De hoogbegaafde Laurent gaat naar
de middelbare school. Maar hij is pas 6. Is dat wel goed voor zo'n kind? Experts op het gebied van
hoogbegaafdheid zien het vaak mis gaan. "Op een gegeven moment kijkt een kind achterom denkt: waar
is mijn jeugd gebleven?"
Laetitia Hooft van het Landelijk Informatiecentrum
Hoogbegaafdheid (LICH) houdt haar hart vast. "In 19 jaar heb ik nog nooit gehoord dat een kind van 6
al naar de middelbare school gaat. Wel een keer een meisje van 14 jaar die ging naar de
universiteit. Maar dat is foutgelopen op emotioneel gebied."
ZIE OOK: Hoogbegaafde
Laurent (6) gaat naar brugklas: 'Met leeftijdsgenootjes heeft hij niet veel'
De 6-jarige Laurent uit Amsterdam heeft in drie jaar
tijd de complete basisschool doorlopen. Ook in groep 8 bleek hij de slimste van de klas te zijn.
"Hij helpt zijn klasgenootjes die 11 en 12 zijn met wiskunde", zegt
vader Alexander tegen RTL Nieuws.
Ze voelen zich onbegrepen
Kinderen die hoogbegaafd zijn, hebben een hoog IQ. Ze
zijn uiterst creatief in het bedenken van oplossingen en hebben in principe een enorme
motivatie om taken te volbrengen.
Maar volgens het Landelijk Informatiecentrum
Hoogbegaafdheid liggen er gevaren
op de loer:
- De kinderen kunnen moeilijk vriendschappen sluiten, omdat ze geen
raakvlakken hebben met leeftijdsgenoten. Ze voelen zich snel onbegrepen.
- Als zij onbegrepen blijven, kan dit leiden tot arrogantie en
isolement. De hoogbegaafde voelt zich dan verheven boven de maatschappij en dit blokkeert hem in
zijn ontwikkeling.
- Het meest voorkomende probleem is dat ze niet meer naar school
willen. In veel gevallen vindt het kind school 'saai'.
- Het kan voorkomen dat ze het nut niet meer zien van waar ze mee
bezig zijn. Of überhaupt het nut van het bestaan. Psychologische hulp is dan vereist.
Meisje van 5 ingestort
"We hebben een keer een meisje van 5 jaar in groep 5
gehad en die is emotioneel ingestort. Die moest therapie krijgen", zegt Hooft. Laurent zou
volgens haar emotioneel getest moeten worden voordat hij aan de middelbare school
begint.
Hooft: "Wij adviseren dat kinderen één
jaar overslaan op het basisonderwijs en één jaar op de middelbare school. Natuurlijk
moet er elke dag verdieping aangeboden worden, waar het kind zelfstandig aan kan werken."
Emotionele balans
Gezondheidszorgpsycholoog Anne-Jolàn Zuiderman begeleidt al 35 jaar
hoogbegaafde kinderen. Zij benadrukt het belang van de emotionele balans bij deze kinderen. "Ook een
hoogbegaafd kind kan niet alles tegelijk ontwikkelen. Voor zijn emotionele ontwikkeling heeft hij
tijd nodig, dit heeft te maken met rijping. Dit is een proces, zelfs al kán dit door therapie
met één á twee jaar worden versneld."
Verder wijst Zuiderman erop dat de leerstof op het
voortgezet onderwijs wel heel erg verschillend is met die van het basisonderwijs. "Dit jongetje
van zes wordt straks geconfronteerd met maatschappelijke problematiek en seksuele voorlichting. Daar
zijn zijn schoudertjes wellicht nog onvoldoende sterk voor. De pubers in zijn klas zullen hier heel
anders mee omgaan. Ook hebben zij andere interesses en andere grapjes. De overstap naar het
voortgezet onderwijs vergroot zijn risico op een sociaal isolement."
Andere levensfase
De vader van Laurent zegt dat
zijn zoon 'meer op zichzelf' is. "Hij begint wel altijd enthousiast met spelen met andere
kinderen, ook bijvoorbeeld als we op vakantie zijn. Maar dan komt hij na
vijf minuutjes weer terug. Hij heeft gewoon andere interesses, hij zit in een andere fase
in zijn leven."
Zuiderman noemt het 'triest' dat de jongen het niet
lukt. "Laurent heeft een ander begripsniveau, dit geeft moeilijker aansluiting. Juist het spelen met
andere kinderen is belangrijk, om een gevoel van saamhorigheid te ervaren en om sociale vaardigheden
te oefenen. Voor Laurent zou het erg fijn en belangrijk zijn om hierin te groeien, zodat hij naast
het ervaren van zijn hoge intelligentie ook kan ervaren hoe het is om kind te zijn."