Kyla schreef op: 09-10-2014 11:24:32 |
Hallo allemaal, ik wilde de vraag eerst hier stellen. Op het hb-kind forum kom ik namelijk al heel
lang niet meer. Ik denk misschien weet iemand hier dit toevallig. Naast een hoog IQ heeft mijn zoon
ook ASS, wat alles zo anders maakt. Maar goed, mijn vraag is dus eigenlijk in hoeverre het iq bij
kinderen kan veranderen. Op school (regulier voortgezet, zorgklas 1e jaars) gaat het nu niet
goed. School heeft oa voorgesteld om opnieuw een iq test af te nemen omdat ze zich afvragen of ze
hem niet overvragen. Zijn totaal IQ was >145, VIQ >145 en PIQ 139. Het zou dan met name gaan
om zijn performaal IQ ten opzichte van verbaal IQ. De test is 4,5 jaar geleden afgenomen, op 7
jarige leeftijd, zoon is nu 11. Hij heeft twee jaar op kwadraat onderwijs gezeten, gericht op hb
kinderen. Hier is nooit de vraag geweest of hij alles aankon. Er was sprake van moeite met plannen
en structureren, maar dat heeft te maken met zijn ASS denken wij. Is het zinvol om te hertesten?
(eventuele kloof?) |
Quote |
Mamajenti schreef op: 09-10-2014 11:28:33 |
Iq veranderd bij iedereen. Daarom is een iqtest maar beperkte tijd geldig. Het zal niet zijn dat hij
nu ineens performaal minder begaafd is, maar er kan (zeker gezien ASS) ondertussen een disbalans
ontstaan zijn die hem in de weg staat |
Quote |
Tiesmv3jongens schreef op: 09-10-2014 11:32:09 |
Quincy heeft ook problemen met structureren en plannen. Bij hem is alleen het verschil tussen
performaal en verbaal groter dan bij jou zoon.En ja een IQ test is ook maar zoveel jaar geldig omdat
het kan veranderen. |
Quote |
Harleysmama schreef op: 09-10-2014 12:30:18 |
Mijn zoon is afgelopen maand opnieuw getest. Daarvan krijg ik vrijdagmiddag de uitslag. Dan kan ik
je precies vertellen of het inderdaad veranderd. Zoon heeft pdd-nos en adhd. |
Quote |
Suus schreef op: 09-10-2014 13:12:36 |
Mijn dochter is getest met 4, 6 en 9 jaar en haar IQ was met 4 en 9 gelijk. Onderling kan het wel
veranderen. Mijn zoon heeft een kloof van 24 tgv verbaal... Dit kan nog "bijtrekken". |
Quote |
Mamami schreef op: 09-10-2014 13:30:01 |
Mijn oudste heeft het syndroom van Asperger. Zijn PIQ is 88, zijn VIQ is 128. Een enorme kloof dus.
We zijn de afgelopen tijd aan het werk gegaan met het PIQ te stimuleren. Hem leren om zijn denken om
te zetten in daden of handelingen. Iets simpels als veters strikken lukt hem niet, maar hij kan je
zo vertellen wat de wortel uit 144 is ![]() Dus Piq kan je wel degelijk stimuleren, het is het leren handelen, plannen en beredeneren. Meestal trekt het bij als ze wat ouder worden (zoon is nu 10). Een IQ test is een momentopname, om er iets zinnigs over te kunnen zeggen zou je er meerdere af moeten nemen. |
Quote |
Kyla schreef op: 09-10-2014 13:41:32 |
De reden dat ik dit vertel is omdat de psycholoog my vertelde dat gezien zijn hoge PIQ testen weinig
zinvol is. Dit kan wel lager zijn geworden, maar nooit zodanig dat er sprake zou zijn van
overvraging. Ik had al wel mijn twijfels hierbij, maar nu ga ik dus nog meer twijfelen... |
Quote |
L. schreef op: 09-10-2014 13:51:39 |
Mijn dochter heeft met 7 jaar een iq test gehad met totaal iq 80. Ze zit nu in groep 8 en heeft een
HAVO/TL advies, juffen zeggen nu dat de test niet klopt, anders kan ze nooit alles zo makkelijk
leren. |
Quote |
Suus schreef op: 09-10-2014 13:56:44 |
Mijn dochter heeft juist een vooral hoog PIQ en kan ook echt niet plannen en overzien, vraag mij dus
af in hoeverre het PIQ hier mee te maken heeft. Mijn zoon met in verhouding hoog VIQ kan juist weer heel goed plannen. Ik denk dat het niet met IQ te maken heeft, zeker bij zo'n minimaal verschil als bij jouw zoon. Kan je de tester niet bellen? |
Quote |
Kyla schreef op: 09-10-2014 14:02:14 |
Mijn zoon doet VWO, uit de cito kwam ook duidelijk VWO advies en hij zou gaan deelnemen aan een
speciaal programma voor excellente leerlingen, alleen vanwege zijn gedrag hebben we besloten dit
niet door te zetten. Wel ga ik school vragen om iets anders in te zetten om hem cognitief uit te
dagen, zat zijn gedrag niet zal verergeren door verveling. Hij is nu met wiskunde mezig met het
hexadecimale stelsel en vertelde mij dat D+D dan 19 is. Dus slim op dat gebied is hij wel. Hij zal
sowieso geobserveerd worden de komende dagen door een externe stichting gespecialiseerd in autisme,
wij en hij zijn daar al bekend met begeleiding. Ik denk dat evt. overvraging dan ook wel duidelijk
zou moeten worden. Ik twijfel gewoon heel erg of een iq-test nu wel of niet zinvol is (en of ik dus
moet aandringen op een test!), gezien de hulpverlening die we nu inzetten. Problemen en daarbij
behorende oplossingen zullen daardoor ook wel duidelijk worden, is dat cijfertje (dat dus beperkt
houdbaar is) dan nog wel zinvol? |
Quote |
Kyla schreef op: 09-10-2014 14:04:15 |
Dat is denk ik ook nog wel een optie Suus, ik kan het allicht proberen. |
Quote |
Pien schreef op: 09-10-2014 18:12:40 |
Wat jammer zeg dat het zo moeizaam gaat Kyla, je was zo blij met deze school en deze klas. Mijn zoon
met Asperger zit op het reguliere gymnasium (met rugzakbegeleiding) nu en het gaat echt goed.
Hij vindt het leuk, haalt goede cijfers, nu nog een paar leuke vrienden ![]() Hij is ooit getest toen hij 6 was en had toen een VIQ van 119 en een PIQ van 92. Omdat hij steeds zo afgeleid was tijdens de test (waar is mama, hoe laat is het, hoor jij dat ook, zo was hij de hele tijd tijdens de test ) en het gat tussen de IQs zo groot was moesten wij het met een korrel zout nemen wat de uitslag was. Zijn cito was 549 en zijn NIO was 110 dus vwo advies was op zijn plaats voor hem. |
Quote |
Pien schreef op: 09-10-2014 18:27:26 |
Zelf denk ik trouwens dat het IQ van zoon hoger is dan 110 alleen door zijn faalangst en denkwijze
die anders is, denkt hij regelmatig het verkeerde antwoord op een vraag. Terwijl hij het wel weet.
Maar dat is wat ik denk he. Het is niet meer getest. |
Quote |
Kyla schreef op: 09-10-2014 18:50:33 |
Ja, het is echt balen. J. heeft trouwens wel een vriend, een neef van zijn beste vriend, 3e jaars.
Ook met problemen, maar ook hb en veel dezelfde interesses. Ik denk dat we er linksom of rechtsom
wel uitkomen. Alleen dit had ik nooit verwacht. |
Quote |
Pien schreef op: 09-10-2014 19:39:54 |
Nee dat kan ik me voorstellen dat je geen problemen had verwacht. Juist door de klasgrootte en
structuur in die klas. |
Quote |
Kyla schreef op: 20-10-2014 11:56:47 |
Even een update. Ik heb de tester nog niet gebeld, ik wilde toch nog even de observatie afwachten, nadat ik wat informatie had gesprokkeld. Het verslag van de obesrvatie een ruime week geleden had ik al gelezen. Heel veel dingen die ik herken, waar J. in vastloopt en waar wat mee gedaan kan worden. Diegene die J. heeft geobserveerd had mij net gebeld. Zij heeft ook naar het cognitieve gekeken en dat is zeker geen probleem voor J. Wat wel opvalt is dat sommige opdrachten te vrij zijn of onduidelijk. Ook de manier waarop vragen op papier staan zijn soms onoverzichtelijk, zeker voor J. Hij neemt dingen soms ook te letterlijk.Ook heeft hij moeite met schakelen, waar in zijn planning beter rekening mee kan worden gehouden. Het vermoeden is wel dat wat J. nodig heeft niet o deze school kan worden aangeboden. Hij heeft oa meer individuele aandacht nodig en verschilt eigenlijk te veel van de groep. Waar hij dan beter op zijn plek zou zitten is nog steeds een groot vraagteken. |
Quote |
Pien schreef op: 20-10-2014 21:15:04 |
Misschien toch dan speciaal voortgezet onderwijs ivm de aandacht die hij nodig heeft? Hij kwam wel
van een reguliere basisschool toch? |
Quote |
Kyla schreef op: 21-10-2014 09:03:58 |
Hij kwam inderdaad van regulier, maar school en begeleiding geven aan dat het speciaal onderwijs
hier niet geschikt voor hem is.... daar is hij cognitief veel te goed voor. Maar niet te veel op de
zaken vooruit lopen. We gaan eerst kijken wat hij precies nodig heeft en vervolgens naar de
oplossing. Als school flexibel is kunnen we best veel, denk ik. Ik ben nog steeds verbaasd hoe het
kan dat hij het op zijn basisschool zo veel beter deed, al speelden daar ook heel wat dingen. Wij
hadden eigenlijk verwacht dat het juist beter zou gaan... Gisteren is hij een uur eerder naar huis
gekomen omdat ze zich geen raad met hem wisten. Hij werd te veel onder druk gezet en vervolgens
ontstond er een machtsstrijd. Punt is als J. vind dat hij niet hoeft te doen wat jij wil dat hij
doet, het echt niet gebeurt. Vandaag weer observatie, ik hoop eigenlijk dat het vandaag weer mis
gaat, want onze manier van handelen in zo'n situatie werkt niet voor ze. |
Quote |