Menu
 

Topic:

boete

Macife  schreef op: 19-03-2012 17:05:21
Als het aan de Amsterdamse wethouder ligt, krijgen ouders die een kind met een taalachterstand niet naar de voorschool brengen eerdaags een boete.


De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (educatie, PvdA) wil met het Rijk gaan overleggen over de ruimte voor een experiment hiermee.
Asscher schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat rond de 6000 van de 13.000 Amsterdamse peuters een risico lopen met een achterstand op de basisschool te komen. Op de voorschool kunnen kinderen vanaf 2,5 jaar hun woordenschat verder ontwikkelen, maar ze gaan daar lang niet allemaal naartoe.
‘Onderzoekers zijn het erover eens dat eenmaal opgelopen achterstand in latere jaren bijna niet meer in te halen is. Ook niet met goed onderwijs’, schrijft Asscher. ‘De uitdaging is dus om achterstanden op jonge leeftijd aan te pakken.’
Het voorstel voor een boete is onderdeel van een plan om de taalachterstand bij Amsterdamse kinderen weg te werken. De PvdA’er wil dat de peuters van nu “de laatste generatie” vormen met zo’n achterstand.


het moet niet gekker worden
 
Quote
Navigatie
RE: boete
Ivy  schreef op: 20-03-2012 11:52:02

Quote lilly:
Jammer genoeg danielle is het niet zo dat deze kindjes de taal wel gewoon zullen oppikken. Veel van de niet nederlands sprekende kindjes op onze school vragen heel veel tijd en energie van het ganse schoolteam, gewoon om ze de dagdagelijkse dingen aan te leren.
Stel je eens voor (een reëel vb uit onze school) de kleuterjuf heeft 27 kindjes, 17 (!!!) ervan verstaan niet of nauwelijks nederlands. Bij elke dagdagelijkse handeling moet de juf de helft van die kindjes individueel begeleiden. Doe je jas aan, de meesten begrijpen niet wat een jas is en al helemaal niet dat van hen verwacht wordt dat ze die aandoen. Neem je koek en drank uit je boekentas, ze staan gewoon je aan te kijken.
Daar kunnen die kindjes niet aan doen , maar het is heel erg vervelend zowel voor de juf als voor het kind. Er kruipt zoveel energie en tijd in die kindjes dat er veel te weinig tijd overblijft voor het gewone lesprogramma.

Neem daar nog eens bij dat wanneer er veel anderstalige kindjes zijn in één klas , vele van hen toch steeds weer in hun eigen taal tegen elkaar gaan praten.
Onze school heeft een verbod uitgebracht om een andere taal te spreken dan het nederlands binnen de schoolpoorten. Zowel voor de kinderen als de ouders. Je kan niet weten hoeveel kwade reactie we erop hebben gekregen. Juffen die al verbaal bedreigd zijn geweest omdat ze een kind terecht spraken dat weigerde nederlands te spreken (en het wel kon) tegen een vriendje omdat dat niet hoefde van zijn ouders...
Het is soms om moedeloos van te worden hoor, wetende dat je met zovelen zo je best doet om 8 uren per week vrijwillig te spenderen met kindjes (niet alleen kleuters , we hebben ook kindjes van 6, 7 jaar die hier geboren zijn en nu pas naar school komen en geen nederlands kennen) en na elke vakantie te constateren dat bijna alle basiskennis alweer verdwenen is.
Je laat het natuurlijk niet merken aan die lieve schatten , die kunnen er echt niet aan doen. Maar eerlijk gezegd als ik aan de schoolpoort bij die mama sta die drie jaar geleden perfect nederlands tegen me sprak; en ik hoor haar nu alleen maar turks meer praten , heb ik wel eens gedacht zou die mama wel beseffen dat ik hier 8 uren per week zit om haar (en andere kindjes) nederlands te leren. Alleen maar omdat zij vindt dat haar vriendin gelijk heeft wanneer die beweert dat het haar basisrecht is om overal haar eigen taal te spreken, en dat de school nu er meer anderstalige kindjes zijn dan nederlands sprekende de school zich maar moet aanpassen aan hen. (haar letterlijke woorden )



Zoals ik al eerder schreef, ik heb hier in de omgeving eigenlijk niet zoveel ervaring met anderstalige kinderen (of hun ouders) Zoals je dat omschreeft is het idd niet te doen dat de juf dat allemaal dan duidelijk moet maken aan zoveel kindjes.

Ik vergelijk het altijd met Nederlandse kinderen die naar het buitenland vertrekken en dan ook zelden de andere taal al spreken. Maar dat is dan idd 1 of hooguit een paar anderstalige kinderen per klas.

Toch zou het voor iedereen misschien wel het goedkoopste zijn gewoon 1 juf in de klas erbij te zetten in een deel van groep 1 die juist wel de andere taal spreekt (of meerdere juffen voor meerdere talen) om de kinderen een soort stoomcursus naast NLs te geven. Kan voor de NLs-talige kindjes ook heel leerzaam zijn Dat zal i.i.g. niet duurder zijn dan die kinderen al zoveel voor de kinderen naar school gaan te begeleiden.

Verder vind ik het eigenlijk sowieso geen goed idee om kinderen zelfs al voor 4-jarige leeftijd buitenshuis te laten gaan. Ik weet dat heel veel moeders daar anders over denken en dat respecteer ik ook zeker, maar ik krijg de kriebels bij iedereen die dat wil gaan dwingen...
 
Quote
RE: boete
Ivy  schreef op: 20-03-2012 11:55:17

Quote angelique:


als ik mijn kind een op een neem en engels ga leren omdat wij bijv in engeland wonen
dan is dat makkelijker dan een hele klas met verschillende ntionaliteiten

en ben helemala niet anti zwart ofzo maar zoals die uitspraak bij lilly op school ik heb recht dat
ja tuurlijk maaar je bent niet voor jan doedel in nl je kan je ook gewoon een beetje aanpassen
als ik naar marokko zou emigreren dan zou ik ook die taal leren want niet alleen voor de mensen daar is het lastig maar ook voor mij zelf zou het knap vervelend zijn als ik niet kan uitleggen aan hun hoe en wat



Ben het met je eens dat je je aan moet passen aan het land waarin je woont. Maar het probleem is dat een grote groep dat dus niet doet. Ik vraag me af of die het zullen waarderen dat hun kindjes nog vroeger naar school moeten. Misschien dat het juist beter werkt als er vanaf groep 1 op een andere manier mee gewerkt wordt.

Veel verschillende nationaliteiten is wel lastig... Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen? Hoeveel talen gaat het dan over in een klas?
 
Quote
Navigatie


Reageren op boete
Naam
Bericht