Menu
 

Topic:

Even jullie mening graag

Sennamvyent  schreef op: 07-11-2012 20:50:33

We lopen een beetje klem met dochter.


Ze is 4 en een half en is altijd al een felle dame geweest.


Haar driftbuien zijn in de familie ondertussen legendarisch


Ze sprak al vroeg heel goed en liep altijd wel voor op leeftijdsgenootjes.


Spelen deed en doet ze graag met oudere kinderen, met leeftijdsgenoten is er geen klik of veel ruzie.


Verder is het een meisje wat erg vasthoudt aan vaste rituelen, te erg soms. Alles moet op een vaste manier en ze vindt het eng als dingen anders gaan.


 


Toen ze 4 jaar werd mocht ze natuurlijk naar school.


Waar ze normaal aan nieuwe situaties ontzettend moet wennen, ging dit in één keer geweldig. Ze genoot van elke minuut!


Dit schooljaar zit ze in een groep 1/2 combinatie en nog steeds gaat ze met veel plezier naar school.


Ze heeft vriendinnetjes uit groep 2 waar ze graag mee speelt. Met de kinderen uit groep 1 heeft ze weinig, daar gaat ze eigenlijk weinig tot niet mee om.


Ze is erg leergierig en thuis graag bezig met letters en cijfers.


Ik ben zelf juf (geweest) en probeer haar hierin wat te begeleiden. Maar niet teveel want ik ben niet haar juf.


Op school is ze anders. Ze doet alles wat er van haar gevraagd wordt en doet dat prima. Thuis geeft ze aan dat ze alles op school erg makkelijk vindt maar wel leuk. Puzzels doet ze ondertussen de moeilijkere, ze vertelde me dat ze de makkelijke echt te makkelijk vindt en ik heb haar gestimuleerd dat tegen de juf te zeggen. Juf pakte dat gelijk op.


Maar verder vindt ze het allemaal wel prima op school. Bij hoeken kiezen zorgen zij en haar vriendinnetje er voor dat ze zoveel mogelijk samen spelen, heel uitgekiend haha.


 


Maar goed, thuis wordt het de laatste tijd steeds moeilijker. Ze zit niet lekker in haar vel, is snel boos, brutaal en luistert niet of nauwelijks. Natuurlijk hoort dat ook wel bij de leeftijd maar toch maken we ons wel een beetje zorgen. Het lijkt alsof ze steeds verder wegzakt.


Met haar praten hebben we regelmatig geprobeerd maar daar komt niks uit. Ze merkt zelf dat haar gedrag niet oke is, maar kan niet vertellen waarom of waardoor ze zo doet.


 


Wij, als ouders, denken dat haar moeilijke gedrag thuis misschien wel komt door het gebrek aan uitdaging. Natuurlijk zijn we er thuis wel mee bezig maar ik kan haar niet constant uitdagen/bezighouden, dingen leren. Wanneer ik dat wel doe fleurt ze op en doet haar best.


Als iets moeilijk is geeft ze gauw op, naar mijn idee omdat ze niet goed weet hoe ze met iets moeilijk vinden om moet gaan. Want meestal vindt ze dingen die haar aangeboden worden makkelijk.


Op school draait ze gewoon mee, zonder veel uitdaging. Maar geeft ook niet aan bij de juffen dat ze dat wel zou willen


 


Het is een heel verhaal en ik heb geen idee of het duidelijk is. Maar ik wilde graag weten of er mensen zijn die dit herkennen.


En is onze gedachtengang logisch, zou haar gedrag kunnen komen door gebrek aan uitdaging?


 


Ik sta zo in dubio om er eens over te gaan praten met de juffen.


Ik wil niet de moeder-juf zijn die alles beter weet en haar kind een wonderkind vindt. Maar ik wil ook onze dochter niet tekort doen! Als juf denk ik echt dat ze nu flink beneden haar kunnen werkt op school, maar ik ben niet degene die haar dagelijks in de klas heeft en haar daar ziet werken.

 
Quote
Navigatie
RE: Even jullie mening graag
Senna  schreef op: 16-11-2012 08:57:55
Ja denk idd dat het wel faalangstig te noemen is. Dat is iets waar we dus hard mee aan de slag moeten, sowieso thuis.

Juf zou eerst faan overleggen met de andere juf, en dan zou ik iets horen. Verwacht daar niet veel van.

SMW is vooral voor ons, om tips te krijgen hoe met Y om te gaan.
 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Karien  schreef op: 16-11-2012 10:07:53
Ja faalangst dat speelt ook bij onze zoon en enorm perfectionistisch zijn, zichzelf tig keer controleren.
Dit soort dingen heeft de test bij hem ook in het nadeel beinvloed.
Psychologe noemt hem nu een zeer begaafd kind. Ook de term hoogbegaafd komt wel naar boven maar ja dat komt er uit de test niet uit. Ze hebben ook gezegd er zit veel meer in hem dan hij heeft laten zien.

De ib-er speelde er heel goed op in en had alle begrip, ik vond dat zelf van zijn meester niet zo eigenlijk. Komen nu ook wel dingen naar boven zoals dat er bepaalde dingen niet zijn doorgegeven door de leerkrachten met de overdracht van groep 3 naar 4.
Ook niet dat hij dus bijv. extra werk kreeg en dat zelfstandig mocht doen. Juf sprak met hem op maandag wat hij moest doen elke dag. Dus hij heeft vanaf begin schooljaar tot nu geen extra werk gekregen en snapte dat ook niet. Hij dacht gelijk ik ben dom zeker?
Uitslagen van de toetsen op school zijn allemaal 10-en. Dus de ib-er zei gelijk: ja maar met deze cijfers moet hij zeker verder worden uitgedaagd. Dus daar word mee gestart, en we gaan een verrijkingsklas doen dan is hij een dagdeel van school, word gewerkt in hele kleine groepen en hun geven ook advies op school. Dit is ook om hem hopelijk van zijn faalangst af te helpen. Maar goed hangt ook een prijskaartje aan dus we zijn alles op een rijtje aan het zetten.

Hoe gaan jullie daar mee aan de slag met die faalangst?
En heb je er verder wel een goed gevoel over het gesprek?

 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Rmvlt  schreef op: 16-11-2012 10:27:05
Hey! Even een berichtje van mij.... Wat herkenbaar allemaal vooral die boosheid die erbij komt kijken. Hier gaat het sinds we met de juf erover gepraat hebben en ze meer uitdaging krijgt op school en de zwemles erbij een stuk beter. Wel is L zeer perfectionistisch en nooit tevreden met minder wat het extra lastig maakt. Daar moeten wij en ook de juf dus mee aan de slag dat minder ook weleens goed is want dat maakt d'r ook weer onzeker.

Succes ermee!
 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Senna  schreef op: 16-11-2012 19:30:18
He Karien, wat jammer dat het de afgelopen tijd zo slecht opgepakt is door de meester!
Was vast een heftig gesprek! Fijn dat er verder wel goed meegdacht werd. Ik zag je andere topic al, sterkte met beslissen!

RmvLT, wij komen elkaar ook steeds tegen hier he
Wat fijn dat de juf het zo goed opgepikt heeft bij je meisje!
Y is niet zozeer perfectionistisch, wel onzeker.

Vandaag was ze helemaal trots. Omdat ze de blauwe puzzels (groep 1) af had, mocht ze aan de re rode (groep 2) beginnen. Was wel een beetje moeilijk, maar toch gelukt!
Van proberen kun je echt leren he mam! Ja meis
Vanavond was ze heel moe en kon alleen maar huilen. Ook hoofdpijn. Heb haar lekker op tijd op bed gelegd, morgen intocht!
 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Mama_anja  schreef op: 16-11-2012 19:48:14
ik denk dat ze toe is aan wat moeilijkers als ze daar beter bij voelt
lees dat ze al wat van een hoger groep heeft gedaan 
vind het heerlijk dat ze moe was en niet driftig oid 
ik hoopd at het door gaat dat ze op het goede niveau uit komt en haar zo wel thuis als in shcool zich lekker gaat voelen
 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Kaasje  schreef op: 16-11-2012 19:50:04

Quote Senna:

Vandaag was ze helemaal trots. Omdat ze de blauwe puzzels (groep 1) af had, mocht ze aan de re rode (groep 2) beginnen. Was wel een beetje moeilijk, maar toch gelukt!
Van proberen kun je echt leren he mam! Ja meis
Vanavond was ze heel moe en kon alleen maar huilen. Ook hoofdpijn. Heb haar lekker op tijd op bed gelegd, morgen intocht!




 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Karien  schreef op: 05-12-2012 15:15:30
Hoe is het nu na een paar weken op school?

Kwam er hier achter dat onze zoon nu plustaken had gekregen vorige week maar hij zei: die ken ik al...
Ik nagevraagd bleek dat de leraar hem maar plustaken had gegeven van groep 3! Ja hallo vorig jaar heeft hij die al gemaakt in groep 3 zelfs al plustaken van groep 4. Oh zei hij goed dat je het zegt dan zal ik eens kijken of ik iets heb van groep 5.
Vind dit zo jammer he? En dan nog in combinatie dat hij weer veel hoofdpijn heeft weet ik het even ook allemaal niet meer. Gistermiddag voor het eerst naar de verrijkingsklas geweest.
Had het erg naar zijn zin gehad...hij zei: weet je die kinderen daar zijn zo anders als bij mij op school.
Nu zit hij met gelijken zeg maar.
 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Senna  schreef op: 05-12-2012 15:23:32

Nou ja Karien, daar zou je toch van gaan steigeren!
Wat ontzettend jammer dat de meester zo doet.
Fijn dat de verrijkingsklas wel erg leuk was, super!

Hier gaat t zn gangetje. Ze is momenteel erg moe (jaarlijkse winterdip) en evt driftbuien kunnen we vaak weten te voorkomen.
SoVatraining is bij haar op school voor groep 2. Ze mag binnenkort wel een keer meedraaien, als t goed gaat mag ze "blijven", anders volgend jaar als t dsan nog nodig is.


Thuis geniet ze van rekenen, ze kreeg van iemand een rekenspel en telraam voor .
Klokkijken is ook helemaal hot momenteel.

We zien wel, eerst de kerstvakantie maar even voorbij en meer rust in de tent, thuis en op school

 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Karien  schreef op: 05-12-2012 21:03:58
Kreeg toevallig net een mail van de meester dat hij nog een gesprek wilde om te vertellen wat het aan van aanpak is. Had hij met de ib er besproken. Dus ik ben benieuwd.

Ja we kijken hier ook enorm uit naar de vakantie, even rust in de tent.

 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Senna  schreef op: 18-12-2012 16:18:11
Hebben jullie het gesprek gehad Karien? Kunnen jullie je vinden in het plan van aanpak?

Ik heb net de andere juf even gesproken. Juf waar ik het gesprek mee had, gaf aan dat Y wel vaak meedraait met groep 2, maar dat niveau vaak niet aan kan.
Afgelopen tijd zag ik regelmatig werkjes voorbij komen waarbij ze die van groep 1 maakte, terwijl die van groep 2 zelfs nog makkelijk zouden zijn voor haar, Wilde toch even weten wat de juf toen precies bedoelde met het meedraaien met groep 2.
Deze juf zei dat ze altijd gewoon groep 1 werkjes maakt. Het meedraaien met groep 2 is volgens haar niet aan de orde. Ja in de kring is het gemengd natuurlijk.

Ik vind het heel frustrerend dat ze thuis zoveel meer doet en laat zien dan op school. Natuurlijk begrijp ik dat daar altijd wel verschil in zit maar ik vind het gat wel erg groot.
Juf gaf aan dat ze echt regelmatig aangeeft dat ze iets (te) moeilijk vindt, en dat ze haar dan niet teveel gaan pushen, daar ben ik blij mee.
Ze zou iig weer overleggen met de andere juf en de IB-er vragen of zij er over wil denken.

Ze laat op school en thuis onzekerheid en faalangst zien, daar waren we het wel over eens.

Op de terugweg heb ik wat doorgevraagd bij Y. Vind dat moeilijk want wil met mijn vragen niet sturen, maar als ik geen richting geef aan het gesprek is haar standaard antwoord "Ik weet het niet".
Vandaag was er een zgn. mag-werkje. De naam zegt het al, geen verplichting maar degenen die het willen mogen het doen. Was een wat moeilijker werkje. Y stak eerst haar vinger op maar toen de juf haar aanwees om het te doen wilde ze toch niet. Helemaal niet erg natuurlijk. Maar op de fiets gaf ze aan dat ze het toch niet wilde omdat ze bang was dat ze foutjes zou maken. Ze vindt het heel naar wanneer iets niet in 1 keer lukt, en wanneer ze denkt dat iets niet in 1x lukt wil ze het dus niet.

Ik vind het wel moeilijk. Ze gaat in principe met plezier naar school. Juffen zien ook dat ze onzeker en soms duidelijk faalangstig is. Overpushen heeft geen zin, dan gaat ze flippen. Maar ze kiest op school dus echt alleen voor wat ze makkelijk vindt uit angst om fouten te maken. Daardoor laat ze daar totaal niet zien wat ze thuis kan en doet.
Thuis vindt ze het trouwens ook vreselijk om fouten te maken, maar thuis lopen maar 2 kinderen rond, ipv de 25 op school. Daardoor ondervang je zoiets toch makkelijker.

 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Cora38  schreef op: 18-12-2012 16:32:55
Weet je wat het ook is, thuis zijn er geen andere kinderen die het misschien sneller en beter kunnen dan zij. Ik zie het ook bij mijn dochter van nu 8. Het lezen is niet lekker op gang gekomen en ze laat haar hoofd hangen, want als ze het toch niet als beste kan, dan maar helemaal niet. Best jammer als je ziet dat je kind thuis wel goed gaat, maar op school niet.

Kun je niet via het Centrum  voor jeugd en Gezin begeleiding krijgen. Aangezien smw een vriendin van je is. 
Sterkte voor je meisje.
 
Quote
RE: Even jullie mening graag
Karien  schreef op: 18-12-2012 19:27:25
Hier alles nog hetzelfde, komt heel weinig van school uit.
Het laatste gesprekje stelde ook niet veel voor.
Leraar zou nog kijken voor groep 5 werk. Nou 2 weken verder nog niks.....
En ik wilde dus gisteren weer naar de leraar stappen maar mijn zoontje had zelf zijn vragenkaartje
neergelegd. Leraar kwam en vroeg wat hij wilde vragen en hij had dus gewoon zelf om extra werk gevraagd. Belachelijk toch?
Maar goed, hij heeft nu werk uit groep 5 en morgen wil ik toch nog de ib er aanspreken want kinnebak hier weinig vertrouwen meer in.

thuis is hij ook heel anders dan op school, en inderdaad gauw makkelijker werk kiezen want dan weet je het zeker dat je net kan. Maar ondertussen toch klagen. Kreeg gister werk mee van hem.....vol met tekeningen, ja zei hij dan verveel ik me.

Verrijkingsklas gaat goed, hij vindt het daar heel leuk.
werkt ook goed mee. 

Het is moeilijk allemaal vind ik. Ik zou zo graag willen dat hij eens lekker onbezorgd kan doen/zijn.
Ik wil hem zo graag helpen. Gelukkig hebben we wel ouderbegeleiding van de psychologe, en we kunnen daar altijd terecht. ikzelf vind dat heel fijn, geven advies. 

 
Quote
Navigatie


Reageren op Even jullie mening graag
Naam
Bericht