Chantal schreef op: 03-02-2013 22:01:00 |
Op onze basisschool word de 80% regel toegepast. pik vind dat nogal streng want t betekend bij 80% goed je een 6 krijgt. vind dat erg streng geteld,is dat bij jullie kids op school ook zo? |
Quote |
Chantal schreef op: 03-02-2013 22:05:26 |
Ja he minou belachelijk toch? Mij is gezegddat als de kids lager scoren ze misschien nog hardergaan
leren om een hoger punt te willen halen. Tja niet ieder kind is zo gemotiveerd. |
Quote |
Son schreef op: 03-02-2013 22:08:45 |
je scoort niet altijd per se door harder te werken.... dus dat is geen goede rede. Voorbeeld...mijn dochter en haar vriendinnetje hadden een aardrijkskundetoets. Vriendin had al heel vaak geleerd en werd al regelmatig overhoord. Is er bijna een week mee bezig geweest om het te leren. Dochter leest het 3 keer door... Dochter krijgt een 10 vriendin een 7 ...... |
Quote |
Marloes80 schreef op: 03-02-2013 22:09:33 |
Ik hanteer bij mijn examentoetsen 75% goed = een 6 maar goed, dat is 4e klas vmbo |
Quote |
Chantal schreef op: 03-02-2013 22:14:18 |
Onze school heeft 3 jr terug heel slechtaangeschreven gestaan. ze zijn nu natuurlijk bezig dekids op een zo hoog niveau te krijgen. onze groep 8 scoorde jarenlang onder t niveau van de hele gemeente en er zitten 6 dorpen erin. |
Quote |
Ano schreef op: 03-02-2013 22:19:17 |
Je kan het toch nooit zo vergelijken. De ene toets is een signaleringetoets. Dan toets je alle
aangeboden stof en moeten de kinderen eigenlijk met gemak alle opgaven kunnen maken. Als een kind
een onderdeel niet beheerst moet het opnieuw worden een aangeboden. Eigenlijk kan een kind met
gemak een 10'halen. Een toets als een cito toets is zo gemaakt dat er ook stof aangeboden wordt wat nog niet is aangeboden. Kinderen die verder zijn worden er zo uitgehaald. |
Quote |
Sammy schreef op: 03-02-2013 22:21:16 |
Op de school van mijn zoon wordt dit ook gehanteerd. Voor mijn zoon werkt het heel goed. Hij kan
prima leren, maar heeft soms even een extra zetje nodig. |
Quote |
Jen9 schreef op: 03-02-2013 22:26:59 |
Dat is tegenwoordig algemeen, wordt het niet toegepast,dan komt het er wel aan.. Ik vind t ook erg
streng, net als veel leerkrachten. |
Quote |
Suus schreef op: 03-02-2013 22:45:55 |
De 20/80 regel is inzetbaar voor heel veel dingen (Google maar eens). Met 20% inzet kan je 80%
resultaat halen dus dan is een 6 niet gek. Het biedt ruimte om je te verbeteren. |
Quote |
Muissie schreef op: 04-02-2013 07:27:52 |
Goh woonjij toevallig in hetzelfde dorp als ik?? Hier precies zo, slechte resultaten,
inspectie erbij en nu een super school. Hoewel.....dochterlief had van de week 4 fouten bij een
ditcee van 15 woorden, heeft ze meteen een 4. Met het gevolg dat ze nu zegt, ik ga er de volgende
keer niet meer voor leren, het is toch nooit goed op school. Tja wat moet je daarbij in brengen..... |
Quote |
Jen9 schreef op: 04-02-2013 07:29:47 |
Dat merk ik ook Suussie.. ik vind t geen vooruitgang.. helaas gaat de inspectie dit vragen.... |
Quote |
Jacquelien schreef op: 04-02-2013 07:34:33 | ||
Ja dit is oa in voortgezet onderwijs gebruikelijk. Ik kijk er dus niet van op. Het kan ook met een ander percentage. Bij mij is 80% nooit een 8! | ||
Quote |
Roos schreef op: 04-02-2013 07:49:48 |
Ook hier is die regel. Ik vind het totaal niet prettig. Mijn kind is al geen hoogvlieger,leert kei
en kei hard maar heeft altijd slechte punten. Ik vind dat totaal niet stimulerend voor mijn kind die
school echt niet leuk vind op deze manier. Heeft het gevoel dat leren toch niet loont. |
Quote |
Roos schreef op: 04-02-2013 08:02:05 |
Hier bij alles. Zelfs bij topo end. Ik vind het sneu leer je kei hard voor je topo toets bijv heb
je drie fouten en een onv en dan ook nog landen er tussen die niet geleerd hoefde te worden. |
Quote |
Boterbloem schreef op: 04-02-2013 08:12:32 |
Maar stel: je hebt een dictee van 20 woorden. Zou je het 'eerlijk' regelen dan mogen de kinderen dus 9 woorden fout hebben voor een 5,5. Dan heb je een voldoende terwijl je het eigenlijk verschrikkelijk slecht hebt gemaakt. Dan krijg je allemaal kinderen met een ontzettend laag niveau. 80 procent klinkt als heel veel, maar ik vind het persoonlijk op veel dingen wel toepasbaar. Je moet laten zien dat je de lesstof beheerst, door bijna de helft fout te mogen hebben laat je dat niet zien. |
Quote |
Boterbloem schreef op: 04-02-2013 08:13:57 |
Het is inderdaad wel flink pittig voor kinderen die moeite hebben met leren en dat werkt mijns
inziens ook niet stimulerend. Maar wat heb je aan een succeservaring als je heel veel fout mag
hebben en het wordt nog als goed genoeg beoordeeld... Is het logisch met het zicht op het voortgezet
onderwijs? |
Quote |
Roos schreef op: 04-02-2013 08:17:59 |
Ik ben het daar niet helemaal mee eens boterbloem. Mijn dochter deed het altijd slechtbop de
basisschool door deze regeling. De cito daarin tegenover deed zei goed. Maar omdat er gekeken werd
na de schoolresultaten kreeg zij een vmbo b niveau als advies. Nu zit zij op het vmbo en scoort zij
alles op vmbo k-t. De basisschool was dus totaal niet stimulerend. |
Quote |
Son schreef op: 04-02-2013 08:23:40 |
Voor mijn dochter is het wel een goede zaak, die leert dan ook een keer "op haar bek te gaan" helaas
is ze redelijk zeldzaam in haar klas en zijn er meer leerlingen die moeite hebben en het dus nog
slechter maken, dan dat ze er beter hun best voor gaan doen. Maar krijg je nu niet heel veel kinderen die gaan blijven zitten? En kinderen die vmbo t niet gaan halen door al die slechte cijders ? |
Quote |
Muissie schreef op: 04-02-2013 09:07:06 |
Ik heb het hier nog over een kind in groep 4, ze houd het tempo met moeite bij, dus er moet thuis
ook wat gellerd worden. Zij is dus echt de dupe ervan, en niet zij alleen. Overigens vind ik 4 fout
op 15 woorden niet een teken van de stof niet beheersen hoor. Hier op school leren ze je ook als je
bijvoorbeeld een 8 heb gehaald wat je mmoet doen om er volgende keer een 9 te halen.....Waarom kan
een 8 niet goed genoeg zijn, dit wordt echt benadrukt op school, hoe kan het nog beter. Niet eens
een keer van Goh wat goed joh je hebt een voldoende gehaald. Ik kan er echt pissig om worden laat de
kinderen toch nog een beetje kind zijn, een 6 so what? het is voldoende, waarom moet iedereen op A+
niveau presteren??? Een kind dat altijd net aan een 6 haald en die haalt een keer een 7 is dat super
goed, dat is zijn 10. Ik vind zolang je kind zijn best doet, hij /zij het goed doet ongeacht het
cijfer. Maar ja wie ben ik..... |
Quote |
Ano schreef op: 04-02-2013 09:12:13 |
Maar stel: de leerstof wordt aangeboden, er wordt geoefend, nog een keer herhaald. Als je dan 80 %
van de vragen goed hebt dan is dat net aan en is het een 6. Deze toetsen zijn er niet om te toetsen
of onbekende stof ook al gekend wordt, er worden geen vragen gesteld of je kind inzcht heeft,
opdrachten in een andere context kan oplossen (oftewel het geleerde kan generaliseren). De leerstof
is volledig bekend en kan in principe goed gemaakt worden. ALs je er dan toch fouten in maakt is dit
wel zorgelijk. Het gaat erom beheers je alle aangeboden stof.... Ik heb een ernstig dyslectische zoon en met hard oefenen haalt hij met spelling de 80 % norm net (en soms ook niet) en dat klopt prima want hij heeft er een handicap bij. Als een kind zonder dyslexie net zo hoog scoort is dat zorgelijk. Zeker als je weet dat mijn zoon op de spelling cito een V (oftewel E) scoort en ook dat klopt want hij hoort bij de 5 procent laagst scorende kinderen. Scoort hij hoger dan zou hij geen ernstige dyslexie verklaring hebben. ![]() Deze wijze van score is al zeker 20 jaar zo.... |
Quote |
Mama_anja schreef op: 04-02-2013 09:14:01 |
80% zou bij mij een 8 moeten zijn maar weet niet of een kind harder gaat leren als die er onder komt
want er zijn ook kinderen die niet aan die maatstaf kunnen voldoen |
Quote |
Suus schreef op: 04-02-2013 09:18:41 |
Onze school werkt hier niet mee denk ik. Zou mij op zich niet uit Aken, ik benadruk inzet en niet het resultaat. |
Quote |
Ano schreef op: 04-02-2013 09:20:11 |
Vergis je niet dat de normen om hoog gaan. Voorheen was een score van 90 % ok voor VMBO t. Nu is de
score 100% nodig. Voor HAVO en VWO moet je nog hoger scoren. |
Quote |
Jen9 schreef op: 04-02-2013 09:24:36 |
Dus voor VMBO-t en HAVO en VWO mag je nooit een fout maken, niet tijdens een toets? Sorry, dat
geloof ik niet..... De 80% score is overigens behoorlijk nieuw.. Althans voor de meeste scholen, omndat de berekeningsstaatjes opnieuw berkend moesten worden..... |
Quote |
Alice schreef op: 04-02-2013 09:26:26 | ||
Hoe kun je voor een toets hoger dan 100% scoren? Moet je er dingen gaan bijverzinnen ofzo? | ||
Quote |
Jen9 schreef op: 04-02-2013 09:27:57 |
haha.. dat had ik nog niet gelezen..... Daar ben ik ook wel benieuwd naar.. heb 17 jaar in t
onderwijs gezeten, stages niet meegerekend.. maar die ken ik nog niet.. Bonusvragen misschien??? |
Quote |