Anoniem schreef op: 25-01-2012 15:51:40 |
Wie heeft er ervaring met audiologisch centrum, onze zoon wordt er binnenkort naar doorverwezen op
advies van de logopediste. Ze zegt de taaltest heb ik zelf al afgenomen en zijn woordenschat is 50
(lager kan niet) (normaal is tussen de 85 en 150) en de zinsopbouw had een score van 73. Nu wil ze dus dat hij verder wordt getest. Maar waarop is dat dan precies? Ik zou graag willen dat er ook goed wordt gekeken naar zijn gedrag. Hoe doen ze dat daar? Of kan ik beter bij intergrale vroeghulp voor zijn gedrag? |
Quote |
Nimmie schreef op: 25-01-2012 16:33:35 |
daisy zat ook nog net in het gemiddelde van haar spraak taal. ik zal vanavond eens kijken wat haar score was maar zij heeft nu op advies logopedie ![]() |
Quote |
3prachtkinders schreef op: 25-01-2012 18:13:33 |
Mijn zoon loopt bij het audiologisch centrum. 1 tip, neem een goed boek mee, en neem te eten en te
drinken mee voor hem en je zelf. Het is lang wachten. Jij mag er nl er niet bij zitten als je kind wordt getest. Ik moet zeggen dat het 2,5 uur duurt, die testen. Heb je de oproep al binnen? Vaak zit er een briefje bij, wat je kan verwachten. De uitslag wordt direct besproken met je, en of dat je nog vragen hebt. Maar zwart op wit hebben, alle uitslagen, kan 6 weken duren! Moet je wel achter aan zitten, tenminste dat moet ik wel, met regelmaat heb ik naar Goes moeten bellen, of naar Bergen op Zoom. Want dan is Goes weer dicht. En het ligt er aan wat ze op logopedisch testen, en welke test ze gaan gebruiken. |
Quote |
Mai-lin schreef op: 25-01-2012 18:18:42 |
Mijn zoon is met 2 jaar en 8 maanden aldaar getest op 4 onderdelen: actieve woordenschat (zinsbouw
komt erbij), passieve woordenschat, gehoor en sociale interactie. Bij het laatste onderdeel hebben
we samen gespeeld en werden we geobserveerd. Gedrag werd bij ons dus ook bekeken, omdat soms -dus niet altijd! - een onderliggend probleem de oorzaak van de taalachterstand kan zijn. Het duurt inderdaad lang allemaal, maar direct de uitslagen. Je maakt je zorgen om zijn gedrag, begrijp ik? |
Quote |
Mai-lin schreef op: 25-01-2012 18:20:40 |
Oh ja, mijn zoon scoorde passief hoger dan gemiddeld en actief zeer laag... achterstand van 10
maanden bij de leeftijd van 2 jaar en 8 maanden! De score van jouw zoontje, de woordenschat, was dat
actief of passief? |
Quote |
Nimmie schreef op: 25-01-2012 18:35:22 |
zoals beloofd zou ik de score van daisy nog benoemen. qua taalbegrip heeft daisy een 85 score niveau Laag gemiddeld qua woord ontwikkeling heeft ze een 93 score niveau Gemiddeld qua zins ontwikkeling heeft ze een 85 score niveau laag gemiddeld beneden is bij daisy bemeden haar zinnen zijn weer ; mijn papa heb ook gordijn, is grote koffer, hij kijk naar de bus.. vanwege haar zin opbouw is er logopedie geadviseerd. qua gehoor ( dat werd daar ook getest ) heeft daisy een lichte geleidingsverlies, maar een goede gehoorscherpte links. de communicatieve voorwaarden zijn voldoende ontwikkeld. Daisy is soms snel afgeleid. en idd de score tussen 85 en 115 is gemiddeld |
Quote |
Anoniem schreef op: 25-01-2012 19:44:55 |
Wij lopen in tilburg bij het a.c móet zeggen dat ze erg veel kennis hebben. Het is logisch dat je
zoon eerst daar naar toe gaat. Afwijking aan gehoor móet eerstuit gesloten worden. ze kijken daar
ook wel verder als alleen gehoor. |
Quote |
Anoniem schreef op: 25-01-2012 19:50:51 |
Mijn zoon van 3 is ook pas bij het audiologisch centrum geweest omdat zijn woordenschat slecht zou
zijn. Maar bij hem is in eerste instantie alleen naar het gehoor gekeken en die was erg slecht. Wij hoefden helemaal niet lang te wachten. Ze zijn zo´n 1.5 uur bezig geweest, incl vragenlijst doornemen en ik mocht daar gewoon bij zijn. |
Quote |
Anoniem schreef op: 26-01-2012 10:40:50 |
hier de to. Hey lena mv daisy, hoe oud was je dochter toen ze die test afnamen? mai lin, ik weet niet ze hebben het niet over actief of passief gehad? ja, ik maak me wel zorgen om zijn gedrag, hij gedraagt zich anders dan andere kinderen, dat kan zijn omdat hij zich nog net in woorden kan uitdrukken maar het kan ook andersom zijn. Ik zou graag willen dat ze daar naar kijken. Onze zoon papagaaid heel veel, zonder te weten wat hij zegt. Als je hem wat vraagt snapt hij het niet. Hoe heet jij? Hoe oud ben jij? Is dat jou broertje? Heb je het koud? Wie gaat er mee naar huis? Op zulke vragen heeft hij gewoon geen antwoord, snapt hij niet. Over 2 maanden naar de basisschool ? Dat lijkt me nogal wat. Anoniem, wij gaan straks ook in tilburg naar het a.c. Je hebt wel goeie ervaring met ze begrijp ik. Ik heb nog geen oproep binnen, moest eerst weer via de huisarts, ik wil alles zo snel mogelijk regelen want ik hoor dat de wachttijd lang is. |
Quote |
Mai-lin schreef op: 26-01-2012 12:35:21 |
Zonder je pijn te willen doen, maar dit moet je zeer zeker bespreken. Je zoon is op de leeftijd dat
hij de vragen zeer zeker zou moeten snappen. Mijn zoon gaf ook geen antwoord, of in zijn eigen taal,
maar hij begreep alles. Als moeder weet je heel goed of je kind het begrijpt of niet, dus bespreek het en zorg dat ze je serieus nemen! Helaas klopt moeders gevoel meestal... Gaat hij nu naar de psz of een kinderdagverblijf? Zo ja, wat zeggen ze daar? Hoe communiceert hij nu? Met jou, met anderen? (Ik had de eerste keer gelezen dat hij 2 jaar en 4 maanden was... maar er staat iets heel anders!) |
Quote |
Anoniem schreef op: 27-01-2012 07:52:42 |
Mijn zoon was 3 en hij sprak nog steeds bijna niet. Ik maakte me ernstig zorgen over zijn
intelegentie. Hij bleek slecht te horen, nu is hij 8 en heeft een gehoorapparaat zou willen dat hij
soms stil was;-) vanuit a.c ook goede begeleiding naar school. |
Quote |
Anoniem schreef op: 27-01-2012 10:02:22 |
Ik moet zeggen dat mijn zoon al met 2 jr naar logopedie ging, maar omdat mijn moeder gevoel een
beetje bleef knagen, ken je dat. En op school wilden ze een rugzak aanvragen, en dat werd 2x
afgewezen. Mijn verwijzing liep via de kno-arts, die heb ik gebeld, omdat roi nog niet erg vooruit liep, en ook problemen kreeg op school. Hij heeft 2x een gehoortest gedaan, eentje met blokjes, met een piepje een blokje neerleggen, en later met de dopjes (bij allebei had hij nog buisjes) later een logopedie test, die 2,5 uur duurde, let wel hij was 6 jr! Dat is het verschil. Dan kreeg hij een IQ test, om te kijken of hij de AVP test aan kon, was zijn iq te laag, dan werd er die test niet afgenomen. Die is gemiddeld. Dus hij heeft de AVP test gedaan, en er is uitgekomen dat hij dat heeft. Zelf had ik die vermoedens al, want ik het had het van te voren al opgezocht en gelezen en doorgenomen, en vond al heel wat punten die op hem sloeg. Hij heeft nu ook solo-apparatuur, voor op school en je ziet hem vooruit gaan. Niet snel, maar stapsgewijs. Al die testen is gedaan in 1 jr, dus snel gaat het niet. Onlangs weer logopedie test gehad, uitslagen besproken, kortom een twijfelgeval, wel niet weer logopedie, we hebben logopedie vorig jaar zomer, stopgezet, een rust moment. En nu ......Ach dat moet nog besproken worden. |
Quote |
Anoniem schreef op: 27-01-2012 13:50:07 |
Hier weer de TO. Hallo Mailin, ik maak me ook zorgen ja. Het zijn simpele vragen. Hij geeft altijd een antwoord wat ergens anders over gaat. Ik praat met hem vrij simpel. "schoenen aandoen, jasje pakken, we gaan naar de winkel." Dat snapt hij wel. Ik hou het kort. En als ik me dan bedenk en we gaan vervolgens niet naar de winkel maar naar de snackbar dan weet ie dat wel. En dan zegt ie: nee, naar winkel toe. Ik had vandaag intake op de basisschool. en ze waren gegevens in aan het vullen over hem. Vroegen ze: vraagt hij vaak WAAROM? Ik zei nee, hij weet niet eens wat waarom betekend. Ik heb mijn zorgen ook gelijk met school besproken en ze gaan ook contact opnemen met de logopedie. Ik maak me wel zorgen over hoe dat op school moet gaan als dat over 2 maanden al is. We liepen de kleuterklas binnen en kindjes zaten in een kring, zijn allemaal al zo veel verder. Een kindje vroeg heel netjes of hij er even langs mocht. Daar keek ik al van op. Onze zoon zou gewoon doorlopen of doordouwen. Misschien nog: "opzij" roepen. |
Quote |
Mai-lin schreef op: 27-01-2012 15:45:13 |
To, ik zag gisteren staan 2 jaar en 4 maanden... maar het staat er anders! Zonder je te willen kwetsen, kan ik me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik zou dit zeer zeker ook bespreken! Een kindje dat bijna 4 is, hoort antwoord te kunnen geven op deze vragen. Althans, hij hoort dit te begrijpen. Mijn zoon gaf ook vaak geen antwoord... maar ik wist wel dat hij het begreep. Hoe communiceert hij nu, met jou, met anderen? Snapt hij het ook niet als jij hem dingen vraagt? Hoe is hij verder in zijn ontwikkeling? Zorg dat ze je serieus nemen! Maar ik denk dat ze dat wel doen. Ik heb geen ervaring met het AC in Tilburg (woon in Heerlen), maar ook hier goede ervaringen. Sterkte ermee! |
Quote |
Mai-lin schreef op: 27-01-2012 15:50:33 |
Sorry, To, toen ik dit topic opende zag ik mijn eigen berichtje niet meer staan? Dus vergeet even
bovenstaande! |
Quote |
Mai-lin schreef op: 27-01-2012 15:56:31 |
Zie school juist als een extra hulp zou ik zeggen. Je hebt je zorgen al met hem kunnen bespreken en
als je zoon een fijne juf gaat krijgen, heb je wel iemand die met je mee gaat kijken. In de
tussentijd doorloop je het traject dat je nu gestart bent en wie weet waar je over een jaar staat!
En je zoontje!Mijn ervaring is wel dat kindjes in groep 1 alles accepteren zoals het is. Ik maakte
me zorgen om mijn zoontje, omdat hij ook niet praatte met andere kindjes... binnen korte tijd had
hij vriendjes! Laat hem fijn gaan, al is het halve dagen. Kunnen jij en hij wennen aan het ritme. En mocht hij tijdelijk ander onderwijs nodig hebben, dan is hij wel al aan het iedere dag naar school moeten gewend. Ik kreeg 2 dagen voor de vierde verjaardag van mijn zoon te horen dat hij een inidicatie kreeg voor speciaal onderwijs en hij is toen toch gestart op de reguliere basisschool, om te wennen. |
Quote |
3prachtkinders schreef op: 27-01-2012 15:59:01 |
Anoniem, zo doe je het goed hoor, korte zinnetjes, zo leren ze het ook. Dat heb ik ook met mijn zoon
moeten doen, korte zinnetjes, van 2 woorden langzaam opbouwend naar 3 zinnetjes... To, ik denk dat de juf er ook wel een handje erin hebben hoor, met netjes vragen, iedere kleuter zegt ga opzij. Wel goed, dat de school jou ook wil helpen. Het leuke is, nou ja leuk, je snapt wel wat ik bedoel, dat wij onze kinderen wel begrijpen. Tenminste dat was bij mij wel altijd zo, een andere had dat niet zo, keken mij altijd aan voor vertaling. |
Quote |
Anoniem schreef op: 27-01-2012 16:08:14 |
Hier weer TO (ik schrijf het er steeds maar bij). Ik begrijp onze zoon ook wel goed, soms wil hij wat vertellen aan een vreemde en dan hebben ze ook geen idee waar hij het over heeft. Dat vind ik fijn om te lezen, dat ze in groep 1 eigenlijk nog niet zoveel "moeten". Ik dacht zelf eigenlijk meer van wel. Hij gaat nu 4 dagdelen naar de PSZ. Ook in verband met de spraakontwikkeling. De basisschool gaf aan dat zij ook actief meekijken naar oplossingen bij problemen. Dat vond ik ook fijn. |
Quote |
Mai-lin schreef op: 27-01-2012 16:09:02 |
Ja, ik ben ook lang de tolk geweest van mijn zoon, hihi. Maar heb hem zo wel aan het praten
gekregen. Bij anderen dan, want thuis praatte hij vrijuit, in zijn eigen taal. Ben hem op een
gegeven moment steeds weer gaan zeggen dat hij moest gaan praten, en dat mama hem wel zou helpen.
Hij eerst en dan zou ik hem helpen als ze hem niet begrepen. Was mooi om te zien, hoor, hij durfde
steeds meer. Maar ik ben zeker blij dat ik hem wel begreep! Zuslief trouwens ook, soms snapte ze hem zelfs nog beter dan ik ![]() |
Quote |