Menu
 

Topic:

boete

Macife  schreef op: 19-03-2012 17:05:21
Als het aan de Amsterdamse wethouder ligt, krijgen ouders die een kind met een taalachterstand niet naar de voorschool brengen eerdaags een boete.


De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (educatie, PvdA) wil met het Rijk gaan overleggen over de ruimte voor een experiment hiermee.
Asscher schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat rond de 6000 van de 13.000 Amsterdamse peuters een risico lopen met een achterstand op de basisschool te komen. Op de voorschool kunnen kinderen vanaf 2,5 jaar hun woordenschat verder ontwikkelen, maar ze gaan daar lang niet allemaal naartoe.
‘Onderzoekers zijn het erover eens dat eenmaal opgelopen achterstand in latere jaren bijna niet meer in te halen is. Ook niet met goed onderwijs’, schrijft Asscher. ‘De uitdaging is dus om achterstanden op jonge leeftijd aan te pakken.’
Het voorstel voor een boete is onderdeel van een plan om de taalachterstand bij Amsterdamse kinderen weg te werken. De PvdA’er wil dat de peuters van nu “de laatste generatie” vormen met zo’n achterstand.


het moet niet gekker worden
 
Quote
Navigatie
RE: boete
Angelique  schreef op: 19-03-2012 17:07:30
tja ik weet niet of ik t heel gek vin
als je soms ziet hoe kindjes praten enz
dan vind ik t helemaal niet zo slecht dat de ouders wat meer gestimuleerd worden
 
Quote
RE: boete
Macife  schreef op: 19-03-2012 17:09:50
hier was laats gezegt geworden dat je pas kan gaan ondekken of een kind achter loopt met 3 jaar
 
Quote
RE: boete
Fruitsalade  schreef op: 19-03-2012 17:11:19
Nou ja zeg. Thiuri heeft een taalachterstand, maar omdat ik werk gaat hij 2 dagen in de week naar het kdv. 1 dag in de week gaat hij naar mijn moeder. Om hem op de dagen dat wij thuis zijn nu ook nog naar een voorschool te doen.....Hij moet al zoveel en hij komt al op genoeg plaatsen waar de regels ietsje anders zijn.


Wij doen er verder alles aan om zijn taalachterstand in te halen. In vergelijking met vorig jaar, waarin hij alleen papa mama huis en kip kon zeggen, kan hij nu al vertellen wat hij wil, en heeft gedaan! Dat de achterstanden aangepakt moeten worden ben ik absoluut met hem eens, maar mensen een boete geven omdat hun kind niet naar de voorschool gaat.......
 
Quote
RE: boete
Fruitsalade  schreef op: 19-03-2012 17:13:01
Oh trouwens hij heeft een spraakachterstand..... Taalbegrip is ietsje minder, maar niet slecht.....
 
Quote
RE: boete
Angelique  schreef op: 19-03-2012 17:16:09
maar fruit thiuri valt er buiten das met oorzaak e kan je niets aan doe deze regeling is vooral voorkindjes met niet nl ouders en daardoor achter standen oplopen
kindjes zoals thiuri krijgen vaak al hulp als in logo enz
 
Quote
RE: boete
Mai-lin  schreef op: 19-03-2012 17:29:07
Tja... het zal best kloppen, maar mij geeft fity de kriebels, om het licht uit te drukken. Ik heb hier 3 mannetjes met een taalachterstand. Net als Thiuri overigens alleen een spraakachterstand. Mijn oudste zoon heeft met 4 de doorverwijzing gekregen voor speciaal onderwijs en was uiteindelijk al bijna 5 voordat hij kon gaan. Heeft de achterstand prima ingehaald.
Zoon 2 heeft tot zijn vijfde logopedie gehad, heeft de achterstand ruimschoots ingehaald. Zoon 3 is na zijn vierde begonnen met logopedie, heeft nog een achterstand, maar ik ben ervan overtuigd dat ook hij de achterstand inhaalt.

Er is ene groot verschil tussen taalachterstand en spraakachterstand, ik hoop dat ze dat meenemen. Mijn zoons hebben alle 3 altijd een meer dan gemiddeld taalbegrip gehad, de woordenschat was ook erg groot, alleen was het niet altijd even goed verstaanbaar...

Ik vraag me dus werkelijk af wat er precies bedoeld wordt...
 
Quote
RE: boete
Mai-lin  schreef op: 19-03-2012 17:30:32
Uh... fity? Moet het staan, haha, weet nu van wie mijn jongens het hebben .
 
Quote
RE: boete
Made  schreef op: 19-03-2012 17:31:31
Nou ben benieuwd. Vorige week naar het cb geweest en aangegeven dat ik haar voor buitenstaanders slecht verstaanbaar vind, brabbelt nog erg veel. Volgende week logopedist hier over de vloer om te kijken of het mee valt of dat er wat aan gedaan moet worden. Maar wat houd nu precies een voorschool in dan? Peuterspeelzaal? Daar gaat ze al 2 dagdelen heen en als blijkt dat ze een taalachterstand heeft mag ze vaker komen.
 
Quote
RE: boete
Angelique  schreef op: 19-03-2012 17:36:00
voor school is een groep 0
ze gaan daar net als op d ekleuterschool meer gerichter aan t werk
peuterspeelzaal is ook wel watgerichter als voorbereiding op school maar voorschool doet net even wat meer zodat kindjes meer bij zijn dat ze zeg maar t kleuterschool nivo hebben als ze daar aan komen

maar kindjes zoals thiuri en die van mai-lin vallen in mijn ogen erbuiten de ouders zijn er actief mee en dnek dat die meer baat hebben bij de gerichte hulp die ze al krijgen als een voorschool
ik vermoed echt dat t om kindjes gaat die nederlandse taal achterstand hebben
 
Quote
RE: boete
Macife  schreef op: 19-03-2012 17:40:07
waarom mogen kinderen geen kinderen zijn

ik vind dit soms wel allemaal een beetje te ver gaan...
 
Quote
RE: boete
Mai-lin  schreef op: 19-03-2012 17:42:50
Made, de psz werkt volgens het VVE-principe? Dat was hier ook, is mijn jongste naartoe geweest.

Zou natuurlijk best kunnen, Angelique, dat het vooral gespitst is op kindjes die niet het Nederlands als moedertaal hebben.
Maar 6000 van de 13000... dat is ook schrikbarend hoog .

De buitenlandse kindjes bij mijn oudste zoon in de groep spraken overigens beter verstaanbaar nederlands dan mijn eigen kind, haha. Hij had een Turks vriendje, moeder blij, dan kan hij goed nederlands leren... Ahum, niet van mijn zoon dan .
 
Quote
RE: boete
Mai-lin  schreef op: 19-03-2012 17:45:19
Voorschool is dan toch anders dan een psz die werkt volgens het VVE principe. Met alle respect voor de leidsters die er zaten, maar ik vond het weinig uithalen. Ook veel leidsters die zelf niet Nederlands waren en de taal niet goed beheersten... voldoende, dat wel, maar wil je een kind een taal goed leren, zul je het toch zelf goed moeten spreken, of niet?
 
Quote
RE: boete
Xxx  schreef op: 19-03-2012 17:45:38

Quote angelique:
voor school is een groep 0
ze gaan daar net als op d ekleuterschool meer gerichter aan t werk
peuterspeelzaal is ook wel watgerichter als voorbereiding op school maar voorschool doet net even wat meer zodat kindjes meer bij zijn dat ze zeg maar t kleuterschool nivo hebben als ze de kleuterschool gaan



Voorschool is volgens mij geen groep 0. Voor en vroegs schoolse educatie gebeurd op de peuterspeelzaal cq kdv.
Groep 0 is op de school waar ik werk een instroomgroep.... Kindjes vanaf januari.
 
Quote
RE: boete
Made  schreef op: 19-03-2012 17:47:37
Euh wat is vve principe??
Ik ken alleen vve in de zin van vereniging voor eigenaren, maar dat zul je wel niet bedoelen

Mijn dochter heeft trouwens geen taalachterstand, weet alles wel te benoemen kent heel veel woorden, ook in het engels zelfs, alleen slecht verstaanbaar heel vaak, dus is er eerder sprake van een spraakachterstand bedoel ik.
 
Quote
RE: boete
Angelique  schreef op: 19-03-2012 17:50:51
is mijn eigen blik op het geheel he dat is namelijk ook de reden waarom die voorschool in leven geroeepen is
en ja getallen zijn schikbarend maar das amsterdam dnek dat als ze dat in fiesland bekijken het bijna nihiel is
in rotterdam centrum hadden ze ook zulke gekkigheid
kinderen mochten heeel geodkoop naar psz maaar waren wel verplicht 4 dagdelen liefts 5 te gaan
das wel een reden waarom mijn zoon dus niet ging ik vond het te veel
ze gaven echter zelf al aan dat het juist is om de alochtonen kinderen en ouders te stimuleren en om de taal beter aan te leren
maar goed kom je in hoogvliet waar ik dus nu woon is een psz ineens weer veeeel durder word niet meer gesposoord door de gemeente en is 2 dagdelen voldoende
waarom gewoon omdat het aantal alochtonen kinderen veeel minder is
en dat is me dus verteld door de leerkracht van de basisschool en de mesen die voor pzs werken
kijk en dan zeg ik heel goed datde ouders gestimullerd worden
voor kindjes die door wat voor reden dan oo achterstand hebben en daarvoor de ndoige hulp krijgen vind ik t ook onzin en dan zeg ik idd laat een kind kind zijn

waar t niet dat scholen toch steeds met strengere regels te maken krijgen
komt zon kind dat thuis gen nl praat op een basis school loopt ie vors achter op andere kindjes en is de kans van zitten blijven vele malen groter
bij de intake hebben ze heel verhaal verteld over zwarte en witte scholen
omdat ze hier op school vrij zelfstandig werken en dat ook kan omdat de kindjes bijna allemaal op een gelijk nivo zitten
als die verschillen door taal bijv veeel groter worden ja dan worden dat soort dingen lastiger want kinderen die goed kunnen leren en die zullen op den duur veeeel minder tot geen aandacht krijgen dan kindjes die dus die achterstand hebben
ze zeiden ook dat op de zogonaamde zwarte scholen het zelfde beleid is omdat daar nivo ook vrij gelijk blijft en ze dus dan ook vrij zelfstandig kunnen werken allen word er daar wel meer aan taal gedaan
 
Quote
RE: boete
Angelique  schreef op: 19-03-2012 17:53:47

Quote XXX:
[...]

Voorschool is volgens mij geen groep 0. Voor en vroegs schoolse educatie gebeurd op de peuterspeelzaal cq kdv.
Groep 0 is op de school waar ik werk een instroomgroep.... Kindjes vanaf januari.



das dus niet helelaam want er zijn in dus grote steden wel voorscholen geopend das iets totaaal anders als psz enz en zijn zo gehete groepen 0
de normale kleuter klassen stromen gewoon in als ze 4 worden en daarvooor kunnen ze dus redlijk vrijwillig naar voorschool groep 0 vanaf 2,5
is dus geen psz ofzo maar echt een groep 0 die al langzaam begint met dingen die ze moeten kunnen in de kleuterklassen dus groep 1 en 2

hier op school is trouwens ook gene groep 0 kinjes gaan gewoon gelijk combi klas groep 1/2 in
 
Quote
RE: boete
Angelique  schreef op: 19-03-2012 17:55:17
o kdv heeft trouwens geen educatieve insteek is in eerste plaats puur opvang
ze doen wel dingen met kinderen maar ze zijn niet verplicht ze echt dingen te leren/voorbereiden zoals op een psz is
en ook een psz heeft het tot bepaalde hoogte niet zoals in deze groepen 0 waar stuk over gaat
 
Quote
RE: boete
Mai-lin  schreef op: 19-03-2012 17:56:06
Voor en vroegschoolse educatie... bedoeling van vve is ook de kinderen meer aanbieden op het gebied van taal.

Made, dan heeft je dochter net als mijn zoons een spraakachterstand. Alleen is dat ook een onderdeel van taalachterstand . Taalbegrip is zo te lezen okee, dat was bij mijn jongens ook.
Er wordt ook zo vaak gezegd dat kinderen beter gaan praten als ze onder andere kinderen zijn... iets waar ik na die 3 jongens van mij ook niet meer zo maar in geloof .

Ja, als het taalbegrip laag is zal het best kunnen, maar als het een motorisch probleem is, helpt voorlezen, praten met ze en dergelijke niet voor dat probleem ... dat kan echt alleen met oefenen, oefenen, oefenen... en dat doen ze op een vve ook niet. Zal echt een logopediste moeten doen.

Dus... een heel verhaal weer, haha, maar denk inderdaad dat het vooral bedoeld is voor kindjes van niet-nederlandse ouders...
Motorische problemen zullen door een logopediste aangepakt moeten worden... Toch?
 
Quote
RE: boete
Mai-lin  schreef op: 19-03-2012 17:59:41
Angelique, ik denk dat je gelijk hebt, kan na jouw uitleg beter leven met de uitspraak .
 
Quote
RE: boete
Ivy  schreef op: 19-03-2012 18:22:44
Ik zou hartstikke blut zijn met 5 late praters Nr. 6 zal vast niet anders zijn

Doe je echt niets aan, hoor. En logopedie is gelukkig niet eens nodig in alle gevallen. Het ene kind loopt al met 10 maanden en praat pas duidelijk verstaanbaar met 3-4 jaar, het andere kind is met 2 jaar al goed verstaanbaar, maar loopt weer wat later. Of wat dan ook.

Mijn oudste begon pas te praten toen hij 4 was en doet nu zijn schoolwerk in het Engels met verschillende talen ernaast. Kan niet zeggen dat hij een taalacherstand heeft ;-)

Ik denk dat men heel voorzichtig moet zijn bij het opstellen van regels. Met een dergelijke regeling kunnen een heleboel ouders en kindjes benadeeld worden voor wie het niet de bedoeling is.

Kinderen gaan ook niet beter of sneller praten als ze onder andere kinderen zijn. Dat geloof ik ook echt niet meer als ik die van mij zie Sterker nog, ik denk dat het andersom is... Kindjes zullen makkelijker accepteren dat een ander kindje niet goed verstaanbaar is dan dat een volwassene dat doet.

En ook veel praten in normale taal (kijk daar is een tjoektjoek en een wafwaf ;-)) helpt niet. Veel voorlezen ook niet en weinig tot geen tv ook niet. Heb het allemaal meegemaakt In sommige situaties valt er niets te bereiken met het ''stimuleren'' van de ouders.

En wat betreft kindjes van niet-Nederlands sprekende ouders, daar heb ik eigenlijk niet echt een mening over. In mijn nabije omgeving komt dat niet zo vaak voor en ik weet ook niet hoe groot die taalachterstand dan is waar ze het over hebben. Alleen als je kijkt naar wat een kleuter moet weten voor het naar groep 3 mag, begrijp ik het hele probleem niet zo.
 
Quote
RE: boete
Mai-lin  schreef op: 19-03-2012 18:38:01
Hihi, Danielle... ik dan ook .
Ik kreeg steeds weer de tips... voorlezen, veel praten met ze... geloof me, ik heb ze de oren van de kop gekletst... ze kregen wel ook nog ruimte om zelf te antwoorden, hoor, dus dat is ook niet de reden .

Logopedie... had bij Isis goed effect, maar bij Benoe en Runar kreeg ik steeds weer te horen: hij kan het nog niet (motorisch)... dat ik me op een gegeven moment serieus afvroeg wat voor zin het dan had? Ze hebben blijkbaar een vertraagde spraakmotoriek.
Bij de jongste heb ik dan ook gewacht tot hij 4 was, zolang er vooruitgang was, was ik tevreden. Nu toch maar begonnen... maar vraag me nog steeds af of het echt nodig is. Denk dat ook hij het op eigen kracht wel weet te redden... maar zeker weten doe ik het niet, dus toch maar logopedie .
 
Quote
RE: boete
Fruitsalade  schreef op: 19-03-2012 18:38:16

Quote angelique:
maar fruit thiuri valt er buiten das met oorzaak e kan je niets aan doe deze regeling is vooral voorkindjes met niet nl ouders en daardoor achter standen oplopen
kindjes zoals thiuri krijgen vaak al hulp als in logo enz




Daarom reageerde ik al dat Thiuri een spraakachterstand heeft. Al zou hij 100x naar de voorschool gaan dan nog zou dat geen zoden aan de dijk zetten. Hij staat nu natuurlijk ingeschreven voor een speciaal team voor vroegbehandeling
 
Quote
RE: boete
Ivy  schreef op: 19-03-2012 19:31:28
Mai-lin Hier ook Zat met 2 weken al Pluk van de Petteflat bij Etiënne voor te lezen. En oren van de kop kletsen doe ik nog steeds en nu de andere kinderen ook, maar Madison sneller praten? Ho maar

Als logopedie leuk is voor het kind, weet je zeker dat je goed zit als je wel gaat ;-)

Ik heb destijds het risico genomen om het zelf te doen en dat werkte ook prima. Alleen bij Etiënne dan. De rest had het niet eens nodig. En echt als je de oudste 4 nu hoort... Net zo'n kippenhok aan tafel 's avonds. Wat spraakachterstand

, die is wel ingehaald

Voor die kindjes die geen NLs sprekende ouders hebben, zou er dan niet een manier zijn om het die kindjes gewoon te leren als ze naar groep 1 gaan? Ik heb ooit eerder een topic hierover gelezen dat het probleem niet is dat ze geen NLs leren, maar dat de ouders vaak ook in hun eigen taal taalarm zijn.
Misschien dat ze PSZ in de eigen talen kunnen realiseren, dat de kinderen die basis goed beheersen. Dat zullen die ouders misschien wel doen. En dan gewoon pas NLs goed leren in groep 1. Of zeg ik nu iets heel geks?
 
Quote
RE: boete
Angelique  schreef op: 20-03-2012 09:37:25
das dus grote prbleem daniele omdat ze dan met de rest van de kid al een nivo verschil krijgen en ze dus eigenlijk extra leerkrachten ndoig hebben om die kindjes nl te gaan leren
en zo begin je dan in de kleuterklas al met een scheef nivo
mits alle kindjes dat prbleem hebben en dan ga je dus weer de echte zwarte klassen creeren waar er voor heen "zwarte klassen"waren maar waar toch nog zoveel % wit in zat
dus denk dat het gewoon heel lastig blijft zeker voor die doelgroep
 
Quote
RE: boete
Ivy  schreef op: 20-03-2012 09:43:18
Maar als NL kindjes naar het buitenland gaan, pikken die toch ook een taal op? Ik was zelf 14 en leerde de taal binnen 3 maanden (Engels). Voor kleuters zal dat vast ook gelden, misschien nog wel meer.
Het lijkt mij echt heel stug dat kleutertjes in 2 jaar tijd geen NLs zouden kunnen leren spreken mits ze een andere taal al wel wat beter beheersen.

Als ik nu zie hoe snel mijn 10-jarige en 7-jarige Engels oppikken, die zijn in september in het Engels gestart en doen nu bijna alles in het Engels. Binnen het jaar kunnen ze bijna alles zelfstandig.

Volgens mij heb je dan niet eens extra leerkrachten nodig. Het belangrijkste is dat ze 1 taal goed leren. Maakt niet zoveel uit welke dat is.
 
Quote
RE: boete
Lilly  schreef op: 20-03-2012 10:27:39
Ik help als vrijwilligster in de school waar mijn kindjes zitten.
Deze school is op een drietal jaar uitgegroeid van een school met heel weinig anderssprekende kindjes tot een school waar in de kleuterklassen meer dan de helft van de kindjes totaal GEEN nederlands spreekt.
Ons team bestaat uit 7 mama's en twee fulltime leerkrachten, en ondanks dat we elk 2 halve dagen kindjes apart uit de klas halen, kunnen we nog niet eens de helft van de kindjes die het nodig hebben helpen.

Jammer genoeg danielle is het niet zo dat deze kindjes de taal wel gewoon zullen oppikken. Veel van de niet nederlands sprekende kindjes op onze school vragen heel veel tijd en energie van het ganse schoolteam, gewoon om ze de dagdagelijkse dingen aan te leren.
Stel je eens voor (een reëel vb uit onze school) de kleuterjuf heeft 27 kindjes, 17 (!!!) ervan verstaan niet of nauwelijks nederlands. Bij elke dagdagelijkse handeling moet de juf de helft van die kindjes individueel begeleiden. Doe je jas aan, de meesten begrijpen niet wat een jas is en al helemaal niet dat van hen verwacht wordt dat ze die aandoen. Neem je koek en drank uit je boekentas, ze staan gewoon je aan te kijken.
Daar kunnen die kindjes niet aan doen , maar het is heel erg vervelend zowel voor de juf als voor het kind. Er kruipt zoveel energie en tijd in die kindjes dat er veel te weinig tijd overblijft voor het gewone lesprogramma.

Neem daar nog eens bij dat wanneer er veel anderstalige kindjes zijn in één klas , vele van hen toch steeds weer in hun eigen taal tegen elkaar gaan praten.
Onze school heeft een verbod uitgebracht om een andere taal te spreken dan het nederlands binnen de schoolpoorten. Zowel voor de kinderen als de ouders. Je kan niet weten hoeveel kwade reactie we erop hebben gekregen. Juffen die al verbaal bedreigd zijn geweest omdat ze een kind terecht spraken dat weigerde nederlands te spreken (en het wel kon) tegen een vriendje omdat dat niet hoefde van zijn ouders...
Het is soms om moedeloos van te worden hoor, wetende dat je met zovelen zo je best doet om 8 uren per week vrijwillig te spenderen met kindjes (niet alleen kleuters , we hebben ook kindjes van 6, 7 jaar die hier geboren zijn en nu pas naar school komen en geen nederlands kennen) en na elke vakantie te constateren dat bijna alle basiskennis alweer verdwenen is.
Je laat het natuurlijk niet merken aan die lieve schatten , die kunnen er echt niet aan doen. Maar eerlijk gezegd als ik aan de schoolpoort bij die mama sta die drie jaar geleden perfect nederlands tegen me sprak; en ik hoor haar nu alleen maar turks meer praten , heb ik wel eens gedacht zou die mama wel beseffen dat ik hier 8 uren per week zit om haar (en andere kindjes) nederlands te leren. Alleen maar omdat zij vindt dat haar vriendin gelijk heeft wanneer die beweert dat het haar basisrecht is om overal haar eigen taal te spreken, en dat de school nu er meer anderstalige kindjes zijn dan nederlands sprekende de school zich maar moet aanpassen aan hen. (haar letterlijke woorden )
 
Quote
RE: boete
Macife  schreef op: 20-03-2012 10:28:34
Femke kan beter duits praten dan nederlands.
 
Quote
RE: boete
Angelique  schreef op: 20-03-2012 11:04:23
maar ze beheerst het wel macife

en wat lilly beschrijft is precies wat ik dus bedoel
en dat probleem is toen de voorschool wer aan gekondigt ook zeer duidleijk ter spraken geweest
en bij intake hier hadden we het daar dus ook over
onze school heeft dependance en is meer zwart en daar lopen ze toch toch problemen aan

en idd dnek dat hele klas en ouders die zo stug blijven toch een belemmering zijn in het zomaar oppikken van de taal

als ik mijn kind een op een neem en engels ga leren omdat wij bijv in engeland wonen
dan is dat makkelijker dan een hele klas met verschillende ntionaliteiten

en ben helemala niet anti zwart ofzo maar zoals die uitspraak bij lilly op school ik heb recht dat
ja tuurlijk maaar je bent niet voor jan doedel in nl je kan je ook gewoon een beetje aanpassen
als ik naar marokko zou emigreren dan zou ik ook die taal leren want niet alleen voor de mensen daar is het lastig maar ook voor mij zelf zou het knap vervelend zijn als ik niet kan uitleggen aan hun hoe en wat
 
Quote
RE: boete
Deborah Mv   schreef op: 20-03-2012 11:38:59
Ik heb drie kinderen met een achterstand.

Priscilla is nu bijna helemaal bij. Levi gaat naar een cluster 2 school en stan naar een KDC.

Waar ik tegen aan liep. Dat er zo weinig bestaat voor deze kinderen. Je moet overal achteraan gaan.
Levi moest gewoon naar een PSZ 3 dagdelen. Veel te weinig. Juist op jonge leeftijd kun je er veel uit halen.

 
Quote
RE: boete
Angelique  schreef op: 20-03-2012 11:41:31
idd debora heb twee mensen met peuters met spraak achterstnd maar beiden moeten ze behoorlijk knokken
een is trouwens pas 4 maar er is niets bekend nog kan t/m zomer vak gelukkig nog naar kdv maar dan moeten er och andere stappen onder nomen worden ze spreken elkaar allemaal tegen
 
Quote
Navigatie


Reageren op boete
Naam
Bericht