Menu
 

Topic:

Lastige keuze, terug naar regulier

Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 11:11:52
Levi is in groep 1 gestart op een cluster 2 school. Hier heeft hij groep 1,2 en 3 gedaan. Volgend jaar zou hij dus in groep 4 instromen. De nieuwe indicatie heeft hij in april ook weer gekregen. Door passend onderwijs is er een overgangsfase voor de lopende indicaties van 2jaar. En wat dan? Wanneer hij dan goed genoeg zou zijn...

Hij heeft altijd in leerlijn 1 gezeten. Qua leren is hij serieus/goeie werkhouding en zelfstandig. Het tempo ligt op een cluster 2 school lager en heeft nu zo'n achterstand op lezen van 3 kernen. Rekenen is zijn sterke kant. Lezen zit hij in avi 4.
Hij heeft weinig body en is verlegen.  Daarnaast praat hij niet graag uit zich zelf. Wat veel van dit soort kinderen hebben.

Hij heeft geen sociaal leven. En moet elke dag lang reizen. Hij kan niet op judo, vriendjes spelen is lastig want hij heeft weinig aansluiting omdat hij niemand kent in de wijk. Verjaardag feestjes heeft hij nog nooit gehad... afstand naar school is 45 km.
Dit soort dingen maakt hem natuurlijk ook niet sociaal sterk.
Op school word hij de hele dag geprikkeld op zijn zwakke punt. En dat over prikkeld hem thuis erg. Hij komt uit school vaak gefrusteerd en moe thuis.

 Wij hebben dus het balletje opgegooid om toch de overgang naar normaal onderwijs te maken. Omdat hij nog recht heeft op het medium arrangement zou dat betekenen dat hij 2 maal per week 1 uur 1 op1 aandacht kan krijgen. Daarnaast zullen wij weer 1 of 2 maal per week zelf naar logopedie (bekende voor hem) kunnen gaan.

Het advies van school is niet eenduidig. Kinderen kunnen je verbazen, ze begrijpen onze situatie. Maar zouden hem graag nog een jaar meer body willen geven. Alleen denken wij zelf dat het gewoon zijn karakter is. Thuis is hij wel veel opener. Ook met de vriendinnen van Priscilla, dit is natuurlijk allemaal een veilige situatie. Een jaar langer wachten zou wel betekenen nog een grotere achterstand op normaal onderwijs. De zinsopbouw en woordenschat zijn de grootste problemen.
Door alle bezuinigen weet niemand wat het zal betekenen wanneer alle indicaties over twee jaar opnieuw beoordeel zullen moeten worden.

Wij willen als ouder de juiste keuze maken en geen spijt krijgen. Dat zou vooral voor Levi ontzettdn verdrietig zijn.

Hij zelf is nu positief. In eerste instantie vond hij het schoolplein te klein ;-). Vanochtend mocht hij een ochtend komen kijken en vond het heerlijk om te fietsen naar school. Ik zag hem enorm stralen!

Wij als ouder weten gewoon niet waar wij goed aan doen. Hij heeft natuurlijk niet zomaar een nieuwe indicatie gekregen.
 
Quote
Navigatie
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Meanne  schreef op: 04-06-2014 11:20:45
Ik herken dit,

Dinand zal straks naar  groep 3 gaan met z'n 5 jaar en na dat jaar instromen in regulier onderwijs als hij zich zo blijft ontwikkelen maar hij is ook erg onzeker wel heeft hij veel aansluiting in de buurt en vragen kinderen aan hem waarom hij niet bij hun op school zit.

ik vind het moeilijk want aan de ene kant heb ik van laat hem lekker op regulier nog een jaar kleuteren dan is de overgang misschien minder groot en kan hij wennen aan een andere structuur en grotere klas en hoeft hij niet gelijk in het gereel zeg maar.

ik weet wel als zijn school geen toestemming geeft hij niet naar regulier mag.

ik zou als ik jou was nog een gesprek aan gaan en je vragen op tafel gooien zeker omdat hij met een lach nu naar school ging.

dinand zit ook op 1 
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Ma Dalton  schreef op: 04-06-2014 12:05:10
'op school wordt hij de hele dag geprikkelt op zijn zwakke punt" 
schrijf je. dan vraag ik me af wat dat punt is?  En gaat dat beter of slechter in regulier onderwijs.

als ik het lees komt de vraag om hem over te plaatsen vanuit jullie en niet vanuit school. Zoals ik het lees werken ze niet tegen maar zijn ze ook niet extreem happig.
dat een kind het leuk vind om naar school te fietsen is fijn, maar kan natuurlijk geen echte waarde hebben als het gaat om passend onderwijs
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Mama V Jurre,stijn,j
oris
  schreef op: 04-06-2014 14:14:56
1 advies je  kan wel veel moeilijker terug he besef dAT WEL.
aansluiting dat herken ik maar al te goed. maar waar is je mannetje het gelukkigst
succes met je keuze 
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 14:20:26
De vraag komt van ons af. Ze werken zeker niet tegen. Maar zij vonden het fijner om hem nog 1 jaar extra body te geven en extra te ondersteunen op zijn taalspraak problematiek. De afgelopen jaren hebben zij gewerkt aan zijn body. Maar hij is wie hij is. En daar is nooit echt wat aan veranderd.

Levi is een rustig/verlegen jongetje die niet graag praat. Hij kan het wel, want thuis zien wij een andere Levi ( hij beantwoord ons gewoon in  zinnen. Op school beantwoord hij sneller met ja/nee of een kort en gebonden antwoord).  Dat komt ook voort uit een stukje karakter. Als je de hele dag alles op taal krijgt aangeboden... Dan kan dat best overprikkelen. Daarnaast wanneer ik zijn klas bezoek, is hij anders... Niet mijn Levi. Enorm terug getrokken.

Ik hoop wanneer hij met normale kinderen in de klas zal zitten. Het goeie voorbeeld zal krijgen, meer geprikkeld zal worden om sociale dingen te ondernemen. Daarnaast kan hij dan het normale schoolse mee gaan maken. Dus gezellig naar school fietsen, afspreken met vriendjes en kinder feestjes mee te gaan maken.

De indicaties hebben een overgangsfase de vraag is over twee jaar dus. Is hij slecht genoeg voor een high arrangement? Anders kun je in groep 6 nog op zoek gaan naar een andere school. Dan is de overgang alleen maar lastiger met daarnaast een leerachterstand omdat ook zit hij in leerlijn 1 het tempo  ligt lager.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 14:29:38
Hij is thuis van een ochtend proef draaien. Hij straalde. De juf vond dat hij zo netjes kon schrijven! Alle kinderen hadden het erover, vertelde hij. Eerste indruk van de juf was positief.

Het is natuurlijk een esm kind. Hij moest plassen en heeft dit niet goed gedurfd  te vragen. Dat zelfde zal zijn na een klassikale uitleg, die terug koppeling is  heel belangrijk.

Verder is het  een heel prettig jongetje om in de klas hebben. Hij is netjes/rustig/leergierig/ goeie werkhouding en serieus.
Qua leren is de verwachting dat hij het aan kan.

De school heeft ervaring met dit soort kinderen. Maar zal het rugzakje 2uur per week 1 op1 voldoende zijn voor hem. Met daarnaast 1 tot 2 maal logpedie. Terug naar cluster 2 zou nog mogelijk zijn de eerste maanden. Maar met zo'n gedachte of onzekerheid zou ik het niet aandurven.

Ik vind alleen de overgang zo spannend. Ik weet wat mijn zoon nu krijgt aangeboden.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 14:31:12
MEanne wat een twee strijd he... De keuze om voor een cluster 2 school te kiezen vond ik makkelijker. En hij heeft er zeker profijt van gehad.

Wij hebben 17 juni een gesprek met school en de cluster 2 school. Wat zijn nu handige punten/vragen om aan te kaarten
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
S@ssefr@s  schreef op: 04-06-2014 14:40:23
Wij hebben het wel gedaan van cluster 2 naar regulier. Na een jaar was hij er al weer af. De overgang was veel te groot. Hij zit nu weer op speciaal onderwijs.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 14:59:07
Sas ik heb je een pb gedaan.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Mariamv2  schreef op: 04-06-2014 15:12:47

Quote Deborah mv Priscilla,Levi,Stan:
Hij is thuis van een ochtend proef draaien. Hij straalde. De juf vond dat hij zo netjes kon schrijven! Alle kinderen hadden het erover, vertelde hij. Eerste indruk van de juf was positief.



Ik zou het doen. In alle berichtjes die je tot nu toe hebt gepost in dit topic lees ik tussen de regels door dat dit is wat jullie graag willen en waarvan jullie denken dat het goed is. Je wacht alleen nog op bevestiging van de oude school.
Doe wat je gevoel je ingeeft.

Bovendien, hoe groter hij wordt, hoe moeilijker het zal worden om aansluiting bij andere kinderen te vinden. Nog een jaar wachten betekent nog een jaar naar een school die 45 km verderop ligt.

Persoonlijk vind ik dat hij meer zal hebben aan bouwen aan zijn sociale vaardigheden dan aan een jaar op zijn oude school werken aan lezen/taal. Op zijn nieuwe school krijgt hij daar ook extra hulp/aandacht voor. Misschien niet zo intensief als bij de oude school, maar hij krijgt het wel. En de logopedist is ook al een bekende van jullie. Bovendien kun je zelf ook nog met hem oefenen natuurlijk, zonder hem te overprikkelen.
Ik zou in de gesprekken wel vragen hoeveel extra aandacht ze denken dat hij nodig heeft en in hoeverre dat op de oude school en op de nieuwe school gewaarborgd kan worden.

Ik zou het denk ik wel doen. En misschien is het dan wel een idee om hem zelf in de klas te laten vertellen over zijn 'rugzakje' (naar woord!), of het op zijn eerste ochtend samen met jou te laten vertellen. Het zal moeilijk voor hem zijn, iets vertellen voor de hele klas. Maar kinderen snappen kinderen het beste, het kweekt veel meer begrip wanneer het van het kind zelf komt dan wanneer een volwassene ze iets vertelt.

Wat jullie ook kiezen, veel succes!

 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Lisje  schreef op: 04-06-2014 15:41:37
Je kan het willen, maar je hebt toestemming nodig van zijn huidige school, zo werkt het. Maar hoezo ging hij vandaag een dagje kijken dan op een reguliere school, omdat dat jullie wens is? Hopelijk heb je hem niet voor niet blij gemaakt.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 15:49:40
Wij hebben geen goedkeuring nodig. De keuze is altijd aan de ouders! Zo werkt het hier tenminste

Onze wens hebben wij in oktober al kenbaar gemaakt. Begin april een gesprek op zijn school gehad.
Deze hebben onderling al overleg gehad met elkaar. Zo is ook bekend geworden wat zijn rugzakje zal inhouden. Dit zijn belangrijke punten die je mee neemt in de keuze. 17 juli is een gezamelijk gesprek. Door het proef draaien heeft de nieuwe school ook een idee wie Levi is. En aan de hand van dat, zullen wij als ouder de moeilijke knoop kunnen doorhaken.

Levi hebben wij het afgelopen jaar niks verteld. Pas in april na ons gesprek hebben wij onze ideeen aangekaart. De keuze die wij maken als ouder gaat allemaal in overleg met Levi. Hij moet zich namelijk kunnen vinden in de keuze... Wij hebben hem uitgelegd dat hij mocht proefdraaien zodat de juf en hij een idee van elkaar krijgen. En dat wij allen nog over jou gaan praten.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Alice  schreef op: 04-06-2014 15:53:54
Hier in Belgie zijn ze het juist weer aan het terug draaien.. er worden nu zoveel mogelijk kinderen in het regulier onderwijs geplaatst. Alles wordt tzt opnieuw geevalueerd. Natuurlijk, kinderen die echt niet mee kunnen in het regulier, blijven op speciaal onderwijs. Maar er wordt een enorme inspanning gedaan om kinderen terug in het regulier te krijgen. Veel ondersteuning op de scholen zelf. Ik vind het supergoed. Denk dat het voor veel kinderen een enorme boost is voor hun zelfvertrouwen. Voor de overige kinderen vind ik het ook een meerwaarde. 

Dus.. als het enigszins mogelijk is.. ben ik voorstander
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 15:56:35
Het is hier  vrij normaal. Dat een kind gaat proef draaien. Omdat het allemaal zo kort dag is, gaat het om twee maal. Anders had dit ook voor een langere periode gekunt. Zodat je echt een beter beeld krijgt van Levi hoe hij zich ontwikkeld in een grotere/drukkere klas.

Zonder mening van school, zekerheid over het rugzakje zou ik nooit een keuze kunnen maken. Ik wil namelijk een eerlijk antwoord van alle partijen. Ik ga niet mijn mening er door drukken.

De keuze om voor een cluster 2 te kiezen vond ik minder lastig. En hij heeft ontzettend veel baat erbij gehad. Je krijgt bij zo'n keuze nooit geen garantie dat het lukt. En dat maakt het zo enorm lastig!
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 16:03:48


Alice dat denk en hoop ik dus ook. Alleen moeten scholen wel de juiste handvaten (geld) krijgen. Hier heet het passend onderwijs.
Je doet kinderen echt enorm te kort met zulke reisafstanden/geen normale schoolperiode. Ik vind het niet gek dat hij zo weinig body heeft. Ik hoop zo dat hij een boost kan krijgen.

Er is zoveel meer als schrijven, rekenen lezen en taal. Dit allen beheerst hij prima. Maar het leven bestaat uit zoveel meer!
De grote klas (23 kinderen) nu maar 10... zal enorm wennen zijn. Maar hij is erg zelfstandig gelukkig.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 16:08:42
Maria mooi idee! Hij heeft zich zelf vanochtend voorgesteld. Enorm knap
Als hij aansluiting kan krijgen met de jongens in de klas. Dan zal hij ook tot zoveel meer taal worden geprikkeld.

Als hij in een hogere groep toch niet  meer kan blijven op een cluster 2 school ( door de bezuinigingen). Heb je ook een probleem.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Alice  schreef op: 04-06-2014 16:11:56
Hier is de belgische site over de veranderingen. Natuurlijk is niet alles van toepassing, maar de motivatie er achter wel. En wellicht geeft het je wat aanknopingspunten voor vragen die je kunt stellen aan de oude of nieuwe school
http://www.ond.vlaanderen.be/specifieke-onderwijsbehoeften/Beleid/M-decreet/default.htm


Ik denk dat het belangrijkste is hoe hij zich voelt. Dat leren is secundair (vind ik).. Als hij zich goed voelt, gaat alles beter, is hij sterker en presteert dan automatisch ook beter, terwijl het niet eens hoeft. 
Vraag is waar hij zich het beste gaat voelen. En de kans is heel redelijk aanwezig dat hij zich beter voelt in het reguliere onderwijs. 
Niet elke dag geconfronteerd worden met dat je "anders" bent, dat je iets niet goed kan (hoe motiverend is dat??), mensen om je heen met allerlei gebreken waar continue de focus op gelegd wordt.. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor ieder kind fijn is. Als jij denkt dat dit hem meer frustreert dan de nadelen van het gewone onderwijs, is dat een redelijk argument om voor regulier te kiezen. 
Drukte in de klas, is voor een groot gedeelte kwestie van wennen. En er zijn ook genoeg stille momenten in het lager onderwijs. 



 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Mamavonn  schreef op: 04-06-2014 16:24:59
Hier hebben we het omgekeerde dilemma. Hij heeft een rugzakje voor cluster 2. Zit nog op regulier onderwijs maar ik merk dat school van hem af wil nu het nog makkelijk kan.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
S@ssefr@s  schreef op: 04-06-2014 17:05:33
Deborah, ik heb geen pb ontvangen .
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 19:12:35
Mamavonn, hoe staan jullie hierin? Zijn de zorgen gegrond of...
Je kunt tot augustus nog makkelijker op een cluster 2 komen... En deze hebben ook graag hun aanmeldingen denk ik ... In de toekomst zal het leerlingen aantal daar ook wel terug lopen.

Alice bedankt voor de link! Ga ik even doornemen.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 04-06-2014 19:18:17
sas pb opnieuw verstuuurd
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-06-2014 10:57:20
Zo het is definitief. Ons zoon gaat terug naar het regulier onderwijs.
Gisteren een heel fijn eind gesprek gehad met de Ib'er van de cluster school. Zij hadden hem graag nog 1 jaar body willen geven. Maar snapte onze keuze ook heel goed. Waarschijnlijk is het ook het aard van het beestje...  Hij heeft tijd nodig om terug te kunnen antwoorden ... Het moet landen. Dit soort karakter eigenschappen zijn allen besproken met de nieuwe school.

Het niveau en werktempo is lager op een cluster 2 school. 
Lezen kern 8 ipv kern 12 normaal onderwijs. Rekenen wordt vertraagd aangeboden omdat taal daar de hoofdmoot is. Cito Begrijpend lezen nemen zij normaal nooit af maar hebben zij nu ook afgenomen om een compleet beeld te vormen.
Hij heeft alles op e3. En Lezen E4. Dat was gezien het lesaanbod allemaal zeer positief. En dat maakt de overgang ook iets makkelijker. Omdat de hele nieuwe situatie flink wat energie zal kosten.

Levi zelf is helemaal happy met deze keuze. En ik hoop zo dat hij sociaal zal groeien. Hij komt in een klas van 23 leerlingen. En gaan vanaf volgend jaar alles via de tablet doen. Nou dat vond hij wel heel erg gaaf!
Komt in een medium of medium plus arrangement. Dat zal uitkomen op 2 uur per week. Daarnaast krijgt school een x bedrag voor Levi. Dit zal ten goede moeten komen voor hem. Met deze extra handvaten zien wij en school het helemaal zitten.

En nu hopen dat dit de juiste keuze is.

 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-06-2014 11:00:17
Zijn weerbaarheid is zwak, komt niet snel voor zich zelf op. Levi kun je snel vergeten in een grotere groep. Dit waren belangrijke punten.
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Bepje  schreef op: 18-06-2014 11:39:03
Leuk voor hem ! Misschien kan hij alvast eens afspreken met een kind uit de buurt die ook in de klas zit. Nu hij wel op judo kan wordt hij waarschijnlijk op den duur wel wat weerbaarder. 
 
Quote
RE: Lastige keuze, terug naar regulier
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-06-2014 14:36:12

Ik heb de mama's bij het schoolplein al gesproken om hem wat voort te helpen. Ook hebben wij hem gisteravond bij de Judo in geschreven...


In de vakantie beetje blijven oefenen om bij te blijven...

Wij blijven het spannend vinden. Maar vinden het ook zo leuk

 
Quote
Navigatie


Reageren op Lastige keuze, terug naar regulier
Naam
Bericht