Debbel79 schreef op: 19-05-2014 14:03:13 |
Meiden. Wat moet ik doen? Ff kort... Nora is altijd een pittig kind geweest. Eigen willetje en kan echt een kattenkop en ook echt gemeen zijn. Met als gevolg dat ze weinig vriendinnetjes heeft en bijvoorbeeld ook nooit op kindrfeestjes uitgenodigd werd. Inmiddels is ze ruim 8 en is ze eindelijk tot besef gekomen dat ze zelf zal moeten veranderen om "geaccepteerd" te worden. Dit heeft heel wat gesprekken en geduld gekost en we hebben ontzettend veel te danken aan haar juf van vorig jaar in groep 4. Die juf heeft ervoor gezorgd dat de kinderen alle negativiteit rondom Nora los konden laten en gewoon leuk met haar konden spelen. Nora deed ontzettend haar best maar ze had nu eenmaal de stempel "vervelend" Die juf heeft door klassikale gesprekken het voor elkaar gekregen dat Nora weer lekker in de groep lag. Ook thuis merkten we veel verandering. Van een brutaal kind werd ze een lief lekker in haar vel zittend meisje. Ze doet enorm haar best. Die juf deed dagelijk 2 minuten na de les met Nora avalueren hoe het ging. Heel kort: dit ging goed, maar hier moet je nog aan werken. Dit werkte geweldig voor Nora. Toen ze naar groep 5 ging hield ik mijn hart vast. Zo'n lieve juf als ze had zou ze nooit meer terug krijgen. Mijn angst bleek gegrond. Op mijn vraag of de nieuwe juf net als in groep 4 even 2 minuten wilde evalueren, kreeg ik als antwoord: nee, daar doe ik niet aan. Ze zit in groep 5 en niet op de kleuterklas. In de loop van het schooljaar ging het steeds slechter met Nora. Ze heeft 2 leerkrachten. Op maandag en dinsdag die juf en de rest een hele lieve meester. Op de dagen van de meester is er geen enkel probleem. Thuis is er geen enkel probleem. Bij opa en oma geen enkel probleem. Alleen bij die juf us het gezeik. Van haar moet Nora naar een kinderpsychologe. Ze us zo negatief tegen Nora dat ik de kriebels krijg. Ik heb haar erop aangesproken maar ze is zo'n ongelooflijke bitch dat je net zo goed tegen een tafelpoot kan lullen. Ik heb toen de lieve meester gesproken en die zegt dat het bij hem heel goed gaat met Nora en dat ik met die andere juf om tafel moet omdat hij dat niet kan oplossen voor mij. Ik heb de kinderarts en schoolarts het verhaal gedaan. Die vinden het beide belachelijk en onzin om Nora naar een psycholoog te sturen. Volgens hen is zij in de klas negatief naar mora en pakt de hele klas dat over waardoor zij de boeman blijft. Vanmiddag wS de druppel. Ik wist het vanmorgen al.. Het is weer maandag, er zal wel weer wat zijn... En ja hoor... Ze komt overstuur veel te laat uit school. Ze moest overblijven. Bin een meisje dat naast haar zat, zat pen op de rug. Nora had dat gezien en haar erop gewezen. Dat meisje vroeg wie dat gedaan had. Nora wist het oprecht niet. Waarop het meisje dat achter het meisje met de pen in de jurk riep" dat zal Nora wel weer gedaan hebben" waarop de halve klas roept " ja dat zal mora wel gedaan hebben" Dat heb ik niet gedaan zei Nora. Maar de juf vraagt aan Nora" waarom zegt de halve klas dat bij het gedaan hebt en jij alleen van niet?" Dus zij kreeg straf. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat Nora de waarheid spreekt en dat door het negatieve gedrag van de juf naar Nora toe de klas het overpakt en zij elke keer de pisang is. Nu gaat straks ook nog die moeder van dat meisje van die pen op de jurk bellen zei Nora. Ik ben zo boos. Wat moet ik toch doen? Ik ben zo boos dat Als ik nu ga het gaat escaleren daar. Maar normale gesprekken zijn niet te voeren het is haar woord tegen die van mij. Meerdere ouders klagen steen dn been over die juf. Maar wr wordt niks aan gedaan Iemand tips Ik ga zo om 15.15 er zowieso heen want ik ben het spuugzat met dat kutwijf dn dat ga ik ze zowieso duidelijk maken. |
Quote |
Mikmvg schreef op: 19-05-2014 16:59:00 | ||
rest helemaal niet gelezen, mar dit dus. (en datz eg ik als leerkracht niet snel, maar je bent meedenkend genoeg geweest naar juf toe, ze heeft haar kansen gehad) ![]() ![]() | ||
Quote |
Ikke schreef op: 19-05-2014 17:02:53 |
Goed dat je gemaild hebt ! ik zou alleen als ik jou was deze online mail laten verwijderen er staan teveel persoonlijke gegevens in (namen etc) dit werkt straks tegen je meisje of jou .. Je weet nooit wie hier meeleest sterkte met alles ! |
Quote |
Sammy schreef op: 19-05-2014 17:22:47 |
Mooie mail Debbel. Dat het warrig is maakt niet uit, je hebt hem vanuit je gevoel en hart
geschreven. Hoop echt dat de directeur hier nu serieus iets mee gaat doen. Knuf voor jou en je
dochter! |
Quote |
Myself schreef op: 19-05-2014 17:30:01 |
Een mail vanuit je gevoel, naar mijn idee altijd goed ![]() Ik hoop dat het tot een goed gesprek zal brengen en dat er een mooie uitkomst op volgt. Goed dat je zo opkomt voor je kind wanneer zij je nodig heeft. ![]() |
Quote |
Debby1977 schreef op: 19-05-2014 17:51:30 |
Debby, zou je zelf even je mail opnieuw willen plaatsen en de namen eruit halen? Je hebt er zoveel
namen instaan dat het een hele klus is ![]() |
Quote |
Jolijn schreef op: 19-05-2014 18:06:39 |
Zo'n juf als in groep 4 tref je niet meer zo snel en dit gaat van kwaad tot erger. Een kind dat op
die leeftijd zoveel negativiteit te boven moet komen, dat gaat haar niet lukken. Als ik jou was zou
ik een andere school zoeken. Woon je in de regio midden Nederland toevallig? (ik meen me zoiets te
herinneren maar ik haal nog wel eens verhalen door elkaar). |
Quote |
Mikmvg schreef op: 19-05-2014 19:02:39 |
Ik vind het ene prima mail en die juf zal toch echt haar aanpak moeten aanpassen. Het wordt misschien niet zo als de juf van groep 4, maar bij de meester gaat het ook goed. Juf moet de positieve insteek vinden en die paar minuutjes investeren in evaluatie.Werken aan een gioed groepsgevoel waarin ALLE kinderen zich fijn voelen. weet je dat hoort allemaal bij onderwijs, net zo goed als rekenen en taal. Een goed (veilig) klimaat is een voorwaarde om goed te kunnen leren. |
Quote |
Debbel79 schreef op: 19-05-2014 19:07:32 |
De mail zonder namen... Beste ....... Na lange twijfel heb ik besloten om toch deze brief te
sturen. Het gaat over onze dochter Nora .....uit groep 5A, en haar juf I....en juf J.. Ik ga het
proberen kort te houden, maar ik weet nu al dat dat niet gaat lukken. Nora is een pittig kind,
altijd al geweest. In de kleuterklas liet ze bij juf S. al duidelijk zien dat ze een eigen willetje
had. Daarnaast kon ze ook een behoorlijke kattekop zijn. Wij merkten dat ze niet goed in haar vel
zat en op school merkten ze dit gelukkig ook. Uiteindelijk heeft ze in groep 3 en in groep 4 een
onderzoek gehad en daar uit kwam naar voren dat Nora intelectueel 3 jaar verder was dan emotioneel
Juf L. en G. hebben in groep 4 Nora hiermee FANTASTISCH opgevangen. Nora zat compleet niet lekker in
haar vel, was zowel thuis als op school onhandelbaar, kinderen wilden niet met haar spelen omdat ze
zelf zo negatief was. Op een ochtend is Nora ingestort en kwam het hele verhaal eruit. Niemand wilde
met haar spelen, elke dag was ze alleen op school en daardoor ging zij vervelend doen om toch maar
aandacht te krijgen. Ik ben toen samen met Nora die ochtend voor schooltijd direct naar L... gegaan
en zij schrok wel van dit verhaal en had niet in de gaten dat Nora dit zo ervaarde. Zij heeft er
toen diezelfde dag nog werk van gemaakt. Klassikaal heeft ze met de kinderen gesproken over samen
spelen en over Nora. Er werd zelfs een soort van speelschema gemaakt. Dit werkte helemaal super.
Nora werd weer geaccepteerd en na een poosje was het schema helemaal niet meer nodig en werd Nora
gewoon vanzelf weer betrokken bij het spelen door de andere kinderen uit der klas. Ook had L elke
dag na de les even 2 minuutjes tijd vor n Nora. Kort evalueren over de dag:”dit ging goed Nora
en hier moet je nog even aanwerken” dit werke super.. Nora wist waar ze aan toe was. Kreeg
complimentjes en leerde omgaan met de opbouwende kritiek van L... (en ook G... natuurlijk) Toen het
schooljaar afgelopen was kreeg ik eerlijk gezegd wel een beetje de kriebels. Zo'n leerkracht als
L....zijn er niet veel. Maar met de juiste afspraken zou het in groep 5 ook goed moeten gaan. Maar
helaas ging het mis. Aan het begin van het schooljaar heb ik aan I... gevraagd of ze net als Liduine
elke dag even 2 minuutjes met Nora wilde avalueren. “nee, daar begin ik niet aan, ze zit in
groep 5” kreeg ik te horen. Nora had wat moeite met de lesstof en vooral met het omgaan met
“leren” in de klas. Alles kwam haar tot nu toe aangewaaid en nu moest ze daadwerkelijk
wat doen om goede resultaten te behalen. Hier had ze duidelijk moeite mee. Ze kreeg een terugval in
gedrag. Zowel thuis als op school werd ze weer brutaal en een kattekop. Ook kon Nora nogal eens
liegen. Ik heb hierover meerdere gesprekken gehad met juf I... J....en meester H... Ik merkte vanuit
I...dat ze ontzettend negatief over Nora was. Nora heeft wel eens bibberend van angst aan de
eettafel gezeten omdat ze iets “moest”vertellen van juf I, en juf I, zou me ook nog
bellen erover. Ze was zo bang dat ik werkelijk dacht dat ze op zijn minst iets gestolen moest hebben
of zo. Na een uur durfde ze me huilend pas te vertellen wat er aan de hand was: 2 kindjes waren
verliefd en Nora had gevraagd of ze al gezoend hadden, dat hadden ze niet en Nora zei toen
“dan gaan jullie toch zoenen?'waarop de kindjes elkaar een kusje hadden gegeven. (Nora was
volgens I de aanstichter en had ze niet mogen pushen) ik vond het een bizar verhaal van nora en zei
verbaasd, als dit alles is Nora, dan snap ik niet waarom de juf zo boos is. Maar er was nog meer....
ze had op de wc met de lichtknop geknipperd. Wederom was ik verbaasd. OK, het mag niet, maar moest
de juf mij daarom bellen die avond en was ze om deze reden zo enorm boos op Nora geworden dat ze die
nacht geen oog dicht heeft gedaan? Ik wachte het telefoontje af en idd ze belde die avond met de
vraag of Nora eerlijk had verteld wat er gebeurt was. Ik heb toen gezegd “ik heb geen idee,
Nora heeft mij wel 2 dingen verteld, maar als dat de waarheid is snap ik niet waarom jij mij nu belt
en dat je zo boos bent geworden” Het bleek de waarheid, om die 2 dingen was de juf zo boos
geworden. Toen ik aangaf aan I dat ik het best ver vond gaan om een kind hiervoor zo in angst te
laten zitten gaf ze aan dat ze “blij” was dat het wat deed met Nora. Ik ben toen best
boos geworden. Natuurlijk doet het Nora wat! Dat kind heft ook gevoel! En zo kan ik meerdere
incidenten opnoemen waarbij Nora als schuldige in de klas aangewezen wordt door I. Ze heeft een keer
2 weken een super nova verbod gehad voor het eraf duwen van een kind. Nora zelf bleef volhouden dat
ze viel, en dat meisje er per ongeluk meetrok tijdens haar val. Juf I bleef volhouden dat ze het
zelf gezien had. Nora was zo ontredderd en boos en teleurgesteld. Ik heb toen de moeder van dat
andere meisje aangesproken, en zij heeft aan haar dochter gevraagd wat er gebeurt was. Wat bleek?
Nora sprak de waarheid. Sterker nog, Nora heeft haar overeind geholpen en sorry gezegd. Toen ik dat
tegen I zei tijden een oudergesprek kreeg ik als reactie, “dat kan maar ik weet niet meer
wanneer Nora wel en niet liegt” Nora wordt door I zo enorm negatief benaderd in de klas, dat
de klas dit oppakt en ook negatief gaat doen tegen Nora. Dit is een logisch gevolg.daar hoef ik geen
leerkracht voor te zijn om dit te weten. Een paar weken geleden was er weer een akkefietje en ben ik
naar school gegaan en heb een gesprek met I en J gehad. Wat ik ook zeg, het blijft negatief. Zowel
door I als J. Ik merkte dat het bij meester H wel goed ging, en ben 2x in de week na school naar H
gegaan. In tegenstelling tot I, wil Huub wel evalureren op frequente basis. Al een aantal weken
spreek ik elke woensdag en elke vrijdag H. En Wat blijkt? Bij H gaat het prima met Nora. Uiteraard
moet hij af en toe mopperen, maar dat moet hij op elk kind. H zegt dat ze enorm haar best doet en
dat ze eraan moet trekken, maar dat ze echt wel haar best doet. Thuis gaat het inmiddels geweldig
met Nora, ze is lief, ze luisterd, geen grote mond meer. Bij opa en oma hetzelfde verhaal, bij de
oppas idemdito. Bij H gaat het dus ook goed, enkel en alleen op maandag bij I en J gaat het mis.
Elke maandag denk ik weer, “wat zou er vandaag weer zijn?” Volgens juf I moet Nora naar
een Kinderpsycholoog. Nora is al een poos onder behandeling bij een kinderarts ivm haar gedrag en
andere onverklaarbare vermoeidheidsklachten en exceem. Deze kinderarts was uiterst verbaasd dat een
leerkracht op deze manier om kan gaan met kinderen. Hij vond het absoluut niet nodig om Nora te
laten behandelen bij een psycholoog. Als het overal goed gaat, behalve op maandag dan lijkt het
probleem niet enkel bij Nora te liggen is zijn visie. Ik heb H hierover aangesproken omdat ik bij I
het idee heb dat het vechten tegen de bierkaai is. Hij geeft aan dat ik dat toch echt zelf met I
moet bespreken omdat het bij hem wel goed gaat in de klas. Maar ik zie er het nut niet meer van in.
I heeft haar standpunt: Nora is lastig, en ze blijft negatief” Vandaag, (maandag) was het weer
zover: ze moest nablijven, er was bij een kind op de rug getekend en wat notabene Nora ontdekt had
en dat kind erop wees, op de vraag wie heeft het gedaan riepen er een paar kinderen “dat zal
nora wel weer gedaan hebben” de juf vroeg het aan Nora, en Nora zegt dat ze het niet gedaan
heeft. De juf heeft toen gevraagd hoe het kan dat alleen jij zegt dat je het niet gedaan hebt en 3
anderen zeggen van wel. Dus Nora zal wel weer gelogen hebben kreeg straf, ze moest nablijven. Ik
weet wel hoe dat komt dat de vinger vanuit de klas naar Nora gaat. Zij staat door juf I zo in een
negatief daglicht dat de klas dit overneemt. Het wordt “normaal”om met de vinger naar
Nora te wijzen, en hoe makkelijk is het om dat te doen als de juf het dan ook klakkeloos aanneemt en
Nora gelijk straf geeft. Dit is precies waar de kinderarts EN de schoolarts mij voor gewaarschuwd
heeft. Als Nora op deze manier benaderd blijft worden door de juf, neemt de hele klas het over en
blijft Nora de pisang. Weet je M .... ik vind die heisa gewoon zo sneu voor Nora. Ze doet zo enorm
haar best om geaccepteerd te worden. Ze weet dat ze vroeger een betweterige kattekop was, ze weet
dat ze hierdoor een “stempel”heeft, ze weet dat er maar 1 persoon is die het negatieve
om kan buigen naar het posietieve, namelijk zijzelf. Wij als ouders en de leerkrachten kunnen haar
helpen en sturen, maar ze weet dondersgoed dat ze het zelf moet doen. En ze doet zoooooo enorm haar
best. Wat zij in groep 4 in 1 jaar tijd veranderd heeft aan zichzelf is enorm. Op haar leeftijd het
besef hebben, uitkomen voor je fouten en er daadwerkelijk wat mee doen vind ik zo bijzonder en goed
van haar! Dat kun je aan L navragen, zij zal het roerend met mij eens zijn. En dan zou 1 juf als I
het voor elkaar krijgen om al haar harde werken teniet te doen, en haar te behandelen alsof ze een
kind is dat totaal haar best niet doet? Inmiddels zit Nora weer onder het exceem van alle stress. Ze
heeft buikpijn als ze weer naar school moet op maandag en is vrolijk als het weer “H
dag” is. Sorry, maar dat gaat mij echt te ver. Ik weet dat het einde van het schooljaar nabij
is. Ik kan niks doen, en Nora het laten “uitzingen” bij I, maar volgend jaar zit ze weer
in dezelfde klas, met dezelfde kinderen die nu Nora weer zien als een zondebok. Ik wil beste een
gesprek aangaan met I, maar ik weet nu al dat ze negatief blijft doen over Nora, en dat het allemaal
haar eigen schuld is etc etc. Graag zou ik met jou een keer om tafel gaan om mijn warrige verhaal
hierbovern die ik vanuit mijn emotie geschreven heb toe te lichten. Geen idee wat wij er nog meer
mee willen, het enige wat wij willen is rust voor ons meisje en dat ze met plezier naar school gaat
en dat het gewaardeert wordt dat ze zo haar best doet. Volgens ons is dat niet teveel gevraagd.
Groetjes Groetjes Debby |
Quote |
Jen9 schreef op: 19-05-2014 19:18:59 |
k zou groetjes even veranderen in Met vriendelijke groeten. Mooie brief meid! Sterkte! |
Quote |
Linnepint schreef op: 19-05-2014 19:55:20 |
Bijna alle namen er uit ![]() Jeetje ik word al verdrietig als ik de mail lees... arm meisje ![]() Ik hoop dat de directeur met een gepaste oplossing komt! |
Quote |
Flipstra schreef op: 19-05-2014 19:59:32 |
goeie duidelijke brief inderdaad,ik hoop voor jullue dat er daarna verbetering komt! |
Quote |
Debbel79 schreef op: 19-05-2014 20:10:58 |
Dit stAt ook in de originele brief jen9. Evenals leestekens en alinea's. Door het kopiëren plakt ie alles aan elkaar. |
Quote |
Mama_anja schreef op: 19-05-2014 20:23:46 |
ik word misselijk van het feit dat een juf niet achter het kind staat maar haar eigen lijn trek wat
zij vind zal het ook geschieden de brief heb ik niet gelezen maar aan de reacties van de rest te lezen komt het wel goed ik hoop dat jullie er uit kunnen komen daar ![]() ![]() ![]() ![]() |
Quote |
Mv5 schreef op: 19-05-2014 21:39:05 |
Ik vind het belachelijk dat een kind zo behandeld wordt. Dat soort mensen zouden niet bevoegd
mogen zijn om in het onderwijs te werken. |
Quote |
Bepje schreef op: 19-05-2014 21:45:54 |
Duidelijke brief hoor en ik hoop van harte dat het Nora`s kansen keert. Al is het schooljaar bijna
voorbij, het zou toch ijn zijn als de resterende tijd normaal verloopt, zonder stress. Krijgt ze
deze juf volhgend jaar niet meer ? |
Quote |
Debbel79 schreef op: 19-05-2014 21:51:49 |
Gelukkig niet bepje, dat had ik ook zeker niet geaccepteerd. Maar ze zit natuurlijk wel in dezelfde klas met dezelfde kinderen. En op het moment is Nora de pispaal in de klas. Dat vond ik erg lastig. Die stempel " vervelend" blijft ze houden. |
Quote |
Bepje schreef op: 19-05-2014 21:58:54 |
Die stempel is ook lastig en daar kom je zo moeilijk weer vanaf helaas. Maar fijn hoor dat jij voor
haar opkomt en haar objectief bekijkt wat betreft haar "mindere" kanten. Tegenwoordig bemoei
ik me een beetje met de sportclub en heel veel ouders kunnen )of willen) dat niet hoor, aan hun kind
ligt het niet. Door met haar in gesprek te blijven help je haar het best. |
Quote |
Debbel79 schreef op: 19-05-2014 22:26:53 |
En ondanks alles blijft mijn moppie stralen. Ze had vanavond een mooie jurk uitgezocht om morgen naar school aan te doen. Wat vond ze hem prachtig en wat is ze trots! Mu maar hopen dat ze morgen mmiet neergeknuppeld word door de klas omdat het exceem eronder uit piept. ![]() ![]() |
Quote |
Minou schreef op: 19-05-2014 22:28:46 |
Ach noraatje.. krijg ineens een gevoel dat juf jaloers is op nora.. komt ineens binnen.. ![]() |
Quote |
Lisje schreef op: 19-05-2014 22:36:14 |
Denk dat ze geestelijk sterk is, net als jij ![]() |
Quote |
Tamaramvc&f schreef op: 19-05-2014 22:48:43 |
Krijg echt tranen in mn ogen van het hele verhaal, en ik ben al zo emo op het moment ![]() Arm meisje, zon hele klas tegen je. ik ben vroeger gepest op zowel basisschool als hogere school en dat heeft mij wel gevormd, op de basis school was het ook altijd een clubje en de rest deed mee. ik hoop dat deze mail een aanzet geeft tot een goede oplossing voor je meisje. ik denk ook dat een schoolmaatschappelijk werker een goed idee is, heb ik ook mee te maken ivm mijn zoon en die heeft echt goede dingen gedaan want ook hier ging t de verkeerde kant op met de juf van hem, nu na een aantal gesprekken, waar zij bij was, met gesprekken met de ib-er, waarbij ik mijn gevoel duidelijk kon overbrengen en melde dat ik al op zoek was naar een andere school waar zij zo erg van schrok is het balletje gaan rollen. en nu gaat het gewoon goed, mn zoon zit beter in zn vel, resultaten nog niet helemaal zoals ze zouden moeten maar goed, hij heeft weer plezier in school en dat was echt heel anders. Heel veel sterkte |
Quote |
Bettie schreef op: 19-05-2014 23:17:46 |
![]() Enne...jammer van die eczeem; daar kan zij niets aan doen (zegt een onder de uitslag zittend vrouwtje die zich wild schaamt, haha) |
Quote |
Myself schreef op: 20-05-2014 07:26:50 |
Ik had gisteren al geantwoord, maar heb gespookt of op het verkeerde knopje gedrukt, maar je brief vind ik prima, vanuit gevoel geschreven, ik hoop dat het jullie tot een goed gesprek zal brengen waar iets moois voor Nora uit voort komt. En jeetje, wat is ze toch een knapperd en ze straalt power uit, net als d'r mama. Dat wat Minou zegt.......het zou me eigenlijk niet verbazen. Jaloezie doet rare dingen met mensen. ![]() |
Quote |
Caithy schreef op: 20-05-2014 08:45:48 |
Mooie en goede brief! Helaas gezien de geschiedenis denk ik niet dat er veel met deze juf gebeurd of
dat ze veranderd. Ik ken je gevoel en ik zou ook tot het gaatje gaan!!! |
Quote |
Orange schreef op: 20-05-2014 08:57:43 |
Prima brief! Maar denk ook alvast aan volgend jaar. Maak vast een afspraak met de juffen/meesters,
en eventueel ib-er die je dan treft dan kan ze het jaar met een schone lei beginnen! |
Quote |
Cora38 schreef op: 20-05-2014 09:22:47 |
Die meeste en juf hebben toch samen die groep. Dan hebben zij daar toch ook overleg over? Lijkt mij
dat zij zeker met deze problemen daarover één lijn moeten trekken. Schoolmaatschappelijkwerk is er niet alleen voor de ouders. Die is er juist voor thuis en school samen.Die zou wel wat voor jullie kunnen betekenen. |
Quote |