Menu
 

Topic:

moeilijk

Anita Mv K*ay  schreef op: 22-02-2012 21:36:20
Yannick is 29 januari 5 jaar geworden en zit in groep 1.
Cognitief ligt hij behoorlijk voor. Hij kan al lezen. + en - sommen tot 20. Tafels (1,2,3,5) en is HB (getest).
Op zich is dit allemaal niet erg, ware het niet dat hij sociaal emotioneel nog juist erg jong is.
Cognitief kan hij nu al goed met groep 3 meedoen en er is dus ook sprake van dat hij na de zomer naar groep 3 gaat. Maar soc.-em zie ik hem dit nog niet doen. En juist die kloof daartussen is zo vreselijk lastig.

Hij zuigt alle info op, zijn koppie is net een spons, wat hij hoort, onthoudt hij.
Als hij na dit schooljaar naar groep 2 gaat, gaat zijn leerproces gewoon door en komt alleen maar verder voorop te liggen.
Gaat hij naar groep 3...heeft hij dus nog maar weinig 'speeltijd'. Iets wat hij toch echt nog nodig heeft.

Wat is in deze wijsheid? Ook op school vinden ze het moeilijk, lopen tegen hetzelfde aan. Die kloof tussen beide dingen.

Wat zou nu verstandig zijn?
Het mooiste zou zijn als hij dit schooljaar sociaal-emotioneel een grote stap vooruit zet, maar goed...dat zie ik niet 1-2-3 gebeuren.
 
Quote
Navigatie
RE: moeilijk
Monica Mv 2  schreef op: 22-02-2012 21:41:55
Heel kort want ik heb eigenlijk geen zin om te typen. Zit tv te kijken

Guus van mij was ook zo. Kon met 3,5 lezen en rekenen en heeft zich in groep 1 stierlijk verveeld.

Hij is uiteindelijk met 5 jaar naar groep 3 gegaan. Het ging echt heeeeeeel goed. Ook sociaal emotioneel ging het beter.

Echter lijkt er geen rem op Guus te zitten en door alle medische perikelen zijn we nog een stap verder gegaan. Geen optie voor het merendeel van de slimme kindjes mama's.

Maar voor ons een goede keuze. Hij zit nu in een oudere groep. Oudste is 12, Guus is 6 en de jongste.

In ieder geval, als ik dit van jouw zo lees zou ik zeggen. als de wiedeweerga naar groep 3 volgend jaar en dat sociaal emotionele, ach dat loopt wel los.

Succes
 
Quote
RE: moeilijk
Suus  schreef op: 22-02-2012 21:43:25
Is het een optie dat hij wel naar 2 gaat met extra werk naast het gewone programma? En dan evt 3 en 4 ineen?

Mijn dochter is maandag 8 geworden en zit in groep 5, een moment waarin kinderen ineens een spurt maken en dat is best wel lastig als je jonger bent.
 
Quote
RE: moeilijk
Anita Mv K*ay  schreef op: 22-02-2012 21:57:05
School vindt groep 2 eigenlijk geen optie. Juist omdat hij die stof nu al kent. En ze voorspellen dat als hij groep 2 doet, hij daarna door kan naar groep 5.

Aan de andere kant vinden ze groep 3 dus ook geen optie, omdat hij zo speels is, nog...en dan bedoel ik niet een klein beetje, maar echt nog speels.

Pfff Monica...Als ik jou zo lees, lijkt me dat toch ook wel lastig. Maar ergens ben ik bang dat Yannick dus net als Guus is. Zo kom je er achter dat slim zijn niet altijd zo handig is. Ergens moet er toch een stop op? Maar hoe?

Help.......mijn zoon valt buiten alle groepen


Ik lach erom, maar vind dit dus echt heel lastig.

Ik hoor ook vaak dat, als ze eenmaal worden uitgedaagd, dat het sociaal-emotionele deel ook snel goedkomt.
Is dat echt zo? Of gaan we spijt krijgen als hij naar groep 3 gaat?
 
Quote
RE: moeilijk
Suus  schreef op: 22-02-2012 22:02:26
Maar als ze denken dat hij van 2 naar 5 kan doen ze iets niet goed naar mijn mening. Je moet geen werk naar voren halen maar uit d ebreedte, dat kan ook bij kleuters.

Vanuit wat ik zie bij N. en anderen op school wordt het soc/emo deel erg onderschat.
 
Quote
RE: moeilijk
Anita Mv K*ay  schreef op: 22-02-2012 22:13:19
Hij leert natuurlijk niet alleen op school. Anouk zit 3 groepen hoger en komt thuis met de dingen die ze heeft geleerd en in no-time weet Yannick dat ook. Zo heeft hij ook de tafels geleerd. Op school kunnen ze wel andere dingen gaan aanbieden, maar daarmee staat zijn leerproces niet stil.
Tot nu toe hebben ze hem dus ook nog nooit iets aangeboden qua rekenen en lezen. Sinds vandaag beginnen ze dus met lezen, om hem de juiste methode aan te leren. Hij las alles gewoon, maar hakken/plakken had hij bv nog nooit van gehoord.
 
Quote
RE: moeilijk
Lente-marjolein  schreef op: 22-02-2012 22:18:52
Mijn dochter is van half december en is na 1,5 jaar naar groep 3 gegaan, ik zou het zo weer doen, maar... je weet nooit hoe het uitpakt.

Bij ons zeer goed gelukkig.
Succes met de beslissing.
 
Quote
RE: moeilijk
Jo  schreef op: 22-02-2012 22:25:16
Ik heb geen ervaring met een HB kind, maar wel een kindje dat in groep 1 werk kreeg uit groep 2 omdat ze "verder" was.
Als ik je verhaal zo lees zou ik kiezen voor groep 3.
Als het nieuwe schooljaar begint is hij ruim 5,5 dus misschien een half jaar jonger dan dan sommige kinderen uit de klas.
Als hij al zo ver is zal hij zich misschien vervelen in groep 2, lijkt me ook niet leuk voor een kind.
Maar het blijft moeilijk natuulijk, wat wijsheid is.
Veel succes bij het nemen van deze beslissing.

 
Quote
RE: moeilijk
Esther Mv Thomas  schreef op: 22-02-2012 22:31:24
Is een andere school geen optie? En dan doel ik op het Leonardo-onderwijs. Niet dat dat zaligmakend kan zijn, maar misschien ook weer wel.....Daar wordt de lesstof zo gecompact (voor alle kinderen) dat er veel tijd over is voor verrijking. Zo werken ze vaak met thema's (bijv. Gouden Eeuw). Maar er wordt bijv. ook Spaans gegeven.......
Het idee is om de kinderen toch zoveel mogelijk in de eigen leeftijdsgroep te houden, zodat ze met 11/12 jaar van de basisschool komen i.p.v. 9 jaar.

Nu heb ik goed praten: Thomas gaat pas na de voorjaarsvakantie naar het Leonardo toe en wij weten dus nog helemaal niet of het zo geschikt is voor hem. Maar wij zien nu wel dat de gewone school te weinig te bieden heeft, ondanks alle pogingen daartoe (hij krijgt al allerlei extra werk, verrijking etc.). Zijn probleem is vooral het contact met de andere kinderen, die kan hij echt niet begrijpen. Daarbij is het contact met een van zijn juffen ook niet geweldig (zij kan hem niet aan). Hij zou zo naar groep 4 kunnen en waarschijnlijk na de zomer naar groep 5. Maar dat willen wij niet voor hem, hoewel hiij sociaal-emotioneel ook voorloopt en al. Daarom hebben wij deze keuze gemaakt, waarbij wij het geluk hebben dat het logistiek uitvoerbaar is (school zit op 20-30 minuten fietsen van ons adres).
 
Quote
RE: moeilijk
Esther Mv Thomas  schreef op: 22-02-2012 22:33:49
O ja, groep 3 is vaak een crime voor kinderen die al kunnen lezen en redelijk kunnen rekenen. Het is veel herhaling en vaak zie je de problemen in groep 3 naar boven komen (zo ook bij Thomas). Dan zou je nog eerder zeggen: laat hem naar groep 2 gaan en dan daarna naar groep 4.
Stopzetten in hun ontwikkeling kan je sowieso niet, het zijn inderdaad gewoon sponzen......
 
Quote
RE: moeilijk
Anita Mv K*ay  schreef op: 22-02-2012 22:45:41
Leonardo hebben we ook al aan gedacht, maar dat zit hier dus niet in de buurt ( 50 km verderop) en dat vind ik dan wel weer erg ver voor een kereltje van 5. Grootste probleem op dit moment is de kloof tussen cognitief en soc/emo.


Zo moeilijk allemaal, want idd weet ik nu al dat hij zich zal vervelen in groep 3. Of hij nu pas volgend jaar gaat, of nog dit jaar....die lesstof is hij nu al voorbij.



En dan te bedenken dat er hier op school ouders zijn die denken dat ik er zelf zo bovenop zit om alles er bij hem in te stampen...geloof me, ik had veel liever een kind met een gemiddeld iq
 
Quote
RE: moeilijk
Monica Mv 2  schreef op: 22-02-2012 22:45:42
Dat klopt wel Esther.

In december was Guus klaar in groep 3. De verrijking vond hij saai, simpel en stom.

Maar desondanks ging Guus wel met plezier naar school. Iets wat in groep 1//2 juist helemaal niet was.

Dus ik zou eerst overwegen of hij na de zomer naar groep 3 kan. Geef het een kans. Nu loopt ie vast, verveeld zich en dat doet vaak het gedrag ook geen goed.

En dat sociale. tsja ik ben misschien wat makkelijker maar kindjes van september stromen automatisch door. Wat doen die 4 maanden dan bij een kind wat cognitief vooruit/bij is.
 
Quote
RE: moeilijk
Marie8  schreef op: 22-02-2012 23:02:30
Wat ik ervaren heb, is dat een kind soms juist sociaal en emotioneel gedrag kan laten zien wat niet bij de rest past, omdat het niet lekker in zijn vel zit.
Versnellen lijkt me in jou geval duidelijk, daarnaast zul je nog goed en regelmatig met school om de tafel moeten om te verrijken. Daar mpeten ze gewoon flink aan gaan trekken.
Mijn zoon wordt eind vd maand 7 en zit nu in groep 4. Hij is ook van 1 en naar 3 gegaan. Hij krijgt daarnaast verrijking, 1x pw met uitleg van een juf, de rest van de week mag hij regelmatig aan die extra opdrachten werken. Gaat heel goed, maar alleen versnellen zou t niet oplossen. Het zou zomaar kunnen dat jou zoon zich ook op soc em gebied meer op leeftijd gaat gedragen als hij op andere gebieden meer uitdaging krijgt en lekker in zijn vel zit.
 
Quote
RE: moeilijk
Anita Mv K*ay  schreef op: 22-02-2012 23:10:23
Dat heb ik dus vaker gehoord Marie8.
Maar ik kan me dat bij hem niet voorstellen, haha. Soc/emo ligt hij weer iets achter op de rest. Maar mss. komt dat idd wel doordat hij niet de uitdaging krijgt die hij nodig heeft.

Misschien kan ik wel met school overleggen om gewoon groep 3 te prberen en mocht het niet gaan, terug naar groep 3. Of zou dat geen optie zijn?
 
Quote
RE: moeilijk
Esther Mv Thomas  schreef op: 22-02-2012 23:10:27
De juf van Thomas gaf aan dat hij nog zo jong in zijn gedrag is. Dat moest ze eigenlijk elke keer wel eens zeggen ('maar hij is nog zo jong, hè?'). De orthopedagoge gaf juist aan dat hij totaal niet jong in zijn gedrag is, maar in feite 4/5 jaar voorloopt. Hij is speels, dat wel....En hij voelt zich vaak niet begrepen, waardoor hij soms snel kan huilen.
Daarbij hebben wij ook gezien dat hij heel goed gedrag kan kopiëren van andere kinderen. Hij was nog een druk, wild jongetje, tot hij in groep 3 kwam (daar zijn de meeste jongens zo). Als er hier een rustig jongetje komt spelen, is hijzelf ook rustig.
Verder zou Thomas ook nog eens hoogsensitief zijn, wat zijn snelle huilen ook kan doen verklaren. Het is soms ook hoe je het ziet.
 
Quote
RE: moeilijk
Anita Mv K*ay  schreef op: 22-02-2012 23:20:30
Yannick huilt ook best snel, ja.
En ook dat drukke heeft hij over zich, vooral als hij bij leeftijdsgenootjes is, merk je dat. Is hij alleen, kan hij heerlijk rustig zijn ( met zo nu en dan een uitspatting)
Als hij samen speelt met de vriendjes van Anouk ( speelt hij veel liever mee dan kindjes van zijn eigen leeftijd) is hij idd. ook gewoon rustig, huilt dan eigenlijk ook nooit. Maar speelt gewoon mee in het spel.

Yannick lijkt best veel op Thomas, geloof ik



Ook ik kreeg vaak te horen dat hij nog zo jong is. En ook onze orthopedagoog zag dat juist anders....waarom geloof ik haar toch niet? Ik denk dat ik vanaf nu maar eens anders naar Yannick moet kijken
 
Quote
RE: moeilijk
Nina_mv_owen_en_quin
n
  schreef op: 22-02-2012 23:23:13
Ik denk zelf dat ze zich aanpassen aan de groep, als jouw kind speelt en communiceert met 4 jarigen, hoe kan het dan weten hoe het spelen met kinderen uit groep 3 is en hoe die zich gedragen? (of zou dit te kort door de bocht zijn
 
Quote
RE: moeilijk
Marie8  schreef op: 22-02-2012 23:59:38
Mijn zoon huilt ook snel. Ik denk dat hooggevoelig zijn iets is wat bij het merendeel van de meerbegaafde kinderen (mensen) aan de orde is. Wat niet altijd wil zeggen dat ze sociaal gedag niet begrijpen of emotioneel achtelopen.
Maar goed, al loopt hij daarmee wel achter. Wat dan nog? Gaat hij door langer kleuteren daarin groeien? Dat vraag ik me altijd af...Kunnen ze dan niet beter leren om met kinderen om te gaan die cognitief meer op dezelfde lijn zitten? Ergens moet je een keuze maken als er sprake is van een kloof. In dit geval zou ik uitgaan van cognitief en verwachten dat sociaal en emotioneel makkelijker aan te passen is.
Ik werk veel met mensen met een lichte verstandelijke beperking en daar werkt het net adersom; we spreken ze aan op sociaal emotioneel niveau (vaak lager). Maar ik denk, ook door ervaring met mijn zoon, dat het juist bij kindjes met een voorsprong dus anders werkt. Hoe dan ook, het blijft altijd lastig. Gemiddeld is het makkelijst.
 
Quote
Navigatie


Reageren op moeilijk
Naam
Bericht