Bettie schreef op: 23-01-2013 18:51:57 |
Misschien ben ik Jantje onnozel maar ik snap iets niet. Elk jaar geef ik de meterstanden door aan mijn energieleverancier (in mijn geval NEM) en als ik die standen heb doorgegeven staat er een week later iemand van Liander (netbeheerder) om mijn meterstanden op te nemen . Nu kwam die beste man dus vandaag weer aan de deur en omdat ik de kinderen net in bad had zitten, heb ik 't hem vergeten te vragen. Weet iemand van jullie waarom zowel de netbeheerder als de energieleverancier de meterstanden wil weten? |
Quote |
Maya schreef op: 23-01-2013 19:13:58 |
De netbeheerder gaat over de meterstanden, de meters en leidingen zijn van hen en de
energieleverancier leverd energie door die leidingen. De netbeheerder mag alleen de meterstanden
komen opnemen en zij doen dit 1x per jaar, in ieder geval 1x in de 3 jaar dat ze aan de deur komen,
de overige keren mag het via de meterstandenkaart. De Netbeheerder geeft dit dan door aan jouw energieleverancier, nu is het zo dat de netbeheerder meterstanden opneemt via postcode, want niet iedereen krijgt tegelijker tijd een jaarnota. De energieleverancier maakt elk jaar de jaarnota op door middel van die meterstanden van de netbeheerder, maar soms sluiten die datums niet aan, stel de netbeheerder geeft de meterstanden door in januari en de energieleverancier maakt de jaarnota pas op in mei, dan sluiten die datums niet aan en dan kan de energieleverancier dus nog appart de meterstanden gaan navragen bij de klant, om de jaarnota kloppend te krijgen, anders moeten zij de meterstanden schatten naar het gebruik van voorgaande jaren, want zij mogen dat zelf niet komen opnemen. |
Quote |
Nellemv2 schreef op: 23-01-2013 19:50:52 |
Bij ons is dat nooit! (essent) je moet her óf zelf doorgeven óf zij komen langs. Dit is naar mijn
idee zo omdat je anders misschien té lage standen gaat doorgeven, met andere woorden om
'meterstand-fraude' te ontdekken of voorkomen.. |
Quote |
Mie schreef op: 23-01-2013 19:52:57 | ||
Volgens mij komen ze sowieso 1 x per 5 jaar langs. En moet je het de andere keren zelf doorgeven. Dit om fraude tegen te gaan. | ||
Quote |
Tamaramvc&f schreef op: 23-01-2013 20:09:18 |
Hier ook Essent, en ook hier komt Liander langs hoor, idd voor een checkup en zo kunnen ze ook zien
of er sprake is van illegaal afgetapt stroom voor bijv een wietplantage oid |
Quote |
Maya schreef op: 23-01-2013 21:48:04 |
Het ligt er maar aan waar je woont en wat de samenwerking tussen netbeheerder en energieleverancier
is. Kijk vroeger waren er geen apparte netbeheerders, die leidingen enz. hoorde gewoon bij een
leverancier, maar van de regering moest het toen appart gaan om een monopolie positie tegen te gaan
en zo heb je dus apparte netbeheerders gekregen. Lianders was vroeger dus van Nuon en nu zijn het
apparte bedrijven, Enexis was volgens mij eerst van Essent. De facturering van Essent en Enexis
loopt dan bijv. wel hetzelfde omdat dat vroeger al zo was, dat betekend dat Essent dan niet nog eens
appart de meterstanden hoeft te vragen. De netbeheerder controleerd de meterstanden niet alleen om
te kijken of jij als consument niet fraudeerd, want als je bijv. weggaat uit een woning zal je toch
ook uiteindelijk de meterstanden moeten doorgeven of een nieuwe bewoner doet dat en dan komen ze er
toch wel achter. Ze controleren juist ook om te kijken of de meters wel goedlopen, want ze
vergelijken natuurlijk ook met de meterstanden van voorgaande jaren en als er dan een groot verschil
is met andere jaren qua gebruik, dan moet dat toch uitgezocht worden. |
Quote |
Bettie schreef op: 23-01-2013 23:13:41 |
Het klinkt op zich wel logisch maar ik vind het frappant dat Liander juist 1 of 2 weken later komt
nadat ik mijn meterstanden (elektronisch) heb doorgegeven. En....ze komen echt jaarlijks hier. |
Quote |
Maya schreef op: 24-01-2013 00:17:46 |
Nou het kan natuurlijk ook later, zij houden zich gewoon aan postcode en wanneer dan de meterstanden
opgenomen moeten worden en jouw leverancier is dan iets vroeger, maar die werken ook met postcode
gebieden en kunnen geen rekening houden met welke netbeheerder wanneer de standen gaat
opnemen, want dat werkt gewoon niet handig. |
Quote |
Debbel79 schreef op: 24-01-2013 06:51:05 |
Bij ons stonden ze gister van liander op de stoep. Iedereen kreeg een nieuwe waterteller. 3 minuten
duurde het maar. Toen zat er al een nieuwe in de meterkast. Teller staat nu dus weer op 0. Moest
uiteraard wel tekenen op zo'n ekectronisch kasje voor mijn oude waterstand. |
Quote |