Jo schreef op: 30-05-2012 12:00:42 |
Hier op het dorp werkt een meisje/jonge vrouw in de drogisterij. Nu was er vandaag een klant die een beetje geirriteerd was dat ze geen normaal antwoord kreeg op een vraag. Nu onstond er een hele discussie aan de kassa, de kassiere vertelde dat het meisje autistisch is en dat ze soms een "vreend" antwoord geeft of soms niet helemaal "netjes" reageert op vragen. Een vrouw achter me in de rij zegt, ze moeten haar een kaartje met naam op spelden en er bij zetten dat ze autistisch is??? ![]() De kassiere die haar begeleid vertelde dat dat natuurlijk niet mocht en zo kibbelde de dames nog even door. 1 van de vrouwen in de rij zei zelf, ze helpt ons niet maar juist van de regen in de drup ![]() Ik schrik best wel van reaktie van sommigen, zijn we zo onverdraagzaam tegenover mensen die anders zijn? |
Quote |
Jo schreef op: 30-05-2012 21:09:48 |
In principe vind ik het prima dat zo'n meisje er werkt, of ze het nu allemaal weet of niet. En ik zag toen ik haar voor het eerst zag wel meteen, er is iets met dat meisje, na een paar keer wist ik wel dat ze geen "gewone" (naar woord in deze) medewerker was. Ik moet zeggen dat ze er niet vaak is hoor, echt niet elke dag, misschien niet eens iedere week. In de supermarkt waar ik kom, werken ook regelmatig vakkenvullers waaraan je niks kan vragen. Die weten vaak ook weinig tot niks. Maar dat vind ik geen probleem hoor, vraag het gewoon aan iemand waarvan ik wel weet dat ze het weten. |
Quote |
Blauwtje schreef op: 30-05-2012 21:11:22 |
Klopt Eefje, je wilt als klant zijnde ook gewoon normal en vriendelijk geholpen worden. Zo niet, kom
je er niet weer en is slechte reclame voor de zaak natuurlijk. Het probleem is vind ik dat mensen gewoon bij het minste of geringste al geirriteerd zijn. Als die mensen daar nu eerst eens voor in therapie gaan..of ga naar een relax-oord..of ms hebben ze wel iets anders nodig ![]() ![]() Maar goed in de situatie als beschreven vind ik die mevrouw die die opmerking maakte allesbehalve fatsoenlijk. Misschien moet ze zelf een kaartje opspelden dat ze onfatsoenlijk is? |
Quote |
Kyla schreef op: 30-05-2012 21:18:21 |
Ik vind niet dat je uit de omschrijving kunt halen dat ze niet op haar plaats is in de winkel. En
verder in dit verhaal gaat het om 1 product waarvan ze niet weet waar het staat, ook daaruit kun je
niet afleiden dat ze geen productkennis heeft. Buiten dat, als ze inderdaad alleen maar vult en
spiegelt, hoeft ze dat niet eens te hebben. Als ze niet goed zou functioneren, zou haar begeleider
dat zeker oppakken. Nee, ik vind echt dat je op basis van deze informatie niet kunt zeggen dat dit
meisje niet in een winkel thuishoort. |
Quote |
Bepje schreef op: 30-05-2012 21:55:04 |
Maar zo`n meisje hoeft toch geen productinformatie te geven ? Stel (ik zeg stel want we weten het
niet) dat ze alleen is voor vakken vullen en vegen. Ik noem maar wat, dan hoeft zij ook geen
productkennis te hebben. Ik begrijp werkelijk niet dat het zo`n probleem is dat zij en vele anderen in een winkel werken. Iedereen moet van mij mee kunnen draaien in de maatschappij op een passende plek. Ik schreef al eerder dat het toch niet erg is als het eventjes (bijna) mis gaat ? Wie weet wat die klant van te voren al tegen het meisje had gezegd, en was die begonnen met snauwen. |
Quote |
Eefje schreef op: 30-05-2012 23:40:52 |
Als dat meisje in de winkel rondloopt, ook al is het alleen voor vakken vullen e.d., dan wordt ze
toch aangesproken door klanten. Dat voorkom je natuurlijk niet. En klant kan niet aan haar zien dat
ze alleen de vakken vult. En denkt dat ze "gewone" medewerkster is, en verwacht dan ook gedrag dat
bij een medewerkster hoort, en eventueel productinformatie. Maar nogmaals, met een goede begeleiding moet je een heel eind kunnen komen. Ik denk wel dat je soms lastige situaties blijft houden, die klanten niet snappen. Omdat je het niet aan de buitenkant kunt zien. |
Quote |
Sapperdeflap schreef op: 31-05-2012 06:53:52 |
Bepje, dat zeg je goed: iedereen moet mee kunnen draaien in de maatschappij op een passende plek. Me
dunkt dat winkelwerk voor een autistisch meisje geen passend werk is. Ik ben van huis uit docente Nederlands en freelance schrijfster. Zonder morren kan ik zeggen dat ik goed ben in wat ik doe, maar je moet me geen wiskunde laten geven. Ik ben docente, maar niet voor elk vak geschikt. Zo werkt dat ook voor iemand met autisme: dat meisje zal echt wel haar talenten en kwaliteiten hebben, maar voor winkelwerk moet je toch sociaal ingesteld zijn. Ook al ben je "maar" vakkenvuller! Het is gewoon niet prettig als je als klant bot behandeld wordt of vreemde antwoorden krijgt op normale vragen. |
Quote |
Baby2 schreef op: 31-05-2012 08:31:58 |
Ik wil toch even mijn verhaal kwijt, ik was vorig jaar met mijn zoontje in een speeltuin en we
gingen daar een ijsje kopen. Ik was hoogzwanger van de tweede en vraagt de verkoper opeens aan mijn
zoontje ben jij hier met je mama of met je oma????? Ik had toen in de gaten dat de verkoper verstandelijk beperkt was. Ik vroeg aan hem zouden oma's nog hoogzwanger zijn? Gaf hij als antwoord nou onlangs is er toch ook nog een vrouw van 63 bevallen!!!!!!!! ![]() Toen hebben we er samen om gelachen. Wat ik hier eigenlijk mee zeggen wil, ik had me heel erg beledigd kunnen voelen en geirriteerd kunnen raken maar ik zag (niet direct trouwens) dat de jongen verstandelijk beperkt was en ik vond het eigenlijk ook wel heel erg grappig!!!! En helemaal die opmerking van die 63 jarige vrouw!!!!! Wahahahahaha als ik er weer aan denk moet ik weer lachen!!! Misschien moet ik snel een afspraak maken met een plastisch chirurg!!!!! Wahahahahahahaaa |
Quote |
Claudia schreef op: 31-05-2012 08:48:51 |
ik heb zelf bij een kruidvat gewerkt, als weekend/vakantiehulp. Er werd helemaal niet van ons verwacht dat wij productinformatie kunnen geven hoor. Dat dat verwacht word van dit meisje, vind ik ook raar... Meestal zijn de jonge meisjes vakkenvullers/kassieres en dan heb je altijd 1 of 2 "oudere"in de zaak die ALLES weten. Dus als je gevraagd werd voor advies en je weet het niet, dan roep je diegene er even bij en word de klant geholpen. Ik wist soms ook niet waar alles lag...maar ging dan helpen zoeken en als ik het nergens kon vinden, even de baas vragen. Ik vind mensen ronduit onfatsoenlijk worden..klant is koning, ja dat is waar, maar gedraag je dan ook als een respectvolle/verantwoordelijke koning. Eigenlijk te maf voor woorden dat je zelf eist dat je perfect behandeld word en vervolgens een ander door de modder haalt... ![]() |
Quote |
Kyla schreef op: 31-05-2012 15:20:42 |
@Sapperdeflap: er zijn gradaties wat autisme betreft. Als dit meisje niet in een winkel thuishoort
had ze er niet gewerkt, ik neem aan dat haar begeleider dat goed kan inschatten. Dat is het nadeel
van een stempel, iedereen over 1 kam scheren, maar zo werkt dat dus niet. Autisme betekent overigens
niet automatisch dat je niet sociaal ingesteld bent! Ik vind het erg jammer dat mensen bij het woord
autisme al snel conclusies trekken. |
Quote |
Jo schreef op: 31-05-2012 15:29:55 |
Ze werkt er al een behoorlijk tijd dus ik neem aan dat het verder goed gaat. Het is wel een dorp waar heel veel "vaste" klanten komen en na een paar keer wel weten dat het meisje net iets KAN reageren als een ander. Maar gisteren reageerde ze overigens helemaal niet raar toen ze iets niet wist. Ik persoonlijk vind het juist super dat ze de kans krijgt daar te werken. En het komt regelmatig voor dat je van "gewone" medewerkers een raar of onvriendelijk antwoord krijgt. Dan weet ik dat en ga dan naar een medewerker. Natuurlijk mag iedereen er een mening over hebben, maar een beetje verdraagzaamheid naar elkaar toe is wel fijn. |
Quote |
Jo schreef op: 31-05-2012 15:32:44 |
Op het winkecentrum bij de C1000 werken jongeren met een verstandelijke beperking die vakken vullen
en de winkel netjes houden. Als je iets vraag dat lopen ze heel trots met je mee en de enthousiasme straalt er vanaf, dat is zo leuk, ik krijg dan altijd een vette glimlach en een warm gevoel. Daar kan de gemiddelde "mens" nog wat van leren :d ![]() |
Quote |
Claudia schreef op: 01-06-2012 16:36:00 |
mensen worden zowieso steeds egoistischer, onfatsoenlijker en krijgen een steeds korter lontje...ik
weet niet wat het is, maar het valt mij steeds meer op. Ook een "lekker"voorbeeld voor de jeugd/en jonge kinderen... Heel erg jammer..... |
Quote |
3prachtkinders schreef op: 01-06-2012 17:06:30 |
Ik heb zelf bij de DA drogist gewerkt, en ook ik draag een "stempel" , de reden kom van speciaal
onderwijs af. Ik ben verder normaal (oke regelmatig prettig gestoord ![]() Vind het zo jammer dat er tegenwoordig van die stempels opgestempeld worden, het is niet nodig. |
Quote |