Jen9 schreef op: 30-07-2014 12:19:06 |
Bewaren jullie je bankafschriften, als particulier bedoel ik dan.. Ik heb t altijd braaf 5 jaar
bewaard.. maar heb nu zoiets van.. je kan t toch allemaal digitaal opvragen? |
Quote |
Onsjanneke schreef op: 30-07-2014 12:23:11 |
Ik bewaar ze dus digitaal. Bij ING kan je aangeven welke maanden je wilt downloaden, dat doe ik elk jaar rond de tijd dat ik ook de belastingaangifte doe. En dat bewaar ik in een mapje. Ik krijg de afschriften ook niet meer op papier, zo'n verspilling is dat. |
Quote |
Cindy Mv F&f schreef op: 30-07-2014 12:24:48 |
ik krijg zo ook niet meer op papier, maar kan je opvragen.. nu weet ik niet hoe het zit met 5 jaar en ouder anders gewoon door de papierversnipperaar |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-07-2014 12:31:36 |
Ik zal eens kijken of ik t ook aan kan geven dat ik ze niet meer hoef.... |
Quote |
Int schreef op: 30-07-2014 13:16:37 |
Let alleen op datje bij de meeste banken niet tot 5 jaar terug kunt kijken. Vaak is dat maar een
jaar of 2. |
Quote |
Boterbloem schreef op: 30-07-2014 13:25:14 |
Wij krijgen ze nog wel thuis. Laatst moest een vriendin ze opvragen voro de belasting van een paar
jaar terug (gedoe) maar dacht van 2 jaar terug maar maar ze moest flink betalen! Daarom hebben wij het toch maar zo gelaten. |
Quote |
Marli schreef op: 30-07-2014 14:00:41 |
Volgens mij is financieel zelfs 7 jaar. Idd, terugvragen bij de bank kan maar tot 2 jaar. Eigenlijk hebben wij het ook niet geregeld. Misschien toch maar eens naar kijken.... |
Quote |
Jen9 schreef op: 30-07-2014 14:23:08 |
Nee.. t is tot 5 jaar.. geen 7 jaar.. hmm.. nu ga ik twijfelen |
Quote |
Marli schreef op: 30-07-2014 15:03:14 |
Net gevonden; bedrijven en zelfstandigen moeten 7 jaar bewaren; voor particulieren is het VERSTANDIG
om ze 5 jaar te bewaren. Dit omdat de belastingdienst tot 5 jaar terug mag navorderen... |
Quote |
Onsjanneke schreef op: 30-07-2014 15:31:32 |
Maar daarom download ik dus elk jaar het overzicht van het afgelopen jaar, is gewoon een excel
bestandje wat je dan krijgt, tenminste bij ING Wij hebben de afgelopen jaren steeds een check van de belastingdienst gehad op onze giften. En een gefilterde download (dus met alleen onze giften aan goede doelen er op) wordt gewoon geaccepteerd als voldoende bewijs. Daar hoef je dus echt de papieren niet voor te bewaren. Enige waar je dus idd op moet letten dat je niet meer dan 2 jaar achterloopt met downloaden. Anders kost het geld. |
Quote |
Mamami schreef op: 30-07-2014 19:12:12 |
In de 22 jaar dat ik op mezelf woon heb ik ze nog nooit nodig gehad ouder dan 2 jaar. Dus ik heb ze
niet meer. MIjn administratie is helemaal op orde dus garantiedingen heb ik wel bewaard, grote betalingen maak ik een kopie van. Zakelijk bewaar ik alles netjes op papier |
Quote |
Mv5 schreef op: 30-07-2014 22:16:56 |
ik krijg ze nog met de post en bewaar ze allemaal in grote klappers. mocht het ooit nodig zijn, dan
heb ik ze in ieder geval nog. digitaal kun je ze maar beperkt terugkijken. |
Quote |
Marie8 schreef op: 30-07-2014 22:41:41 |
Voor de belastingdienst is het 5 jaar verplicht. Ik krijg afschriften niet eens meer per post. Maar
op mijn particuliere rekeningen gebeurt niet zo heel veel. Ik kan volgens mij wel jaren terug. Kan
me niet herinneren dat ik ooit iets heb op moeten zoeken. |
Quote |