Ivy schreef op: 21-09-2012 15:39:54 |
Ik heb een vraagje voor alle beelddenkers hier. Misschien kunnen jullie me helpen mijn zoontje
(7) te doorgronden ![]() Sinds deze week ben ik er achter dat in elk geval mijn middelste zoon hoogsensitief is. Alle kenmerken die daarbij horen kloppen helemaal en ik kan nu opeens een heleboel puzzelstukjes plaatsen. Ik heb inmiddels het werkboek ''Ik leer anders'' besteld om met hem door te werken. Maar nu mijn vraag: Wat gebeurt er als je als beelddenker een blad vol sommetjes voor je ziet? Mijn zoontje blokkeert dan namelijk volledig! Er zijn nog wel meer puntjes waar we aan moeten werken, maar dit is even het eerste waar ik aan wil werken. Als er mensen zijn die hier zelf of met hun kinderen ervaringen hebben, zou ik het heel erg op prijs stellen als je wat van je ervaringen wilt delen. Ik heb namelijk nog een hoop te leren ![]() Ik denk dat ik met mijn oudste zoon bijna hetzelfde heb doorgemaakt (iets minder erg misschien) als nu met mijn middelste, maar toen was ik met schoolwerk alleen nog maar met hem bezig. Ik paste toen alle lessen op hem aan en maakte bijna alles zelf. Nu zijn er inmiddels 5 kinderen die les krijgen en een dreumes. Als mijn zoontje kan leren om toch ''gewoon'' schoolwerk te doen, bespaart dat natuurlijk een enorme berg werk. Vroeger was ik toch al gauw zo'n 20 uur per week bezig om de lessen voor 1 kind voor te bereiden... Als ik niets anders kan bedenken, ga ik met mijn middelste zoon ook zo aan de slag, maar ik ben gewoon benieuwd of er ook nog andere wegen naar Rome leiden ![]() |
Quote |
Ivy schreef op: 13-11-2012 19:28:58 |
Saskia Mijn oudste doet nu 3e middelbaar. Ook thuis, maar wel een aantal vakken via
een online high school. Toetsen doe ik niet echt, alhoewel ze wel allerlei overhoringen hebben
bij de lesstof. Soms haal ik ergens een cito toets vandaan, maar de laatste tijd niet zoveel
meer. Bij de oudste hield ik dat allemaal wel bij, maar het leverde hier niet echt een
meerwaarde op. Voor de Belgische onderwijsinspectie zegt het ook niets. Die vinden
het leuker als ze het in de praktijk zien (vorige keer hing er een grote krant/collage die de
kinderen gemaakt hadden en daarop kwamen verschillende leergebieden aan bod en we hadden lapbooks,
dat is een verzameling met miniboekjes) De methode slaat nog niet echt aan bij Colin, helaas. Maar, heb het pas net binnen uiteindelijk en nog niet heel veel ermee gewerkt. Ik zag 1 van de tips die ze voor de tafels leren geven, maar die werkt niet. Er staat nog een tip in, die heb ik vandaag geprobeerd en dat slaat misschien toch wel aan. Morgenochtend ga ik nog even kaartjes maken met een honderdveld erop en dan maar eens kijken of het lukt! Wat ik nu op mijn gevoel met hem doe (vanuit mijn ervaring met mijn oudste en verder gewoon maar wat maken bij de onderwerpen die ik wil dat hij doet), gaat wel redelijk, maar de blokkade blijft nog steeds op dezelfde punten. Morgen gaat een vriendin van mij aan de IB-er bij haar op school eens vragen of die het herkent. Ben weer benieuwd! Mijn andere vriendin die zelf IB-er is, weet niet echt wat ze er mee aan moet. De picto's werken trouwens wel goed! Op dat punt toch al wat vorderingen ![]() |
Quote |
Ivy schreef op: 14-11-2012 08:27:53 |
Suus De kaartjes die je moet gebruiken voor de tafels bijvoorbeeld. Daar staan dus de
tafels ook op als sommetjes. Dat werkt niet, want dan heeft hij weer een lijstje met sommetjes
voor zich en daar doet/kan hij dus niets mee. Vandaag ga ik proberen of de tafels met het
honderdveld wel werken. Als dat lukt, ga ik daar dan pas de sommetjes aan koppelen en
misschien dat hij dan niet dichtklapt van een rij met sommetjes. Het taalgedeelte moet ik nog aan beginnen, maar ik heb het pas net een paar dagen binnen en de kinderen zijn hier nogal fanatiek met sinterklaaswerkboekjes ![]() |
Quote |
Suus schreef op: 14-11-2012 08:35:18 |
Ivy, het gaat niet om de sommen als som zeg maar. het zijn sommen met uitkomsten die hij voor zich
moet gaan zien, er hadden bij wijze van ook letters kunnen staan. Ik zou ook het dubbelschrijven op
een A4 proberen, dat werkte hier echt als een trein. Nu heeft mijn dochter moeite met automatiseren en zij blijft gewoon met een tafelkaart werken. |
Quote |
Ivy schreef op: 14-11-2012 08:46:43 |
Suus Ik ga zeker het hele boek nog goed doorspitten, want ik heb me nog niet voldoende in
de materie verdiept. Ga ik ook zeker nog doen dit weekend. Het idee van de klok werkte
trouwens wel. Heb meteen zoontje van 5 maar mee laten kijken. |
Quote |