Laura73 schreef op: 29-10-2012 12:36:40 |
Dochter had voor vandaag in agenda een presentatie staat met 2 klasgenoten. Dochter heeft er hard aan gewerkt waaronder afgelopen zaterdagnacht tot 3 uur,zij helemaal trots en echt het zag er gelikt uit.De andere 2 klasgenoten moesten ook een deel doen. Vandaag dus de dag,de 2 andere klasgenoten zijn toevalligerwijs beide ziek dus de presentatie kan geen doorgang vinden en wat gebeurt er?Mijn dochter krijgt puntenaftrek omdat de powerpoint die de andere klasgenoot dus zo doen er niet bij was.Ik vind dit totaal onterecht en niet eerlijk maar is dit nu gebruikelijk op het MBO? |
Quote |
Cassandra schreef op: 29-10-2012 13:36:41 |
Het is gebruikelijke gang van zaken bij groepsopdrachten. Heel zuur voor je dochter maar een harde
les: laat haar zorgen dat de volgende keer minimaal 1 avond van te voren alle onderdelen af zijn en
doorgemaild zijn naar alle leden van de groep, zodat bij uitval je altijd terug kunt vallen op de
bestanden en het zelf kunt doen. In het bedrijfsleven werkt het ook niet zo dat als je een belangrijke presentatie hebt deze even makkelijk kunt afzeggen als iemand ziek is. Dan zul je ook moeten kunnen inspringen en zijn/haar deel kunnen overnemen. Je dochter kan vragen of ze de presentatie gezamenlijk overmogen doen en of zij dan haar cijfer nog omhoog zou kunnen krijgen. Maar dat ligt maar net aan de goodwill van de docent, ze heeft er geen recht op. |
Quote |
Janneke schreef op: 29-10-2012 13:37:15 |
Maar wat als je de rest nou echt niet aan de gang krijgt? Je moet eens weten hoe enorm veel sch**t die pubers overal aan hebben. Het interesseert hun echt niets hoe het jouw vergaat hoor. Ze vinden het juist wel makkelijk dat er iemand in hun klas zit die het uiteindelijk wel oplost. En ze weten dondersgoed dat jij niet met de leraar gaat praten omdat dan iedereen een onvoldoende krijgt. Lijkt me ook niet echt een reele afspiegeling van de maatschappij. En anders kun je hier gelukkig met je meerdere over praten |
Quote |
Ans Mv J.k.d schreef op: 29-10-2012 13:37:22 |
Ben het met Alice een idd je werkt in een groep en het gaat om dat je als groep de taak volbrengt.
De opdracht opsplitsen heeft niks met groepswerk te maken want dan werk je idividueel. Een harde
les, dat ben ik met je eens, het was wel fijn als de docent dit van te voren goed helder had
uitgelegd. Maar op deze manier leren de leerlingen (ziek) die nu thuis zijn dat je het op deze
manier niet kan uitstellen. Want ik wil er niet voor geven die denken o ik meld me ziek en dan heb
ik nog een week de tijd. In een groep moet iedereen in feite het complete powerpoint verslag hebben.
Dat ze alleen de presentatie moet doen zal dan niet van haar punten gaan. Maar ik zou als ik je
dochter was heel duidelijk wat zeggen tegen de andere klasgenoten die haar hebben laten zitten. Want
als ik het was geweest ik had met een zieke kop gewoon de presentatie gedaan. Maar ja dat heet
verantwoordelijkheidsgevoel. En dat moeten ze leren, en anders dan gaan die 6 voortaan altijd samen
dan hebben ze altijd een goed verslag. En als ze het goed kunnen beargumeteren waarom ze alleen met
die pers willen dan staan ze in hun recht. |
Quote |
Marjolein1976 schreef op: 29-10-2012 13:42:45 | ||
Mee eens dus, zo werkt het nu eenmaal. Eerlijk? Nee, misschien niet. Maar het is een groepsopdracht. Het overkomt je dochter vast niet nog een keer dat ze niet de volledige presentatie in haar bezit heeft ipv alleen haar eigen deel. | ||
Quote |
Jomi schreef op: 29-10-2012 13:59:12 |
Oneerlijk? ja, voor haar en jouw gevoel wel. Maar zo werkt het in de wereld! |
Quote |
Ivy schreef op: 29-10-2012 14:03:36 |
Eén ding is mij in elk geval duidelijk. Als men op scholen leert hoe het in de
echte wereld gaat en dat zo negatief is, houden ze met die scholen wel een hele negatieve spiraal in
werking! Kinderen leren dus: 1. De wereld is oneerlijk (jij mag dat dus ook zijn, want de leraar is het ook). 2. Jij kunt zo hard werken als je wilt, maar als een ander niet meewerkt, heb jij vette pech. (Ook lang niet altijd zo in het ''echte leven'', alleen in een enkele situatie). Als mijn kind in een dergelijke situatie verkeerde, zou het van mij een serieuze les krijgen in debatteren en beargumenteren naar de leraar toe waarom dergelijke acties niet zouden moeten kunnen. |
Quote |
Alice schreef op: 29-10-2012 14:16:35 |
Een klant rekent op een uitleg/offerte/presentatie.. zo ook de leraar. De klant kan niet verder zonder dat en heeft dus ten alle tijde voorrang op een zieke werknemer. Er moet back-up zijn en het moet in orde zijn. Kan toch ook niet zo zijn dat een vrachtwagenchauffeur ziek is en niet kan rijden en dat daarom de supermarkt niet bevoorraad is? Nee, dan is er een ander die het overneemt. Dat begint op school. Heel eerlijk.. zaterdagavond om 3 uur 's nachts is ook wel een heel laat tijdstip om je project af te hebben. Ze had beter met haar klasgenoten af kunnen spreken om alles op bvb donderdag af te hebben, te bespreken met elkaar op eventuele onvolkomenheden en het materiaal te vermenigvuldigen zodat iedereen alles had. DAT is verantwoord omgaan met je taken. En zo ga je dat later ook op je werk moeten doen. Je kunt ook niet 5 minuten voor een meeting afkomen met je spullen en er dan achterkomen dat een collega iets gemist heeft, al dan niet bewust. Dat is gewoon niet professioneel. |
Quote |
Diedoes schreef op: 29-10-2012 14:21:16 |
Ik vind het als docent altijd lastig te beoordelen zulke opdrachten. Wat ik vaak doe is met het
groepjhe overleggen, wie krijgt welk cijfer en waarom? Vaak zijn ze wel zo eerlijk om degene die het
hardst werkt een hoger cijfer te geven. Zo leren ze te reflecteren op het gedrag van een ander en
van zichzelf. Wel moeten ze idd leren spullen in orde te hebben, dat is echt hopeloos bij sommige kinderen.... Oja ik geef wel les op een middelbare school, dus dat ligt wel iets anders. |
Quote |
Suus schreef op: 29-10-2012 14:28:52 | ||
Dat zie ik niet, dat maak ik op uit jouw verhaal. Je dochter heeft aan haar onderdeel hard gewerkt maar als er overleg was geweest en communicatie hadden alle 3 de deelnemers van de groep de gehele presentatie zodat ze deze in geval van nood ook alleen konden doen. | ||
Quote |
Laura73 schreef op: 29-10-2012 14:29:33 | ||
alice mijn dochter heeft er de hele week aan gewerkt en afgerond zaterdagnacht om 3 uur omdat ze een paar dingen 3 keer over heeft gedaan waar ze steeds niet tevreden over was(aannames zijn soms een beetje jammer) ik begrijp dat veel het normaal vinden en anderen weer niet,ik wacht even op de puntenuitleg van mn dochter.ik ga niet gelijk school bellen, mijn dochter moet leren dat soort dingen voor haarzelf te regelen dus ook als ze het ergens niet mee eens is.Ik vind het in elk geval niet eerlijk als er punt bij haar afgaat maar als het een opbouw is van punten dan kan ik er inkomen dat ze voor groepsgedeelte punt aftrek heeft. | ||
Quote |
Ivy schreef op: 29-10-2012 14:31:21 |
Mmm, Alice, ben nog niet helemaal overtuigd. Komt waarschijnlijk gewoon vooral doordat ik de
wereld meestal met dit soort dingen niet zo leuk vind ;-) Ik heb wel in het zakenleven gewerkt, maar vond dat zo ontzettend oneerlijk dat ik daar vrij snel mee gestopt ben. Als een leraar de bedoeling heeft om op deze manier met groepstaken om te gaan, vind ik dat ze daar een leerling alleen op kunnen afrekenen als ze flink de tijd hebben genomen om deze aanpak met de leerlingen door te nemen. Om over dit soort dingen te bespreken en uit te leggen voor ze iemand onderuit laten gaan. Wanneer de leraar de spelregels goed duidelijk heeft gemaakt (met een flinke uitleg erbij hoe het in de echte wereld gaat), zou puntenaftrek wel eerlijk zijn. Maar niet als je het als leraar brengt alsof iedere leerling een stuk van de presentatie doet, maar het gewoon groepsopdracht noemt. Dan neemt een leerling dan natuurlijk ook gewoon letterlijk. |
Quote |
Laura73 schreef op: 29-10-2012 14:32:57 | ||
de opdracht was in groepje van 3 elk je eigen onderdeel en dan samen presentatie in de les.De opdracht was niet maak gezamelijk een presentatie en geef deze presentatie gezamelijk in de klas.Dus ieder heeft wel zijn ding gedaan is nog over en weer overleg geweest van als ik dit nuu doe sluit dat dan aan bij jou huppeldepup?Als dochter nu bijv gister van die ziekte had geweten had ik ws wel geopperd om werk even door te laten mailen door klasgenoten voor t geval dat. | ||
Quote |
Suus schreef op: 29-10-2012 14:37:09 |
Ik begrijp de opdracht wel Laura. Ziek zijn komt altijd onverwacht, je dochter kan hier dus van
leren dat je altijd alle onderdelen uit moet wisselen voor het geval 1 van de anderen uitvalt en de
andere het
over moeten nemen. Dat is ook onderdeel van een groepsopdracht. |
Quote |
Ivy schreef op: 29-10-2012 14:40:18 |
Ik blijf er toch bij dat de leraar dat vantevoren goed duidelijk had moeten maken. Dat is
namelijk onderdeel van leren. Als je weet dat de spelregels zo zijn, kun je die volgen. Een leraar hoeft iets dergelijks niet koud op het dak van een hardwerkende student te gooien. Ze gaan tenslotte naar school om te leren. Als ze deze les (groepsopdracht is... consequenties zijn...) al eens op school gehad hebben, is het een ander verhaal. |
Quote |
Jantjemv3 schreef op: 29-10-2012 14:51:21 |
Ik begrijp best dat je het oneerlijk vindt en dat is het ook. Maar ze zit op het MBO en ik zou
mij -toen ik die leeftijd had- echt doodgeschaamd hebben wanneer mijn moeder de leraar ging
bellen om verhaal te halen over een cijfer. Maar misschien is de leeftijd van het MBO tegenwoordig anders, dat weet ik niet. |
Quote |
Ivy schreef op: 29-10-2012 15:00:11 |
Je kunt er ook een goed leermoment van maken door met je dochter te bespreken hoe ze het aan
kan pakken om bezwaar in te dienen. Als ze dat zelf op een goede manier doet, zal ze in elk geval respect van haar leraar kunnen krijgen, al zal ze die misschien niet kunnen overtuigen. Had het hier net met mijn moeder over. Zij vertelde dat mijn vader dus op de HBO-opleiding van mijn zusje ooit voor een soortgelijke situatie verhaal was gaan halen Mijn zusje was maar wat blij, want die had daar zelf om gevraagd. Maar, het ene kind is het andere niet. Mijn schoonmoeder belde zelfs toen mijn man 21 was nog naar school om te vragen of hij het wel goed deed en of hij niet spijbelde |
Quote |
Marjolein1976 schreef op: 29-10-2012 15:09:12 | ||
Kan het zo zijn dat dit niet al gedaan is? Mijn ervaring is inmiddels dat veel mensen en dus ook leerlingen (en in mijn vakgebied stagiaires) dit soort dingen vaak niet oppikken. Ik zeg overigens niet dat dit het geval is bij de dochter van TO hoor. Ik begeleid nu al een jaar of 12, 13 stagiaires van een MBO. De ervaring leert me dat ondanks de regels die ik opstel (op tijd komen met verslagen e.d.), er toch vaak geroepen wordt dat het zó druk is en dat dit dan een reden moet zijn dat een verslag op zijn vroegst een dag voor een beoordeling binnen komt. Soms krijg ik hem een uur voor de beoordeling. Inmiddels ben ik daar toch wel harder in geworden en ga ik zonder het verslag gelezen te hebben de beoordelingsgesprekken in. Met als gevolg een lager cijfer. | ||
Quote |
Marjolein1976 schreef op: 29-10-2012 15:13:19 | ||
Joh, je wilt het niet weten wat er soms gebeurt. Ik werk in de zorg voor verstandelijk beperkten. Heb wel 'ns een boze moeder aan de deur gehad hoor, omdat dochterlief een negatieve beoordeling had gehad. Dezelfde dochter die het werk niet ziet liggen en denkt dat ze d'r handen niet vies hoeft te maken. Een was draaien, bed op maken of wat dan ook..... daar studeert ze toch niet voor? Dúúússsss. | ||
Quote |
Alice schreef op: 29-10-2012 15:16:30 | ||
Ik maak geen aannames. Alleszins niet dat je dochter te laat begonnen is, wel dat ze te laat geeindigd is, maar dat is een feit, geen aanname. Om dit project goed te kunnen doen, dus samen een presentatie geven, moesten ze in feite ook elkaars delen kennen en hadden ze dus hun eigen delen met elkaar moeten bespreken voordat ze de presentatie moesten uitvoeren. Ook hadden ze elkaars delen dan op die manier kunnen aanvullen. Ik vind het wel echt heel zuur voor je meisje en ik snap volkomen dat het voor jou als moeder helemaal moeilijk is. Het is ook zeker niet eerlijk dat ze niet voor al haar harde werken beloond wordt, maar feit is wel dat zij ook een fout heeft gemaakt (door de uiteindelijke presentatie niet te kunnen geven omdat ze die delen niet had) Hadden ze bvb donderdag alles met zn 3'en afgerond en had zij die presentatie alleen kunnen doen, had ze nagenoeg even hard gewerkt en toch het punt gekregen wat ze verdiende. | ||
Quote |
Laura73 schreef op: 29-10-2012 15:21:34 |
mijn dochter is eerste jaars dit was de eerste grote presentatie,zij heeft dus letterlijk gedaan wat
docent zei.het meest knullige vind ik nog op die aftrek na dat dat ook even fijn voor de presentatie
gemeld word dus ik kan me zo indenken dat ij boos gefrustreerd en gedemotiveerd haar presentatie in
ging waar ze vanochtend nog vol vertrouwen naar school ging, ze had immers hard gewerkt,was goed
voorbereid. |
Quote |
Lisje schreef op: 29-10-2012 15:57:07 |
Waren de anderen echt ziek of zagen ze het niet zitten? Dat krijg je ook op die leeftijd. Vind het wel zielig voor je dochter en snap je woede, ze is pas 1e jaars en heeft zo haar best gedaan. Net of zij nu straf krijgt, terwijl zij niets fouts deed. Ja later is het ook zo, andere lopen de kantjes er altijd een eeuwig van af en andere moeten het opknappen en dat voor hetzelfde salaris, heel frustrerend. |
Quote |
S@ssefr@s schreef op: 29-10-2012 16:04:47 | ||
Volwassenonderwijs? Het gros is 16 als ze hier beginnen, dan zijn ze nog verre van volwassen. | ||
Quote |
Ivy schreef op: 29-10-2012 17:47:33 |
Wat ik me nu afvraag is dit: Stel dat de dochter van Laura73 wel de presentaties van de andere 2
leerlingen had gepresenteerd met het deel dat zij had voorbereid, zouden de andere 2 leerlingen die
er niet waren dan toch hetzelfde cijfer moeten krijgen? Marjolein1976 Het zou idd kunnen dat de onderwijzer het wel heeft uitgelegd. In dat geval is het een ander verhaal, maar ik dacht uit de posts van Laura73 op te maken dat dat niet het geval was. |
Quote |
Mieps01 schreef op: 29-10-2012 17:51:53 |
tja, en de volgende keer let ze dondes goed op dat ze met mensen in een groepje wordt gezet die wel
leveren en dat ze anders alle onderdelen op tijd binnenheeft. ik kan me nl ook nog voorstellen dat
een leraar clement wil zijn als je op tijd meldt dat de rest van je groep niet levert. |
Quote |
Mieps01 schreef op: 29-10-2012 17:51:53 |
tja, en de volgende keer let ze dondes goed op dat ze met mensen in een groepje wordt gezet die wel
leveren en dat ze anders alle onderdelen op tijd binnenheeft. ik kan me nl ook nog voorstellen dat
een leraar clement wil zijn als je op tijd meldt dat de rest van je groep niet levert. |
Quote |
Laura73 schreef op: 29-10-2012 18:06:27 |
ja ivy zo gaat dat dus,als mn dochter de hele presentatie alleen zou hebben gemaakt en gedaan en zou
bijv een 8 krijgen zouden die andere 2 dat dus ook krijgen.ik vind het zo krom! |
Quote |
Ivy schreef op: 29-10-2012 18:14:19 |
Laura73 Dat vind ik dan wel apart, hoor. Ze zou dan toch op zijn minst extra credit
moeten krijgen voor het presenteren. Lijkt me voor een school redelijker dat ze de punten verdelen, bijv. 4 punten voor het maken van de presentatie, 4 punten voor het groepsgebeuren en 2 voor het feitelijke presenteren ofzo. Dit is wel apart. Eigenlijk vind ik het nog steeds een beetje apart dat het vergeleken wordt met de echte wereld in de zin dat ze er bij een klant ook op afgerekend worden als de presentatie niet goed is. In dat geval vind ik dan eigenlijk ook dat het onderwijs een dienst is en dat als dat niet goed is, het geld terug naar de ouders gestort moet worden. Het komt toch behoorlijk vaak in het nieuws tegenwoordig dat vervolgopleidingen niet deugen. Het is toch een school? Daar hoor je toch te leren? Ik vind niet dat je dan het ene moment de vergelijking kunt trekken naar de echte wereld, maar het volgende moment niet. |
Quote |
Mieps01 schreef op: 29-10-2012 18:28:44 |
een deel van de les die je leert van het maken van geoepsopdrachten is precies dit.. dat je als
individu afgerekend wordt op het resultaat van de groep. dat je van te voren alles in huis moet
hebben. dat je het samen afstemd. als je een individuele opdracht maakt is dat gewoon een ander
verhaal. en verhaal halen bij leraren omsat van het geoepje twee van de drie niet hebben gelevert en
de derde alleen haar eigen deel heeft geleverd maar dus ook in de GROEPSopdracht tekort is
geschoten? ze had de hele presentatie in haar bezit moeten hebben. dat had ze niet. op mbo en hbo
nog erger zou ik dat intriest vinden. het is een periode waar je moet leren je als volwassene te
gedragen. op het hbo ben je hopelijk ook volwassen. ik ben geen leraar, maar ik zou in het hbo
teNzij het gaat om een ziek kind helemaal niet met ouders willen praten over verzuim of resultaten
van hun kind zonder dat de student erbij is. ik denk zelfs dat dat ivm privacy van een volwassene
bijzonder ongewenst is. |
Quote |
Janneke schreef op: 29-10-2012 18:36:32 | ||
Dat heb je helemaal niet voor het zeggen. Ook niet op het HBO, je word gewoon ingedeeld in groepen en op die leeftijd hebben jongeren ook geen zin in presteren en leveren. Het liefste wachten ze tot het laatste moment en dan lukt het niet meer, te laat, maar ze leren er niks van. Ik was 20 toen ik op het HBO begon, mijn medestudenten rond de 17 en wat heb ik achter hun vodden aan moeten zitten, vreselijk! En uiteindelijk ga je dan zelf harder werken om toch iets af te kunnen leveren. | ||
Quote |
Laura73 schreef op: 29-10-2012 18:47:35 |
zo gaat mijn dochter nu dus ook denken janneke met als gevolg dat de werkdruk wel erg hoog word er
dus te weinig tijd overblijft voor dr broodnodige bijbaan. ook hier worden groepen ingedeeld door docent en de pest in deze klas is het hoge aantal ongemotiveerde leerlingen.Wat haar decaan ook toegeeft.lastig is het wel zo |
Quote |