Menu
 

Topic:

Stomme fout of nalatigheid

Zorg Miepie  schreef op: 02-07-2013 17:02:22
Wat vinden jullie? Domme fout of nalatigheid?

Zondagavond ben ik bij een cliënt vergeten de steunkousen en schoenen uit te doen. Maandagochtend kwamen ze daarachter.
Het kwam doordat ze om 18u drijfnat was (inco+ kleding) dus had toen vast omgekleed in pyjama maar om dr nu op blotevoeten te laten lopen zonder steunkousen.... Dus dat maar aangelaten.
Om 21.30 nog n keer verschoont voor de nacht maar ze wilde niet naar bed, ging in de woonkamer zitten. Dus ik nog ff laatste dingen doen, rapporteren, was opvouwen enz. toen was het ineens 22.15 dus laatste ronde lopen.cliënt was zelf in bed gaan liggen onder dekbed. Ik de lampen uitgedaan en verder niet meer aan de schoenen, steunkousen gedacht.

Normaal komt ze's nachts nog wel eens uit bed, maar blijkbaar toevallig die nacht niet, anders had de nachtdienst wel gemerkt dat ze dr schoenen nog aanhad lijkt mij.

Maandagochtend bleek ze dus (volgens collega die mij mailde) blauwe plekjes te hebben van de steunkousen

desbetreffende collega heeft leidinggevende ingelicht en mij op mijn privé mailadres gemald. We hebben ook werkmailadres.
 
Quote
Navigatie
RE: Stomme fout of nalatigheid
Kolibrie  schreef op: 02-07-2013 17:07:30
Zou gewoon je verhaal doen zoals hier... Zoiets kan toch gebeuren, dat is geen nalatigheid... Je kan niet iets nalaten wat je bent vergeten... Dan ben je het gewoon vergeten... Onder nalatigheid versta ik meer dat je het weet en toch iets doet wat niet in het belang van de client is... 
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Angelique  schreef op: 02-07-2013 17:12:55
tja zou ook zeggen domme fout je bent nog 45 min druk en mvr ligt ineens in bed zou het ook kunnn vergeten dan  hoor
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Anmv3  schreef op: 02-07-2013 17:14:19
Geen nalatigheid vind ik..maar kan me voorstellen dat je je er rot onder voelt..
Wij vergeten ook weleens wat uit te doen bij bewoners en attenderen elkaar er weer even op
om alert te zijn, en dan in het algemeen in de map..hiervoor wordt geen leidinggevende ingelicht en vind
dit eigenlijk ook niet helemaal leuk van je collega !

Zou je leidinggevende even zelf bellen met jouw verhaal..
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Zorg Miepie  schreef op: 02-07-2013 17:22:19
Ja ik heb al sinds die mail van collega een rotgevoel.

Wat ik het gekste vind is dat als er medicatie vergeten wordt daar weren fobo voor ingevuld wordt en je er verder niets van hoort.

Kreeg net een mail van mn leidinggevende met de vraag om mijn uitleg. Hij wil dit serieus nemen en het mag nooit meer voorkomen.

Kkrijg het gevoel of ik die cliënt zwaar mishandeld heb
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Anmv3  schreef op: 02-07-2013 17:27:39
Je bent het toch niet expres vergeten ??
Ik snap je schuldgevoel, maar het kan iedereen gebeuren meid.
Zou duidelijk jouw verhaal vertellen en dat je je er behoorlijk aangedaan door voelt, lijkt mij dat dat
voldoende moet zijn voor je leidinggevende. Heeft de client nu nog hinder van het voorval ?
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Zorg Miepie  schreef op: 02-07-2013 17:30:01
Nu ik er langer over na denk.....

Ik heb zelf steunkousen ivm spataders maar de eerst dagen na het wegspuiten van de spataders moet ik de kousen juist 24u/dag dragen
Dus echt fout kan het niet zijn

Mijn cliënten zijn trouwens gehandicapten met niveau baby 3mnd
Maar zij kan prima aangeven als er iets niet naar haar zin gaat
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamavankristel&anouk
&daan
  schreef op: 02-07-2013 17:30:44
zoiets kan gebeuren hoor. En blauwe plekjes van een nacht steunkousen lijkt me erg onwaarschijnlijk. Lijkt me eerder van drukpunten van de schoen als ze gelegen heeft. Bij ons in de thuiszorg is het zelfs zo, dat iov met huisartsen en specialisten van het ziekenhuis we bij extreem slecht weer de cliënten met steunkousen mogen bellen, met de vraag of ze het heel erg vinden om ze een nacht aan te laten. (dit is als de mensen er achteraf wonen). Der benen waren vast niet oedemateus meer? Ik snap wel dat je jezelf lullig voel. En vind het flauw van de collega, ik had je er zelf even op aangesproken of een mailtje gestuurd.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamavankristel&anouk
&daan
  schreef op: 02-07-2013 17:31:26
Wat denk je van de ulcerkit, dat zijn kousen die je dag en nacht moet dragen, alleen trek je dan de bovenste kous uit en de onerste steunkous laat je aan.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamsie  schreef op: 02-07-2013 17:55:21
Ik vind op zich ook dat dit kan gebeuren, maar vind wel dat een leidinggevende dit serieus moet oppakken, en moet kijken hoe dit voorkomen kan worden.
Je kunt dus absoluut wel doorlig plekken krijgen van de steunkousen te lang aan hebben, en zeker oudere mensen.
En deze mw had ook nog schoenen aan, dat kunnen hele lelijke plekken worden
Dus ik vind een melding in die zin goed, en ook goed dat er na gekeken wordt.
Dat zouden we ook willen als het onze oma/moeder betrof!
Overigens moet je je niet te druk maken van meldingen, van meldingen wordt je wijzer, het is niet zo dat jij ineens een kruisje achter je naam krijgt.
In het ziekenhuis melden we alles wat fout gaat, puur om lering uit te halen, je werkt namelijk wel met mensen. Zelfs verkeerde afspraken war we ook soms niets aan kunnen doen
Het gaat absoluut niet om een schuld, maar meer om hoe gaan we dit voorkomen.
En zo moet je dit ook zien.
Je vergeet iets, en nu gaan kijken hoe je dit nu niet meer vergeet.
en het kan andere ook overkomen, dus ook aan hun laten zien hoe snel iets kan gebeuren
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Zorg Miepie  schreef op: 03-07-2013 21:00:27
Bah heb zo geen zin, vrijdag hebben we teamuitje, en die collega en de leidinggevende gaan beide mee.
Ik denk er zelfs over om niet te gaan, maar ja, ben 1 van de 2 organisatoren........

Tis meer dat het zo raar gelopen is.
Normaal vult de collega die het tegenkomt een FOBO in. Die gaat naar leidinggevende en daarna komt er eventueel actie. Is er nog nooit geweest ook niet op vergeten of foutgegeven medicatie.........

Maar nu gaat het andersom, eerst wordt ik door collega en leidinggevende op het matje geroepen (zo voelt het) en nu kreeg ik een mail of ik ook nog even een FOBO in wilde vullen. Nou ik werk niet zoveel dus dan kan ik pas de 14e doen..........
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Baby2  schreef op: 03-07-2013 21:07:40
Als je echt geen zin hebt, dan meld je je toch ziek. Ik kan er wel inkomen dat je er niet zoveel zin in hebt.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamsie  schreef op: 03-07-2013 21:18:27
Waarom probeer je niet morgen even in contact te komen?
Misschien valt het allemaal mee en wordt het vrijdag helemaal leuk!
Overigens hoef jij geen FOBO in te vullen, degene die het merkt moet de FOBO in vullen, dus dat zou ik terug mailen.
Zij weet niet veel alleen wat ze constateerd, en daarmee behoort de leiding gevende naar jou te komen, wat is er fout gegaan.
Jij kan geen FOBO invullen, want je hebt het niet geconstateerd.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Marjolein1976  schreef op: 03-07-2013 21:19:16
Hmmmm, denk omdat er toch wel (licht) letsel is, men wel wil dat er een formulier wordt ingevuld. Bij mijn werkgever moet deze ten alle tijde door de verantwoordelijke ingevuld worden. En ook nog binnen 72 uur. De wettelijk vertegenwoordiger wordt dan ook op de hoogte gesteld.

Maar het is ook maar net hoe je het opvat he. Iedereen kan dit overkomen, maar als je weet hóe het gebeurt, kan het ook zorgen voor een verandering in een werkwijze. Jullie weten nu dat betreffende bewoner met schoenen en al zelf in bed gaat liggen.

Even off topic: klopt het nu dat je bedoeld dat deze bewoner een functioneringsniveau van iemand met 3 maanden heeft?
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Debby1977  schreef op: 03-07-2013 22:26:34
FOBO is een MIC? (melding incidenten clienten?) Tenminste zo heet dat bij ons. En die moet je niet zelf invullen maar diegene die het geconstateerd heeft. altijd zo typisch met die formulieren, mensen denken altijd dat er dan gedacht wordt dat die fout door hun gemaakt is terwijl de melder alleen geconstateerd heeft.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Myself  schreef op: 03-07-2013 22:38:05
Wat een rare manier van doen vind ik dat , om bij een fout gelijk de leidinggevende te mailen.
Wij rapporteren dat gewoon, vullen zonodig een MIC in en dan komt degene die de fout gemaakt heeft vanzelf wel met zijn / haar kant en uitleg van het verhaal.
Wij werken eigenlijk altijd wel vanuit het principe er zal vast een verhaal achter zitten, het zal niet met opzet gedaan zijn.
En oké, gepraat wordt er overal dus ook bij ons, maar om het gelijk zo officieel te melden, vind ik toch wel een beetje triest, tis toch geen zaak van leven en dood?

voor jou meid
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamsie  schreef op: 03-07-2013 22:48:11
Geen zaak van leven op dood, maar het zou je eigen moeder maar zijn...
Ik zou ook willen dat het gewoon serieus genomen wordt, en echt niet om met een vingertje te wijzen, maar meer om als TEAM lering uit te halen.
Het is ook iets heel bijzonders, en misschien is ze daarom wel naar de leiding gevende gegaan, wetende dat iedereen dit kan overkomen, maar wat niet zou moeten, dus hoe ga je dit met elkaar oplossen!
Ik zie niet direct het vingertje naar schuldig wijzen, maar hoe kun je dit als team gaan voorkomen.

Zo heb ik een keer een telefoontje overgenomen van een andere afdeling, deze gaf aan mij door dat ze een afspraak moesten maken op de EHBO voor de zwangeren. Dus dat heb ik gedaan, bleek dat ze misschien wel gebroken vliezen had en niet ingedaald.
Ik had totaal niets gevraagt, aangenomen dat de afdeling had doorgevraagt.
Ik moest ook 's middags bij de leidinggevende komen. en ik voelde dat ook als niet leuk, ongemakkelijk.
Maar het ging erom dat dit iets was wat ons allemaal kon overkomen, en waar we dus scherp op moeten blijven!

Ik vind het wel een slordige fout, en natuurlijk het kan gebeuren, dat geeft ook helemaal niet, maar je moet wel kijken hoe je dit als team kan voorkomen.

Als je op de MIC of wat voor een commissie moet wachten weet je niet meer precies wat er nu gespeeld heeft.
Dus vind dit niet zo'n hele rare manier van doen. ALs het tenminste oplossend gedacht is en niet beschuldigend.

En als ik TO was, zou ik daar dus morgen achter heen gaan. Aangeven hoe je je er onder voelt, en dat deze manier je vertrouwen krenkt.
Misschien kunnen ze dan zelf uitleggen hoe dit bedoeld is!!
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Kim  schreef op: 03-07-2013 22:49:11

Vreemde manier inderdaad hoe ze dit aangepakt hebben. Dit had ook op een andere manier gekunt.
Fobo is idd mic. Wij hadden voorheen ook fobo (foute, ongevallen, bijna ongevallen) nu mic (melding incidenten clienten).
Even off topic: bij ons is het zo dat diegene die de 'fout' gemaakt heeft de melding invult. Wanneer er een ongeval gebeurt ben je er zelf bij en kun je die meteen invullen natuurlijk. Wanneer ik er echter om 17.00 uur achter kom dat mijn collega van de vroee dienst om 12.00 uur geen pillen heeft gegeven kan ik de mic toch niet invullen. Ik weet toch niet hoe de situatie geweest is?
Of in dit geval ook, de collega van de ochtenddienst weet toch niet hoe de situatie de avond ervoor geweest is?
Maar mss is dat wel een verschil met het invullen van een fobo en een mic.

Ik hoop in elk geval voor jou dat het uiteindelijk allemaal mee zal vallen.
Probeer je er niet te druk om te maken, mensen kunnen fouten maken, zeker gezien de huidige werkdruk vindt ik het niet vreemd dat zoiets gebeurd.

 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Debby1977  schreef op: 03-07-2013 22:51:09
Tuurlijk vul jij dan de mic in, jij constateert toch dat die pillen vergeten zijn??? Echt vraag maar eens na hoor, want dat klopt niet.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamsie  schreef op: 03-07-2013 22:55:21
Kim, dat is echt de foute manier van meldingen rapporteren!
Want dan worden ze dus vaak vergeten...

Mic is er ook niet om te beschuldigen trouwens....
Maar degene die het ontdekt moet melden, die kan alleen maar melden wat hij/zij gezien heeft, puur feiten kennis, en als het de moeite waard is om te onderzoeken, dan komen de vragen.
Maar het gaat er niet om wie er iets fout doet
Het gaat erom dat er fouten zijn die voorkomen hadden kunnen worden.

Wij hebben soms meerdere MIC over 1 onderwerp gehad.

Er wordt veel te weinig gemict (mippen heette het bij ons...) Mensen zijn er een beetje huiverig voor en bang, bang dat er toch beschuldigd wordt.
Maar het is puur alleen in het leven geroepen om oplossend te werken
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Kim  schreef op: 04-07-2013 08:47:24

Ik zal het eens navragen hoe het precies zit.
Maar ik blijf erbij dat diegene die constateert niet de hele mic in kan vullen.
Hier staan de vragen in als 'hoe was de werkdruk op het moment van het incident?, wat is er gebeurd?'
Dat weet diegene die constateert toch niet?
Zou het mss zo zijn dat een mic formulier niet landelijk is maar dat deze formulieren door de instelling zelf opgezet worden en daardoor wellicht verschillend van opzet zijn?

 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Debby1977  schreef op: 04-07-2013 08:55:34
Ik denk dat de mic formulieren idd verschillen, want die vragen hebben wij niet. Echt puur wat is gebeurd, waar
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Baby2  schreef op: 04-07-2013 09:01:17
Ik werk in het ziekenhuis en bij ons heet het VIM (veilig incidenten melden). Bij ons vult degene het in die het constateerd.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Boterbloem  schreef op: 04-07-2013 09:01:54
Vind het vervelend voor jou, maar wel mooi te horen hoe serieus het opgepakt wordt.

Als er bij mijn man op het werk is misgaat wordt dat ook opgepakt, niet als beschuldiging maar als: hoe lossen we dit op dat het niet meer gebeurd?

Maar ik snap je nare gevoel bij de manier waarop, en dat zou ik aan zowel de collega als de leidinggevende melden. Want zo werk je niet lekker.

En gewoon naar het uitje gaan, laat je niet kennen. Denk dat je een verkeerd signaal geeft als je niet verschijnt.

En goeie wil tonen. Mijn man gaat ook gerust op vrije dagen even terug als het nodig is. Niet wachten tot de 14e maar gewoon nu even gaan.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamavannoeya  schreef op: 04-07-2013 09:29:10
Ja sorry hoor maar ik vind het wel een grote fout en blijkbaar vergeten jullie ook regelmatig medicatie als ik het zo begrijp uit jou verhaal.
Hoe zou jij je voelen als 1 van jou ouders het zou gebeuren.

Ik vind het alleen maar goed dat jou collega dit gedaan heeft, zo hoort het namelijk ook en zo kan er verbetering plaats vinden zodat dit niet meer gebeurd!

Er gaat te veel fout in de verzorging helaas.....snap dat jij je rot voelt en leuk is het niet
Maar dit mag gewoon niet gebeuren...
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Myself  schreef op: 04-07-2013 10:06:09
@mamsie, wil even reageren omdat je schrijft het zal je moeder maar zijn. Tuurlijk snap ik dat het niet goed is, dat het je raakt als het je moeder is, maar ik denk dat het TO net zo goed raakt. Dat zou het mij zeer zeker wel doen als ik zo'n fout zal maken. Ik wil het ook absoluut niet goed praten, alleen als ik me indenk hoe ik het zou aanpakken en ervaren is dat anders. Ik zou eerst met de desbetreffende collega praten en vragen hoe de fout tot stand is gekomen. Dan kan je daarna samen de leidinggevende inlichten en zo nodig ook het familiecontactpersoon.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamavannoeya  schreef op: 04-07-2013 15:17:23
Ik snap zeker wel dat TO geraakt is door dit gebeuren zou dat zelf ook heel vervelend vinden, maar ze moet wel de gevolgen inzien van haar fout. Niemand anders is hier schuldig aan dan zei zelf.

Je kan wel boos zijn dat je collega dit meld maar zo hoort het wel!
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Zorgmiepie  schreef op: 09-07-2013 15:04:23
Leidinggevende zou me vandaag bellen rond 14.30/14.45 niet gebeld.....

Ik heb sinds ik het horde een rotgevoel.
Tuurlijk had ik het niet moeten vergeten, maar ook ik ben mens en mensen maken fouten/vergeten dingen.
Miss toch maar over op robots aan het bed?
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Jacq39  schreef op: 09-07-2013 16:12:44
Misschien zelf even bellen met je leidinggevende?

Tja ik vind voor beide meningen wat te zeggen, je deed het niet express maar kunt er wel lering uit trekken en dat is de bedoeling van je leidinggevende. Als collega had ik eerst jou ingelicht en gezegd dat je zelf maar even contact op moest nemen met je leidinggevende dit voelt zo (achter de rug)..

Succes
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Mamsie  schreef op: 09-07-2013 17:07:48

Quote Myself:
@mamsie, wil even reageren omdat je schrijft het zal je moeder maar zijn. Tuurlijk snap ik dat het niet goed is, dat het je raakt als het je moeder is, maar ik denk dat het TO net zo goed raakt. Dat zou het mij zeer zeker wel doen als ik zo'n fout zal maken. Ik wil het ook absoluut niet goed praten, alleen als ik me indenk hoe ik het zou aanpakken en ervaren is dat anders. Ik zou eerst met de desbetreffende collega praten en vragen hoe de fout tot stand is gekomen. Dan kan je daarna samen de leidinggevende inlichten en zo nodig ook het familiecontactpersoon.



Dat is op zich niet de manier...en kan je het wel direct met je collega opnemen?
In dit geval was TO er helemaal niet, en wachten met melden, dan gebeurd het niet.
Melden is alleen maar om lering, niet om schuldgevoel, niet om een vingertje te wijzen, maar na te gaan wat is er fout gegaan en hoe kunnen we dit ALS TEAM verbeteren!
Dit is dus de manier om dat op te pakken!
Stel dat ze collega eerst met TO zou praten en TO is er pas weer de 14e, en familie komt er eerder achter?

Nee je moet serieus omgaan met fouten die er gemaakt worden.

En sorry TO je kiest er wel voor om in een slachtofferrol te gaan zitten, natuurlijk mag je fouten maken, en hoeven er geen robots het werk over te nemen. Het gaat er alleen om hoe je met een fout om gaat.
Als jij je er zo rot bij voelt, snap ik werkelijk niet waarom je niet zelf naar je leiding gevende bent gegaan om jouw kant te vertellen.
Je wacht maar af...Je neemt niet echt je veratwoording hierin.
Als je je leiding gevende al had kunnen laten zien dat je je rot voelt, scheelt dat natuurlijk ook.
En was misschien het hele probleem al weg.
 
Quote
RE: Stomme fout of nalatigheid
Zorg Miepie  schreef op: 09-07-2013 17:28:48
@mamsie: je hebt je mening snel klaar zeg!

Ik heb gebeld om 15u kreeg te horen dat hij in vergadering zat, zou doorgegeven worden. Kreeg n mail van hem met excuus.
Ik had hem al eerder gemaild met mijn gevoelens over dit gebeuren naar aanleiding daarvan wilde hij mij telefonisch spreken.
Had dit al eerder geschreven hier maar zie dat dat niet door gekomen is.
 
Quote
Navigatie


Reageren op Stomme fout of nalatigheid
Naam
Bericht