Menu
 

Topic:

hoe pak ik dit best aan?

Lilly  schreef op: 16-09-2012 18:57:28
Hey iedereen, 
Ik help als vrijwilliger mee op de school van onze kindjes. Vorig jaar deed ik vooral leeskindjes. Dit wil zeggen dat ik kindjes had die niet goed konden lezen en ik die twee keren per week appart meenam om wat extra te lezen met hen.
Dit jaar echter hebben ze me gevraagd of ik een groepje kindjes wil begeleiden die totaal geen nederlands spreken noch begrijpen.
Meestal pikken die kindjes vanzelf de taal op in de klas (drie jarigen) maar dit jaar zijn er van de 22 kinderen in de klas maar 5!!! die nederlands begrijpen. Alle anderen zijn nieuw in het land en begrijpen echt niks van de taal. Het gaat om allerlei nationaliteiten. (turken , marokanen , congolezen, russen, spanjaard en eentje waarvan ze nog niet eens weten uit wel land ze komt...)
Er is me gevraagd om eerst rond het lichaamsschema te werken.
Tips??
 
Quote
Navigatie
RE: hoe pak ik dit best aan?
Danimvsenna  schreef op: 16-09-2012 19:11:08
Kan school niet beter zelf de 17 kinderen die het niet begrijpen onder hun hoede nemen, dat jij de kindjes die het WEL begrijpen "les" gaat geven.

Pff, ik zou er niet aan moeten denken, Denk dat als mijn kind in zo'n klas zou komen, ik haar er snel vanaf haal
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Debbel79  schreef op: 16-09-2012 19:27:01
jee zeg, ik zou eerlijk gezegd ook absoluut niet willen dat mijn kind op zo'n school zit. en ik ben echt niet discriminerend hoor. maar wil toch wel dat mijn kind normaal en goed onderwijs krijgt en dat wordt op deze manier in mijn ogen echt wel belemmerd!
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Lilly  schreef op: 16-09-2012 19:28:18
Het is niet de bedoeling dat ik ze alle 17 perfect nederlands leer hoor.
Alleen dat ik ze in kleine groepjes wat basis dingen leer zodat ze tenminste iets van de juf begrijpen. Als de juf nu bvb zegt raak je neus aan raken er 5 hun neus aan en zitten er 17 gewoon te staren.
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Lilly  schreef op: 16-09-2012 19:40:22
Tot voor kort was het ook niet 'zo'n school' hoor. 3 jaar geleden zaten er amper anderstalige kindjes op de school. We weten ook niet echt waar deze explosie van anderstaligen vandaan komt, is denk ik een goede vraag voor onze regering.
De juffen zitten echt met hun handen in hun haar, want ik zie hoe hard ze werken om het niveau op peil te houden en echt de juffen van deze school zijn goud waard, en ik kan het echt weten want mijn -niet zo gewone- schatjes zijn hééél erg goed door hun begeleid geweest.
Maar ondertussen worden er inderdaad steeds meer nederlandstalige kindjes door hun ouders van school gehaald en staan de verhoudingen nederlandstalige/anderstalige kinderen nog meer op het spel.
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Xxx  schreef op: 16-09-2012 19:49:35
Is dit een shool in Nederland? Ivm de 3-jarigen?

Op de scholen waar ik (heb) (ge)werk(t) (in Nederland)! Waren er speciale NT2 leraren.
Fjn dat ze vrijwilligers hebben, maar vind het wel een enorme verantwoordelijkheid.

Ik zou mijn kind ook niet op een "zwarte" school willen hebben, maa soms ontkom je er niet aan.
Overigens ken ik ook veel allochtone mensen die hun kinderen ook niet op een "zwarte" school willen hebben....
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Lilly  schreef op: 16-09-2012 19:58:39
Dit is op een school in België net over de nederlandse grens.
Normaal hebben ze er hier GOK uren  voor maar omdat er dit jaar ook uitzonderlijk veel nieuwe leerlingen zijn in het eerste leerjaar (van 28 leerlingen naar 56! in het eerste) en ze daar pas vanaf volgend jaar meer uren (en dus een extra leerkracht) voor krijgen is er besloten om de GOK uren integraal in te zetten in het eerste leerjaar. Zo hebben ze het eerste kunnen opdelen van 2 klassen naar 's morgens 3 eerstes in de namiddag 2. 
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Lilly  schreef op: 16-09-2012 20:00:14
Het is overigens wel niet zo dat ze me 'kwaad' gaan aankijken als het niet goed lukt hoor, ze hopen gewoon dat ik doordat ik telkens een klein groepje weghaal ik ze toch wat basisbegrippen zal kunnen aanleren.
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Xxx  schreef op: 16-09-2012 20:05:22
Ik woon vlak bij de grens met belgie .

Ik vind het knap dat je het doet, en ook leuk! 
Ik zou het voorbereidende werk aan de leerkracht over laten (die weet hoe en wat). En dan zou jij het uitvoerende werk kunnen doen.

Wat wel heel leuk is, is m met een vaste pop te spelen. De kinderen praten vaker liever tegen een pop/knuffel dan tgen een volwassene.
Zo kun je via de pop ook van alles laten zien en "samenwerken" met de kinderen.
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Lilly  schreef op: 16-09-2012 20:11:14
Nog een vraagje.
Vinden jullie het trouwens normaal dat de ouders de verantwoordelijkheid voor het leren van het Nederlands helemaal bij de school neerleggen? De ouders hebben via de school in samenwerking met de gemeente allemaal een aanbod gekregen voor het volgen van een (gratis) cursus Nederlands voor anderstaligen maar niemand is er op ingegaan.
Er is ook een nieuwe regel in het schoolregelement gekomen dat op school door iedereen enkel nog Nederlands mag gesproken worden. Maar echt bijne alle ouders lijken dit te weigeren. Er is zelfs een mama (die trouwens tot vorig jaar perfect nederlands tegen ons sprak) komen reclameren dat dat niet kan omdat dit racisme is en de school er zich maar bij moet neerleggen dat nu er zoveel anderstaligen op school zijn er ook andere talen gesproken zullen worden. En dat als zei op schoolterein Turks wil spreken met haar vriendinnen , de school dit niet mag verbieden.
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Lilly  schreef op: 16-09-2012 20:12:22
XXX wat een goed idee.
Op school gebruiken we jules als klaspop. Lijkt me idd een heel goed idee om dat mee te gebruiken.
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Danimvsenna  schreef op: 16-09-2012 20:27:34

Quote lilly:
Nog een vraagje.
Vinden jullie het trouwens normaal dat de ouders de verantwoordelijkheid voor het leren van het Nederlands helemaal bij de school neerleggen? De ouders hebben via de school in samenwerking met de gemeente allemaal een aanbod gekregen voor het volgen van een (gratis) cursus Nederlands voor anderstaligen maar niemand is er op ingegaan.
.



Nou, dat vind ik echt niet normaal.
Ik vind eigenlijk dat ze dat zelfs zouden moeten verplichten!
Zei willen in NL/BE wonen, dan moeten ze ook moeite gaan doen om (snel) de nederlandse taal te leren!  EN eigenlijk zouden de kinderen buiten school ook een soort curses moeten volgen.

Op deze manier halen ze het niveau voor de andere kindjes ver omlaag.

Vind het ook belachelijk dat ze ouders de verantwoordelijkheid bij school neer legt, wie is nou de ouder/opvoeder?
 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Mam Van Twee  schreef op: 16-09-2012 23:24:00

Op het kinderdagverblijf van mijn dochter hebben ze goede ervaringen met de methode "ik ben bas". Dat is een VVE-programma met praatplaten en boekjes.

 
Quote
RE: hoe pak ik dit best aan?
Mieps01  schreef op: 17-09-2012 02:29:31
Ik woon zelf niet in nl of België en ik vind het niet normaal dat die verantwoordelijkheid helemaal bij school ligt. Wel voor een deel.. Niet in zijn geheel. Ik denkdat het heel belangrijk is datiet bij de ouders overkomt dat je je kind tekort doet als het door gebrekkige taalontwikkeling niet goed meekrijgt wat er aangeboden wordt aan onderwijs. Ik zou het heel erg vinden dat mijn kinderen achter lopen omdat hun Engels niet adequaat is. Wij hebben dus gekozen voor privé peuteronderwijs en veel speelafspraakjes met Engelstalige kinderen, maar ik lees dus ook voor in het Engels en kies er met mijn oudste bijv heel bewust voor om moeilijkere boekjes te lezen in het Engels thuis, dan hij op school krijgt zodat hij me vaak vraagt wat woorden betekenen. Anderzijds merk ik bij mijn kinderen dat ze het toch het snelste leren tussen en van andere kinderen.. Spelenderwijs...
Ik denk dat het lastigste wordt voor school en tegelijkertijd het belangrijkste om op school wel als voertaal het Nederlands vast te houden. Als we kindjes onderling hun moedertaal blijven praten is er voor hen geen aanleiding om Nederlands te leren.. Dat dat goed is voor later begrijpen ze niet.mijn 3 jarige is net weer begonnen en die komt elke keer als hij een ochtendje engelstalig peuteronderwijs heeft gehad doodop thuis. Hij heeftgeen keuze.. Alles is Engels,maar in 2 weken tijd, 3 x per week een ochtendje school is hij wel enorm opgeschoten. De verantwoordelijkheid die ik dan bij school leg is dan dat ik wil dat ze accepteren dat ze op deze leeftijd dus nog geen volle taalbeheersing  hebben in het Engels.. Overigens heb ik ook mijn 3 jarige wel al aan zoveel Engels blootgesteld dat hij dus wel naar zijn neus wijst hoor als je dat vraagt en ook een simpel verhaal of liedje zou hij moeten begrijpen. 
Maar het belang van de beheersing van de taal moet voor ouders duidelijk zijn. Spreek je het niet goed,begrijp je het niet goed, dan kun je op school nooit goed meedraaien.elke ouder wil de best mogelijke toekomst voor zijn/ haar kind. School is daar een grote schakel in. Ik denk dat school echt moet proberen een brug te bouwen met die nieuwe gemeenschap om dat duidelijk te maken, tweede is dat het leren of het spreken van een andere taal ook niet betekent dat je je eigen ( nationale) culturele identiteit opgeeft. Mijn kinderen voelen zich ook Nederlander, want dat zijn we gewoon thuis.
 
Quote
Navigatie


Reageren op hoe pak ik dit best aan?
Naam
Bericht