Ffzo schreef op: 27-06-2013 10:05:20 |
Hallo meiden, Dit gaat een heel verhaal worden, maar als inleiding wel even nodig. Omdat we zelf niet meer weten waar we goed aan doen en zoveel tegenstrijdige adviezen krijgen graag jullie mening en ervaringsverhalen. Zoon ![]() Hij krijgt nu verrijkingsstof en gecompacte lesstof. Op school hebben ze totaal geen last van hem, schoolprestaties zijn heel erg goed (CITO scoort hij A+ op zowel rekenen als taal) en zijn gedrag is perfect. Thuis is het een heel ander verhaal, veel boze buien, frustraties. School kan er weinig mee, zij hebben geen probleem. Heb verzocht om een rugzak aan te vragen zodat hij betere beleiding krijgt bij het leren leren want daar schort het nu aan,( hoe pak je een probleem aan, hoe maak je een goede planning enz) en er werd al snel gezegd door school dat dit niet ging lukken omdat zij niet handelingsonbekwaam zijn omdat hij geen gedrags/leerprobleem heeft. Kortom ik kwam daar niet verder, geprobeerd PGB aan te vragen maar ook dat ging het niet worden. Sinds dit schooljaar zit hij in een combiklas met groep 7 en het is verschrikkelijk, veel te druk, lastige kinderen, veel wisseling geweest van leerkrachten en bovendien blijkt nu dat zoon gepest wordt door de grotere kinderen. School pakt het pesten redelijk goed op, maar er is iedere keer wel wat, volgend jaar wordt het weer dezelfde combiklas. In zijn eigen klasje wordt zoon perfect geaccepteerd en daar voelt hij zich veilig. Maar omdat dat te weinig leerlingen zijn wordt zijn klas altijd gecombineerd met een andere klas. Howel zijn schoolprestaties er niet onder lijden en hij op school vrolijk lijkt te zijn merken wij thuis dat hij veel stress ervaart op school. Hij uit het alleen niet daar, maar thuis. Gisteren een gesprek gehad met zijn behandelaar bij de GGZ en zij vindt het tijd voor cluster 4 ondanks zijn hoge IQ. Nu ben ik mezelf in gaan lezen maar er blijken algemene cluster 4 scholen te zijn, maar ook speciale clsuer 4 scholen vor autisme. Heeft iemand van jullie ervaring met een (hoog)begaafd kind op een cluster 4 school ? Is er inderdaad een duidelijk verschil in cluster 4 scholen ? Zijn huidige school lacht me nog net niet uit en vinden hem veel en veel te goed voor een cluster 4 school en zeggen dat hij daar doodongelukkig gaat worden. Kortom ik weet het even niet meer, dus graag jullie visie/ervaringen, wellicht dat het mij wat inzichten geeft ! |
Quote |
Mam Van Twee schreef op: 27-06-2013 10:17:01 |
En is het geen idee om het juist in de richting van een school voor hoogbegaafden te zoeken
(leonardo of kwadrantschool). Bij een IQ van 130 spreek je van hoogbegaafd namelijk en daar zit hij erg dichtbij en kan dus al heel veel kenmerken van hoogbegaafdheid hebben waar hij nu last van heeft. Regelmatig wordt dat aangezien voor autistische trekjes, maar het kan zijn dat die verdwijnen zodra hij echt op zijn niveau en manier van denken gaat werken en uitgedaagd wordt. Is hij onderzocht bij de GGZ door mensen met verstand van Hoogbegaafdheid, want als dat niet zo was, kan de test en diagnose assperger misschien wel niet kloppen. Misschien is zijn IQ nog wel hoger en loopt hij hierdoor helemaal vast. Mijn tip kijk eens op www.hb-kind-forum.nl Lastig dat school niet erkend dat er een probleem is, omdat zij er niets van merken. Is hij wel is doorgetoetst tot hij op de CITO een lage C scoort - als hij alleen maar A+ scoort werkt hij waarschijnlijk onder zijn niveau. Ik heb geen verstand van cluster 4, maar ik zou eerst zorgen voor uitdaging en werken op niveau en dan kijken wat er overblijft van de gedragsproblemen. |
Quote |
Ffzo schreef op: 27-06-2013 10:22:59 |
Op het Leonardusonderwijs wordt hij niet toegelaten ivm de diagnose ASS. Hij heeft echt wel typische
autistische kenmerken (niet aankijken als hij tegen je praat, zondert zich af, kan moeilijk met
anderen omgaan, heeft weinig tot geen empathische gevoelens, precoccupatie voor specifieke
dingen) aan die diagnose twijfel ik niet. Rekenen is hij doorgetoetst en zit hij op CITO eind 7, taal midden 7 |
Quote |
Snuitje schreef op: 27-06-2013 10:29:30 |
Ik heb geen ervaring met een hoogbegaafd kind. Maar mijn zoon zit op een cluster 4 school er wordt daar hetzelfde les gegeven als op het regulier onderwijs alleen met een andere aanpak. Er zitten daar moeilijk opvoedbare kinderen die allemaal een eigen bagage met zich meedragen. Mijn zoon kan ook moeilijk met andere omgaan, maar sinds hij op een cluster 4 school zit is hij heel erg vooruit gegaan en heeft hij meer goede dan slechte dagen. Het enige wat ik wel jammer vind aan die school is dat mijn kind geconfronteerd wordt met problemen van een ander. En dat is op het regulier onderwijs volgens mij niet of in ieder geval een stuk minder. |
Quote |
Ffzo schreef op: 27-06-2013 10:30:23 | ||
Hier ben ik het volledig mee eens ! Alleen school kan niet meer bieden dan dat ze al doen. Gewone lesstof wordt compact aangeboden met daarbij verrijkingsstof. Ik heb toen gezegd dat wellicht een rugzak uitkomst kan bieden om hem de uitdaging te kunnen geven met extra lessen, maar omdat school niet handelingsverlegen is (reguliere lesstof gaat prima) krijg je dat niet of willen ze het niet aanvragen. Er is geen plusklas op deze school, wel op een school iets verderop maar dat kost per maand best aardig wat geld (wat we nu niet kunnen betalen) | ||
Quote |
Tiesmv3jongens schreef op: 27-06-2013 11:45:38 |
Ik ken het probleem van school dat zij het niet als probleem ervaren en dus geen rugzak aangevraagd
wordt. Maar voor een cluster 4 school moet je toch ook een indicatie hebben en die maakt dat je met een rugzak kan werken of naar een cluster 4 school kan. Dus moet die toch aangevraagd worden door de huidige school en waarom zorgt school niet voor een plek dat hij zich terug kan trekken als het hem te veel wordt in de klas? Dit is namelijk het verhaal van mijn eigen zoon en uiteindelijk in groep 7 is toch een aanvraag gedaan door de nieuwe IB-er van school want het probleem lag wel degelijk op school. De mijne pakte als hij uit school kwam de eerste de beste paal en rande daar zijn hoofd tegenaan om de indrukken te verwerken. Ook hij heeft de kloof die jou zoon heeft tussen verbaal en performaal. Doordat ze goed scoren zegt school geen probleem te hebben maar het is er wel degelijk. Uiteindelijk heeft mijn broer de hulpvraag van school geformuleerd en zeiden ze ja daar heb je wel gelijk in. Succes ermee. |
Quote |
Ano schreef op: 27-06-2013 12:10:47 |
De school is wel degelijk handelingsverlegen dus een leerling gebonden financiering is hier zeker op
zijn plek. De gedragsproblemen die thuis komen komen wel degelijk vanuit school. Cognitief doet hij
het super met zijn intelligentie profiel, maar hij wordt ook overschat door school. Zijn
handelingsvaardigheden liggen namelijk op beneden gemiddeld niveau. Dat is heel lastig en zorgt ook
voor ASS achtig gedrag. Nu heeft hij ook nog de diagnose asperger wat het nog moeilijker maakt.
Heeft hij al wel therapie en behandeling gehad door een GZ instelling gedurende minimaal een half
jaar. Ik vind trouwens dat school absoluut niet mag lachen als een sociaal emotioneel zo kwetsbaar kind gepest wordt op school. Ik mag hopen dat ze daar wel acties op hebben ondernomen. Over cluster 4, er zijn verschillende types dus dat is een kwestie van bezoeken en kijken wat het beste aansluit. Ze hebben iig ervaring met dysharmonische profiel in combinatie met asperger. er zijn meerdere kinderen met deze vragen... |
Quote |
Mam Van Twee schreef op: 27-06-2013 12:41:00 |
Dit haal ik van de www.hiq.nl website. ASS bij Hoogbegaafdheid De sociale en leerproblemen van hoogbegaafde kinderen en kinderen met ASS kunnen erg op elkaar
lijken. Bij beide groepen kan er bijvoorbeeld sprake zijn van sociale isolatie, het buiten de groep
vallen. Waar de oorzaak bij een hoogbegaafd kind kan liggen in een gebrek aan ontwikkelingsgelijken,
is de oorzaak bij een kind met ASS neurobiologisch. In de praktijk zijn de verschillen in oorzaak
echter niet altijd goed te onderscheiden. Daardoor gebeurt het dat hoogbegaafde kinderen die niet
goed in hun vel zitten onterecht bestempeld worden als autistisch. Voornamelijk het syndroom van
Asperger wordt dan nog weleens genoemd, omdat bij deze stoornis naast de kenmerken van ASS de
gemiddelde tot bovengemiddelde intelligentie op de voorgrond staat. |
Quote |