Dano schreef op: 11-05-2012 13:29:37 |
UTRECHT - Het Nieuwe Eemland, een school in Amersfoort, discrimineert een scholiere met een
rekenstoornis als zij tijdens de eindexamens geen gebruik mag maken van een formulekaart. Dat stelt
de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) in een zaak die door de havo-scholiere was aangespannen. De leerling heeft dyscalculie waardoor ze geen rekenkundige formules kan onthouden. Met de toepassing ervan heeft ze geen problemen. Al sinds het eerste jaar gebruikt ze de formulekaarten bij tentamens wiskunde A en economie. Verbod formulekaarten Toen ze aan de leiding van haar school vroeg of ze de kaart ook mocht gebruiken tijdens de eindexamens, kreeg ze te horen dat dat niet is toegestaan. Kennis van de formules behoort volgens de school tot de exameneisen. Het CGB vindt dat de school „verboden onderscheid op grond van handicap of chronische ziekte” maakt als de leerling de komende weken de formulekaarten niet mag gebruiken. Geen voordeel Een deskundige had tijdens de zitting verteld dat de formulekaarten leerlingen met dyscalculie geen voordeel geeft, maar slechts gedeeltelijk het nadeel van de handicap goedmaken. Tot 2009 was voor alle leerlingen het gebruik van de kaarten tijdens de examens toegestaan. Dilemma Bestuursvoorzitter Lex van de Haterd van het Meridiaan College, waar het Eemland onder valt, zegt voor een dilemma te staan. „Aan de ene kant heb ik de uitspraak van de commissie, aan de andere kant de wet. Ik heb de onderwijsinspectie gevraagd of ze de kaart willen gedogen.” Daar heeft Van de Haterd nog geen antwoord op gekregen. Als het antwoord negatief uitvalt, krijgt de scholiere geen kaart. „Daar is ze ook niet mee geholpen, want dan wordt haar examen ongeldig verklaard.” |
Quote |
Dano schreef op: 11-05-2012 13:32:04 |
het is toch erg. ik en mijn 8 jarige zoon hebben allebei dyscalculie. er werd vroeger al helemaal
niets mee gedaan. ik heb wiskunde laten vallen en met economy net aan geslaagd. sam krijgt nu via school een onderzoek naar dyscalculie en hoe het verder moet en hoe hij geholpen kan worden. erg voor dat meisje. en dat in 2012.. ![]() |
Quote |
Ffzo schreef op: 11-05-2012 16:26:50 |
Formules uit je hoofd leren vind ik zowiezo onzin, als je ze wiskundig maar weet toe te passen is
veel belangrijker. Maar daarnaast vind ik wel dat als zij de formulekaart mag gebruiken, de rest dat
ook mag. Als iemand met dyslexie een examen nederlands moet maken mag deze er toch ook geen woordenboek bij houden. |
Quote |
Nina_mv_owen_en_quin n schreef op: 11-05-2012 16:33:10 |
De rest zal er niks aan hebben, net zoals leerlingen met dyslexie een groot papier krijgen waar de
toets in het groot opstaat, daar zou ik ook niks aan hebben ![]() ![]() |
Quote |
Ffzo schreef op: 11-05-2012 17:03:31 |
Nou ik zou het geweldig handig hebben gevonden een formulekaart, ik heb ze allemaal uit mijn hoofd
moeten leren. En dat vind ik ook heel relevant, als zij ze niet uit haar hoofd hoeft te leren,
waarom de rest dan wel. |
Quote |
Anon565 schreef op: 11-05-2012 17:15:05 |
Een dyslect kan wel aangast examen doen, mits aangegeven door een deskundige dat dit noodzakelijk is
en dit voor 1 november is aangevraagd... Een dyslect heeft recht op extra tijd, ict en/of auditieve ondersteuning en vergroten van de opgaves. Een niet dyslect heeft hier niets aan, als je de tekst niet goed begrijpt, begrijp je het ook niet als het voorgelezen wordt. Een dyslect kan het dan wel beter begrijpen... |
Quote |
Ffzo schreef op: 11-05-2012 17:30:14 |
Het woordenboek gebruikte ik als vergelijking met de formulekaart. Ik snap ook wel dat een dyslect
niets heeft aan een woordenboek. Maar feit blijft dat een formulekaart ook handig is als je geen dyscalculie hebt. |
Quote |
Anna28 schreef op: 11-05-2012 17:45:04 |
Tuurlijk is een formulekaart handig voor iedereen, maar het is niet de bedoeling natuurlijk. Als
iemand een handicap heeft dan vind ik het terecht dat deze gebruikt kan worden. Iemand die goed kan lopen vind een scootmobiel misschien ook wel handiger... Zie het als een hulpmiddel. Het gaat immers om de toepassing van de formules. Anders zou niemand met dyscalc. kunnen slagen voor wiskunde en economie. kinderen met dyslecty krijgen ook extra tijd of hulpmiddelen. Het idee van: als zij mag, wil ik ook; is natuurlijk onzin. Niet alles wat een ander mag, mag jij ook. Als iemand met een handicap een hulpmiddel nodig heeft is het juist fijn als die er is. Maar zo zie ik het ![]() |
Quote |
Jacquelien schreef op: 11-05-2012 18:09:28 |
Vraag is wat zegt de inspectie van onderwijs? Die bepaalt namelijk wat je met dyslexie/dyscalculie
mag gebruiken tijdens het examen ed. Heeft iemand dat ook geschreven? |
Quote |
Tanja1981 schreef op: 11-05-2012 18:19:58 | ||
en zo zie ik het ook . | ||
Quote |
Bepje schreef op: 11-05-2012 19:03:26 |
Ik denk, weet eigenlijk wel zeker dat ik dyscalculie heb. Ik dacht dat er tegenwoordig juist
hulpmiddelen voor waren en erkenning. Vroeger niet, toen vonden ze me dom omdat ik heel moeilijk kon
rekenen en was opgelucht dat kinderen van nu dat niet meer hoeven meemaken. Wat ik nergens lees of hoor is dat er nog andere hulpmiddelen zijn of is een formulekaart het enige ? Heel jammer dat pas duidelijkheid is gekomen nu de examens al nagenoeg beginnen en dat meisje en misschien nog anderen het wel kan vergeten. |
Quote |