Menu
 

Topic:

wat moet ik nou?...

Anonima  schreef op: 16-09-2012 08:58:09

ik moet echt even min ei kwijt hier hoor. en toch maar even anoniem.

af en toe weet ik het niet meer. ik heb 2 kinderen, 5 en 7. maar ik kan er op dit moment echt helemaal niet van genieten. ik weet dat elk kind wel eens niet luisterd, brutaal is en dat je dan moet mopperen, maar ik vind het hier gewoon niet normaal op het moment. ik sta met mijn handen in het haar.

de oudste luisterd voor geen meter, haalt dingen uit waarvan het stoom me echt van uit de oren komt. en luisteren ho maar. mijn vriend zegt "het zijn kinderen, en wij zijn echt niet de enige waar het zo gaat, maar ik zelf vind dat ze op hun leeftijd dondersgoed weten wat wel en niet mag, en wanneer ze echt veel te ver gaan.

enkele voorbeelden: ze mogen van mij niet nagellakken en make-uppen znder het te vragen. toch gaan ze stiekum naar boven om het onder hun deken te doen. gevolg: hele beddegoed onder de nagellak. ik was heel duidelijk, nee is nee.
ander incident: "mama mogen wioj nagellakken? ik zal heel voorzichtig en netjes zijn zegt de oudste. ik denk ik geef haar een kans, want ze vind het zo leuk. dus ik zeg prima, maar denk eraan.. alleen de nagels, en verder wil ik nergens nagellak zien. "ok mamma, ik zal heel netjes doen" 10 minuten later komt de jongste naar benden met gelakte teennageld en haar goede broek helemaal betekent met nagellak. ik kan dan zooo boos worden. 

ander voorbeeld: ze mogen bij mij niet in de kledingkasten komen. ze hebben al een paar keer letterlijk ALLE kleding eruit getrokken en op huhn manier gaan "strijken" met een kinderstijkijzer. en dan opgepropt weer terug in de kast. dus hier hebben we een heel goed gesprek over gehad, dat ik dat dus niet meer wil hebben. ook kleed de oudtse als ik haar d'r gang laat gang wel een stuk of 5x per dag om wat de grootste onzin is. Ook hier heeft ze zelfs al een keer huisarrest voor gehad omdat ze maar niet luisterde, en ze weet gewoon echt dat dat niet mag.
en jawel... gister weer ALLE kleren uit de kast op de grond gegooied omdat ze "kledingwinkeltje" wilde spelen.

nog een voorbeeld: watervaste stift op de net gestucte muren (grote tekeningen) overal plakt ze stickers op. door het hele huis vind ik ze,

als ik even boven met de was bezig ben, gaat ze snel beneden stiekum stoelen in de keuken zetten en trekt ze alle snoeppotten en trommels open, en eet ze ze zoveel ze kan snel op.
ze neemt niet eens de moeite om alles weer terug op de plek te zetten zoadat ik het niet zou zien. het boeit haar werkelijk niet hoe boos ik ben.

pas gewassen kleding die op de waslijn hangt trekt ze eraf om tentjes mee te bouwen..

ik ben zooo kapot moe van elke dag weer die strijd met haar, en het ergste is dat de jongste alles kopieert van wat zij doet.

opruimen kennen ze niet, ze pakt een schaar en een vel papier, knipt dat in kliene stukjes en strooit ze door de kamer. gaat midden op de vloer drinken inschudden, giet ernaast, en laat alles gewoon staan/liggen. uit school, tassen worden op de grond gepleurd, de ene schoen in de keuken, de andere in de kamer, jas ergens op de bank. en ELKE dag zeg ik er wat van, ELKE dag MOET ze van mijn  terugkomen en alles op de plek opruimen. en ELKE dag weer begint ze daarover te schreeuwen tegen mij. deuren laat ze openstaan, wc-lampen aan, niet doorspoelen, kranen laten lopen, koelkast open. caviahok open zodat onze kat erbij kan. en zo kan ik nog uren doorgaan.

alles heb ik al geprobeerd: rustig blijven, uit mijn pan gaan, straffen, huisarrest, niet meer fietsen, zelfs maandenlange van te voren geplande dagje uit naar efteling hebben we een keer niet door laten gaan. we hadden haar gewaarschuwd van denk eraan... als je nog een keer niet luisterd gaan we niet naar de efteling. en wat krijg je als reactie "we gaan lekker toch wel" nou... toen kwam ze van een koude kermis thuis.. we zijn echt niet geweest. ze was zooooo boos en verdrietig, maar ik moest voor mijn geveol echt voet bij stuk houden.

ik houd haar heeel kort, zulk gedrag accepteer ik gewoon echt niet. ik weet dat elk kind kattekwaad uithaalt, maar dit soort dingen gaat me te ver. mijn vriend heeft zoiets van, het zijn kinderen, en dit hoort er nu eenmaal bij.

nou sorry hoor, maar ik ben echt aan het eind van mijn latijn, mijn huis is een teringbende dat wil je niet weten omdat ik al mijn energie nodig heb om haar te corrigeren, en haar bende op te ruimen. ik kom niet meer toe aan de normale huishoudelijke klusjes omdat ik alleen maar bezig ben met kasten inruimen, troep opruimen. en als ze op bed liggen ben ik totall loss en heb ik echt geen puf meer om wat te gaan doen.

mijn vriend helpt me waar hij kan, maar heeft ook een drukke baan.
de school weet van deze problemen thuis en daar wordt ze geopserveerd en extra in de gaten gehouden, ze zit met haar bureau tegen de juf aan.

we weten inmiddels (na diverse onderzoeken) dat haar intelectuele leeftijd 3 jaren hoger ligt dan haar emotionle leeftijd. ze is 7, maar qua lesstof rond de 10. (ze leest ook in groep 7 terwijl ze pas in groep 4 zit omdat ze zoveel verder is). ik snap dat dit een inpact is voor haar, en dat er heel veel in dat koppie rondgaat, maar ik vind niet dat ik daardoor dit gedrag mag tollereren.

ze kan ook zoooo ontzettend lief zijn, dan kruipt ze lekker tegen me aan, maakt mooie tekeningen voor me, en dan geniet ik echt van mijn meisje, maar op het moment zit ik alleen maar de klok vooruit te kijken wanneer het weer beddtijd is..

en daar ben ik zelf zooo verdrietig over.. ik wil gewoon genieten van mijn kanjers... want hoe dan ook... kanjers blijven het voor mij.....



 
Quote
Navigatie
RE: wat moet ik nou?...
Blauwtje  schreef op: 16-09-2012 09:45:53
Ah vermoeiend he..eerst even een dikke knuffel voor je..

Is het ms een optie om met een belonigssysteem te werken?
Wat vindt ze leuk?

Ms kunnen jullie een soort van spaarkaart maken voor een kado die ze graag zou willen, bij goed gedrag een stempeltje tot ie vol is, net zoiets als een stickerkaart?

Verder heb ik geen tips voor je..ik hoop voor je dat er snel wat meer rust komt
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Anonima  schreef op: 16-09-2012 09:50:39

dank ej voor je berichtje blauwtje

beloningssysteem hebben we idd ook al geprobeerd, maar dit werkt niet. het gaat goed tot ze het kado binnen heeft en dan begint het weer van voren af aan.

idd zooo vermoeiend.. pfff
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Liefje  schreef op: 16-09-2012 09:51:29
Zo zeg ik vind dit ook wel wat veel maar hoe straf je haar dan want dat lees ik nergens? Wat voor consequenties heeft haar gedrag voor haar?
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Alice  schreef op: 16-09-2012 09:53:02


Misschien heb je wat aan dit boek... ?
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Janina Mv 4  schreef op: 16-09-2012 09:53:11
poeh wat een verhaal, maar zeker wel herkenbaar, eerst een

kan me zo goed voorstellen dat je er even doorheen zit,

mijn kinderen doen vaak ook rare dingen

mijn tweeling plast soms buiten op straat terwijl ze weten dat ze naar binnen moeten,

bij een speelvriendje met zijn 3 en in de douche een schuim party houden, pffff was meteen om kwart voor 7 naar bed, wat waren wij boos

in de keuken stiekem als ik even boven ben de ranja flessen leeg gooien met zeep en water spelen.....

ik vraag vaak hoe oud ze nu zijn.... ik vraag het me echt af

mijn oudste die vaak naast de pot plast en dan vertelt dat die zoooooo nodig moest, jaja

verhalen van schoenen etc ook herken baar, ik blijf gewoon herhalen er zal vanzelf wel een keerpunt komen dat het goed gaat,

het blijven idd kinderen maar soms pffffff,

blijf jezelf voorhouden dat je het voor het goede doel doet

je kunt het!!!!
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Draakje  schreef op: 16-09-2012 09:54:14
ALs ik het zo lees vreten ze die dingen uit waar jij niet bij ben. Nagels lakken is toch echt iets wat ik mijn dochter niet alleen laat doen maar bij help of haar in ieder geval in het zicht heb. Als ze er steeds zo'n zooitje van maken, dan zou ik ze in de (huis)kamer laten spelen waar je zelf ook ben.

Wat betreft het tentjes bouwen van het wasgoed en kleding "strijken" daar van vind ik niet dat ze moeten weten dat ze dat niet mogen. De andere zaken die je aanhaalt wel: blijven herhalen. Maar kan mij goed voorstellen dat je daar op den duur gek van wordt!

Succes!
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Blauwtje  schreef op: 16-09-2012 09:54:50
Hmmm lastig dan indd..
Ms raar om te zeggen en ik wil niet gelijk een stempel drukken hoor maar zou het kunnen dat ze adhd heeft of add misschien?
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Inky69  schreef op: 16-09-2012 09:55:39
Het lijkt mmijn verhaal wel wat je schrijft.......ook mijn dochter is 7 en haar gedrag......gek wordt ik ervan. De hele dag strijd met haar en elke dag is er wel iets waardoor ik ontplof.........Ik hoop zo dat dit een fase is.....want op school gedraagd ze zich wel.

Ik heb ook al gevraagd wat haar dwars zit, dat ze zo haar eigen zin doet, maar dan zegt ze dat er niets aan de hand is.

Een beloningssysteem helpt bij ons niet. Ze wil graag een hoogslaper en ik heb gezegd dat ze die alleen krijgt als haar gedrag veranderd maar tot dusver is er nog steeds niets veranderd
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Mirella  schreef op: 16-09-2012 09:55:43
Het komt op mij over of het heel onrustig is in je dochters hoofd. Je schrijft dat ze van alles vergeet en laat slingeren wellicht is dat niet met opzet?

 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Kim Mv Sem  schreef op: 16-09-2012 09:56:26

Kun je op de kledingkasten geen slotjes zetten?
Ziet er misschien niet zo mooi uit maar het bespaard je de kast elke keer weer inruimen...


Nagellak zou ik ze niet meer geven, ze laat keer op keer zien dat ze er nog niet mee om kan gaan, dat is dan pech voor haar, dan moet ze er maar netjes mee om gaan.

Beloningsbord is denk ik wel een goed idee maar ook dan blijf je nog bezig met haar achter de kont aanlopen/waarschuwen omdat ze alles open laat staan, het zal denk ik niet meteen werken.

Sterkte!

 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Anna28  schreef op: 16-09-2012 10:00:56

Quote Liefje:
Zo zeg ik vind dit ook wel wat veel maar hoe straf je haar dan want dat lees ik nergens? Wat voor consequenties heeft haar gedrag voor haar?



dat staat er wel in, huisarrest, dagjes uit die niet doorgaan enzo. 



TO: moeilijk!

Zowieso moet je bepaalde activiteiten alleen onder toezicht van jou gaan doen. Zoals make-uppen en nagellakken. Zo voorkom je dat de boel ondergekliederd wordt. 

Begrens andere activiteiten met duidelijke regels. Blijf er dan ook bij de eerste tijd. Kledingwinkeltje: prima. Maar alleen met deze kleding die jij uitzoekt. En oh wee wie de kast induikt! 
Tent bouwen: prima, maar dan met dekens en niet met mama's wasgoed. 

Veel dingen die ik lees kunnen echt niet nee. Snoeppotten leegeten, muren onderschrijven... ze is oud genoeg om dat te beseffen. 
Het is belangrijk om te straffen in het hier en nu. Niet een dagje weg schrappen die maandenver vooruit ligt. Kinderen kunnen nog lastig zover vooruit zien en dat koppelen aan hun gedrag nu. 
Dus direct straffen: ga maar op een stoel in de huiskamer zitten met je armen over elkaar. 
Ga maar strafregels schrijven (moest ik ook wel eens op die leeftijd en dat werkte!)
Zijn zomaar wat voorbeeldjes hoor. 
Belangrijk is dat jij laat zien dat je niet meer accepteerd dat ze over je grens heengaat. 
Door heel boos te worden bereik je dat niet. Daar heeft ze maling aan. Bespaar je dus die moeite (lastig, maar je kunt ook een straf geven of actie ondernemen zonder uit je vel te spatten) 
Maatregelen die je eventueel zou kunnen treffen:
- een dag geen snoepje of iets lekkers
- een dag/week je lievelingsspeelgoed inleveren
- een klusje doen voor mama die ze niet zo leuk vindt
- op een stoel zitten met armen over elkaar
- binnenblijven die dag
- niet afspreken met een vriendinnetje (desnoods afspraak afbellen voor die dag)
- enz

Belangrijk is dat ze leert inzien dat ze leuke dingen kan 'verdienen' door goed gedrag. Als ze zich goed gedraagd dan verdient ze bijvoorbeeld een leuk uitje, een leuk kadootje of een middagje make-uppen. 
Wil ze heeeel graag nagels lakken? Prima, stel dat in het vooruitzicht als ze zich het weekend goed gedraagd. 
Positief opvoeden is heel belangrijk, maar een kind van die leeftijd heeft haarfijn door wat ze wel en niet kan maken. Daarom speelt straffen hierin ook een grote rol. 
Niet alleen belonen. Laat haar zich maar eerst gaan gedragen voordat je gaat belonen. 

Op de lieve momenten haar complimenten geven, heel belangrijk. Mama vindt het zo fijn dat je zo lief bent! 
Neem iedere avond met haar de dag door en bespreek samen de dingen die niet zo goed gingen en de dingen die juist heel goed gingen. 
Probeer vooral positief te blijven en jezelf niet uit je vel te laten springen door haar gedrag. 
Stel duidelijke grenzen en vertel van te voren welke consequentie er aan een bepaald gedrag zit. (welke directe consequentie)

Hoop dat je er iets mee kunt. Duidelijkheid, grenzen stellen, consequentie en positief blijven, dat zijn sleutelwoorden. 


 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Liefje  schreef op: 16-09-2012 10:08:30
@anna je zegt wat ik ook denk.

Ik was vroeger ook niet altijd lief en toen ik weer eens wat vernield had was mijn moeder het zo zat die is naar mijn kamer gegaan en heeft iets van mij vernield wat ik heel heel mooi vond ik heb er bij staan gillen.

Maar heb er goed van geleerd.
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Anonima  schreef op: 16-09-2012 10:16:56
@liefje, haar gedrag heeft zeer zeker wel consequenties. die varieren van huisarrest tot vroeg naar bed. ze gaat op maandag zwemmen met haar papa, vind ze super leuk, maar als ze stout is, gaat dat ook niet door. daar hebben we haar echt mee. en bij acute dingen moet ze de trap op. vreselijk vind ze dit.

ik heb regelmatiug een 1 op 1 gesprek met haar, en dan geeft ze aan dat ze het zelf ook niet leuk vind dat ze zo doet, dan begint ze ook te huilen en snikt, dat ze ook niet weet waarom ze zo doet, en dat ze dat zelf ook niet wil.

@alice, ik ga eens googlen op dat boek! dank je voor de tip!

@janina, idd klinkt herkenbaar. alleen is mijn dochter op school ook niet de liefste. daar gaat het redelijk, maar ook daar moet ze erg kort gehouden worden. maar over het algemeen is de juf erg tevreden over haar gedrag. consequent en kort zijn de vuistregels bij haar, en dat werkt. en dat probeer ik thuis ook zoveel moghelijk door te voeren.

@draakje, ik vind als ik al 10x gezegd heb dat ze van de waslijn en de kleerkast af moeten blijven ze echt wel weten dat dat niet mag, en ze daar ook af horen te blijven. ze zijn 7 en 5! geen 1 en 2.
en ik laat ze idd meestal spelen in de kamer waar ik ben, maar om welke reden dan ook kunnen ze niet leuk gaan zitten kleuren of zo, maar MOET de boel verbouwd worden. stoelen door het hele huis, alle dekens tevoorschijn om tenten te maken. een gewoon sinpel puzzeltje maken oid dat doen ze niet. ook al help ik mee, draag ik van alles aan. ze vinden er geen drol aan. zo frustrerend. en ik heb echt geen zin om elke dag de kamer op de kop te hebben staan. en daarbij hebben wij boven een speelkamer, en daar mogen ze bouwen wat ze willen, dus in de woonkamer vind ik dat niet handig.
en soms zoals met die nagellak, dan vrgaat ze het netjes, en dan wil ik haar best het voordeel van de twijfel geven, en haar de kans geven om te laten zien dat ze het heus wel kan. dat wil ze ook graag. maar ja... het lukt haar gewoon niet om zich aan de gemaakte afspraken te houden.

@blauwtje add en adhd is ter sprake geweest op school en bij huisarts, maar dat heeft ze niet. ze is verder ook absoluut niet overdreven druk of zo, ze luister alleen voor geen meter.

@ inky, idd ook hier wil ze graag een neiwue fiets, maar zoalng zij zich zo blijft gedragen krijgt ze die gewoon echt niet.

@mirella, ik geloof ook niet dat ze met opzet die spullen overal neergooit met de gedachten ff lekker mama sarren hoor, maar ze is zo laks, het intereseert haar niet, denkt er niet bij na, terwijl ze dondersgoed weet dat ik wil dat ze haar jas op de kapstok hangt, schoenen in de gang, en schooltas in de keuken. ik denk dat voor een kind van 7 dit niet echt te moeilijk is toch?

ik ben echt helemaal op... en de jongste doet alles na, en als de jongste het niet na wil doen, gaat de oudtste heel gemeen doen door haar in de buik te slaan om haar te dwingen het ook te doen, en dat maakt me nog het meest kwaad en verdrietig tegelijk..
ik ben echt bang dat ik één dezer dagen flink door het lint ga, en echt uit mijn vel spring.

ik wil gewoon rust in de tent...

ik verga van de maagpijn. ik heb een zwakke maag, en de laatse keer dat ik een maagzweer had was net na het overlijden van mijn vader, toen de begrafenis en alles geregeld moest worden. en die maagpijn heb ik nu weer.... zo rot voel ik me nu...

i


 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Kaasje  schreef op: 16-09-2012 10:22:36
Wij zijn eens op advies geweest bij iemand omdat ik ook niet uit de negatieve spiraal kwam met straffen enzo...

Toen met kids een belongings syteem opgezet.

Bepaalde regels opgeschreven, dag in blokken van verdeeld ( 7-12 12-15 enzo)
Als je een bok je aan de regel hebt gehouden krijg je een knikker.

En dan ook beloningen opgeschreven... bv 5 knikkers is half uur op de pc mogen.
Er was een beloning die gespaard kon voor het weekend ( kiezen wat we eten, later naar bed. die kosten ook meer knikkers dus)

zo een aantal regels, per dag konden ze dan 12 knikkers verdienen... en met kleine dingetjes weer uitgeven...

Zo voorkom je dat het huis vol staat met kadootjes, want ze moeten blijven werken ervoor...



 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Anonima  schreef op: 16-09-2012 10:24:52
@ anna, dank je voor je tips! de meeste pas ik al toe. elke avond hebben we een gesprekje, dat vinden we beide fijn. ook ga ik regelmatig 1 op 1 iets leuks met haar doen. daar kijkt ze echt naar uit, en dan genieten we allebei. dit zijn tripjes als met de bus ff naar de stad, of smane naar de bioscoop.

als ze heel leif is prijs ik haar ook, en geef haar complimentjes, je ziet haar dan helemaal trots glunderen. soms grijp ik zo'n moment aan om een gesprek te openen. zo van, "zie je hoe gezellig en leuk het is als je gewoon lief bent en goed luistert" ze snapt dit echt wel. en soms gaat het een paar weken goed, dan zie je haar echt d'r best doen om lief te zijn en goed te luisteren. de sfeer veranderd dat zo enorm in huis. lekker gezellig zoals het hoort. maar dan ineens gebeurt er toch weer iets waardoor zij haar grip op zichzelf verliest en weer terugvalt in haaar oude gedrag, en dan is het weer oorlog...
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Monica Mv 2  schreef op: 16-09-2012 10:29:56
Ik zou hulp vragen, thuisbegeleiding. Maar ook begeleiding van de oudste.

Mijn jongste van bijna 7 hoort pas in groep 3/4 te zitten maar doet groep 5. Met lezen zit ie nog veel verder. Tussen de kloof tussen sociaal emotioneel en cognitief is hier ook erg groot. Wel heeft hij een vorm van autisme, waarschijnlijk asperger.

Maar hij vreet echt niet zulke dingen uit. Hij is wel een sloper maar das "lompigheid", dat doet ie niet bewust maar overkomt hem.

Vanwege het gedrag van je kids en het gesloopt zijn van jouw (wat voor mij erg herkenbaar is) adviseer ik je om hulp te gaan zoeken.

Succes
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Heleenmv2  schreef op: 16-09-2012 10:35:09
Het meeste dat ik wilde zeggen, staat al in de reacties boven mij.
Aanvullend kan ik nog zeggen dat een beloningssysteem wel degelijk kan werken, als je dit samen met je dochters opstelt. Je kunt een doorlopend beloningssysteem maken, zodat het niet 'klaar' is als de lijst vol is.
Je kunt samen met je dochters leuke beloningen bedenken. Zelf kies ik liever voor 'aandacht'beloningen zoals samen een spelletje doen, samen cake bakken, naar het zwembad en geen cadeautjes. Je verzint dan iets wat ze kan verdienen met 5 stickers, iets voor bij 10 stickers, bij 15, 20 en bij 25 stickers een 'super' beloning, echt iets bijzonders.
Ze kan dus steeds zelf de keuze maken of ze de beloning al wil 'cashen'/inwisselen bij 5 stickers of dat ze nog door gaat sparen voor de grotere beloning bij 10 stickers. Snap je? Werkt hier erg goed, ze zijn heel gemotiveerd om door te zetten.
Als ze iets behaald hebben verzinnen we voor die rij een nieuwe beloning en zo loopt het systeem dus gewoon door.
Persoonlijk vind ik het wel lastig om specifiek te maken welk gedrag jij in deze situatie wilt belonen. Enkel 'lief zijn' is natuurlijk veel te vaag. En je kunt beter heel klein beginnen, dus bijvoorbeeld 20 minuten samen spelen zonder ruzie bijvoorbeeld en dus niet 'een dag geen ruzie'. Houd het wel haalbaar, je kunt dit later nog verder opbouwen. Misschien kun je inzetten op het opruimen, maak het dan super concreet zodat daar ook geen speelruimte meer is. Dat voorkomt discussies en misverstanden. Begin bijvoorbeeld met: uit school je jas, schoenen en schoolspullen meteen zelf opruimen op de afgesproken plek, zonder gemopper. Bedenk en bespreek van te voren of je nog wel bereid bent om haar uit school nog 1 maal aan deze afspraak te helpen herinneren.
Stop niet te snel en plotseling met zo'n beloningssysteem. Laat het een flinke tijd doorlopen tot het echt een ingesleten gewoonte is en bouw dan duidelijk en in overleg af. Bijvoorbeeld: Het gaat nu al 4 weken zo goed met het opruimen uit school, wat fijn dat je dit nu iedere dag zo goed uit jezelf doet! Ik vertrouw er op dat je dit nu ook zonder stickers zult kunnen. Laten we nog 1 SUPER beloning bedenken om dit af te sluiten. Dan kunnen we daarna iets anders verzinnen waar we mee aan de slag gaan en waar je stickers mee kunt verdienen.

Ook zou ik zelf niet alleen zo'n systeem voor de oudste invoeren, maar ook iets verzinnen voor de jongste. Anders benadruk je naar mijn mening zo het moeilijke gedrag van de oudste. De jongste heeft vast ook zo haar nukken en je kunt vat wel iets verzinnen (opruimen?) waar ook zij stickers mee kan verdienen.
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Kimmv3  schreef op: 16-09-2012 10:44:04
wat mij te binnen schiet als ik dit zo lees is dat je dochter uitdaging mist. dit hoeft niet alleen thuis te zijn maar kan ook op school. en dan komt alle frustratie er uit en slaat verveling toe waardoor ze van die gekke en zeker niet door de beugel kunnende dingen gaat doen.

je zegt zelf dat je dochter voor loopt en waarschijnlijk dus een hoger iq heeft dan gemiddeld. 

ik kan het fout hebben maar dat is wat ik tussen de regels door een beetje voel.

een paar jaar geleden was dit nl tot op zeker hoogte mijn verhaal wat mijn zoon betreft. 

sterkte meid. het is erg vermoeiend. 



 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Marie8  schreef op: 16-09-2012 10:45:51
Ik lees verschillende dingen in je 1e post.

Ik kan me goed voorstellen dat je in een negatieve cirkel terecht komt, waarbij zij steeds weer dingen doet die niet mogen, maar ook waar jij steeds de focus hebt op dat het wel weer mis zal gaan. In dat geval zou mijn advies zijn om te gaan proberen uit die cirkel te stappen.
Voorkom zoveel mogelijk dat ze dingen kan doen die niet mogen, hier staat bijv. de nagellak netjes weggezet. En reik ondertussen dingen aan die ze wel mogen doen. Leuk dat nagellakken, lekker samen. Mijn jongste is 5, die heeft ook van die nepnaggellak (het is een soort glitterolie). 
En mijn oudste is ook 7 en heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong (althans geef t beestje maar een naam). Ik merk ook nogal eens bij mezelf dat ik de lat te hoog leg. Hij kan 't allemaal mooi benoemen...maar tis nog echt maar een manneke van 7. Zelfde als bij jou. Kinderen van die leeftijd weten al wel wat wel en niet mag, maar ze hebben nog wel een 'externe begrenzer' nodig. Ben je niet in beeld, dan is dat er niet. Op die leeftijd moeten ze daar emotioneel gezien nog mee om leren gaan. Dus niet in het verschilvan cognitief en emotioneel trappen. 

Verschillende aanpakken uitproberen kan goed werken als je iets vindt wat bij jullie past, maar ik vind (en dat vind ik als gezinsbegeleidster) dat er vaak ook veel mode-opvoeding komt kijken. Vaak proberen mensen iets een korte tijd en schakelen dan zonder het kind in te lichten over op een andere manier. Dat is vaak verwarrend en kan er juist voor zorgen dat het gedrag verergert. Duidelijk en consequent zijn is het meest helpend, na positief gedrag belonen. En met belonen bedoel ik niet cadeautjes geven, maar zeggen: wat goed van je dat je zelf je kamer hebt opgeruimd! En dan misschien nog: nu hebben we tijd om even samen een spelletje te doen.
Houd de verwachtingen laag. Een hele middag lief spelen zonder rotzooi is denk ik niet echt haalbaar. Kleding uit de kast trekken is niet wenselijk, maar ik vind het wel een leuk rollenspel. Dan kun je heel erg mopperen, maar je kunt dat ook zo benoemen: leuk idee, minder leuk dat het zo'n rotzooi is. Als je de volgende keer weer winkeltje wil spelen, hoe kunnen we dat dan oplossen? Kinderen zijn soms erg creatief zijn met oplossingen bedenken (en zal ze misschien komen met oude kleding van de zomer dat niet meer past?)
Het grotere doel van gezellig houden, goed luisteren etc...het wordt al snel te vaag. En door er steeds op terug te komen krijgt zij waarschijnlijk ook geen positief gevoel.


 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Heleenmv2  schreef op: 16-09-2012 11:22:16

Nu ik het nog eens teruglees valt me op dat je er wel actief mee bezig bent, regelmatig gesprekjes met haar en verschillende straffen geprobeerd etc. maar naar mijn mening heb je erg hoge verwachtingen.
Ik bedoel, als je een goed gesprek hebt met je dochter over haar gedrag, de regels en wat echt niet kan, dan verwacht jij dat het duidelijk is en dat het dus nooit meer zal gebeuren... Maar het is een meisje van 7!
Ook lees ik dat je straffen probeert te verzinnen waar je haar "echt mee hebt" en dat werkt duidelijk niet zo te lezen Dus waarom nog een uitje naar de Efteling afblazen of zwemmen met papa als het geen effect heeft? Daar heb je het hele gezin ook nog eens mee en je ontneemt juiste de positieve aandacht van zo'n activiteit. Bovendien vind ik het een erg zware last voor een meisje van 7 om te dragen. Het idee dat het wel of niet doorgaan van een gezinsuitje van haar 'lief zijn' afhangt... Poeh! En wat als de jongste het de oudste kwalijk gaat nemen dat zo'n uitje afgezegd wordt... Ik vind dat persoonlijk buiten proportie, hoewel ik heus je wanhoop begrijp. Jij wilt een daad stellen, maar dit schiet zijn doel voorbij denk ik. Dat werkt niet zo bij een meisje van 7.

Ik zou proberen om tot een aantal huisregels te komen. Wat kan absoluut niet, wat verwachten jullie van elkaar? Dat moet een vrij korte lijst zijn, geen waslijst. Het gaat om de belangrijskte dingen. Focus dan ook dáár op en leg niet op alle slakken zout. Je zult bepaald gedrag dus door de vingers moeten zien. Het idee van 'pick your battles' bedoel ik. Ga niet overal de strijd over aan, geef prioriteit aan bepaalde dingen. Anders ben je werkelijk de hele dag bezig met afkeuren, kritiek leveren en heeft zij ook het gevoel dat ze toch helemaal niks goed kan doen. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld het dagelijkse opruimen na school en na het snipper knippen belangrijker vinden dan een regel als 'het is verboden om de kledingkast leeg te trekken.'


Ik heb wel eens gehoord dat de verhouding tussen complimenten (positieve geluiden) en kritiek (negatieve geluiden) minimaal 5:1 zou moeten zijn! 

Wat betreft het straffen zou ik zelf terug gaan naar 1 consequente straf voor alle 'overtredingen'. Hebben ze zich niet aan de opgestelde huisregels gehouden dan weet iedereen dus van te voren welke straf daar op volgt. In ons huis is dat de time-out, bij jullie de trap lees ik?
Het doel van zo'n straf is niet zozeer om haar te 'raken' of haar 'er mee te hebben' maar puur om het signaal af te geven dat ze over de grens is gegaan! Ze hoort over haar gedrag na te denken en ik denk eerlijk gezegd niet dat het leer effect van een Efteling uitje dat niet doorgaat groter is dan een paar minuten op de trap zitten.

 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Inky69  schreef op: 16-09-2012 12:05:01
Ik lees hier bruikbare tips waar ik ook mee aan de slag kan met mijn dochter. En ik heb het boek waar Alice mee kwam ook besteld, ik las daar goede recenties over. Hopelijk kan ik er zo op een positieve manier met mijn dochter uitkomen.
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Ellepellee  schreef op: 16-09-2012 12:11:31
Ik ben het helemaal eens met onderstaande! Vind je er enorm mee bezig, en dat je een heel zware verantwoordelijkheid op dat meiske legt.zo sneu denk dat je heel snel hulp in huis moet gaan regelen..en je eens goed moet inlezen op hoogbegaafdheid, dan zul je w.s veeeeeel meer begrijpen waarom ze dingen doet, en dat ze w.s al erg met zichzelf in de knoop zit, en jij haar in mijn ogen nog een schepje bij opdoet, door alle leuke dingen ook nog een af te pakken...vooral het "geen leuke dingen doen om haar te pakken" gaan mijn haren overeind staan...gemeen vind ik dat...ze is nog máár 7!!!!!

Quote Heleenmv2:

Nu ik het nog eens teruglees valt me op dat je er wel actief mee bezig bent, regelmatig gesprekjes met haar en verschillende straffen geprobeerd etc. maar naar mijn mening heb je erg hoge verwachtingen.
Ik bedoel, als je een goed gesprek hebt met je dochter over haar gedrag, de regels en wat echt niet kan, dan verwacht jij dat het duidelijk is en dat het dus nooit meer zal gebeuren... Maar het is een meisje van 7!
Ook lees ik dat je straffen probeert te verzinnen waar je haar "echt mee hebt" en dat werkt duidelijk niet zo te lezen Dus waarom nog een uitje naar de Efteling afblazen of zwemmen met papa als het geen effect heeft? Daar heb je het hele gezin ook nog eens mee en je ontneemt juiste de positieve aandacht van zo'n activiteit. Bovendien vind ik het een erg zware last voor een meisje van 7 om te dragen. Het idee dat het wel of niet doorgaan van een gezinsuitje van haar 'lief zijn' afhangt... Poeh! En wat als de jongste het de oudste kwalijk gaat nemen dat zo'n uitje afgezegd wordt... Ik vind dat persoonlijk buiten proportie, hoewel ik heus je wanhoop begrijp. Jij wilt een daad stellen, maar dit schiet zijn doel voorbij denk ik. Dat werkt niet zo bij een meisje van 7.

Ik zou proberen om tot een aantal huisregels te komen. Wat kan absoluut niet, wat verwachten jullie van elkaar? Dat moet een vrij korte lijst zijn, geen waslijst. Het gaat om de belangrijskte dingen. Focus dan ook dáár op en leg niet op alle slakken zout. Je zult bepaald gedrag dus door de vingers moeten zien. Het idee van 'pick your battles' bedoel ik. Ga niet overal de strijd over aan, geef prioriteit aan bepaalde dingen. Anders ben je werkelijk de hele dag bezig met afkeuren, kritiek leveren en heeft zij ook het gevoel dat ze toch helemaal niks goed kan doen. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld het dagelijkse opruimen na school en na het snipper knippen belangrijker vinden dan een regel als 'het is verboden om de kledingkast leeg te trekken.'


Ik heb wel eens gehoord dat de verhouding tussen complimenten (positieve geluiden) en kritiek (negatieve geluiden) minimaal 5:1 zou moeten zijn! 

Wat betreft het straffen zou ik zelf terug gaan naar 1 consequente straf voor alle 'overtredingen'. Hebben ze zich niet aan de opgestelde huisregels gehouden dan weet iedereen dus van te voren welke straf daar op volgt. In ons huis is dat de time-out, bij jullie de trap lees ik?
Het doel van zo'n straf is niet zozeer om haar te 'raken' of haar 'er mee te hebben' maar puur om het signaal af te geven dat ze over de grens is gegaan! Ze hoort over haar gedrag na te denken en ik denk eerlijk gezegd niet dat het leer effect van een Efteling uitje dat niet doorgaat groter is dan een paar minuten op de trap zitten.

 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Anonima  schreef op: 16-09-2012 13:25:33

Quote Ellepellee:
Ik ben het helemaal eens met onderstaande! Vind je er enorm mee bezig, en dat je een heel zware verantwoordelijkheid op dat meiske legt.zo sneu denk dat je heel snel hulp in huis moet gaan regelen..en je eens goed moet inlezen op hoogbegaafdheid, dan zul je w.s veeeeeel meer begrijpen waarom ze dingen doet, en dat ze w.s al erg met zichzelf in de knoop zit, en jij haar in mijn ogen nog een schepje bij opdoet, door alle leuke dingen ook nog een af te pakken...vooral het "geen leuke dingen doen om haar te pakken" gaan mijn haren overeind staan...gemeen vind ik dat...ze is nog máár 7!!!!! [...]



sorry hoor, ik doe mijn verhaal hier omdat ik tips wil van meiden.

wij doen er alles aan om mijn dochter lekker in haar vel te laten zitten. en het traject van hoogbegaafdheid onderzoeken ook add en adhd onderzoeken zijn alang gepasseerd. die doe alsjebileft niet zo neerbuigend door te zeggen dat ik me ergens in moet lezen. ik ga op de adviezen en handvaten van deskundigen af als het om dit soort zaken gaat, daarom zijn die alang ingeschakeld. ik heb daar meer aan dan me gaan "inlezen" op internet.

en gezien hoogbegaafdheid uitgesloten is, hoef ik me daar verder ook niet op te gaan concentreren. op school wordt ze begeleid en geobserveerd door zowel school als een externe partij.

en de fase van "normale" huisregels", consequenties en beloningssystemen zijn we ook allang gepasseerd. en sommige hiervan lopen nog, omdat ik zoeits niet ineens af wil kappen omdat zij er ook aan kan moeten wennen.

als ze iets leuks/goeds/liefs etc zegt of doet, prijs ik haar en als beloning als ze bijvoorbeeld goed luisterd of wat dan ook, mag ze kiezen wat we die avond gaan eten. en dat gaan we dan samen gezellig koken. dat vind ze geweldig.

verder komen mijn kinderen niks tekort, want ik ontneem ze heus niet alle leuke dingen zoals jij zegt.

ik kom hier om wat tips te vragen, zoals ik die ook krijg van een aantal meiden, maar ik zit zeer zeker niet te wachten om de grond in geboord te worden door jou door  te zeggen dat ik me maar beter in moet lezen in hoogbegaafdheid, en dat ik er een schepje bovenop doe, en dat mijn gedrag zielig zou zijn voor MIJN kind. ben je nou helemaal betoeterd zeg!
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Ladyb  schreef op: 16-09-2012 13:29:00
Mijn oudste zoon is 9 jaar en is net zoals jouw dochter. Mijn zoon heeft een zwak auditief geheugen en problemen met zijn verwerkingssnelheid, hij snapt dus echt niet goed wat ik bedoel en het duurt ook heel lang voordat iets blijft 'hangen'. Ik moet alles duizend keer zeggen, zeg ik weleens. Onze zoon is getest op ADHD maar dit heeft hij dus niet. Overigens heeft hij een beneden gemiddeld IQ vooral omdat hij verbaal erg zwak is. Bij mij is het een proces van acceptatie geweest, maar dit heeft wel 1,5 jaar geduurd. En nog lukt het soms niet.
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Anonima  schreef op: 16-09-2012 13:36:19

Quote LadyB:
Mijn oudste zoon is 9 jaar en is net zoals jouw dochter. Mijn zoon heeft een zwak auditief geheugen en problemen met zijn verwerkingssnelheid, hij snapt dus echt niet goed wat ik bedoel en het duurt ook heel lang voordat iets blijft 'hangen'. Ik moet alles duizend keer zeggen, zeg ik weleens. Onze zoon is getest op ADHD maar dit heeft hij dus niet. Overigens heeft hij een beneden gemiddeld IQ vooral omdat hij verbaal erg zwak is. Bij mij is het een proces van acceptatie geweest, maar dit heeft wel 1,5 jaar geduurd. En nog lukt het soms niet.



mijn dochter ligt juist wat hoger dan gemoddeld met haar IQ, maar zeker niet hoogbegaafd.
en juist doordat ze zich ouder voordoet dan ze daadwerkelijk is (is ook nog groot) verget ik idd wel eens dat ze pas 7 is. ik ben daar een aantal maanden geleden op aangesproken door de externe partij die haar obseveert, en die gaf me als tip om haar juist "klein" te houden

een voorbeeld: mijn dochter gaat al zeker een jaar uit zichzelf smorgens als ze uit bed komt, zelf naar de douche, dan gaat ze douchen, aankleden etc. ik heb haar dit nooit gevraagd, en ze is mijn oudste dus ook nooit bij stil gestaan dat dit "niet normaal" is. ze deed dit gewoon.

ik heb met haar erover gesproken en haar gezegd dat ik het erg knap vond, maar dat ik het veel gezelliger en leuker voor haar zusje vond als ze gewoon 's avonmds met haar in bad ging. dan kon ik haar helpen met afdrogen en zo. hier keek ze even van op, maar ze accepteerde het wel. en nu gaat ze alweer weken lekker in bad met haar zusje, en ik zit ernaast. gewoon zoals het hoort met een 7 jarige.

en zo zijn er meer dingen. waar ik ze dus wel probeer te benaderen als gewoon een 7 jarige terwijl ze gedrag heeft van een 10 jarige soms. dit helpt enorm, en daar gaan we dus zeer zeker mee verder.
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
-claudia-  schreef op: 16-09-2012 17:37:42
ik herken het..en ja het is zwaar... heb ook dagen dat ik echt mijn verhaal kwijt moet, en dan kan ik gelukkig mijn moeder bellen.

Mijn dochter is 6. En veel wat je beschrijft herken ik.

Het enige verschil bij haar is: ze denkt ouder(vraagt vanaf dat ze 4 is al dingen die verwacht bij een 8jarige)..maar doet met sommige dingen alsof ze 4 is.

Als ze aan het uitdagen is, dan negeer ik haar. Tenzij het echt te ver gaat, en ze begint te schreeuwen en te gillen, dan krijgt ze een time out op de gang.
Als ze rustig is, dan praten we...en zeg ik haar dat dit gedrag echt niet kan.

Hier een hele hele grote mond, de neiging om te slaan, en dingen doen terwijl ze weet dat het niet kan en niet mag.

Kleine voorbeeldjes, als ze nog even tv mag kijken/of computeren voordat we naar school gaan en ze weigerd om te stoppen als het tijd is. Dan waarschuw ik 2x, bij de 3e keer dan pak ik de computer af en druk hem uit. Dan is ze mega kwaad...maar zeg dan ook: de afspraak is: als je naar school moet dan gaat hij uit. Morgen mag je niet, de dag erna proberen we het weer.
De tv net zo...

Ze word ontzettend kwaad soms als ze haar sokken niet lekker aan kan krijgen of haar broek niet op en of dicht.Voorheen reageerde ik ook welus kwaad..maar merkte dat het alleen maar averechts werkt.
De afspraak is nu: gaat iets echt niet, dan vraag je het netjes. Zoniet, dan laat maar even schreeuwen.

Het voorbeeld dat je gaf met nagellak, dat snap ik opzich wel. Je wil proberen haar zelfstandig dingen te doen. Maar ik zelf vind: na 1 keer proberen en dan zo;n kliederboel dan toch eisen eraan stellen.
Wil je nagellakken, oke..dan wel beneden bij mama aan de tafel.
Dan heb je ook niet de kans dat ze boven de boel versmeerd en jij vervolgens uit je vel moet springen...

Ik denk zelf dat je met bepaalde activiteiten duidelijke regels moet stellen. Voor haar, maar ook voor jezelf. Zoals het nagellakken...
Dan voorkom je denk ik een boel gedoe. En tuurlijk gaat het dan ook best wel eens mis, maar daarna kan je met haar praten/en een "straf"geven en daar leren ze van...

Trekken ze al je was van de lijn: dan leg je 1x uit: dat dit niet mag, en de volgende keer dat het weer gebeurt, dan vouwen ze het zelf netjes op (bijv) of: doe eens als voorbeeld een speelgoedbak omkiepen...sommige kinderen zien serieus niet waarom iets: zo erg is...laat het ze zien, leg het ze uit. Vooral veel praten...heb gemerkt dat dat echt werkt..

En nog heb ik dat ik wel eens bijna uit me slof schiet hoor..maar ik loop dan weg..tot 10 tellen werkt vaak niet, dan ben ik bij 10 nog net zo boos als ervoor..dus ik neem even afstand. Als je rustig bent, dan kan je het aanpakken.

Prijzen is goed...maar doe het niet overdreven...dat is helemaal niet nodig en dan is het evenwicht op een gegeven moment ook weg. Normale dingen zijn normaal en moet je niet groter maken dan het is (vind ik). Je kan best zeggen: ah fijn dat je dat hebt gedaan, of goed gedaan. Maar prijs ze niet de hemel in, want ook daar kunnen ze gewoon gebruik van maken hoor.

Wens je veel succes meid. Makkelijk is het niet....weet er alles van. Ben alleen met die meid, vanaf het begin al ( hij is ook nooit in beeld geweest), dus och wat ben ik blij als ik af en toe strontchag mijn moeder kan opbellen. Na het gesprek ben ik weer tot rust en heb ik weer nieuwe hoop en ideeen.

 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Een Mama  schreef op: 16-09-2012 17:53:12
Ik schrijf dit even onde een andere naam,
Maar ik herken zoveel in jou verhaal. Bij mij gaat het alleen om een jongetje van wat ouder en wat ben ik moe en kost het mij energie om soms niet boos te worden.
Ook hier is alles al getest en niks heeft ie geen adhd of add en geen andere verdenkingen.Ook als wij het er samen over hebben dan is hij verdrietig want ook hij wilt dit niet.

Monica jij geeft aan dat er prof hulp gevraagd moet worden,waarom?
Volgens de arts en volgens de mensen die hem hebben getest is dit gewoon het aard van het beestje en moeten wij daar onze weg in vinden.Soms gaat dit beter dan andere keren.

Wij hebben nu een beetje de weg gevonden,wij praten vooral heel veel samen en schrijven op wat er goed en minder oed is gegaan maar vooral het goede wordt gestimuleerd.

Ondanks de frustratie en het verdriet laat ik iedere dag weer weten wat voor een kanjer ik hem vind en complimenteer ik hem steeds weer.
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Anonima  schreef op: 16-09-2012 19:19:30
claudia en een mama, wat fijn die herkenning.
ik merk ook hier dus weer dat er maar gedacht wordt dat het aan mij als moeder ligt, en als dan hier ook nog me voor de voeten gegooid wordt dat ik het allemaal veroorzaak en me niet genoeg in mijn kind zou verdiepen dan wordt ik toch echt heeel erg verdrietig.

dank jullie wel, dat jullie jullie verhaal ook wilde delen, ik heb nu toch een beetje meer het geveol dat het niet allemaal aan mij ligt.
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Ano-nu  schreef op: 16-09-2012 22:29:05
Anonima, het is zo makkelijk om de ouders meteen de schuld te geven, want tjah jullie voeden ze toch op !

Hier een mama met  3 kindjes onder de 6 waarvan alle 3 een ijzer sterke eigenwil hebben, en ook wij hebben er alles aan gedaan en vol gehouden, en elke keer hoorden wij van, het ligt aan jullie, jullie moete dit dat zus en zo doen. ja dûh denk je dat wij dat allemaal niet hebben geprobeerd !??

Wij hebben de stoute schoenen aan getrokken en hulp gevraagd!
het gevoel of wij hebben gefaald nee helemaal niet, ik ben juist  trots op mijzelf dat we hulp hebben durven vragen !

Als je uit de provincie gelderland komt, kan ik je  een linkje sturen waar wij hulp hebben gezocht .

Sterkte ! 
 
Quote
RE: wat moet ik nou?...
Marie8  schreef op: 16-09-2012 22:41:46

Quote anonima:
claudia en een mama, wat fijn die herkenning.
ik merk ook hier dus weer dat er maar gedacht wordt dat het aan mij als moeder ligt, en als dan hier ook nog me voor de voeten gegooid wordt dat ik het allemaal veroorzaak en me niet genoeg in mijn kind zou verdiepen dan wordt ik toch echt heeel erg verdrietig.

dank jullie wel, dat jullie jullie verhaal ook wilde delen, ik heb nu toch een beetje meer het geveol dat het niet allemaal aan mij ligt.



Je opent natuurlijk wel een topic met de titel 'wat moet ik nou?'
Dus mensen geven adviezen, volgens mij zijn er veel zinvolle dingen geschreven. Jammer dat je dan zo valt over 1 bepaald puntje. Natuurlijk zijn de adviezen op jou gericht. Je kunt wel een kind hebben met een moeilijk karakter, maar als opvoeder ben jij dan toch degene die daarmee dealt.

 
Quote
Navigatie


Reageren op wat moet ik nou?...
Naam
Bericht