Menu
 

Topic:

testen of niet

Tantehan  schreef op: 21-06-2012 13:55:37
Onze dochter is 6 jaar, wordt in september 7. Ze zit in groep 3. Het gaat heel goed, ze gaat overal heel goed doorheen, kan de stof makkelijk aan ( werkt op groep 5 niveau). Maar ze heeft eignelijk helemaal geen aansluiting bij de kinderen in haar klas. Ze heeft geen vriendinnetjes in deze klas, wel een paar in groep 4. Ze zit in een projectgroep, ook dat gaat haar goed af, is nu bezig met een cursus spaans in de projectgroep.
Maar ze vind het niet meer leuk op school, moet veel huilen, is vaak alleen op het plein.
Nu zijn we aan het kijken wat er kan zijn met haar, misschien hoogbegaafd of wat anders. Maandag heb ik een gesprek met de juf en de IB-er.
Laten we haar testen, een klas overslaan, wat voor opties zijn er nog meer, ze heeft al heel veel uitdaging, verder kunnen ze eigenlijk niet gaan in groep 3. Ik weet het niet meer.
Wel weet ik dat er wat moet gebeuren, ze is niet meer de Sophie zoals ze hoort te zijn. Huilt veel, trekt negatieve aandacht. Ik weet het niet meer. Ze heeft een broer die licht autistisch is. Die zit een klas hoger.
Pfff wie heeft er hier ervaring mee
 
Quote
Navigatie
RE: testen of niet
Esther Mv Thomas  schreef op: 21-06-2012 14:16:28
Hier ervaring en laten testen.
Wij hebben hem vooral laten testen omdat wij de mogelijkheid hadden om hem naar een andere school, Leonardo-onderwijs, te laten gaan. Dit is niet altijd het geval (te ver weg bijvoorbeeld, voor ons is het 20 minuten met de auto of fiets, maakt niet zoveel uit).
Op zich ging het redelijk goed in groep 3, hoewel hij de laatste tijd steeds vaker moeilijk gedrag ging vertonen (naar de juf toe, andere volwassenen toe) en hij ook de clown ging uithangen. Hij zat heel vaak alleen te werken, want met lezen liep hij bijv. al meer dan een jaar voor op de rest. Ook met rekenen ging hij steeds sneller.......

Wij wilden liever niet dat hij een klas zou overslaan, omdat hij al een hele jonge leerling is in groep 3 (hij is van januari en heeft 1,5 jaar gekleuterd, eigenlijk kan je dan al van een klas overslaan spreken). Als het kan hebben wij toch liever dat hij met 11 jaar van school komt en niet met 10 jaar of ng jonger......Op het Leonardo proberen ze dat ook door de kinderen heel veel verbreding en verrijking te geven.

Hij is eind februari getest en hij kwam uit op een zeer hoog IQ. We zijn toen meteen naar het Leonardo overgestapt, het was duidelijk dat school niet meer zoveel kon betekenen (er waren inmiddels al meer kinderen van die school naar het Leonardo gegaan, terwijl ze op zijn oude school wel genoeg probeerde te doen).
Wat ook een voordeel is: gelijkgestemden. Ons kind is niet meer de 'alien' in de klas. Hij speelt nog genoeg met die kinderen hoor, maar wel op een oppervlakkige manier. Voor meer diepgang heeft hij gewoon gelijkgestemden nodig, die hem veel sneller snappen. En natuurlijk is hij niet meteen bevriend met elk kind in zijn nieuwe klas, je moet elkaar ook liggen.

Wij hebben er geen spijt van. Wij weten nu zeker dat hij hoogbegaafd is (want wij bleven twijfelen, hij kan soms zo dom uit de hoek komen.....of eigenlijk zijn wij dom omdat wij zijn denkwijze niet snappen). Hij zit beter in zijn vel, hoewel echt niet alle problemen weg zijn (hij blijft moeilijk gedrag vertonen autoriteit toe, dus een juf die zegt wat hij moet doen). Maar hij kan nu vooral op zijn eigen niveau werken, zonder dat hij opvalt in de klas. Daarbij gaat hij gewoon naar groep 4 nu (hij zit in een 3/4 combi dus eigenlijk veranderd er niet veel voor hem), terwijl hij qua lesstof al grotendeels op groep 5 (en met lezen zelfs groep 6) zit. Maar hij is ook nog maar 6,5 jaar oud en dat moeten we niet vergeten......
 
Quote
RE: testen of niet
Mieps01  schreef op: 21-06-2012 16:07:29
Ik zou testen. Ik heb hier in huis een mannetje van net 6 dat hoofdstukboeken kan lezen... Maar hij doet sociaal nu nog leuk mee. Heeft in de buurt een paar oudere vriendjes. Wij hebben hier in huis eigenlijk als stelregel dat het moment van testen het moment is waarop hij academisch vastloopt ( onder of bovengrens) of hij sociaal mi et meer lekker draait. Fit is jouw kind! Als zij niet lekker in haar vel zit ben jij de enige die voor haar aan de bel kan trekken. Er moet immers wel iets veranderen..het streven is toch een gezonde combinatie van emotionele en cognitieve groei
 
Quote
RE: testen of niet
Tantehan  schreef op: 21-06-2012 18:44:22
Esther, hier is de dichtsbijzijnde leonardoschool ongeveer 25 minuten denk ik zo. Maar goed dan zitten we weer met een probleem, ik kan haar niet wegbrengen.
Maandag heb ik het gesprek op school, ik hoop dat er een oplossing komt. Voor onze zoon doen ze heel goed hun best op school, dus dan komt dit vast ook wel goed hoop ik.
Ik vind het zo niet leuk meer, het is echt een heel ander kind met een half jaar geleden.
Ik moet inderdaad ook niet vergeten dat ze nog maar 6 is. Maar ik wil haar zo graag weer gelukkig zien.
Mieps, hier nog een meiske wat nu verder is dan haar zus op die leeftijd, onze jongste is 4 en kan ook al goed lezen. Maar die heeft een heel ander karakter. Maar goed, dat moeten we ook in de gaten houden.
Onze zoon heeft PDDNOS en DCD, is dus getest, zijn IQ zat op 128. Volgens kenners is onze Sophie intelligenter.

Ik ga nu die 3 draken in bad stoppen en dan naar bed, ben het even zat hahahah
 
Quote
RE: testen of niet
Monica Mv 2  schreef op: 21-06-2012 22:21:47
Ik zou haar met de achtergrond van je zoon laten testen.

Gewoon om te weten of ze slim is, of dat er meer is. Niet nu over klassen overslaan denken of de leonardo school. Gewoon afwachten en je niet gek laten maken.

Heeft school geen optie's voorgesteld of hebben zij het gehad om een klas over te slaan?
 
Quote
RE: testen of niet
Monica Mv 2  schreef op: 21-06-2012 22:23:04
Ooh ja, tis ook het einde van het schooljaar, ik denk dat heeeeeeel veel kindjes nu gewoon ook keimoe zijn en toe zijn aan vakantie.

Kindjes die niet lekker in hun vel zitten hebben dat wat eerder en uiten dat ook in het gedrag wat je dochter laat zien.
 
Quote
RE: testen of niet
Bepje  schreef op: 21-06-2012 22:26:14
Is ze altijd al wat ongelukkig op school of is het iets van de laatste tijd ? Ik denk ook dat je niet teveel op de zaken vooruit moet lopen en eerst het gesprek afwachten.
Als alles al wel lang duurt en je komt er niet uit zou ik zeker laten testen want liever dat, en er iets mee kunnen doen, dan een beroerde tijd op de basisschool.
 
Quote
RE: testen of niet
Tantehan  schreef op: 21-06-2012 22:28:34
Monica, het is eigenlijk al een tijdje aan de gang, ze liep in groep 2 al ver voor. TOen had ze al geen aansluiting meer, maar toen kwam er in groep 3 een andere groep 2 bij en daar zou ze wel aansluiting vinden dacht de juf, maar helaas is dat niet gebeurd. Op school hebben ze inderdaad een aantal opties genoemd en doen ze ook erg veel met haar. Ook is er geopperd haar een klas over te laten slaan.
We moeten hier nog 5 weken naar school en zoals dat nu gaat is dat nog heel lang.
 
Quote
RE: testen of niet
Monica Mv 2  schreef op: 21-06-2012 22:39:46
Ik ben erg benieuwd naar de optie's van school.

Een klas overslaan gaat zo 1,2,3 niet hé, daar moet je niet te makkelijk over denken.

Mijn zoontje, ook 6 maar wel ook met asperger en een enorm hoog iq, heeft het afgelopen jaar groep 3 en 4 in 1 jaar gedaan. Zou dat geen optie zijn? Dat ze 4 en 5 in 1 jaar doet en daarna naar 6 gaat?

Sociaal emotioneel, dat moet ze ook aan kunnen
 
Quote
RE: testen of niet
Esther Mv Thomas  schreef op: 23-06-2012 15:01:37
En? Ben je al wat wijzer geworden?
Ik kan je ook nog wijzen op een ander forum, eentje speciaal voor ouders van HB-kinderen (of kinderen die gewoon voorlopen, het is echt niet zo dat je bewijs moet overleggen ofzo.....). Google maar eens op hb-kind en forum.
 
Quote
RE: testen of niet
Suus  schreef op: 23-06-2012 15:53:09
Ik vraag mij af hoe het gekomen is dat ze in groep 3 op groep 5 niveau werkt. Heeft school stof naar voren gehaald voor haar?

Ik zou zelf willen dat school doortoets om te bepalen op welk niveau ze precies is. Haar werk compacten en daarnaast verrijken.

Mijn dochter heeft een groep overgeslagen omdat het niet anders kon (zij liep vast in de kleuterklas) maar het is niet ideaal. Ze gaat nu naar groep 6, is in feb 8 geworden en zit tussen een groep 9 en 10 jarigen. Sociaal redt ze het wel, ze is bijdehand genoeg.. maar emotioneel is het best wel pittig. Ze komt met dingen in aanraking omdat ze om haar heen gebeuren en niet omdat ze er zelf me ekomt zeg maar.

 
Quote
RE: testen of niet
Tantehan  schreef op: 23-06-2012 16:43:53
We hebben maandag een gesprek op school Esther.. Thanks voor de tip, ik ga er zeker kijken.
Suus, ze is erg leergierig, haar broer ook en samen komen ze een heel eind. Verder heeft school inderdaad werk naar voren gehaald, ook om haar meer uit te dagen, dus daardoor zit ze op groep 5 niveau.
Ik weet dat het overslaan niet ideaal is, ze is 6, wordt in september 7. Is nu al bijna de jongste in de klas. Emotioneel kan ze veel aan, maar ik geloof heel graag dat het pittig is. Eerst maandag maar eens afwachten wat school zegt.

Monica, dat is ook nog een optie inderdaad, die is nog niet genoemd, dat ga ik zeker even aankaarten.
 
Quote
RE: testen of niet
Jen9  schreef op: 23-06-2012 16:51:59
Ik ben niet zo erg van het testen...maarrrr..
hier is duidelijk dat ze er last van heeft, in dat geval vind ik testen een goed middel om te kijken hoe je haar kunt helpen.
 
Quote
RE: testen of niet
Monica Mv 2  schreef op: 23-06-2012 21:49:45
Geven ze haar echt stof uit groep 5 of krijgt ze verrijking??
 
Quote
Navigatie


Reageren op testen of niet
Naam
Bericht