Menu
Topic:
"Blijven zitten" of toch niet?
Blossom Gast
| Mijn jongste dochter is 6 jaar en zit in groep 3, ze is een meisje wat heel snel afgeleid is en
vrij onzeker in de klas. Halverwege het schooljaar zijn we gestart met Ritalin, ze was al eerder
getest op ADHD maar we wilden met de medicatie wachten of het echt nodig was. De juf gaf aan
dat ze heel veel problemen had zich te concentreren en vaak door de klas dwarrelt, ze kan echt niet
zolang stil zitten.
Nu ze medicatie gebruikt gaat het wel wat beter, ze blijft echter dwarrelen door de klas (zo
noemt juf het) en nog steeds vrij snel afgeleid. Wanneer ze rekenen gaan de eerste paar sommen goed
en dan dwaalt ze af. Ik heb het hele jaar steeds contact gehad met haar juf, ook een
aantal keren aangegeven dat ik het idee had dat ze dit jaar misschien niet zou redden. Telkens heeft
Juf mij gezegd dat haar letter en cijferkennis voldoende is om over te gaan en zij vond dat ze over
moest gaan. Het zou alleen gaan om haar werkhouding, de kennis is er.
Tot vorige week, ik
had weer een gesprek op school en opeens gaf juf aan dat ze had overlegt en mijn dochter nog vrij
jong is (aug. word ze 7) en dat het toch een optie is om haar te laten blijven zitten. Nu moeten wij
gaan nadenken wat we willen.... Zelf vind ze het erg lastig.
En nu heb ik dus
totaal geen idee! Mijn dochter zou zelf het liefst met haar klasje meegaan. Ze is vrij lang en
zou in de volgende klas met kop en schouders boven de rest uitsteken, ik ben een beetje bang dat dit
haar nog onzekerder maakt en ze misschien wel helemaal niks meer doet (durft te vragen, wanneer ze
het niet snapt). Ook merk ik de laatste weken een verandering, thuis wil ze steeds oefenen en ze
begint ineens briefjes te schrijven. Het lijkt erop dat ze opeens de wil krijgt die ze miste.. Gezien deze punten neig ik om haar over te laten gaan.
Maar aan de andere kant,
gaat ze het in groep 4 wel redden? Groep 3 is toch de basis en als je die niet helemaal goed
opgepikt hebt is er dan een kans dat je de rest nog oppikt ?
Lastig allemaal, hoe denken
jullie hierover ? Het jaar is bijna om en opeens moeten wij een keuze gaan maken..
|
Datum: 23-04-2013 12:25:27 | Quote |
Blossom schreef op: 23-04-2013 12:25:27
|
Mijn jongste dochter is 6 jaar en zit in groep 3, ze is een meisje wat heel snel afgeleid is en
vrij onzeker in de klas. Halverwege het schooljaar zijn we gestart met Ritalin, ze was al eerder
getest op ADHD maar we wilden met de medicatie wachten of het echt nodig was. De juf gaf aan
dat ze heel veel problemen had zich te concentreren en vaak door de klas dwarrelt, ze kan echt niet
zolang stil zitten.
Nu ze medicatie gebruikt gaat het wel wat beter, ze blijft echter dwarrelen door de klas (zo
noemt juf het) en nog steeds vrij snel afgeleid. Wanneer ze rekenen gaan de eerste paar sommen goed
en dan dwaalt ze af. Ik heb het hele jaar steeds contact gehad met haar juf, ook een
aantal keren aangegeven dat ik het idee had dat ze dit jaar misschien niet zou redden. Telkens heeft
Juf mij gezegd dat haar letter en cijferkennis voldoende is om over te gaan en zij vond dat ze over
moest gaan. Het zou alleen gaan om haar werkhouding, de kennis is er.
Tot vorige week, ik
had weer een gesprek op school en opeens gaf juf aan dat ze had overlegt en mijn dochter nog vrij
jong is (aug. word ze 7) en dat het toch een optie is om haar te laten blijven zitten. Nu moeten wij
gaan nadenken wat we willen.... Zelf vind ze het erg lastig.
En nu heb ik dus
totaal geen idee! Mijn dochter zou zelf het liefst met haar klasje meegaan. Ze is vrij lang en
zou in de volgende klas met kop en schouders boven de rest uitsteken, ik ben een beetje bang dat dit
haar nog onzekerder maakt en ze misschien wel helemaal niks meer doet (durft te vragen, wanneer ze
het niet snapt). Ook merk ik de laatste weken een verandering, thuis wil ze steeds oefenen en ze
begint ineens briefjes te schrijven. Het lijkt erop dat ze opeens de wil krijgt die ze miste.. Gezien deze punten neig ik om haar over te laten gaan.
Maar aan de andere kant,
gaat ze het in groep 4 wel redden? Groep 3 is toch de basis en als je die niet helemaal goed
opgepikt hebt is er dan een kans dat je de rest nog oppikt ?
Lastig allemaal, hoe denken
jullie hierover ? Het jaar is bijna om en opeens moeten wij een keuze gaan maken..
|
|
Quote |
Navigatie
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Sabina Mv Milou En R avi schreef op: 23-04-2013 12:31:54
|
Wat ik alleen niet begrijp uit je stukje, is dat juf eerst aangeeft dat de kennis er wel is, dus dat
ze over kan en ineens is ze wel erg jong en misschien beter om te blijven zitten... Wat ik daar dan
uit begrijp is dat juf haar om haar leeftijd een jaar over wil laten doen? |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Deeske32 schreef op: 23-04-2013 12:33:14
|
Het dwarrelen en het adhd gedrag verdwijnt niet of lost niet op als ze zou blijven zitten... Qua
schoolse vaardigheden kan ze het, dus ik zou niet kiezen voor blijven zitten... |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Ano Gast
| oei lastige keuze die je niet zomaar kan beantwoorden.
Ik zou school vragen om een plan van
aanpak. Wat gaan ze doen dat het met doubleren wel gaat lukken. Vaak is het effect van doubleren al
weer snel verdwenen tenzij de school het heel goed aanpakt. Zouden de werkhoudingsproblemen opgelost
worden als ze doubleert of is het een tussenjaar waarin je dochter succeservaringen opdoet omdat het
nu wel lukt of is dat effect leuk voor 1 jaar.
Mijn advies ga terug naar school en vraag om
een plan. Hoe denkt school de problemen op te lossen (ipv uit te stellen want uiteindelijk moet ze
toch naar groep 4)
|
Datum: 23-04-2013 12:34:11 | Quote |
Ano schreef op: 23-04-2013 12:34:11
|
oei lastige keuze die je niet zomaar kan beantwoorden.
Ik zou school vragen om een plan van
aanpak. Wat gaan ze doen dat het met doubleren wel gaat lukken. Vaak is het effect van doubleren al
weer snel verdwenen tenzij de school het heel goed aanpakt. Zouden de werkhoudingsproblemen opgelost
worden als ze doubleert of is het een tussenjaar waarin je dochter succeservaringen opdoet omdat het
nu wel lukt of is dat effect leuk voor 1 jaar.
Mijn advies ga terug naar school en vraag om
een plan. Hoe denkt school de problemen op te lossen (ipv uit te stellen want uiteindelijk moet ze
toch naar groep 4) |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Misbren schreef op: 23-04-2013 12:34:48
|
Mijn zoon heeft ook adhd en hij is niet blijven zitten. Omdat hij de kennis wel had is hij
gewoon door gegaan, anders zou hij zich gaan vervelen. Moet er wel bijzeggen dat mijn zoon
hoger dan gemiddeld inteligent is (niet hb) Succes |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Blossom Gast
| Ze heeft wel heel veel moeite in groep 3, wanneer ze 1 op 1 getoetst word kent ze echter
alles. Wel bungelt ze onderaan de klas met haar resultaten maar ook dit kunnen we weer
terugplaatsen naar het ADHD stukje.
|
Datum: 23-04-2013 12:35:54 | Quote |
Blossom schreef op: 23-04-2013 12:35:54
|
Ze heeft wel heel veel moeite in groep 3, wanneer ze 1 op 1 getoetst word kent ze echter
alles. Wel bungelt ze onderaan de klas met haar resultaten maar ook dit kunnen we weer
terugplaatsen naar het ADHD stukje.
|
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Inky69 schreef op: 23-04-2013 12:39:22
|
Als ze nu moeite heeft met groep 3 dan zou ik haar laten zitten, misschien wordt ze dan zekerder van
zichzelf en laat ze meer zien in de groep. Ze kan het qua leeftijd best hebben.
|
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Blossom Gast
| Misbren mijn oudste dochter voldoet aan de beschrijving van jou'n zoon. Ook ADHD maar red het
zonder medicatie probleemloos. Zij is ook hoger dan gem. intelligent. bij haar is juist wel die
drive er. Die wil is gewoon heel belangrijk.
Ano dat is inderdaad een hele goede tip, ik
ga vragen om een plan van aanpak.
Haar schrijven is ook niet helemaal zoals het
hoort, daar krijgt ze inmiddels ergotherapie voor.
|
Datum: 23-04-2013 12:41:51 | Quote |
Blossom schreef op: 23-04-2013 12:41:51
|
Misbren mijn oudste dochter voldoet aan de beschrijving van jou'n zoon. Ook ADHD maar red het
zonder medicatie probleemloos. Zij is ook hoger dan gem. intelligent. bij haar is juist wel die
drive er. Die wil is gewoon heel belangrijk.
Ano dat is inderdaad een hele goede tip, ik
ga vragen om een plan van aanpak.
Haar schrijven is ook niet helemaal zoals het
hoort, daar krijgt ze inmiddels ergotherapie voor. |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Misbren schreef op: 23-04-2013 12:53:59
|
Maar ik dacht dat de juf vond dat ze het wel aan kon maar nog wel jong is. Kwa leeftijd zeg ik
dus door laten gaan ,maar als ze de stof nu al niet trekt zeg ik laten zitten |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Anne Mv 3 schreef op: 23-04-2013 13:13:29
|
Wat ik mis in je verhaal is welke werkdoelen school op dit moment heeft met/voor je dochter. Zijn er al handelingsplannen geweest om je dochter te helpen? Hoe zijn haar Cito-scores Als ze blijft zitten bestaat de kans dat ze volgend jaar juist meer gaat 'dwarrelen' omdat de
lesstof té makkelijk is! Overigens vind ik dat zitten blijven de laatste optie moet zijn
en alleen als het kind een (flinke) leerachterstand heeft. |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Marjolein852 schreef op: 23-04-2013 13:17:26
|
Ik weet niet of het combi klas met groep 4 is? Hier heeft een vriendin groep 3/4 in 3 jaar gedaan.. |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Blossom Gast
| Juist door de citoscore dacht ik dat ze zou blijven zitten. Haar juf gaf toen aan dat dat
zo´n momentopname was dat dat bij mijn dochter niet echt iets is waaraan je je moet
vasthouden. Ze scoorde 2 D´s. Nu heeft ze dit inmiddels wel wat opgehaald volgens juf. Ze
krijgt ergotherapie op school voor het schrijven. Ze krijgt extra ondersteuning voor rekenen en
spelling. Dat is 1 op 1 of in een klein groepje en dan gaat het eigenlijk heel erg goed. Ze is echt een meisje met een gebruiksaanwijzing, ze zit eindelijk goed in haar vel in haar klas.
Ze heeft een erg moeilijke start gehad op de basisschool, veel gemist door haar gezondheid in groep
2 en ook daardoor een flinke duw opgelopen. Ben heel erg bang dat als ik haar laat
doubleren ze nog onzekerder word en ze helemaal niet meer werkt.
Combiklassen hebben we
niet.
Het schooljaar is nog maar zo kort, ik weet echt niet wat de juiste keus is.
|
Datum: 23-04-2013 13:37:27 | Quote |
Blossom schreef op: 23-04-2013 13:37:27
|
Juist door de citoscore dacht ik dat ze zou blijven zitten. Haar juf gaf toen aan dat dat
zo´n momentopname was dat dat bij mijn dochter niet echt iets is waaraan je je moet
vasthouden. Ze scoorde 2 D´s. Nu heeft ze dit inmiddels wel wat opgehaald volgens juf. Ze
krijgt ergotherapie op school voor het schrijven. Ze krijgt extra ondersteuning voor rekenen en
spelling. Dat is 1 op 1 of in een klein groepje en dan gaat het eigenlijk heel erg goed. Ze is echt een meisje met een gebruiksaanwijzing, ze zit eindelijk goed in haar vel in haar klas.
Ze heeft een erg moeilijke start gehad op de basisschool, veel gemist door haar gezondheid in groep
2 en ook daardoor een flinke duw opgelopen. Ben heel erg bang dat als ik haar laat
doubleren ze nog onzekerder word en ze helemaal niet meer werkt.
Combiklassen hebben we
niet.
Het schooljaar is nog maar zo kort, ik weet echt niet wat de juiste keus is.
|
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Stefke schreef op: 23-04-2013 13:55:20
|
Als ik de dingen op en rijtje zet: - zwakke toetsscores (en al extra ondersteuning!!) -
ADHD - slechte motoriek -onzeker - jong
dan zou ik kiezen voor doubleren.
In groep 4 gaan ze versnellen met de stof die ze in groep 3 geleerd heeft. En dat zal ze, zo te
lezen, niet gaan lukken. Zorg er wel voor dat ze een goed plan hebben van wat ze gaat doen terwijl
de rest de beginstof (die ze wel beheerst) aangeboden krijgt (lezen zal wel zon-niveau worden, maar
wat met rekenen??). En hoe zorgen ze ervoor dat het straks wel goed gaat? Iedere 6 weken een gesprek
plannen is bijv een acceptabele wens. |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Alineke schreef op: 23-04-2013 16:30:35
|
Nou jaaa, mijn bericht niet te zien! Nogmaals dan maar. Als ik de dingen op een rijtje zet: - lekker in haar vel in de groep - de wil om te leren - letter- en cijferkennis goed - redelijk groot - toetscore D maar al verbeterd dan zou ik zeker kiezen voor overgaan.
Zitten blijven kan altijd nog, in groep 4 of 5 of later. Zie jij haar weer beginnen met het
lezen van "ik" en "maan" en zo? Het leren vn alle letters? Tellen van voorwerpen op plaatjes? |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Mieps01 schreef op: 23-04-2013 16:39:30
|
Door laten gaan |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
An Gast
| Ik denk dat zitten blijven het probleem niet oplost. Is er geen mogelijkheid voor een cluster 4
school?
Bovendien proef ik uit het verhaal dat school iemand moet laten zitten en jouw
dochter de geschikte kandidaat vinden.
|
Datum: 23-04-2013 17:05:05 | Quote |
An schreef op: 23-04-2013 17:05:05
|
Ik denk dat zitten blijven het probleem niet oplost. Is er geen mogelijkheid voor een cluster 4
school?
Bovendien proef ik uit het verhaal dat school iemand moet laten zitten en jouw
dochter de geschikte kandidaat vinden. |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Blossom Gast
| Nee het is zeker niet zo dat ze iemand moeten laten zitten, de juf is juist erg begaan met mijn
dochter. Ze heeft juist erg veel aandacht aan haar besteed. Het is heel moeilijk omdat voor beide
opties iets te zeggen valt.
|
Datum: 23-04-2013 19:53:36 | Quote |
Blossom schreef op: 23-04-2013 19:53:36
|
Nee het is zeker niet zo dat ze iemand moeten laten zitten, de juf is juist erg begaan met mijn
dochter. Ze heeft juist erg veel aandacht aan haar besteed. Het is heel moeilijk omdat voor beide
opties iets te zeggen valt. |
|
Quote |
RE: "Blijven zitten" of toch niet?
Mama-van-aimy schreef op: 23-04-2013 20:35:07
|
Ik zou haar juist over laten gaan naar groep 4.
Je hebt grote kans dat groep 3 overnieuw
doen voor haar komend jaar te makkelijk is en dan niet gemotiveerd zal zijn.
Groep 4 stof
is wel moeilijker en haar eventueel groep 4 over laten doen.
Zo hebben wij het ook
gedaan met ons zoontje. Hij zit nu in groep 4 en die zal hij zeer waarschijnlijk over gaan doen. |
|
Quote |
Navigatie
Reageren op "Blijven zitten" of toch niet?