An schreef op: 23-01-2014 16:31:43 |
Ik vraag me al een tijdje af of er meer basisscholen zijn die in het najaar geen rapport meer geven.
En waar het kind alleen in het voorjaar en vlak voor de zomervakantie nog een rapport krijgt. |
Quote |
Tessa_mv2 schreef op: 23-01-2014 16:34:31 |
Hier op school krijgen ze er ook 2 per jaar. Over 2 weken de eerste en dan vlak voor de zomervakantie nog 1 |
Quote |
Xxx schreef op: 23-01-2014 16:38:54 |
Hier ook 2 "rapport" momenten. In okt/nov/dec en in mrt/april/mei. Dit is zo omdat er op deze school geen rapporten meer zijn maar portfolio's die het kind zelf "in elkaar zet", waar het kind een gesprek over voert met leerkracht en ouders. Zelf zijn leerpunten formuleert en zelf aangeeft wat hij geleerd heeft. Daarnaast vult de leerkracht leerlijnen samen met het kind in en dit wordt samen met het portfolio gecomuniceerd naar de ouders.... |
Quote |
Annie schreef op: 23-01-2014 16:40:53 |
Hier ook, 1 keer in februari en daarna vlak voor de zomervakantie. Ik vind het erg weinig. Ik had
liever voor de kerstvakantie ook een meetmoment gezien omdat je dan eventueel kan bijsturen vanaf de
kerstvakantie ipv na de voorjaarsvakantie. |
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 16:42:29 |
Vinden jullie dit prettig? Als je pas in februari/maart het eerste rapport krijgt dan is het al te
laat om er nog wat aan te doen. Het is toch wel fijn om te weten hoe je kind er met de verschillende vakken voorstaat? |
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 16:43:44 |
Sinds wanneer is dit bij jullie scholen ingegaan? Ik zie het sinds dit schooljaar steeds meer en
vraag me af wat het werkelijke nut ervan is. |
Quote |
Mikmvg schreef op: 23-01-2014 16:44:25 |
Hier ook, maar in november is er al wel een 10 minutengesprek. Dan kun ej daarna dus ook nog
bijsturen. Bovendien heeft onze school een soort spreekuren waar je eens per maand vrij naar binnen kunt lopen en in schriften kijkenen dan is er ook een leerkracht beschikbaar. |
Quote |
Xxx schreef op: 23-01-2014 16:45:33 |
Maar je bent toch niet afhankelijk van de rapporten? Als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat spreek je de leerkracht toch aan? Ook als je twijft of als je gewoon wilt weten hoe het ervoor staat spreek je de leerkracht toch aan? Ik merk dat heel veel ouders zelf te weinig initiatief daarin nemen. Ben zelf ook leerkracht geweest. En als het niet goed gaat spreekt de leerkracht je zelf toch ook aan? Iig eerder dan februari.... |
Quote |
Mikmvg schreef op: 23-01-2014 16:47:41 |
Lijkt mij ook XXX, ben ook leerkracht, maar wacht met slecht nieuws sowieso niet tot een gesprek of
een rapport. Als er iets niet lekker loopt, zal ik een ouder uitnodigen voor een gesprek. Zelf heb ik na een aantal weken ook even aan d ejuf gevraagd hoe het ging en of ik thuis nog ergens bij moest sturen. |
Quote |
Anmv3 schreef op: 23-01-2014 16:51:07 |
Hier ook al een aantal jaren 2 keer een rapport. Eind januari en voor de zomervakantie. Eigenlijk precies wanneer de cito's afgenomen worden. Ik ben er al aan gewend en weet niet beter ! |
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 16:55:16 |
Mijn ervaring met leerkrachten is dat leerkrachten niet altijd ouders informeren als het minder
gaat. Mede daarom vind ik het een slechte ontwikkeling. Maar buiten dat wat is het nut ervan? Waarom niet gewoon een rapport met een cijferoverzicht? Dan is het gelijk voor iedereen duidelijk hoe het kind ervoor staat. |
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 17:02:43 | ||
Ik kan me hier weinig bij voorstellen. Zeker niet bij een kind uit groep 3 of een kind wat meer teruggetrokken is. | ||
Quote |
Xxx schreef op: 23-01-2014 17:02:47 |
Oei meen je dat? Een cijferoverzicht? Dat ken ik hier al jaren niet meer. Cijfers zijn
relatief. Een leerkracht die niet communiceert is een behoorlijk manco, maar als ouder ben je daar ook wel verantwoordelijk in. Als je zelf niets vraagt weet je dus niet altijd alles. Daarbij denk ik dat je toch vaak wel weet hoe het met je kind gaat. Je weet wat ze moeten leren en vraagt toch naar resultaten? Merk je dat de resultaten niet goed zijn, dan doe je daar iets mee. waarom een rapport nog maar 2x is. Daar kunnen verschillende dingen voor zijn. - als je in het najaar wilt dan zitten kinderen pas 3 maanden op school .... Is behoorlijk kort - Er gaat voor leerkrachten heel veel tijd in rapporten "schrijven" zitten (lees een paar weken) dit gaat ten koste van de leermomenten. - veel rapportmomenten lopen vaak gelijk aan cito-momenten.... |
Quote |
Xxx schreef op: 23-01-2014 17:04:53 | ||
Kan me voorstellen. Ik dacht in het begin ook...... WAT??!! Mijn zoon zit in groep 2 en dat gaat zo geweldig. Kinderen zijn eigenaar van hun eigen werk en eigen leerprestaties. Ze zijn trots en bewust bezig met wat ze hebben geleerd en wat ze willen leren. Zelfs de hele rustige kinderen kunnen dit en DOEN dit. | ||
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 17:10:31 | ||
Als je van de leerkracht het antwoord krijgt dat het goed gaat en je ziet later dat je kind zijn resultaten omlaag zijn gegaan dan is dat meer dan vervelend. Mag je kind het later nog gaan bijwerken. Ja, het ging goed want het kind stond nog steeds voldoende, maar is wel van zeg maar een 9 naar een 6 gegaan. Het is voor ouders makkelijker als er gewoon cijfers worden gegeven. Zo weet je echt hoe je kind ervoor staat. | ||
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 17:15:21 | ||
Na 3 maanden onderwijs kun je al veel zien en dan heb je bovendien nog veel meer tijd om het bij te sturen. Als er gewoon cijfers worden gegeven voor het werk van de kinderen dan is een rapport toch zo uitgedraaid? Cito heb je in januari en juni? Dan is er toch niets mis met het "oude" systeem van november, februari en juni/juli? | ||
Quote |
Onsjanneke schreef op: 23-01-2014 17:19:50 |
Maar cijfers zijn ook maar relatief. op school leer je zoveel vaardigheden die niet makkelijk in cijfers zijn uit te drukken. Vooral op sociaal en emotioneel gebied. hier ook 2 meetmomenten, en hier stellen kinderen ook zelf leerdoelen en bespreken dat met de leerkracht en ouders. Mijn zoontje zit in groep 1, dus ik weet niet beter ![]() Maar hier is er wel een 10 minuten gesprekje in november. Ook al s het eerste rapport pas eind januari. En elke week een mail van 1 a 2 a4tjes incl foto's over de projecten waar ze mee bezig zijn. Dus info genoeg. |
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 17:30:56 | ||
Als je kijkt naar rekenen en Nederlands, wat beide heel belangrijk is voor de rest van het leren, het is de basis eigenlijk voor alles wat betreft leren. Dan is het heel fijn als hier duidelijkheid over is hoe dat gaat. En Nederlands en zeker rekenen kun je heel goed in een cijfer uitdrukken. Tegenwoordig ligt de nadruk naar mijn idee teveel op het sociaal emotionele gebeuren dat taal en rekenen erbij inschiet. Met de ontwikkeling van het nieuwe rapportsysteem lijkt dit alleen maar erger te worden. | ||
Quote |
Onsjanneke schreef op: 23-01-2014 17:58:29 |
Maar dat hoeft toch niet via een rapport, of een officieel toetssysteem? Dat bezorgt leerkrachten veel tijd die ze niet aan de kinderen kunnen besteden. Ik heb nog geen ervaring met cijfers, doen ze niet in groep 1. Maar wij krijgen dus elke week een mail, waarin over elke klas een verhaal is geschreven van de leraar over waar ze mee bezig zijn en wat er volgende week verwacht word. In de hogere groepen gaat dat vaak over toetsen en dingen waar extra aandacht aan word gegeven omdat er kinderen bijgeschaafd moeten worden. Die worden in de algemene mail niet bij name genoemd, maar je kan uit te tekst wel opmaken dat de kinderen, leraren en ouders er echt wel van op de hoogte zijn. En als je als ouder niets gehoord hebt is zo'n mail een handig aanknopingspunt op de juf of meester aan te schieten of te mailen over jouw kind.. Hier op school dus maar 2 rapporten, maar echt genoeg mogelijkheden om het leergedrag van je kind te volgen. |
Quote |
Mikmvg schreef op: 23-01-2014 18:24:46 | ||
Echt? En jij vindt dat een realistisch beeld van hoe je kind presteert in d eklas? Een kind is zoveel meer dan alleen een cijfer voor rekenen en taal! | ||
Quote |
Xxx schreef op: 23-01-2014 19:37:11 | ||
Ik denk dat je het echt verkeerd ziet. 3 maanden is echt kort. daarnaast cijfers geven is nog geen rapport schrijven. Een rapport moet heel objectief zijn. Een cijfer is niet het enige waar naar gekeken wordt. Er is VEEL meer. Maar ik denk dat ouders dus alleen maar cijfertjes willen zien. Onderwijs moet aan doelen voldoen en ook de reken en taal doelen, maar niet ALLEEN de reken en taal doelen. Leerkrachten zijn echt niet bezig met alleen maar scoren, observeren, weer scoren, toetsen, kijken, scoren, toetsen. Leerkrachten doen zoveel meer. Een rapport is een heel belangrijk iets. Per kind ![]() Maar even een wederkerige vraag....... Waarom wil je zo graag 3 rapporten, wat voor meerwaarde heb JIJ daar aan? | ||
Quote |
Ma Dalton schreef op: 23-01-2014 20:45:40 |
Tuurlijk is een kind meer dan rekenen en taal.. Maar als er geen meetmomenten zijn voor die
vaardigheden weet he helemaal niet wat je ze leert. Onze school doet pre- toetsen voor ieder blok en
dan controle toetsen om voortgang te meten. Heerlijk vind ik dat! |
Quote |
Ma Dalton schreef op: 23-01-2014 21:10:11 |
overigens moet het toch ook mogelijk zijn om een rapport te geven zonder dat dat 2?uur per kind
kost? Heb je dan zelf zo weinig overzicht op waar de kinderen staan net hun individuele
vaardigheden? Zou toch niet meer moeten zijn dan het inkloppen van gegevens die je ook voor jezelf
als juf op een rijtje hebt???? Anders vraag ik me af waar je op bijstuurt ? meten is weten. de aanname dat ouders het dan zelf moeten weten wat er gaande is? Da's toch ook raar? Ik zie het huiswerk van mijN kinderen, maar ik kan niet beoordelen of 4 fouten in een toets betekend dat ze hebben lopen prutsen omdat de rest van de klas 100% goed had en het harstikke makkelijk was of dat het een moeilijke begin toets was waar ze veel fouten op mogen maken.. Laat staan dat ik weet hoe mijn kind het relatief doet op de lesstof. En of hij voldoende voortgang maakt. Ik ben ouder, geen onderwijzer. ik wil weten waarop ik kan sturen voordat mijn kind een trein heeft gemist. |
Quote |
Xxx schreef op: 23-01-2014 21:42:52 | ||
meet momenten zijn het hele jaar door. Dat is overal denk ik zo....... | ||
Quote |
Xxx schreef op: 23-01-2014 21:47:15 | ||
Een rapport is niet zomaar inkloppen. alles staat op een rijtje in logboeken, observatiesystemen, registratie systemen. Jij als leerkracht weet hoe het staat, maar dit moet je ook objectief naar kinderen en ouders over brengen. Een rapport was bij ons geen getal of letter, maar een objectief verhaal bij ieder onderdeel. tuurlijk wil jij weten als ouder hoe en wat. Maar als je dat te lang vindt duren ga je toch zelf vragen? Je blijft toch niet afwachten...... .?? | ||
Quote |
Xxx schreef op: 23-01-2014 21:49:10 | ||
altijd! Is er geen tijd dan kun je een gesprekje inplannen met de juf, dit hoort ze gewoon te doen. Als het echt niet goed gaat zal ze dat niet zeggen, maar goed is een makkelijk antwoord. Als je wilt weten hoe of wat toch een gesprekje aanvragen..... | ||
Quote |
Jen9 schreef op: 23-01-2014 22:32:44 |
Elke dag zou ik niet snel iets vragen. Maar ik heb wel t gevoel dat ik altijd terecht kan. En zo nu
en dan doe ik dat zeker. Soms is er geen tijd, nogal logisch.. Maar een gesprek plannen, kan
altijd. Hier ook 2 rapporten, en i ik ben t met Xxx eens punten eens, de 3 maanden ervoor is vaak te kort om goed inizcht te krijgen. Er is hier dan wel een voortgangsgesprek trouwens in t najaar, dat wel. |
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 23:00:14 | ||
Ik wil graag weten hoe mijn kind het doet en krijg dat buiten de rapporten om niet te horen. In de hogere groepen krijgen ze wel huiswerk, maar dat is topo en zo. Van rekenen en taal krijg je niets te zien. Je hebt als ouder geen idee hoe het gaat. En als je dan te horen krijgt dat het goed gaat, maar later ziet dat je kind het veel slechter doet in vergelijking met daarvoor dan is dat niet fijn om dat pas in februari te horen. Hier op school worden trouwens geen mailtjes verstuurd over wat er gebeurt in de klas. | ||
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 23:04:55 | ||
En dat is juist waar het naar mijn idee tegenwoordig verkeerd gaat. Er wordt zoveel tijd gestoken in het sociaal emotionele dat er nog weinig tijd overblijft voor taal en rekenen. | ||
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 23:06:54 | ||
Het november rapport vind ik juist zo fijn omdat er dan nog veel tijd is om je kind te helpen met eventuele achterstanden/leerproblemen. Wanneer je dit pas in februari te horen krijgt is het schooljaar al bijna om. | ||
Quote |
An schreef op: 23-01-2014 23:08:11 | ||
Helemaal met je eens. | ||
Quote |