Chantal31 schreef op: 18-05-2012 11:41:43 |
Hoi dames, Ik zit met het volgende, ik heb een budget beheer rekening bij de stadsbank omdat ik schulden had.Gelukkig ben ik al een jaar schuldvrij.Maar nu word mn BBR beeindigt of verlengt maar dat gaat me 42 euro p/m kosten, nou dat vind ik wel erg veel geld dus zit er niets anders op om het zelf te doen. Maar weet niet hoe!!! Nu heb ik nog allerlei potjes (zoals sparen, eigen bijdrage ziektekosten, nota's/jaarafrekeing) dat zal bij een gewone bank natuurlijk niet kunnen. Van de stadsbank hoef ik niet te rekenen op eventuele hulp. Ben als de dood dat het nu weer verkeerd gaat lopen omdat ik totaal niet weet hoe en wat.... wie heeft tips / advies?? |
Quote |
Annie schreef op: 18-05-2012 11:52:49 |
Leer verder vooruit/lange termijn te denken. Ik neem aan dat je die Bbr al eventjes hebt en dat de
eindtermijn ook bekend was. Nu zoek je pas een oplossing als het probleem zich voordoet maar dat kan
natuurlijk al in een veel eerder stadium. Zo is het m.i. ook met bankieren leer/probeer vooraf een
enigzins pessimistische inschatting van jullie financiële situatie te maken. Maak zelf fictieve
budgetten voor je vaste lasten, kleding, boodschappen, sparen en uitjtes/extra's. Hou jezelf
daaraan. Werk voor vaste lasten en sparen met automatische incasso en pin voor de andere zaken een
vast bedrag per maand en gebruik desnoods 2 portomonnees. Op www.nibud.nl kun je ook veel nuttige
info vinden! Succes! |
Quote |
Misbren schreef op: 18-05-2012 11:55:04 |
Budget begeleiding een idee? Aan te vragen bij de gemeente geloof ik. |
Quote |
Chantal31 schreef op: 18-05-2012 12:03:54 |
@ annie...ja inderdaad ik wist dat het er een keer aan zat te komen, had al een budgetplan gemaakt.
Maar hoe doe ik dat met het geld dat ik nu nog in een potje spaar heb staan.Is het dan handiger om
bv een spaarrekening erbij te openen en dat dan daar heen storten?? @misbren...oh daar zal ik eens naar informeren bedankt!! |
Quote |
Linn03 schreef op: 18-05-2012 12:38:00 |
Je zou er ook voor kunnen kiezen om toch die rekening te houden.Ik weet natuurlijk niet waarom je in
de budget bent gekomen(gaat me ook niks aan).Maar ik zou me wel afvragen of je het aankan om het
zelf te doen,en je niet te laks bent om de rekeningen te betalen.Want als dat wel zo is,zit je
binnen de korste keer met aanmaningen enzo.En dan is het mss wel handig om die 42 euro te betalen en
rust te hebben,wetende dat alles voor je word betaald.En dit is helemaal niet aanvallend
bedoeld.Soms is het moeilijk je te verwoorden via ht net. |
Quote |
Chantal31 schreef op: 18-05-2012 13:12:31 |
Zie het ook niet als aanvallend hoor :d Gelukkig kan ik goed met geld overweg dat is wel anders geweest heb er veel van geleerd! Regel alles zelf qua financien...alleen waar ik nu zo bang voor ben is dat ik mn overzicht totaal kwijt raak,omdat nu alles netjes in "potjes" terecht komt en ik gewoon niet meer als 90 euro p/w kan pinnen voor de boodschappen. Als ik een eigen rekening heb dan blijft na betaling van de vaste lasten een bedrag over en normaal werd dat verdeeld in deeltje Sparen, deeltje Eigen risico ZV, deeltje Nota,s en dan dus niet meer. |
Quote |
Debby1977 schreef op: 18-05-2012 13:24:03 |
En als je thuis envelopjes maakt voor die dingen? Of dit op een aparte rekening zetten? |
Quote |
Chantal31 schreef op: 18-05-2012 13:28:08 |
Zou ook kunnen ja. Ik heb nog een bestaande "lege" rekening bij de SNS...zag dat je daar ook een rekening hebt met kasboek waarin je dus ook een soort potjes kan maken.Ga me daar maar eens in verdiepen misschien is dat de oplossing. |
Quote |
Suusmv3 schreef op: 18-05-2012 13:48:08 |
en evt een spaarrek openen en een bepaalt bedrag daar heen storten |
Quote |
Mamsie schreef op: 18-05-2012 13:59:22 |
Als je nu de rekening die je leeg hebt staan gebruikt voor al je vaste lasten. Je rekent uit hoeveel dat is, en dat bedrag stort je op die rekening, en je laat daar al je vaste lasten vandaan halen, dan heb je nog een rest over, je kiest daarvan een bedrag wat je per maand nodig hebt om te pinnen ( eten en kleding en dergelijke ) en de rest stort je op een spaarrekening, dan heb je toch je potjes idee! |
Quote |
Bernarda schreef op: 18-05-2012 14:32:27 |
als je niet weet van hoe en wat dan moet je eerst struktuur aanbrengen.. je begint met heel eenvoudig een vel papier en daar schrijf je alles op wat je iedere maand in te komen hebt. en ook op welke datum het erin komt. vergeet toeslagen niet, kinderbijslag, vakantiegeld, teruggave gas en licht.. voorbeeld: januari: uitkering 1000,= kinderbijslag 200,= als je dat overzicht klaar hebt! En ook kloppend, dus niet ongeveer maar de ECHTE BEDRAGEN!! Dan maak je een overzicht van de kosten die je iedere maand moet betalen: globaal: huur gas en licht water ziektekosten verzekeningen belastingen evt. schuldaflossing vaste kosten telefoon televisie etc etc. daarnaast maak je een overzicht van de kosten die je wel iedere maand hebt maar waar je niet zeker van weet wat ze precies zijn: boodschappen benzine geld telefoonverbruik kadootjes zakgeld voor jezelf maar het 3e lijstje maak je als je je vaste lasten aftrekt van de inkomsten. dan hou je maandelijks een bedrag over en dat verdeel je over je laatste lijstje. en het lijstje moet je invoeren in de computer.. dan krijg je een overzicht van in welke maand wat extra binnekomt tevens zie je welke bedragen op welk tijdstip worden afgeschreven en weet je welk bedrag je over hebt voor de wisselende uitgaven.. zo even snel... je kunt ook allerlei moeilijke programma's gebruiken maar zo is het best te doen lijkt mij! succes! |
Quote |
Mamajenti schreef op: 18-05-2012 15:20:02 |
er bestaat budgetcoaching (ben bezig om het zelf ook op te starten haha) en als ze aan bepaalde
voorwaarden voldoen, wordt het evrgoed vanuit het ZKF en als je rond het minimum zit, kan je er
bijzondere bijstand voor aanvragen. Maar wat den k ik het slimst is, is een aparte rekening voor je vaste lasten. stort daar iets meer heen dan erheen moet. en idd een spaarrekening. de rest haal je gewoon in huis en verdeel je in porties. wat ook nog een optie is, is alles op een rekening waar je NOOIT van pint en vandaar €90,- per week overmaken naar de rekening om de boodschappen van te doen. |
Quote |
Quincy schreef op: 18-05-2012 15:27:42 |
hai mamajenti zou je mij kunnen mailen naar: Quincy07@hotmail.nl Gr Quincy |
Quote |
Annie schreef op: 18-05-2012 16:58:08 |
Een spaarrekening lijkt mij erg verstandig. Neem het sparen mee in je vaste lasten zodat je straks
een potje achter de hand hebt voor onvoorziene uitgaven (bv wasmachine kapot, fiets gestolen). In bernarda's opsomming mis ik nog de kosten die per kwartaal en jaarlijks komen. Die bedragen moet je wel meenemen in je plan anders fa je daar de mist mee in. |
Quote |
Tessa_mv2 schreef op: 18-05-2012 17:02:56 |
Ik heb alle vaste lasten opgeteld, ook wat er 1x per jaar komt of elke 3 maanden enzo. Alles wat niet elke maandag komt reserveer ik op een andere rekening (vaste lasten) en zo "betaal" ik elke maand vast een deel van die rekeningen.Als de rekening dan echt komt staat het geld klaar. Als je 1rekening opent waar je alle vaste lasten van wilt betalen kan dat ook prima op die manier Alles optellen wat elke maand, om de maand,1x per jaar komt, en delen door 12 en dat stort je elke maand op die rekening. Rond het af naar boven zodat je een beetje speling hebt voor als er verhogingen komen. En dan een pin rekening erbij en natuurlijk een spaarrekening. Succes! |
Quote |
Chantal31 schreef op: 18-05-2012 17:07:17 | ||
ja die dingen had ik meegenomen in het budget... Vitens(water) , Nota,s/Jaarafrekeningen., Eigen Risico zorgverzekering. En dan nog het gewone sparen | ||
Quote |
Liefje schreef op: 18-05-2012 17:27:26 |
Ik sta nu voor hetzelfde alleen ga ik het vrijwillig doen omdat ik de stadsbank zat ben, moet nog 1
jaar Wsnp en dan ben ik klaar en gelukkig mag ik van mijn bewindvoerder daar weg. Ik wil straks 3 rekeningen hebben, 1 spaar, 1 betaal en 1 huishoudrekening. Op de betaal komt al het inkomen binnen en worden de vaste lasten van betaald, een vast bedrag gaat naar de huishoudrekening voor boodschappen en overige dingen en de spaar is voor de dingen wat de stadsbank normaal altijd reserveerde zoals ziektekosten enz. Dus dan veranderd er niet veel, nu heb ik dan nog maar 2 rekeningen want mag nog niks sparen zolang ik in de wsnp zit dus laat ik gewoon wat over is op mijn betaal rekening staan. |
Quote |
Chantal31 schreef op: 18-05-2012 18:14:17 |
Mischien een domme vraag ben niet zo thuis in banken, maar heb je dan voor alle 3 een aparte pas en rekening nummer Dus zou dan nog 1 betaalrek moeten openen en een spaarrekening? |
Quote |
Claudia schreef op: 18-05-2012 18:39:22 |
Ik deel alles ook zodat ik per maand een bedrag weg leg voor rekeningen die per 2 of 3 maand komen.
Dus elke maand heb ik hetzelfde aan uitgaves en aan inkomsten. Maar met 1 ding moet je goed uitkijken: eigen risico. Als je veel gebruik maakt van artsen/medicijnen etc, dan heb je grote kans dat je in het begin van het jaar een dikke rekening al krijgt. Dus eigenlijk moet je voor het eigen risico van volgend jaar, nu al weg gaan zetten. Want ja als je pas in januari begint en het netjes in 12 keer doet...en je krijgt de 3e maand al die rekening, dan heb je een probleem. En wat ik zelf doe, moet het financieel wel haalbaar zijn: geld wat die maand binnenkomt is voor de volgende maand. Dus bijv: je krijgt je uitkering of salaris rond de 11e, de toeslagen rond de 20e van april, dan is dat voor de maand mei. Anders moet je zitten wachten tot je geld komt. En nu heb je eind van een maand alles op de rekening staan voor de maand erop en rekeningen die binnen komen kan je a la minute betalen. Op deze manier moet je wel 1 keer een maand zien te overbruggen. Maar het geeft mij ontzettend veel rust. |
Quote |
Chantal31 schreef op: 18-05-2012 20:46:03 |
Vind het eingelijk wel raar dat de stadsbank geen hulp aanbied om je eigen financien weer op te
starten. Maar goed....jullie adviesen daar kan ik zekers wel wat mee! |
Quote |
Bepje schreef op: 18-05-2012 22:16:14 |
Ga een budgetcursus doen, aan te vragen bij de gemeente, kijk ook eens op de site van het Nibud. Neem inderdaad 2 of 3 rekeningen en ga internetbankieren dan heb je altijd overzicht, op overzichten op papier moet je soms een paar weken wachten. Heb je een betrouwbaar familielid ? Oom, tante, zus, ouders die het wel goed kunnen vraag hen dan om indersteuning en laat ze met je meekijken en adviseren. Je bent nu gewend om met weinig rond te komen. Hou dat zoveel mogelijk vol zodat je nog kunt sparen voor als er iets kapot gaat (wasmachine, koelkast enz) en kleding, schoenen kunt kopen wanneer dat nodig is. Als je het echt niet ziet zitten ga dan toch voor beschermingsbewindvoering. Het kost je inderdaad wel geld maar beter dat dan schulden hebben. |
Quote |
Saskiamveva schreef op: 18-05-2012 22:19:49 |
Ben bewindvoerder en heb veel clienten met problematische schulden/wsnpik leer mensen juist in het
laatste jaar hoe ze zelf hun financien weer kunnen gaan beheren. Je kunt het afas programma downloaden en die kan ook je rekeningafschiften uploaden. zo heb je een duidelijk beeld wat je hebt uitgegeven en het percentage tov leeftijdsgenoten. Wil je hulp mag je me altijd een berichtje sturen hoor. evt is budgetbeheer een optie (kosten € 85 pm evt vergoed vanuit de bijzondere bijstand) en dan tzt het weer zelf gaan doen |
Quote |
Chantal31 schreef op: 18-05-2012 23:08:02 |
Dank jullie voor jullie tips! Daar kan ik wat mee, maandag eerst contact opnemen met de stadsbank over het beeindigen van mn BBR rekening en wat ik daarvoor moet doen, dan naar mn bank om te kijken welke (spaar)rekening(en) ik het best kan openen.... |
Quote |
Liefje schreef op: 19-05-2012 09:05:06 | ||
Nee je hebt alleen dus een pas nodig van je huidhoudrekening want dat is het geld wat je uit mag geven....de rest kun je via internetbankieren doen. | ||
Quote |
Mamajenti schreef op: 21-05-2012 14:18:16 |
heb je gemaild quincy TO, je hebt alleen nog een spaar nodig en die kan via internetbankieren. Als je dan je lege rekening gebruikt als vastelastenrekening en die je nu gebruikt blijft je huishoudrekening, dan ben je er. moet je alleen nog zorgen dat je inkomen naar de juiste rekening gaat |
Quote |
Liefje schreef op: 21-05-2012 22:52:06 |
Oh nog een tip waar ik tegen aan loop bij het wijzigen van mijn rekeningnr voor mijn voorlopige
teruggaaf en toeslagen: wijzigen de dag nadat je ze ontvangen hebt want met het wijzigen ben je zo 1
maand verder!!! Doe je het dus niet meteen de dag nadat je je vt/toeslagen ontvangen hebt dan krijg
je je vt/toeslagen gewoon een maand later!! |
Quote |