Menu
 

Topic:

cluster 2/ regulier onderwijs

Ffzo  schreef op: 11-02-2014 12:42:07
Gisteren werd ik gebeld door de juf van mijn zoon (7jaar, groep 3), over de toekomst van onze zoon. Wij hebben begin dit schooljaar ons wens bekent gemaakt over de terug keer naar regulier  onderwijs.  Hij zit sinds zijn vierde op een cluster 2 school. De nieuwe indicatie (volgens de oude norm) voor 3 jaar, zal hoogst waarschijnlijk geen probleem zijn.

Het is een lief, rustig, leergierig en echt een fijn ventje om in de klas te hebben. Hij probeerd echt zijn best te doen. Hij is zeer precies, soms wat faalanstig. En heeft zijn rituelen, zijn tafeltje is nog precies  zo ingericht zoals het begin van het jaar, hij houdt niet van vieze handen. Hij is graag opzich zelf en heeft weinig behoefte om contact met anderen te maken. Sociaal emotioneel noemen zij hem dus zwak. Wij als ouders zien thuis een ander kind. Maar de omgeving thuis is natuurlijk wel veilig. Daarnaast is zijn karakter hoe hij is en daar kunnen wij natuurlijk weinig aan veranderen zowel op een cluster 2 of normaal onderwijs.

Op leergebied doet hij het goed. Hij heeft er ook plezier aan! Het lezen/taal en rekenen pakt hij  goed op. Zijn leervermogen/ IQ is net boven gemiddeld. Hij volgt leerroute 1.

Op een cluster 2 school ligt het tempo een stuk lager. Wil je de overgang maken dan is voor ons gevoel nu wel het moment. Ze kunnen nog wat verschillen zodat bv met lezen de kernen gelijk lopen.

Nu hebben wij midden maart een overleg met verschillende disciplines. Hij kan nu goed meekomen. Maar het begrijpend lezen/woordenschat dat zijn punten die voor hem erg pittig gaan worden. Daarnaast de klas van ruim 30 kinderen of een combinatie klas zal voor hem erg wennen zijn. Daarbij is zijn spraak fragiel. Articulatie en de verstaanbaarheid is goed. Maar de zins opbouw is zwak. Maar ik hoop met de logopedie 2maal per week( die gaan wij weer zelf doen) dat hij nog de vooruitgang kan gaan maken. 

Waar doen wij goed aan? Ik begin opeens ontzettend te twijfelen. Je wilt als ouder ook geen overhaaste beslissing maken. Want het moet wel gaan lukken. Er is geen weg meer terug. En waar maak ik mijn kind gelukkig mee...

Ons wens naar regulier onderwijs bestaat uit meerdere punten. Het heeft geen gedragds of leerproblemen tot zo ver, hij is vriendelijk/actief en leergierig. Hij kan best nog wel een tandje harder werken als het moet. Zijn sociale wereld is nu zo beperkt door de afstand van zijn school 90 km per dag. Dat hij ook weinig heeft om te ontwikkelen en te groeien. Voetballen wilt hij niet, hij kent niemand. Judo lukt qua tijden niet. Hij heeft na schooltijd geen vriendjes. En ik hoop dat hij de taal op pakt wanneer hij meer tot praten komt met "normale kindjes". Dat de rugzak, 2 maal logopedie voldoende zal zijn om te ontwikkelen.

Er heerst nog zoveel onduidelijkheid over passend onderwijs. Ik gun hem gewoon zo graag een normaal sociaal leven. En op een cluster 2 school is zijn toekomst straks wel beperkt en ook wel besloten. 

De meerwaarde van cluster 2 was de  eerste jaren voor ons zeer groot.  Je kind heeft immers niet zomaar recht op een cluster 2 beschikking. Maar als ik hem nu zo zie. Denk ik echt dat ik hem beperk in zijn mogelijkheden.

Zijn er ouders die deze overstap hebben gemaakt?
 
Quote
Navigatie
RE: cluster 2/ regulier onderwijs
Ma Dalton  schreef op: 11-02-2014 14:15:57
Vroeger zou ik gedacht hebben, ach waarom zou je het niet proberen.. Maar met de bezuinigingen die eraan komen krijg je hem nauwelijks terug waar hij nu zit. Niet omdat hij het niet nodig heeft, maar omdat er dan geld geld is. Die rugzakjes zijn ze ook flink op aan het beknibbelen.

ik vind dit lastig om te schrijven, want woorden hebben niet altijd dezelfde lading geschreven als gesproken. Maar daar gaattie.

mijn moeder (juf) zei weleens.. Eerst heb je kinderen die sneller leren lezen, en dan zijn ze gelijk en dan komt begrijpend lezen...en dan is er weer geen gelijk. Als dat begrijpend lezen nu al te voorspellen moeilijk is, dan wordt het leren moeilijk he, ongeacht zijn iq. En dan heeft hij alle dingen die hem speciaal maken. En hebben jullie ambitieuze plannn over wat je zelf met hem wilt doen en wat hij dan harder moet werken. Groep 3 vind ik een overgangsjaar.. Het werken moet daarna op alle scholen nog beginnen. Overal.Ik zou hem zelf niet overzetten als er ook maar een snaar in je is die twijfelt.. Wat heerlijk dat hij gedijt.. Wat jammer als dat dan meteen betekend dat hij verpot moet worden...
als hij geen nu geen noodzaak ziet om vriendjes te maken, zal hij dat ook niet doen als hij er bovenop zit.  Dat zijn eigenschappen die je niet verandert als het bij hem hoort. Als dat nu met die begeleiding niet tot stand komt, komt dat straks ook niet.mJe hebt anderzijds grote kans dat hij wordt gepest. Want hij is een beetje "anders " en je schrijft dat hij verbaal achter loopt. Kinderen kunnen erg wreed zijn .
ik denk niet dat ik hem zou verplaatsen. Ik zou mijn energie liever steken in een geindividualiseerd leerplan als hij echt te snel voor de groep gaat gaan. Wat nu nog niet aan de orde lijkt, toch?

 
Quote
RE: cluster 2/ regulier onderwijs
Lonneke  schreef op: 11-02-2014 14:37:32
Heb niet veel tijd nu, maar mijn zoontje heeft een rugzakje cluster 2, ook op regulier onderwijs.

We zijn nu bezig met de herindicatie en er wordt verwacht dat wij die nog krijgen , en dan idd ook nog de oude regeleing.

Mijn zoon heeft ESM , is op et regulier onderwijs prima op zn plaats.

Wat ik ook heel erg belangrijk vond toen wij de keus regulier onderwijs kozen, was dat hij gewoon om 15.15 uur thuis is en nog een normaal sociaal leven kan lijden, buitenspelen, met vriendjes afspreken, sporten.

Wil er later wel op terug komen nu geen tijd
 
Quote
Navigatie


Reageren op cluster 2/ regulier onderwijs
Naam
Bericht