Menu
 

Topic:

Hoe maak ik het leuk?

Mamajenti  schreef op: 17-02-2014 15:04:33
Vraagje,

Ik heb hier een zesjarige die geen drol geeft om lezen. Nu kwam net de juf naar me toe dat ze het ook gaan merken in zijn resultaten en datis natuurlijk niet handig.

Ik heb al verschillende soorten boekjes geprobeert, maar hij vindt het gewoon echt niet leuk.

Wie o wie heeft een geweldige tip? Ik weet het niet meer.....
 
Quote
Navigatie
RE: Hoe maak ik het leuk?
Orange  schreef op: 17-02-2014 21:26:23
Omdat iets moeten niet leuk is! En kinderen die wat moeten.. Zeker niet nu je zegt dat er best een kans op dyslexie is. Daarbij komt dat het zeker niet te vroeg is om daar wat mee te doen. Juist nu, als kind van een dyslect, in groep 3 moet je een hoop halen. Een achterstand ná máár twee maanden leesonderwijs is wel "problematisch". Dat is waarom juf het aankaart. 
Maar goed, ik krijg niet lekker op papier wat ik bedoel dus ik stop ermee. Maar ik weet als geen ander wat een klus het is. Dus ik (met de nadruk op ik) vindt dan 10 minuten op een hele dag niet iets om op te leuken. Het gaat om even samen hardop te lezen. En ja, dat moet dan maar even. 
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Femke  schreef op: 17-02-2014 21:31:46
moppenboekjes vind mijn dochter ook erg leuk, hier in groep 3 en 4 nauwelijks zelf een boek gepakt alleen samen en nu ineens leest ze sinds de zomer elke dag een boek uit...laatste cito was A+ en leest nu avi + als enige uit de klas...het kan dus nog vanzelf goed komen,  maar ze zal nooit overdg lezen, enkel in haar bed en dat mag ze ook best lang zolang ze sochtnds normaal d'r bed uitkomt, en dat weet ze ook, sochtends er niet uirkomen betekent savondsmeteen leeslamp uit..Hier nog best een ouderwetse school, huiswerk vanaf groep 4 en vanaf groep 3 oefenen we elke dag wel wat, dan weer topo, dan weer de tafels, dan hoofdrekenen, dan spelling. Hier hoort het er gewoon bij elke avond 15 min samen en nu steeds meer zelfstandig oefenen, krijgen ze niks van, en mijn dochter komt ook verdrietig uit school als ze d'r rekenwerk nooit op tijd af krijgt of de rijtjes niet op tijd afgelezen had, zonder bijna dagelijks oefenen redt geen 1 kind het hier op school...eerst lees je elke avond voor, dan oefen je samen het lezen, dan wordt het tafels oefenen, dan deelsommen, dan topo, elk leerjaar heeft zo zijn stampwerk.
Ik heb trouwens in groep 3 ook wel veel met apps gedaan, ook met de tafels weer in groep 4, je hebt flitswoorden enzo, mijn dochter vond het vaak erg leuk om te oefenen op de tablet of foon...
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Ma Dalton  schreef op: 17-02-2014 21:35:08
Beetje ben ik het met orange eens. Mijn kinderen pakken het makkelijk op. Maar zo lang je nog de eerste basis moet leren is lezen niet altijd leuk. Dat blijft ook. Wij lezen alle avonden en ik heb in het begin van het lezen met allemaal alle smoezen gehad.. En nu met rekenen met de oudste weer trouwens, maar sommige dingen moeten en zijn niet onderhandelbaar. 10 minuten is toch te overzien als je het juiste niveau kiest. Als je eenmaal een gewoonte hebt gemaakt gaat het veel makkelijker. Vast moment op de dag, broertje in bed, julie tijd samen lekker in zijn bed. Her is nu bij ons wel iets heel leuks wn harstikke gezellig. We hebben ook wel eens samen een boek gemaakt.  Als je weet welke woorden er aan bod moeten komen is dat harstikke leuk. Een zinnetje per bladzijde  en dan een tekening erbij.. 
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Jarofe  schreef op: 17-02-2014 21:52:55
Hier is vonden mijn meiden lezen in groep 3 en 4 ook echt niet leuk.
Maarja ze moesten je leert pas lezen door het te doen hoe hoger je leesniveau wordt hoe leuker lezen uiteindelijk kan gaan worden.

De ousdste bleek ook dyslexie te hebben en wat we ook deden lezen werd voor haar niet leuk maar toch moest ze dat elke dag doen tot vervelends toe en niet alleen voor haar maar ook voor ons als ouders.
We hebben een beloningssysteem ingevoerd bij zoveel stickers mocht ze een tijdschirft naar keuze kiezen uit de supermarkt.
Nu krijgt ze bij elk gehaald leesniveau een tijdschrift pas heeft ze M7 gehaald en dat is dan ook gelijk reden voor een feestje.
Nu leest ze uit zichzelf ik hoef haar niet te dwingen ze is al blij dat ze niet elke dag die saaie teksten moet lezen die ze steeds naar huis mee kreeg om te oefenen, nu kiest ze haar eigen boeken.
Hier heeft het dwingen dus niet eraan meegewerkt om helemaal anti lezen te worden, iets waar ik wel bang voor was.
Ik ben het dus ook wel eens met orange.
Hier dus weinig tips voor je om lezen leuker te maken helaas.

Hier vinden ze kamers opruimen ook niet leuk ja daar dwing ik ze ook mee. Mijn jongste zit op zwemles en die kan het soms iets te gezellig hebben met een vriendinnetje harstikke leuk maar ze is er wel om te leren zwemmen en niet om te leren kletsen en zo kan ik nog tal van dingen noemen.
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Mamajenti  schreef op: 17-02-2014 22:12:24
Goed, voor de laatste x, hij loopt niet achter. Hij was enorm enthousiast en leergierig en is dat op alle vlakken nog, behalve voor lezen. Hij stagneert dus iets, gaat minder hard vooruit dan wenselijk is. Er is nog geen achterstand, er is nog geen probleem.

Leesonderwijs heeft hij al vanaf half augustus, dus twee maanden zijn ruim gehaald. We zitten eerder op vier

Ik lees elke avond met hem, maar hij draait en keert, verzint nog een plas, een slok drinken, wil nog wat vertellen, nog even knuffelen, alles om zo weinig mogelijk te lezen.

Dus om te voorkomen dat er achterstand ontstaat en het zosoepel mogelijk te laten verlopen, vraag ik tips om het leuk te maken en die heb ik gelukkig gehad.

Ik ga hem NIET dwingen zolang dat niet nodig is. Dwang werkt bij hem sowieso averechts en daarnaast werkt intrinsieke motivatie het best. Als ik dat kan bereiken, is dat het meest ideaal.

Ik heb met hem iets bedacht vanavond en ga op zoek naar een moppenboek morgen en haal voor hem een duck junior. Pas als mijn truckendoos leeg is en tips van hier niet werken, zal er eventueel sprake kunnen zijn van eventuele dwang. Maar ik noem het dan liever een verplichting

Ik moet zeggen, er wordt van een mug wel een olifantbgemaakt hoor. Ik vraag om tips en nu heeft hij een achterstand en lees ik niet met hem
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Krumelke  schreef op: 17-02-2014 22:15:36
hier ook een ventje dat niets om lezen gaf.

sinds kort is ineens het kwartje gevallen en leest hij alles.

hier was het idd samen lezen, op school ook samen lezen (idee van de juf om zo meer samen te lezen, we lazen op momenten dat in de klas ook voor zichelf gelezen moest worden). na het samen lezen lazen wij ook nog voor uit een ander boek.

op school leren ze zingend lezen misschien een tip die je nog niet kende.

ik zou trouwens niet gelijk roepen dat het voor dyslectie te vroeg is. want misschien kan dat wel nu al dwars zitten.

misschien kun je het verhaal naspelen nahet lezen? (verzin ookmaar iets hoor). of zelf een verhaal laten schrijven door met letters bezig te zijn kanhet kwartje misschien ook wel makkelijker vallen met lezen?

s6 in ieder geval, kan erg frustrerend zijn als een kind iets nietonder de knie krijgt.

 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Ma Dalton   schreef op: 17-02-2014 22:18:09
Ik zie eigenlijk alleen maar berichten van dames die de moeite nemen om met je mee te denken. Ik vind het maar raar dat je zo gepikeerd reageert eigenlijk.
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Mamajenti  schreef op: 17-02-2014 22:28:58
Toevallig ben ik nu met hem bezig om woorden te schrijven en korte zinnen. Dat vindt hij wel leuk en zo pakken we toch ook een stuk bezig zijn met letters

Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg erg het gevoel dat er gelezen wordt dat er een probleem is, vandaar mijn reactie. Ik heb elke x uitproberen te leggen dat we al jaren samen lezen, eerst voorlezen en nu echt samen en toch komt elke x naar voren dat dat echt moet. Ja dat doe ik dus. En er is (nog) geen probleem en dat willen we voor zijn. Deze school, deze juf, wacht niet af tot er problemen zijn, maar signaleren dat zijn motivatie terugloopt en er dus potentieel problemen dreigen.

Maar bedankt voor de tips. Misschien reageer ik te heftig, maar ik bespaar jullie de uitleg waar dat vandaan komt
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Pup78  schreef op: 17-02-2014 22:38:55
Misschien is het leuk om jullie eigen boek te schrijven? Om de beurt een klein stukje verzinnen en opschrijven als hij dit al kan, en dan steeds terug laten lezen wat jullie hebben op geschreven?

Mijn zoon vindt lezen ook niet echt leuk! Hij is faalangstig en vooral de eerste maanden lukte het ook niet zo goed. Waardoor hij naar zijn idee weer bevestigd werd in het gevoel van kijk maar ik kan het niet! Hij is nog steeds geen vlotte lezer...
Maar inmiddels heb ik gemerkt dat ik het direct uit school moet doen, lezen met hem. Niet voor het naar bed gaan, want dan is hij moe. Misschien een tip dus om het wat vroeger te doen met je zoon.
Soms neem ik hem op met de camera op mijn telefoon en kijkt hij dat terug, vindt hij geweldig. Of ik doe dan net of ik voorlees en zeg steeds: nou wat hier nu weer staat! weet jij het wel?
Bij ons krijgt groep 3 regelmatig bladeren met flitswoorden mee om snel te leren lezen en ook de boekjes van veilig leren lezen mogen we twee of drie weken thuis houden. Dan gaan ze weer mee terug naar school en krijgen we weer een nieuwe.
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Famke  schreef op: 18-02-2014 06:46:40
Ik heb al eerder aangegeven dat de samenleesboeken van school erg leuk zijn,dan heb je zelf lezen en voorlezen in 1 en lezen ze op nivo.
Mijn dochter is in groep 3 twee maanden niet naar school geweest wegens ziekte en en die ging toen ook even niet goed voor uit.
We hebben toen de samenleesboeken van school gebruikt en al heel snel was ze weer op novi.
Een kindje uit haar klas heeft zelfs nu in groep 5 geen intresse voor lezen en die gaat dus ook niet genoeg vooruit,die ouders gebruiken de boeken nu ook en binnen twee weken ging hij al met sprongen vooruit.
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Ivy  schreef op: 18-02-2014 07:56:34
Schoot me nog te binnen: Mijn kinderen hebben altijd een hoop lol door stukken zinnen aan elkaar te plakken.  De één schrijft iets, vouwt het blaadje dubbel, de ander schrijft op de achterkant iets en dan alles achter elkaar voorlezen.  De grootste onzin komt er natuurlijk uit, maar ze hebben dolle pret.  Misschien ook nog leuk voor jullie?
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Ma Dalton  schreef op: 18-02-2014 14:53:47
Als een kind het op school niet geweldig doet. Minder doet dan hij of zij kan of er is wat aan de hand, dan is dat toch niet de ouders schuld. Maar de ellende is.. De kinderen kunnen vaak niet goed aan en oplossing werken.. En dan kom je toch weer bij ons als ouders uit om het op te lossen. Ik ben met mij. 7 jarige bezig met automatiseren.. Hij kan sommen met 4 delen en tot ver over 100 optellen maar heeft nooit geleerd om gewoon te weten dat 7 +3= 10.  Zonder na te denken... Dus hoera, alsof ik het niet druk genoeg heb.. kan ik nu alle dagen spelletjes met hem doen om te automatiseren. en hier op de school waar hij zit heeft hij ook al flink huiswerk op deze leeftijd. Dus blegh..de juf van mij. 6 jarige heeft besloten dat er deze maand elke dag 2 hoofdstukken of 4 boekjes door hem moeten worden gelezen.. Is een soort klassenwedstrijd. Wie het meest kan lezen.. Dus dat kost al extra tijd..dus het komt me echt geweldig uit dat hij nu dat automatiseren moet oefenen :-(  Maar ik ga toch ook niet denken dat IK wat fout heb gedaan omdat hij tot nog toe niet geautomatiseerd heeft .. Je bent er op tijd bij.en dat is goed. Dat lezen is net een rijdende trein.. Als je gewoon met de meute mee kunt blijven gaan is dat het makkelijkst!


 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Mamajenti  schreef op: 18-02-2014 15:08:37
Ma dalton, dat klopt. Daarom pakken we het nu ook aan, om te voorkomen dat hij een wagon naar achter schuift.

Laat ik het er op houden dat ik erg allergisch ben op het moment voor zaken in de schoenen geschoven krijgen en voor onjuistheden. Krijg het ongeveer wekelijks voor mijn kiezen. Kunnen jullie niks aan doen
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Mamajenti  schreef op: 18-02-2014 15:10:41
Maar het goede nieuws is dat hij tussen de middag zelf vroeg of hij mocht lezen op de iPad en dat hij stond te juichen toen ik de nieuwe lichting boeken liet zien van de bieb.

Ben op advies van de juf terug naar AVI 1, zodat hij makkelijker kan lezen en het dus misschien leuker vindt. Best een uitdaging, boeken vinden die hem aanspreken en hetjuiste niveau hebben
 
Quote
RE: Hoe maak ik het leuk?
Irma Mv T En B  schreef op: 18-02-2014 15:53:40
Misscien zeg ik nou iets heel geks.
Informatie boeken is dat niet iets voor hem?
Is er niet iets wat hij heel luek vind en dan daarover een boek in de bieb zoeken.
Zo heb ik mijn oudste ook aan het lezen gekregen het was wel een heel moeilijk boek vliegtuig moteren van vliegtuigen uit de tweede wereld oorlog.
Maar ik moet zeggen het ging hem wel goed af met hakken en plakken.
 
Quote
Navigatie


Reageren op Hoe maak ik het leuk?
Naam
Bericht