Mamami schreef op: 25-09-2014 15:31:18 |
Mijn oudste heeft het syndroom van Asperger. Zijn PIQ is 88, zijn VIQ is 128. HIj haalt enorm goede
cijfers op school (citoscores allemaal A of A+). Hiervoor krijgt hij inmiddels na 2 jaar zeuren
verdieping van de stof en is toegelaten tot de plusklas. Zijn gedrag thuis is echter verschrikkelijk, maar niets dan lof over de behandelend psycholoog alle registers worden opengetrokken om ons te helpen So far so good. Hij moet volgend jaar echter naar het VO en de instelling waar hij onder behandeling is wil hem graag op een cluster 4 school hebben op VWO niveau. Die school is er alleen moet school dan meewerken aan het aanvragen van de cluster 4 indicatie. En daar komt de aap uit de mouw school heeft geen problemen met zoon, geen gedrags of leerprobleem dus zij gaan die cluster 4 niet aanvragen. Met als gevolg dat hij naar regulier onderwijs moet en daar waarschijnlijk verzuipt (wat dus weer zijn weerslag heeft op zijn gedrag). Gezien zijn performaal IQ en gedrag thuis zou hij zo geplaatst worden op speciaal onderwijs, alleen vinden ze zijn VIQ te hoog en willen ze hem niet. Op de leonardusschool willen ze hem niet omdat hij asperger heeft en een te laag performaal IQ. Kortom wij lopen al jaren te leuren en te zeulen voor passend onderwijs en vallen overal tussen. Wie herkent dit ?? |
Quote |
Suus schreef op: 25-09-2014 15:39:03 |
Waarom voorziet de instelling problemen? Ik begrijp de redenatie van school op zich wel, de
instelling moet wel duidelijk maken waarom hij op het VO wel problemen zal krijgen. |
Quote |
Mamami schreef op: 25-09-2014 16:00:47 |
- te veel prikkels door wisseling lokalen (zoon vindt het nu op de basisschool al lastig zich te
orienteren als hij naar de gym moet of naar de plusklas) - acceptatie door klasgenoten. Op de basisschool is alles vertrouwd en gemoedelijk, ons kent ons. Dat wordt op een school met ruim 1500 leerlingen wel anders. (hij is niet sociaal, heeft echt autitrekken in de omgang met anderen dus mogelijk mikpunt van) - hij heeft moeite met plannen en zich aan de taak te houden - heeft nooit leren leren - didactisch is het basisonderwijs prima bij te houden voor hem (veelal komt alles neer op zijn VIQ) in het VO komt er iets meer bij kijken - sociaal-emotionaal ligt hij jaren achter, als hij van de basisschool komt is hij pas 11. Maar ja laten zitten slaat ook nergens op. Voor mij en de instelling allemaal zaken waarom wij echt willen gaan voor een speciale school; - max 120 leerlingen - gespecialiseerd in ASS - aandacht voor sociale aspecten (opgenomen in lesstof) - gestructureerde school (geen wisseling van lokalen, de leerkrachten wisselen) - onderdeel van het lesprogramma is het leren leren en het leren maken van planningen - mogelijkheid tot het volgen van trainingen in huis (via de instelling) |
Quote |
Suus schreef op: 25-09-2014 16:12:55 |
Wat geeft school daar voor reactie op? Heb je ook contact gehad met de bewuste school hierover? |
Quote |
Mamami schreef op: 25-09-2014 16:41:03 |
De huidige school is niet handelingsverlegen en kan dus niets opschrijven (als je een cluster 4
indicatieaanvraag bekijkt snap je wat ik bedoel). 1/4 van het formulier is het aantonen door de
huidige school dat ze er alles aan gedaan hebben middels handelingsplannen en toetsmomenten maar dat
er geen verbetering optreedt. Tja als er geen probleem is, is dat lastig aan te tonen want er staat
niks. Ben hier al 2 jaar mee bezig, maar ook de rugzak aanvraag lukte niet. School is niet in staat
om op te schrijven waar het probleem zich voordoet omdat zij het niet kennen. Hij snapt alles,
gedraagt zich keurig, haalt goede cijfers, altijd huiswerk af, kortom de ideale leerling. Ze komen
niet verder dan sociaal zwak. Cluster 4 is gericht op school en dat is bepalend, niet hoe hij thuis
is (in beperkte mate telt dat mee). Tenzij ons gezin onder bewind of toezicht komt te staan van
jeugdzorg dan gaat de indicatie voor cluster 4 ook sneller. Thuis is hij boos opstandig en driftig, wil nooit zijn huiswerk maken, loopt al vast met de kleine normale dingen als aankleden, persoonlijke verzorging maar ja dat wordt allemaal niet gezien door school. De oorzaak van zijn gedrag ligt dus wel degelijk op school of heeft te maken met school. Hij huilt regelmatig dat ie geen vrienden heeft of zich eenzaam voelt, maar dat zien ze niet op school want dat laat hij daar niet zien. De "nieuwe" school heeft een wachtlijst vandaar dat ik er nu vast mee wil beginnen. De nieuwe school laat alleen kinderen toe die niet op regulier onderwijs passen (dus met cluster 4 indicatie). Ze snappen de problematiek maar hebben die indicatie nodig. |
Quote |
Sunshine schreef op: 25-09-2014 16:49:57 |
Ik kan je alleen de tip geven. Dat school een hele tijd mijn dochter niet wilde testen. Tot dat ik op onderzoek was gegaan. En op school kwam,van weet je laat maar ik laat haar zelf wel testen. En betaald zelf de kosten wel. Nou toen kan het allemaal wel en snel ook. En wie had gelijk ,idd moeder. Laat je niet uit het veld slaan. En blijf voor je kind vechten en blijf bij je moeder gevoel. Bel en mail alles af om maar een 1 gang te vinden. Die ook een indicatie kunnen afgeven. Dikke knuffel |
Quote |
Misbren schreef op: 25-09-2014 17:22:43 |
Ik heb wel een cluster4 indicatie voor mijn dochter, zelf aangevraagd. Juist om hoe ze thuis komt van school en hoe het gezin er onder leid heeft ze een cl4. Ook wel een beetje door het onderpresteren waar we ??? bij hadden. |
Quote |
Tiesmv3jongens schreef op: 25-09-2014 18:22:56 |
Hier zag school de problemen ook niet want op school ging het goed. Wij hebben toen het SARR
ingeschakeld waar hij onderbehandeling was. Die zijn gaan praten op school want bij hem kwam het er
ook pas uit thuis of onderweg naar huis. Uiteindelijk hebben ze toen wel meegewerkt aan de aanvraag
van zijn rugzak voor de cluster 4 indicatie. Hij zit nu op het vo regulier met zijn rugzak maar dat kwam omdat er hier in de buurt geen vwo was voor cluster 4. Mijn advies is dus ook vraag of degene die hem behandelt een keer met school wilt gaan praten. |
Quote |
Susanne-mv-daj schreef op: 25-09-2014 21:23:22 |
op een cluster 4 school met indicatie kom je ook niet zomaar, je wordt beoordeelt door de instanties
en die gaan dan kijken naar welke school hij het beste kan Zelfs op een svo wordt er regelmatig van lokaal gewisseld mijn zoon zit er op 1 en daar hebben ze 1 lokaal voor oa ne eng wis eco bio enz en andere lokalen voor techniek, gym, koken , computerlokaal, enz enne tis ook heel erg hoe school er mee omgaat , 1e jaar ging super, 2e jaar zo slecht ook qua communicatie zodat zoonlief is blijven zitten , nu is er en een nieuwe leerkracht en een nieuwe iber en ik hoop dat ze de handvaten die ze van de gezinscoach en ambulant begleider krijgen met beide handen aanpakken sucses!! tis niet makkelijk weet ik uit ervaring ik denk dat de instelling in samenspraak met school een behandelplan moet opstellen en hiermee de aanvraag doen bij cluster 4 |
Quote |
Kyla schreef op: 25-09-2014 21:56:03 |
Hou ook de ontwikkelingen voor passend onderwijs in de gaten. Hier gaat mijn zoon naar een regulier
VO waar ze een speciale klas hebben. Tien leerlingen met lesstof van de wereldschool op
verschillende niveaus. Ze zitten in 1 lokkaal, dus geen wisselingen en hebben vaste begeleiders in
de klas. Het inhoudelijke deel gaat via mailcontact met de vakdocent. Ook hier hebben we nooit een
indicatie kunnen krijgen, dus ik was superblij met deze klas, indicatie was niet nodig. Mocht je dus
alsnog vastlopen...Oja, deze school zit in Steenwijk, maar ik las een artikel in de krant dat er
meer scholen beginnen met auti-klassen enz. |
Quote |
Lisje schreef op: 25-09-2014 22:19:39 |
Ik kan me heel goed voorstellen dat je wil kiezen voor een speciale school, je wilt dat je zoon
gelukkig blijft en er niet aan onderdoor gaat, dat kan zoveel inpact hebben daarna. Vreemd dat de
school niet erg meedenkt. Kan de behandelend psycholoog niet ook is met de school en jullie om de
tafel? Ik weet wel dat het de school echt veel werk kost het allemaal te regelen, maar hoop
niet dat dat het probleem is. Hij haalt wel hele goede cijfers lees ik en dat is toch voor de school
het belangrijkste blijkt maar weer. |
Quote |
Kyla schreef op: 26-09-2014 08:22:40 |
Ik heb ook nog even zitten zoeken, omdat de riugzakjes per 1 augustus zijn afgeschaft. Volgens
mij heb je nu niet meer een indicatie nodig om in aanmerking te komen.. dit vond ik. Ik heb het
belangrijkste gemarkeerd. Wat gebeurt er met het speciaal onderwijs?Het Steunpunt Passend Onderwijs van 5010 licht de gevolgen toe van invoering van de Wet passend onderwijs op het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs blijftHet speciaal onderwijs blijft bestaan. Op dit moment zitten er ongeveer 70.000 leerlingen op een school voor speciaal onderwijs. Momenteel wordt de toegang tot een plek op speciaal onderwijs bepaald op basis van de landelijke indicatie. Na de invoering van de Wet passend onderwijs, vanaf 1 augustus 2014, worden hierover afspraken gemaakt binnen de samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Meer leerlingen op reguliere schoolDat betekent dat in de ene regio leerlingen misschien vaker een plek op het speciaal onderwijs zullen krijgen dan in een andere regio. Wel is het de bedoeling van de wet dat er op de lange termijn minder leerlingen naar speciaal onderwijs zullen gaan, en juist meer leerlingen naar een gewone school kunnen. Samenwerkingsverband beslistOok is het de bedoeling dat gewone scholen en scholen voor speciaal onderwijs meer gaan samenwerken. Het verschil tussen een speciale school en een gewone school wordt dan kleiner. Als u in het nieuwe systeem uw kind aanmeldt op een school voor speciaal onderwijs, dan bepaalt het samenwerkingsverband of dat de beste school is voor uw kind. Als het samenwerkingsverband dat niet de beste plek vindt, dan zoeken ze met u samen een andere school. |
Quote |
Mamami schreef op: 26-09-2014 23:56:33 |
Dank jullie wel voor de tips en de info ! De behandelaar heeft inmiddels een afspraak gemaakt met school om van gedachten te wisselen ! |
Quote |
Tiesmv3jongens schreef op: 28-09-2014 14:20:00 |
Fijn dat de behandelaar dit doet hoop dat school hier naar luisterd. |
Quote |