Ilja Mv 3 schreef op: 13-01-2014 11:22:51 |
Onze jongste loopt bij het revalidatiecentrum sinds hij 14 maanden oud is. Hij is nu net 5 jaar
geworden. Hij heeft altijd een motorische achterstand gehad en een lage spierspanning. Toen hij eem
stuk kleiner was hebben ze hem getest op DCD. Dat kwam er toen nog niet uit. Bij de laatste afspraak
in het rev.centr. heeft de DCD arts gezegd dat als hij hem nu weer zou testen hij zeker wist dat DCD
eruit zou komen. Vanmiddag moeten we weer op controle en zal ik zeker de vraag krijgen hem opnieuw
te testen. Maar ik sta erg in dubio, zal een diagnose 'voordelen' opleveren voor mijn zoontje of
drukken we dan alleen een stempel op hem? Hij zit in groep 1 en het gaat goed op school, maar hoe
dat in de toekomst gaat zijn met schrijven etc is nog niet te voorspellen, maar dan kan hij
natuurlijk ergotherapie krijgen...........lastig hoor. Iemand met ervaring?? |
Quote |
Marijetje schreef op: 13-01-2014 11:35:39 |
Onze zoon heeft op de basisschool ook de diagnose DCD gekregen. hij had inderdaad met het schrijven
(pengreep lukte niet goed, en hij tekende de letters in plaats van te schrijven waardoor het
schrijven heel traag ging en vaak onleesbaar was). Hij kwam in aanmerking voor een rugzakje en
vandaaruit kreeg hij ambulante begeleiding. Hij kreeg ook ergotherapie, en kinderfysiotherapie.
Kreeg een speciaal kussen op zijn stoel om zijn rugspieren te helpen bij het goed rechtop blijven
zitten. Kreeg vanuit het UWV een laptop en leerde blind te typen omdat zijn handschrift niet
verbeterde, wat er ook geprobeerd werd. Wij hebben veel baat erbij gehad dat de diagnose gesteld is
en dat hij met de ambulante begeleiding, de fysio en de ergo leerde om met zijn "handicap"o te gaan.
Nu heeft hij inmiddels de mavo èn de havo afgerond en zit hij op de pabo. hij wil zich gaan
specialiseren in het begeleiden van "rugzak" kinderen als ambulante begeleider. Groetjes Marije. |
Quote |
Ilja Mv 3 schreef op: 13-01-2014 11:40:59 |
Dank je voor je verhaal Marije. Ambulante begeleiding heeft hij al maar dat bestaat uit niet meer
dan twee keer per jaar dat er eens even iemand bij hem op school komt kijken. Wat is je zoon goed
terecht gekomen en wat super dat hij nu voor anderen wat wil betekenen. Ik neem je verhaal zeker mee
in mijn overweging... |
Quote |
Xxx schreef op: 13-01-2014 11:49:58 |
Een diagnose is geen stempel denk ik. Het is net hoe je ermee omgaat. Ik zou het in dit geval wel willen weten, al is het maar dat wanneer er hulp nodig is dat je het hebt staan. Een stempel vind ik echt als je het te pas en te onpas gaat gebruiken in zijn doen en laten en alles maar daarop schuift, want ja, hij heeft DCD..... Succes |
Quote |
Ikke schreef op: 13-01-2014 12:18:31 |
Even over ambulant begeleiding. Heeft jou zoon een rugzakje. Dan zou de ambulante begeleiding veel
meer moeten zijn. Onze zoon spreekt zijn ambulant begeleider Maandelijks en soms meer. Onze zoon
heeft geen DCD maar wel andere neurologische beperkingen. Pas sinds vorig jaar weten we wat er
allemaal is en is de hulp voor hem gekomen. Ik had het liever in groep 1 geweten. Hij is een hele
lieve jongen dus was nooit nodig maar hij schreef ook heel slecht. Op een gegeven moment zei de
leraar in groep 8 dat hij wel een kleuter leek. dit heeft heel veel kapot gemaakt aan zijn
zelfvertrouwen en die woorden slijten maar langzaam. Hij zit nu 2vwo en kreeg daar al snel een
laptop waarop hij alles doet. er is zoveel mogelijk waarom niet gebruiken, kinderen met een
aandoening of zoals mijn zoon een zeldzame ziekte hebben het al zwaar genoeg. |
Quote |
Marijetje schreef op: 13-01-2014 12:25:50 |
Onze zoon kreeg 1 keer per maand ambulante begeleiding.
De lijntjes met ons en met de school werden kort gehouden. Regelmatig hadden we gesprekken op
school. Het werkte ontzettend plezierig en bovenal zagen we hoe goed het onze zoon deed. |
Quote |
Laura schreef op: 13-01-2014 13:25:08 |
Ik zou hem wel laten testen. Hier een zoon met ongeveer hetzelfde verhaal als Ilja. Hij heeft echter
geen dcd (is motorisch best handig) maar wel hypermobiel en lage spierspanning. Doordat de school
dit weet wordt er rekening mee gehouden. ook hij zit op een speciaal kussen (wellicht in de toekomst
aangepaste stoel), heeft moeite met de pengreep en leren schrijven. School let extra goed op op
schrijven gaat lukken (fysio werkt er ook aan) en als dit niet lukt dan zal hij met de laptop gaan
werken. |
Quote |
Marloes80 schreef op: 13-01-2014 23:32:58 |
Onze oudste heeft naast de diagnose ADHD ook DCD. We zijn nu een paar maanden gestart bij het multi
disciplinaire team van het revalidatiecentrum. De meerwaarde is voor ons, dat er op school nu echt rekening mee gehouden kan worden in de beoordeling, in de manier van toetsen e.d. Sam krijgt momenteel ergotherapie, logopedie en fysiotherapie. Er worden aangepaste meubels besteld en ander materiaal. |
Quote |
Marijetje schreef op: 14-01-2014 07:21:23 |
Logopedie heeft mijn zoon ook gehad, hij was soms niet goed te verstaan omdat hij heel snel sprak.
Op de middelbare school school is hij getest en bleek hij spraak en spellingsdyslectie te hebben.
Sinds hij de juiste handvaten heeft gekregen hoe met dit alles om te gaan gaat het gewoon super
goed. Mijn advies is om hem wel te laten testen, het bied je gewoon meer inzicht en meer handvaten
voor goede hulp/begeleiding. (Mocht hij een laptop nodig hebben, doe hierover dan eens navraag bij
het UWV, want met een duidelijke diagnose kom je wel in aanmerking voor een financiële bijdrage
hiervoor. Mijn zoon heeft hier twee keer een goed werkende laptop door gekregen. Op de website van
het UVW kun je hierover ook informatie over tergu vinden.) |
Quote |
Ilja Mv 3 schreef op: 14-01-2014 10:47:19 |
Bedankt voor de reacties. Het komt er op neer dat het wel van belang is te laten testen. Ik ben gistermiddag met mijn zoontje bij de revalidatiearts geweest, de DCD arts. Hij heeft hem weer goed bekeken en wat dingen laten doen en twijfelt er niet aan dat hij DCD heeft. Omdat hij nu nog maar in groep 1 zit hebben we afgesproken nog even niet weer te starten met fysio en ergo, maar begin volgend schooljaar, dan zit hij in groep 2, weer een controle te hebben. Ik moet verder een kort lijntje houden met zijn leerkracht om te kijken of hij ergens in belemmerd wordt. DIt is nu nog niet het geval. De arts gaf ook aan even goed naar de voorwaarden van onze verzekering te kijken want de kans is groot dat hij toch weer fysio en ergo nodig zal hebben. Kortom we gaan NU nog niet testen, we kijken hoe hij verder ontwikkeld en is het volgend schooljaar nodig om te testen zullen we dat zeker doen. Overigens heeft mijn zoontje geen rugzak maar een PAB. Wordt vervolgd dus........ |
Quote |
Zijlijn schreef op: 15-01-2014 00:12:14 |
ter
info:De leerlinggebonden financiering (lgf) of rugzak verdwijnt. In 2014 komt er namelijk een nieuw stelsel voor passend onderwijs. Het budget blijft wel helemaal beschikbaar, maar gaat voortaan rechtstreeks naar samenwerkende scholen. Huidige inzet rugzakNu gebruiken gewone scholen het geld van de rugzak voor onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De school kan er extra begeleiding van leerkrachten en leerling mee betalen. Ook kan de school er lesmateriaal mee aanschaffen. Lgf is niet voor zorg, maar alleen voor onderwijs. Geld rugzak straks naar samenwerkende scholenHet geld van de rugzakjes komt per 1 augustus 2014 gebundeld bij de samenwerkende schoolbesturen in een regio (het samenwerkingsverband). Die bepalen hoe ze het geld zo doeltreffend mogelijk inzetten in de klas. |
Quote |
Meanne schreef op: 15-01-2014 00:39:59 |
dochter van m'n vriendin zit in groep 7 en zij heeft dcd zij werkt nu achter een laptop. |
Quote |
Ano schreef op: 15-01-2014 16:40:30 |
Er verandert veel waarbij het niet meer gaat om wat je hebt maar om wat je nodig hebt. Soms kan een
onderzoek daar antwoord op geven. Ik zou het niet meer doen voor het stempeltje alleen....want daar
koop je straks letterlijk niks meer voor. (voorheen was een diagnose bijv verplicht bij een LGF
aanvraag.) |
Quote |