Menu
 

Topic:

Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c

Boterbloem  schreef op: 21-07-2015 11:03:51

Brutale 'Klantenservice' pakt klagende consument keihard terug










20
 




Door: Merlijn Ensing 
20/07/15 - 19u47
© Facebook.

De Facebookpagina 'Klantenservice' is nog geen week online, maar maakt nu al het leven zuur van veel grote Nederlandse bedrijven en hun klagende klanten. Onder klachten op de Facebookpagina's van giganten als de Efteling, Ikea,  en Lidl reageert 'Klantenservice' op brutale wijze op online klachten van consumenten. Een van de beheerders van de pagina noemt het een 'satirisch protest tegen domme mensen'.


Zo plaatste ene Hennie een klacht op de Facebookpagina van het pretpark de Efteling. Hij was boos omdat een medewerker hem in de wachtrij bij de attractie Fata Morgana voor mongool zou hebben uitgemaakt. In een reactie laat 'Klantenservice' weten daar geen probleem in te zien. "Je komt inderdaad over als een mongool, dus ons inziens heeft de desbetreffende medewerker correct gehandeld."

De post krijgt meteen bijna 20.000 likes en wordt honderden keren gedeeld. De man snapt niet dat de Efteling niet de afzender is en gaat er fel tegenin. "Ik ben geen mongool, waar haal je het lef vandaan?". Waarop hij vrienden tagt in zijn bericht en daarbij schrijft: "Kijk wat ze tegen mij zeggen, dit pik ik echt niet hoor."

Keurig Nederlands
En zo worden nog veel meer klachten van klanten van grote bedrijven voorzien van repliek. Alle reacties in keurig Nederlands en voorzien van een zakelijke aanhef en afsluiting, maar allemaal ongebruikelijk grof voor wat wij gewend zijn van Nederlandse klantenservices. Het motto van de Facebookpagina: 'Klantenservice: behulpzamer kunnen we het niet maken. Wel véél grappiger.' 

Volgens een van de beheerders van de pagina, die anoniem wenst te blijven, is de pagina geboren uit gezamenlijke ergernis van een groep vrienden. Het is volgens de groep enerzijds "een aanklacht tegen de domheid van mensen die klagen" en aan de andere kant balen de initiatiefnemers van de kille, zakelijke manier van communiceren door bedrijven.

"Mensen laten soms achterlijke reacties achter. Het niveau is zo ontzettend treurig. Ze reageren vanuit hun emoties, smijten met van alles en nog wat en zonder enige vorm van redenering. Dan gaat het kriebelen om te reageren."


 

 


© Facebook | Klantenservice.

Hoe gaan de bedrijven ermee om?
Bedrijven zijn daar niet blij mee. Een woordvoerder van de Efteling noemt de reactie op Hennie van Klantenservice "een beetje GeenStijl-achtig" (beruchte Nederlandse nieuwssite, nvdr). Uiteindelijk is besloten de klacht te verwijderen omdat erin gescholden werd. Hennie heeft bericht gekregen dat de reactie niet afkomstig was van de Efteling, maar daar heeft hij vooralsnog niet op gereageerd. Als er vaker uit naam van de Efteling wordt gecommuniceerd zal het pretpark stappen ondernemen tegen Klantenservice.

Bij Lidl zijn ze ook bekend met het fenomeen. "Afgelopen weekend is er een antwoord van Klantenservice gesignaleerd, maar het webcareteam werkt weer op maandag. Daarom was het pas vandaag mogelijk te reageren, maar de klant had haar vraag al verwijderd. Ze was mogelijk in shock."

Bij de supermarktketen zijn ze niet blij met de actie. "We zien dit echt als spam. Heel vervelend. Klanten schrikken daarvan. Het is nooit de wijze waarop wij zouden antwoorden. Ik zie het overal verschijnen. Iedereen in onze branche heeft daar nu last van." 

Zo ook internetaanbieder Ziggo. In een reactie op Facebook zegt het bedrijf dat het bericht van Klantenservice is geschreven door iemand "die grappig denkt te zijn". Ook zij dreigen met stappen als dit vaker voorkomt.

Dat bedrijven mogelijk imagoschade oplopen, pareert de beheerder door te zeggen dat ze niet uit naam van het bedrijf reageren. "Het is hilarisch om aan te tonen dat mensen niet in staat zijn om goed te lezen. Het is tijd dat mensen eens verder leren kijken dan hun neus lang is. Noem het een satirisch protest tegen domme mensen."

Juridisch aanpakken?
Doet Klantenservice iets wat strafbaar is? Het is volgens internetjurist Arnoud Punt van Aecius Juridisch Advies lastig om grappenmakers aan te pakken. "Het is natuurlijk een bewuste poging om iemand reputatie te schaden. Je kunt het op misleiding gooien. De vraag is of de rechter daarin meegaat: het is wel overduidelijk een grap namelijk."

Volgens ICT-jurist Arnoud Engelfriet is het lastig om te achterhalen wie dit initiatief is gestart. "Facebook zal niet snel zeggen: joh, hier heb je hun naam en adres. Bovendien is reageren op berichten niet strafbaar."

Engelfriet denkt dat het vooral belangrijk is dat consumenten zelf scherp blijven. "Zoals met wel meer dingen op internet geldt ook hier dat mensen zich bewust moeten zijn dat zoiets kan gebeuren."


© Facebook | Klantenservice.
 
Quote
Navigatie
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Smvn&d  schreef op: 21-07-2015 11:10:55
Hahahaha ik pis in me broek hier 

Sommige mensen kunnen inderdaad zo janken om niks, of zonder fatsoenlijk te klagen. Zal vast weer super slecht zijn maar vind het geweldig!
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Spatje  schreef op: 21-07-2015 11:14:37
Ik vind het stiekem wel heel grappig
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Spatje  schreef op: 21-07-2015 11:17:34
Die klacht over dat pakketje wat niet bezorgd is en dan die reactie
Lig dubbel hier
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Smvn&d  schreef op: 21-07-2015 11:29:10
Jaaa ik zit nu op die pagina te lezen, kom niet meer bij!
En ook dat mensen niet door hebben dat het helemaal niet van het bedrijf is.

Die van die hoofddoek ging ik ook stuk haha, de manier van schrijven, geweldig 
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Spatje  schreef op: 21-07-2015 11:35:54
Echt dat zou wat voor mij zon om die antwoorden te bedenken
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Miepie1972  schreef op: 21-07-2015 11:37:49
Geweldig!
Dat mensen er ook nog serieus op ingaan....
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Banana  schreef op: 21-07-2015 12:34:30
heeerlijk vermaak beter dan een roddelblad 
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
El64  schreef op: 21-07-2015 13:59:56
Heerlijke humor kom niet meer bij 
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Spatje  schreef op: 21-07-2015 14:01:09
Helaas kan ik niet alles lezen aangezien ik geen fb heb.  Ik zag dat iemand van 2 straten verderop ook geklaagd heeft over zijn bankpas
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Chloe  schreef op: 21-07-2015 14:03:02
Die met die overschotel vind ik geweldig. 
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Mamami  schreef op: 22-07-2015 23:14:14
Sorry kan er totaal niet om lachen ook als zijn sommige klachten echt om te gillen. Ik vind het een hoog kijk-mij-eens-leuk-zijn gehalte over de rug van een bedrijf want die klagende klant heeft vaak echt niet door dat het niet de klantenservice van het bedrijf zelf is.
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Nerise  schreef op: 23-07-2015 08:34:05

Quote mamami:
Sorry kan er totaal niet om lachen ook als zijn sommige klachten echt om te gillen. Ik vind het een hoog kijk-mij-eens-leuk-zijn gehalte over de rug van een bedrijf want die klagende klant heeft vaak echt niet door dat het niet de klantenservice van het bedrijf zelf is.



Nou ja, ten eerste nemen ze klanten die al niet zo'n gegronde klacht hebben of flink obeschoft zijn, en ten tweede kan zo'n klant ook proberen te lezen. Klikken op de afzender of zo en zien dat er nergens een bedrijf staat.

Maar goed, sommige klanten schrijven alsof ze niet zo slim zijn en dan is het wat makkelijk scoren.
 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Marli  schreef op: 23-07-2015 09:04:53

Quote mamami:
Sorry kan er totaal niet om lachen ook als zijn sommige klachten echt om te gillen. Ik vind het een hoog kijk-mij-eens-leuk-zijn gehalte over de rug van een bedrijf want die klagende klant heeft vaak echt niet door dat het niet de klantenservice van het bedrijf zelf is.



+1


Op zich is de gedachte goed, alleen de uitvoering vind ik ook wat minder. Je kan het veel ludieker doen en minder 'offensive', zodat mensen echt na gaan denken. Nu lijkt het vooral terug irriteren en idd een hoog 'kijk ons eens leuk zijn' gehalte...

 
Quote
RE: Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Krumelke  schreef op: 23-07-2015 09:18:00
ja soms zijn klachten ook wel erg om te lachen.....

facebook is zo bezig met anoniem niet meer mogelijk te maken. moest mijn nickname van de kinderen middels aantonen van id bewijs veranderen in mijn eigen naam....en dit laten ze wel gewoon toe !!! dat vind ik dan weer gek.


 
Quote
Navigatie


Reageren op Brutale 'Klantenservice' pakt klagende c
Naam
Bericht