen als hij deze opdracht zou krijgen, dan zou ik er geloof ik gelijk maar een compleet werkstuk van maken met trapeze oefeningen, bok-sprong, ringen, de brug, salto's etc. hoeft hij de rest van het schooljaar niet meer te komen!
 
Quote
RE: Wendsprong
Essie@  schreef op: 11-12-2014 08:33:58
Ik heb de link van Ma Dalton gebruikt. file:///C:/temp/BV%20Sprongen%20Wendsprong.pdf.
Ik heb er niks meer aan gedaan en hem zo uitgeprint. Vind het wel best verder.

Ja Heleen ik ben het met je eens. Weetje met alles, zoals basketball, hardlopen (is hij ook slecht in maar doet het wel) ed doet hij mee maar dit soort acrobatische dingen durft hij gewoon niet.
 
Quote
RE: Wendsprong
Son  schreef op: 11-12-2014 08:42:12
Het is idd erg flauw. Nu lijkt t net een straf voor iets wat hij niet kan /durft. Alsof hij dat expres doet... tis toch ook niet dat hij niet snapt wat de bedoeling is....maar ja....
 
Quote
RE: Wendsprong
Famke  schreef op: 11-12-2014 08:52:54
Ik snap dat je er nu even niks over zegt maar zou zeker wel een gesprek aan gaan met de leerkracht,dit is straffen voor iets wat hij niet durft en dat vind ik niet echt kunnen.
 
Quote
RE: Wendsprong
Emilie  schreef op: 11-12-2014 09:00:52
Ik vind dit eigenlijk geen straf. De juf moet iets beoordelen en hij durft het niet, dus biedt ze een alternatief. Als ze hem nu zou dwingen of hem een 0 zou geven, zou ik het veel erger vinden. Dit is toch een mooi alternatief? Of zie ik dat nu heel fout?
Emilie
 
Quote
RE: Wendsprong
Son  schreef op: 11-12-2014 09:11:28
Waarom moet t beoordeeld worden ? Kind zit toch niet op turnen. Geef hem een cijfer voor zn houding en inzet
 
Quote
RE: Wendsprong
Famke  schreef op: 11-12-2014 09:24:45
Helemaal met Son eens!
Je hoeft geen stennis te maken maar zou er wel een gesprek over willen met school.Voor hem is het al moeilijk genoeg denk ik dat ie het niet durft of kan. Al zou hij elke keer een 0 krijgen voor gym op zijn rapport dan nog zou hij gewoon overgaan
Mijn dochter kan en durft bepaalde dingen ook niet maar die krijgt altijd een voldoende op haar rapport omdat ze met de rest heel erg haar best doen en inzet.
 
Quote
RE: Wendsprong
Essie@  schreef op: 11-12-2014 09:59:13
Dat vind ik ook Son, een cijfer voor gym moet alleen bestaan uit inzet en houding.
Daan kan bijvoorbeeld ook slecht rennen maar hij doet het wel. En hij krijgt dan rustig een 4 of een 5. Ik vind dat heel lullig. Badminton ofzo kan hij weer wel dus daar krijgt hij dan een 8 voor. Hij weet al dat als ze iets gaan doen waar hij niet goed in is hij een onvoldoende zal krijgen terwijl hij wel zijn best doet.
Voor inzet kreeg hij overigens wel een 7,5.
Maar ik heb Daan ook altijd ingeprent dat gym helemaal niet belangrijk is en dat ik daar niet naar kijk. En volgend schooljaar zit hij niet meer op deze school dus ik hoop dat het er op zijn nieuwe school anders aan toe gaat.

 
Quote
RE: Wendsprong
Son  schreef op: 11-12-2014 10:14:48
Idd.
Maar goed, ik had t ook wel gewoon gedaan hoor....al is t alleen maar voor dat stomme cijfer.
Succes !
 
Quote
RE: Wendsprong
Suus  schreef op: 11-12-2014 11:26:49
Ik vind het ook bijzonder. N. heeft op haar rapport telkes een Goed voor inzet en een Matig voor vaardigheid, vind dat zo raar... wat heeft een kind daaraan en ik zie ook de stimulerende werking niet. Denk dat het een soort ingebakken regel is of zo.

Wat ik niet helemaal begrijp in jouw verhaal is dat jij het verslag maakt. Ik zou dochter dat toch zelf laten doen. Het leven is soms niet altijd eerlijk, maar dat is soms gewoon niet anders.
 
Quote
RE: Wendsprong
Jill  schreef op: 11-12-2014 11:42:37
Belachelijk!
Mijn zoon kreeg vorig jaar in groep 3 een matig voor gym. Helemaal in tranen kwam hij thuis en juf had ook maar meteen tegen hem gezegd dat het waarschijnlijk nooit een voldoende zou worden! Hij had verder overal goed of zeergoed voor, maar heeft hier weken over in gezeten. Zijn inzet was wel heel goed, maar juf zei dat ze niet op inzet beoordelen, doen ze immers bij andere vakken ook niet....nou, ik vind gym toch echt wat anders...
 
Quote
RE: Wendsprong
Essie@  schreef op: 11-12-2014 11:56:19

Quote Suus:
Ik vind het ook bijzonder. N. heeft op haar rapport telkes een Goed voor inzet en een Matig voor vaardigheid, vind dat zo raar... wat heeft een kind daaraan en ik zie ook de stimulerende werking niet. Denk dat het een soort ingebakken regel is of zo.

Wat ik niet helemaal begrijp in jouw verhaal is dat jij het verslag maakt. Ik zou dochter dat toch zelf laten doen. Het leven is soms niet altijd eerlijk, maar dat is soms gewoon niet anders.



Suus, ergens ben ik het met je eens en in andere gevallen had ik het hem ook zelf laten maken maar in het geval van gym niet. Andere kinderen worden ook niet buiten de gym om aan het werk gezet voor zoiets dus dat hoeft hij van mij ook niet. Ik heb liever dat hij zich richt op zijn andere vakken die belangrijk zijn.
 
Quote
RE: Wendsprong
Suus  schreef op: 11-12-2014 12:00:40
Niet om de discussie hoor, maar meer omdat ik het interessant vind en er ook wat van kan leren

Op je werk later krijg je ook weleens een opdracht die niet eerlijk is, hoe moet je dat oplossen? Ik vraag mij af wat de boodschap is, hij hoeft het van jou niet te maken maar levert het wel in. Wat "leer" je daarvan?

Sorry, in geschreven taal helaas geen klemtoon... lees het ajb vragend en niet aanvallend... ik loop zelf nl weleens tegen zulke dilemma's aan en vraag mij dit dan af...

 
Quote
RE: Wendsprong
Essie@  schreef op: 11-12-2014 12:04:28
Ik lees het niet aanvallend hoor, ik begrijp je.
En hier leert hij idd ook niet van, ben ik ook echt met je eens maar ik vind niet dat hij hier van hoeft te leren.
Als het nu een ander vak was geweest en hij zou een verslag moeten maken ter compensatie of wellicht als strafwerk, dan moet hij dat echt zelf doen want daar kan/moet hij van leren.

Ik ben misschien ook makkelijk omdat hij een onzekere faalangstige jongen is (waar we dus hulp voor gaan zoeken) en ik wil niet dat de nadruk erop gelegd wordt dat hij het niet kan. Ik vind het vak gym dat niet waard.
 
Quote
RE: Wendsprong
Emilie  schreef op: 11-12-2014 12:14:34
Ik snap Suus dan weer. Hij durft iets niet? OK, helemaal niet erg. Je maakt de taak en klaar. Ik denk dat kinderen daar meer van leren. Namelijk: het is niet erg als je iets niet kan/durft/wil doen. Maar soms zitten daar consequenties aan vast. En dat moet je aanvaarden. Ook in het latere leven. Door met de leerkracht in gesprek te gaan of de taak zelf te maken maak je het voor mijn gevoel veel zwaarder voor het kind: het is erg dat ik iets niet durf, ik word oneerlijk behndeld,... Zie het als een kans om te tonen dat hij andere dingen wel goed kan.
Maar misschien bekijk ik het allemaal wat te gemakkelijk. Ik ga nooit klagen bij juf of meester. Mijn zoon heeft al 2 jaar een, naar mijn gevoel, "slechte" juf gehad. Hij was niet happy op school, liet dat ook merken thuis en ik had vaak echt m'n bedenkingen bij wat juf zei of deed. Maar ja, jammer, hij zal in z'n latere leven nog veel zo'n mensen tegenkomen. Maar hij moet leren om daar mee om te gaan. Dus ik steunde hem volop: ik motiveerde hem om toch door te zetten, ik maakte het thuis extra gezellig,.... maar ik heb altijd gezegd: "kom op, de juf ligt je niet, het is misschien soms oneerlijk wat ze doet, maar we gaan dit jaar goed afmaken en laten zien wat we waard zijn.' Misschien ben ik wel wat te hard, bedenk ik nu...
Emilie
 
Quote
RE: Wendsprong
Essie@  schreef op: 11-12-2014 12:48:59
ik begrijp jullie ook echt wel hoor.
Maar nogmaals ik (dat is dan mijn mening he en die hoef je natuurlijk niet te delen hihi) vind dat hij hier niet van hoeft te leren. Ze had hem ook een gymopdracht kunnen geven wat hij wel kan.
Er komt ook bij dat hij hypermobiel is, het is ook niet dat hij het niet zou willen, voor hem is het ook frusterend dat hij het niet kan. En juf weet dat ook.
En of jij te hard bent naar je eigen kinderen daar kan ik niet over oordelen. Ik ben ook echt niet met alles zo makkelijk hoor, kan ook best streng zijn haha.
 
Quote
RE: Wendsprong
Suus  schreef op: 11-12-2014 12:56:54
Essie, ik begrijp wat je zegt. Misschien de lk ook wel, daarom dat verslag misschien. Ik zou het daar eens over hebben, en als hijd at zelf niet durft zou ik dat samen doen.
 
Quote
RE: Wendsprong
Mv5  schreef op: 11-12-2014 13:29:03
ik vind eigenlijk ook niet dat kinderen beoordeeld moeten worden op gym. dat zegt namelijk niks over hun intelligentie. als ze dan al een cijfer krijgen moet dat mijns inziens ook voor inzet zijn, maar helaas is dat maar een deel ervan.
ik zou er geen drama gaan maken om een verslagje van 1 pagina, zeker met plaatjes erbij is dat niet zo moeilijk (plaatjes kun je groter maken als je te weinig hebt). ik weet niet hoe de juf hier in staat, maar het zou ook vanuit afspraken in de gymsectie kunnen komen. alle kinderen worden beoordeeld op wat ze kunnen en als je het niet kunt/durft dan moet je ze op een andere manier beoordelen.
op de middelbare van mijn kids moet je als je langdurig niet mee kan doen vanwege een blessure ofzo een werkstuk maken over een gymgerelateerd onderwerp omdat iedereen verplicht een cijfer moet krijgen en als je niet meedoet, kunnen ze je niet beoordelen op wat je kan, noch op je inzet, dus dan doen ze zoiets. niet dat ik het daar helemaal mee eens ben, maar ergens begrijp ik het wel (en ik denk dat veel van die werkstukken door ouders in elkaar gezet worden).
 
Quote
RE: Wendsprong
Meidenmama  schreef op: 11-12-2014 14:25:11
gewoon groot lettertype en grote plaatjes, zo is 1 pagina snel gevuld!
MYrthe  krijgt met gym ook altijd vrij lage cijfers, zesjes en voor inzet weer een 7, ik maak me er ook niet druk om! Ik vind de opdracht die Daan moet maken wel wat overdreven, het lijkt in mijn ogen op strafwerk. Myrthe heeft vorig jaar ook weleens een verslag moeten schrijven (best pittig) maar dat was omdat ze tot 2 x toe haar gymschoenen was vergeten, kijk dan snap ik het wel
 
Quote
RE: Wendsprong
Tessa_mv2  schreef op: 11-12-2014 15:44:30
Toen mijn beide kinderen nog op de lagere school zaten vond ik ook dat ze het toch echt zelf moesten doen en leren. Natuurlijk zijn wij er voor tips en Hulp met de computer en willen we alle vragen beantwoorden. Wij zijn opzich wel ouders die veel willen helpen. 
mijn dochter zit nu in de brugklas en nog steeds vind ik dat ze het zelf moet leren maar als ik de hoeveelheid zie die ze moet doen/leren vind ik wel dat die tijd vooral moet gaan zitten in de belangrijke vakken en in mijn ogen valt gym daar toch minder onder. 
Hier ook cijfers voor gym.  Maar hier moest de hele klas een verslag schrijven. Ongeveer net zo uitgebreid als het biologie verslag.... 

Ik heb geholpen.  Ik heb de hoofdstuk indeling gemaakt.  De koppen. De inhoud en de voorkant. 
Ze moest wel haar eigen teksten erin zitten. Maar door de koppen die er al stonden was dat vrij snel in te vullen.  (Moest over haar eigen sporten gaan)

Zo was ze nog redelijk snel klaar.  Maar heeft ze idd niet alles zelf gemaakt.  Ik vond de andere proefwerken voor die week veel belangrijker. 

In jullie geval snap ik de keuze dat je helpt/het zelf maakt ook heel goed. 
Ik ben trouwens bang dat ze hier op school en onvoldoende zouden krijgen bij niet mee doen.  Maar misschien valt het ook wel mee. 
Nog niet mee gemaakt, maar de gym lerares is erg streng.
 
Quote
Navigatie


Reageren op Wendsprong
Naam
Bericht