Menu
 

Topic:

leerstof groep 1

Grietje  schreef op: 03-06-2013 16:49:04
Wat leren de kinderen in groep 1 nu precies? Mijn jongste is bijna vier en gaat na de zomervakantie naar school. Onze oudste zat op een vrije school dus daar ging het sowieso anders. Ik heb het idee dat ook de jongste best vlot is en veel groep 1 stof al beheerst. Of kan elk kind van nog geen vier dit:
- tellen tot 15
- een paar letters en cijfers herkennen
- tegenstellingen
- kleuren
- goed knippen, ook circels
- dagen van de week

Verder vraagt ze me de oren van het hoofd, denkt echt door over dingen (ook over doodgaan, rioleringen , blaadjes aan de bomen etc.)

Ze zal sowieso nog genoeg te leren hebben, alleen al het wennen aan school. Maar ik zo het gevoel dat ze cognitief vrij snel aan groep 2 toe zal zijn.
 
Quote
Navigatie
RE: leerstof groep 1
Nicole_mv_tatum_en_r
enske
  schreef op: 04-06-2013 10:57:46

Quote spatje:
precies nicole

toen wij klein waren was het alleen maar spelen spelen spelen, nu kreeg mijn jongste op een psz een citotoets heb eens heel hard gelachen toen ik de uitslag kreeg, ik had zoiets van doe ff normaal



Ja precies Spatje. Is toch belachelijk? Laat ze toch lekker spelen, leren moeten ze nog lang genoeg!

Cito-toetsen hebben beide meiden gelukkig nog nooit gehad, daar doen ze hier op school niet aan, niet bij die kleintjes in ieder geval.

 
Quote
RE: leerstof groep 1
Esther Mv Thomas  schreef op: 04-06-2013 11:15:53
Er zijn ook kleuters die leren lezen als spelen zien.......Of die wel willen spelen, maar op een hoger niveau dan hun klasgenootjes. Die snappen niet dat hun schep wordt afgepakt, dat vraag je toch gewoon? En een dag kan heel lang duren als je graag wilt leren rekenen, maar je als uitdaging de cijfers 1 t/m 20 mag omcirkelen.......(wat je als 3-jarige al 'jaren' kon).
Samen spelen is leuk, maar het is nog leuker als de andere kinderen begrijpen wat je bedoeld......Als dat niet zo is, kan spelen juist ontzettend frustrerend zijn.
 
Quote
RE: leerstof groep 1
Caithy  schreef op: 04-06-2013 12:11:17
In gr 2 speelde Kate niet meer in de hoeken en was thuis heeeeeeel erg vervelend. Heeft toen uiteindelijk extra uitdaging gehad met lezen en rekenen en toen ging ze weer spelen, nam ze weer deel aan de klas!
Er zijn veel dingen waarop ze letten, maar ze moeten niet zoveel in de klas qua leren (wat wij onder leren verstaan, dus lezen, schrijven (niet natekenen) en rekenen). Nu in gr 2 moet Kate tot 20 tellen (in alle vormen, terug, schrijven en herkennen), alle letter schrijven (uit het hoofd) en lezen. (nu leest ze al M4 dus dat is geen probleem) en moet ze diverse sommen kennen (4+4=8 en 10+10=20).
Verder zou ik het niet weten. 
Ze helpen nu veel gr 1, die hun taken bv niet af hebben (stempelboekjes etc).
 
Quote
RE: leerstof groep 1
Marli  schreef op: 04-06-2013 13:05:40
Tijdens de eerste 10-minuten gesprekken in oktober liep onze meid nog wat 'achter' maw, ze deed in de kleine kring al wel aarzelend mee, maar in de grote kring keek ze vooral nog. Ook vroeg de juf zich af of ze zich wel staande zou kunnen houden tussen al dat kleutergeweld... Onze mond viel bijna open; dat hittepetitje dat wij thuis kenden liet zich niet op school zien.
Ze was de observerende partij. Toen ze zich beter voelde in de groep en wist hoe alles draaide liet ze steeds meer zien.
Ze is gewoon geen opvallende leerlinge, ze kan veel, maar wil eerst zeker zijn van haar omgeving voordat ze het ook echt laat zien dus...
Wij verbazen ons vaak over haar uitspraken of dingen die zij opmerkt. Thuis voelt ze zich prima en zien we dus een heel ander kind, die zich uit de kast laat lokken, hier en daar een driftbuitje enz.
Ze heeft dat eerste jaar dus gebruikt om school en de groepsprocessen te leren kennen (terwijl ze al 2 jaar meeging naar school om haar zus weg te brengen).
In het tweede 10 minuten gesprek in april ergens, hoorden we dat ze het gewoon goed doet. Zometeen in groep 2 wordt het wat meer leren. Of ze dat nu al wel of niet al kan. Ze is al heel trots dat ze de tafel van 1 kan (haar zus is bezig met tafel van 2 en 5).

Kijk eerst maar eens hoe het gaat op school.
 
Quote
RE: leerstof groep 1
Grietje  schreef op: 04-06-2013 13:40:39
De overgang van psz of chreche naar school is voor sommige kinderen inderdaad best groot, dat staat los van een eventuele voorsprong. Onze oudste is enorm extravert, was echt toe aan school maar toch was het ook voor haar een echte overgang. Dat zal straks bij de jongste niet anders zijn want die is best een kat-uit-de-boom kijkertje. Met leerstof bedoelde ik ook niet alleen cijfers en letters maar het bredere plaatje. Ik was benieuwd naar het programma van groep 1. En gelukkig maar dat het spelen nog voorop staat in groep 1. Maar ik ben het eens met Esther dat voor sommige kinderen lezen en rekenen ook spelen is. Of dat ze weer gaan spelen als er aan die behoefte voldaan wordt.

Mijn jongste dochter is nog niet veel bezig met cijfers en letters, al kent ze er wel een paar. Ze is vooral een doener en een onderzoeker. Dus wat dat betreft gaat ze zich waarschijnlijk wel vermaken in groep 1. Maar omdat ik best wel wat eigenschappen herken van mijn oudste, ga ik het wel goed in de gaten houden. Over een maandje kennismaken met de juf of meester! Ze heeft er zo'n zin in, vanmorgen moest ze weer heel hard huilen toen bleek dat ze naar het kdv moest.
 
Quote
RE: leerstof groep 1
Grietje  schreef op: 04-06-2013 14:11:19
Niet alvast voor Harvard of Oxford?
 
Quote
RE: leerstof groep 1
Nicole_mv_tatum_en_r
enske
  schreef op: 04-06-2013 14:14:15
Kan van mezelf nog herinneren dat ik echt op de kleuterschool alleen maar gespeeld, geknutseld en gegymd heb, meer niet. Ik kon niet tellen en kon geen enkele letter toen ik naar de eerste klas ging. Halverwege de eerste klas kon ik lezen als de beste, niveau 9 was dat toen nog en dat was het hoogst haalbare, was van klas 2 of 3 geloof ik. En rekenen ging me ook goed af.
Wil hier alleen maar mee zeggen dat het toch geen ramp is als kinderen nog geen letter kunnen lezen op groep 1 en 2, dat komt heus wel goed?? Tatum kan wel wat letters benoemen en schrijven maar niet allemaal, maar omdat ze er op school wel mee bezig zijn maakt ze zich soms zorgen dat ze die ene letter nog niet kent. Ik moet dan maar telkens tegen haar zeggen dat dat niet erg is, dat komt allemaal wel, daar hoeft ze zich nu nog niet druk om te maken. Ik vind dat dan sneu voor haar. Tuurlijk leert de een sneller dan de ander en degene die echt graag willen die moeten zeker de mogelijkheid krijgen om te leren maar ik merk wel dat de kinderen die dat eigenlijk nog niet willen, zoals Tatum, er een beetje de "dupe" van worden want hun wilen dat dan ook, willen dan niet achterblijven, terwijl het niet hoeft. Daar is school dan misschien ook een beetje fout aan, die kunnen hun ook uitleggen dat het niet MOET maar MAG.
 
Quote
RE: leerstof groep 1
Orange  schreef op: 05-06-2013 11:42:46
Het is helemaal geen ramp als zij nog niet wil lezen. Alles op zijn tijd. Maar het is wel een ramp als een kind moet spelen. 
Ik denk trouwens wel dat ze op jou school ook toetsen hoor Nicole. Ze moeten de vorderingen toch bijhouden.
 
Quote
RE: leerstof groep 1
Senna  schreef op: 05-06-2013 11:44:09

Quote :
Het is helemaal geen ramp als zij nog niet wil lezen. Alles op zijn tijd. Maar het is wel een ramp als een kind moet spelen. 
Ik denk trouwens wel dat ze op jou school ook toetsen hoor Nicole. Ze moeten de vorderingen toch bijhouden.



Daar is een leerlingvolgsysteem voor, observeren observeren en observeren!
 
Quote
Navigatie


Reageren op leerstof groep 1
Naam
Bericht