Menu
 

Topic:

Het belang van vrij spelen

Zijlijn  schreef op: 29-04-2014 13:06:45

'We ontnemen kinderen de kans om zichzelf te ontdekken'




Door: Ditty Eimers − 27/04/14, 21:30


© anp.

Het belang van vrij spelen wordt onderschat door ouders, waarschuwt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray. 'Ouders die er steeds bovenop zitten, doen hun kind tekort.'







  •  

    Het enige dat nog lijkt te tellen is of kinderen uitblinken op school. Dat voedt het narcisme bij kinderen die goed presteren: ik ben beter dan de rest.






Zondagmiddag. In de voetbalkooi van de speeltuin in het Utrechtse Griftpark trappen vier jongens een balletje met hun vaders. "Goed gezien, Stefan", prijst een vader met knalrood hoofd de voorzet van zijn zoon. Verderop zit een moeder met drie kleuters in de zandbak. "Kom, we gaan een heel grote taart bakken", roept ze enthousiast. Voor de hoge glijbaan staat een vader met zijn dochtertje. "Ik weet niet of ik durf, papa", zegt het meisje. "We kunnen het, Eline, ik weet het zeker."

Vaders en moeders die meevoetballen, klimmen en in de zandbak spelen, geweldig toch? Nee, zegt psycholoog Peter Gray, hoogleraar psychologie aan het Amerikaanse Boston College. Ouders moeten hun kinderen veel meer zelf laten aanmodderen, schrijft hij in zijn nieuwste boek 'Free to learn'. Ouders die gaan meespelen als er een vriendje komt, moeten niet gek opkijken als hun kind narcistisch wordt, waarschuwt hij. Door je afzijdig te houden, geef je ze meer kans hun empatisch vermogen te ontwikkelen. Ze weten dat vriendjes zomaar kunnen afhaken als er geen ouder is die ingrijpt. "Dat betekent dat ze steeds bedenken wat andere kinderen wel of niet leuk vinden en daar rekening mee houden", schrijft Gray.

Grays boek is één groot pleidooi voor vrij kinderspel. Geef kinderen tijd om hun fantasie uit te leven. Laat ze rennen en dwalen met speelkameraadjes die ze zelf uitkiezen. Zonder volwassenen die op hun lip zitten. Amerikaanse kinderen krijgen daar nauwelijks gelegenheid meer voor. Ze hebben veel huiswerk en hun ouders plannen de resterende tijd vol met speelafspraken, sportclubs en cursussen. Op school, maar ook daarbuiten, staat alles in het teken van individuele prestaties. Terwijl ze juist dat vrije, ogenschijnlijk doelloze spel nodig hebben voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling, blijkt uit een grote stapel onderzoeken die Gray aanhaalt. Al spelend leren kinderen zelf oplossingen bedenken, onderhandelen, emoties verwerken.

Een hele middag postbodetje spelen op zolder of uren met vriendjes de hort op: ook bij Nederlandse kinderen komt het er steeds minder van. Op school maakt spelen al vanaf groep 1 plaats voor meer rekenen en taal. Na school gaan ze naar clubs of lokt de computer. In het weekend maken ze uitstapjes met het hele gezin.

Geef ze vrij spel
"We ontnemen kinderen de kans om zichzelf en de wereld te ontdekken", zegt hoogleraar pedagogiek en lector Early Childhood Sieneke Goorhuis. Ze deelt de mening van Gray dat ouders vergeten zijn hoe belangrijk het is om kinderen vrij te laten spelen. Dat is wezenlijk anders dan spel, waarbij ouders een kind stimuleren, sturen of corrigeren, zegt ze. 

Vrij spel gaat helemaal van kinderen zelf uit. "Kinderen hebben dat nodig om hun innerlijke kompas te ontwikkelen." Ervaren dat ze zelf iets kunnen oplossen vergroot hun creativiteit en zelfvertrouwen. Fantasiespel leert ze om ervaringen te verwerken en emoties te uiten. Door spannend buitenspel leren ze samenwerken en grenzen verleggen. Goorhuis: "In vrij spel oefenen kinderen constant met sociaal gedrag. Als ze niet eerlijk of bazig zijn, corrigeren andere kinderen dat. Door het hardop te zeggen of een volgende keer niet meer mee te spelen."

Wetenschappelijk bewijs dat te weinig vrij spelen leidt tot meer kinderen met narcisme is er niet. Maar Goorhuis kan zich er wel wat bij voorstellen. "Het enige dat nog lijkt te tellen is of kinderen uitblinken op school. Dat voedt het narcisme bij kinderen die goed presteren: ik ben beter dan de rest. Kinderen die minder scoren kunnen juist faalangstig worden van die grote nadruk op schoolprestaties." Via vrij spel zien kinderen dat er meer variatie is. Goorhuis: "Het mooie is dat de rangorde anders is dan op school. Een meisje dat grote moeite heeft met lezen, ontdekt dat ze goed in een boom kan klimmen. En dat jongetje dat in de klas altijd de beste is, wordt meer bescheiden als hij geen bal in het doel krijgt."

"Ouders weten wel dat spontaan spelen belangrijk is, maar ze handelen er niet naar", zegt psychologe Louise Berkhout. In 2012 promoveerde ze aan de universiteit van Groningen op onderzoek naar vrij spel. Ouders kunnen het niet laten om zich met het spel van hun kind te bemoeien, zegt ze. Ze zien spel als iets waar kinderen van moeten leren: 'Hoeveel blokken heb je gestapeld?' Of ze denken dat ze hun kind moeten vermaken. "Ouders denken te snel dat kinderen zich vervelen. Wacht tot ze zelf met iets komen. Ze zullen je verrassen."

Spelen kost tijd
Voor haar onderzoek observeerde Berkhout spelende kinderen in bijna vijftig kleuterklassen. Kinderen hebben tijd nodig om tot spelen te komen, ontdekte ze. Ze moeten spulletjes zoeken, bedenken waar hun spel over moet gaan en wie welke rol krijgt. Berkhout: "Bij de een duurt het langer dan bij de ander, maar geen kind blijft met de armen over elkaar zitten." Na een tijdje komen ze in een soort flow en gaan ze helemaal op in hun spel. Hoe meer ze zich onbespied wanen, hoe intensiever ze spelen. "Dat kunnen ze uren volhouden. Maar zodra een volwassene zich ermee bemoeit is het afgelopen."

Ieder kind zou minstens twee tot drie uur per dag vrij moeten spelen, vindt Berkhout. Binnen, maar ook buiten. "Laat ze zelf hun weg vinden. Wie durft in die boom te klimmen? En welk kind kan daarbij helpen? Van die ervaringen leren ze meer dan door alles voor te kauwen." Minder controledrang van ouders maakt buitenspelen ook een stuk aantrekkelijker, denkt ze. Berkhout: "Avonturen beleven maakt kinderen blij."

Ze vindt dat ouders meer vertrouwen in hun kinderen moeten hebben. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die niet steeds in de gaten worden gehouden, uit zichzelf weinig echt gevaarlijke dingen doen. Ze kiezen een schuurtje dat net hoog genoeg is om vanaf te springen. Natuurlijk, ze kunnen zich ook in de nesten werken. Berkhout: "Gun ze de kans om daar zelf weer uit te komen. Risico's nemen is niet per se slecht."


In 'Free to Learn' betoogt psycholoog Peter Gray dat ouders hun kinderen veel meer zelf moeten laten aanmodderen. Ouders die gaan meespelen als er een vriendje komt, moeten niet gek opkijken als hun kind narcistisch wordt.

Buitenspelen en ouderlijk toezicht

20% van de kinderen van 6 tot en met 12 jaar speelt elke dag buiten.

22% van de kinderen speelt nooit of hooguit één keer in de week buiten. De rest zit ertussenin.

19% van de kinderen speelt minder buiten dan ze zouden willen. Zij komen vaker uit stedelijke gebieden. Stadskinderen geven ook vaker aan dat ze niet op leuke speelplekken kunnen komen omdat het niet mag van hun ouders of omdat ze er niet zelf heen kunnen.

34% van de kinderen van 6 t/m 8 mag niet of alleen af en toe zonder toezicht van een volwassene buitenspelen. Bij kinderen van 9 t/m 12 is dat 11 procent.

29% van de kinderen mag niet alleen naar school lopen. Van de 6 t/m 8-jarigen mag maar 25 procent van de kinderen altijd alleen naar school lopen.



 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende
RE: Het belang van vrij spelen
Mafkees  schreef op: 30-04-2014 14:12:13
in onze oude buurt moest ik wel mee qua veiligheid en bemoeide ik me overal mee.
mijn jongens waren niet opgewassen tegen zoveel kakkerlakken nl...

op de camping of nu hier laat ik ze conflicten zelf oplossen. moet er wel voor oppassen dat ik niet gelijk tetter en mezelf ermee bemoei

idd...blauwe plekken en schrammen. goeie grutten zeg.
 
Quote
RE: Het belang van vrij spelen
Kittymv5  schreef op: 30-04-2014 14:58:41
Ik ben wel blij met dit stuk eigenlijk! Ik laat mijn kinderen altijd zelf spelen, ik bemoei me er echt niet mee. Tenzij ze erom vragen, want soms is het wel moeilijk om een huis in elkaar te zetten van Lego bijv. 
Maar ik heb regelmatig negatief commentaar gehad op deze aanpak, want ik moest meer met ze doen (zuigelingenzorg, peuterspeelzaal). Samen spelen, samen bouwen, alles samen! Ik heb me er zo schuldig om gevoeld, voelde me soms een slechte, ongeinteresseerde moeder. Maar ik weet van mezelf nog dat ik het heerlijk vond om als kind zonder mijn ouders te spelen. Ik speelde ook nooit beneden, voelde me dan altijd bekeken en zocht de rust op van mijn eigen kamer. En nu blijkt uit dit stuk dat het juist goed is als kinderen zelf spelen. Ik voel me al een heel stuk minder schuldig
Zoals nu ook; mijn dochter slaapt, mijn middelste zoon speelt buiten in de achtertuin met zijn nichtje en mijn oudste zoon is buiten met de buurjongen. En ik? Ik zit aartslui achter mijn computer en ik geniet! Volgens mij kunnen die kinderen dit heel goed zelf, het enige wat ze vragen is of ik ze wil voorzien van lekkere happies.  
Zo af en toe speel ik best weleens een bordspelletje of voetbalt mijn man met de jongens. En vrijdagavond ga ik zwemmen met mijn oudste zoon en de buurjongen. En zelfs daar zal ik ze hun eigen gang laten gaan, maar ze hebben mij wel nodig om er te komen. Hoe dan ook, het is fijn om te lezen dat ik het eigenlijk helemaal niet zo heel erg slecht doe  
 
Quote
RE: Het belang van vrij spelen
Made  schreef op: 30-04-2014 15:05:08
Oh maar als het te gek wordt bemoei ik me er ook wel mee hoor

Mijn dochter is een mietje geworden en durft niet voor zichzelf op te komen.

laatst was ze in de straat aan t spelen met 3 meisjes. Wil ze van schoenen verwisselen en hoor de meisjes zeggen...kom we gaan snel weg. Dochter komt naar buiten.. helemaal sip: waar zijn mn vriendinnetjes?

Kwartier later komen die meiden hier in de tuin, trekken hun schoenen uit en zouden op de trampoline springen maar vroegen eerst nog ff aan mij omeen ijsje. Toen heb ik ze even duidelijk gemaakt dat we niet alleen goed zijn voor snoep, ijsjes en trampoline nadat ze mn dochter in de steek hadden gelaten...kom op zeg! Maar ook demi eea uitgelegd dat ze zelf dr mond open moet trekken de volgende keer.
Buiten heb ik haar wel meer in de gaten. We wonen langs een drukke weg en na een jaar vind ik t nog steeds eng dat ze hier op de stoep speelt, maar kan dr moeilijk tot dr 18e binnen houden
ze mag sinds een aantal weken nu alleen naar de speeltuin waar ik geen zicht op heb. Of ik het leuk vind? Nee absoluut niet, maar ze is zo trots en vind zichzelf zo groot nu ze houdt zich ook keurig aan de gemaakte afspraken.
loslaten is het moeilijkste van de hele opvoeding vind ik
 
Quote
Navigatie
Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende


Reageren op Het belang van vrij spelen
Naam
Bericht