Marimammavanalec schreef op: 19-11-2013 18:39:48 |
Is mijn kind een beelddenker?
Onderzoek heeft uitgewezen dat er in iedere klas wel één à twee beelddenkers zitten. Vaak zijn het leerlingen die in de onderbouw (groep 1 en 2) goed lijken mee te draaien, maar in groep 3 problemen kunnen ondervinden bij het lezen, schrijven en/of rekenen. De leerkracht kan er niet goed de vinger opleggen; het is een slimme, ondernemende leerling, vol enthousiasme en creativiteit... waar zit het probleem? Door de nog grote onbekendheid met het begrip beelddenken, worden veel beelddenkers niet als zodanig herkend en ontstaan er met de jaren op de basisschool steeds grotere leer- en/of gedragsproblemen. Wat is beelddenken?Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. We kunnen het
ruimtelijk denken noemen. Doe je ogen dicht en denk aan het woord: boom Wat zie je? De meeste mensen zien dan de letters B-0-0-M voor zich. Een beelddenker ziet echter een prachtige boom, met bruine stam, groene bladeren, wuivend in de wind. Beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken!
Beelddenkers zijn visueel, maar daarnaast ook ruimtelijk ingesteld. Ze werken het liefst met hun
ogen en hun opgedane ervaringen. Omdat beelddenkers in beelden denken en niet in taal, hebben ze moeite met de 'vertaling' naar de juiste woorden. Vaak hoor je ze dan ook praten in termen als: dinges, danges, je weet wel! In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord kunnen ze zo snel niet vinden. Ditzelfde zou kunnen gelden voor getallen. Een beelddenker ziet bij het woord stoel de stoel in gedachten voor zich. Of de
stoel nu achterstevoren of op zijn kop staat: het blijft een stoel. Beelddenkers zijn snel afgeleid, want net als ze ergens mee bezig zijn, zien ze al weer iets
nieuws om te doen. Dat laatste is wel eens lastig voor ouders. De opdracht: 'doe je jas uit,
ruim je tas op en kom naar de keuken om wat te drinken'is onmogelijk voor een beelddenker.
Terwijl hij naar de opdrachten luistert, ziet hij het beeld van de jas aan de kapstok, de tas in de
kast en het glas drinken in de keuken voor zich. Op het moment dat hij zijn jas uittrekt, denkt hij
alles al gedaan te hebben en gaat rustig met zijn lego spelen. Ook op school kenmerkt de beelddenker zich door dit ‘afwezige' gedrag. Alle mensen worden als beelddenker geboren. Tot het tiende levensjaar dus, kunnen er nog veranderingen optreden, kan men sturen en begeleiden. Hoe eerder beelddenken erkend wordt, hoe beter het kind begrepen wordt... thuis en op school! Waar komt het beelddenken vandaan?De term 'beelddenken' bestaat al tientallen jaren. Het is afkomstig van de Haagse logopediste Maria J. Krabbe, die in de jaren dertig met de theorie kwam dat er mensen zijn die in beelden denken in plaats van in taal. Haar werk werd enthousiast voortgezet door Nel Ojemann, Montessori-leerkracht, remedial teacher en docente aan de Universiteit van Groningen. Zij ontwikkelde een onderzoeksmethode waarmee je de beelddenkende leerling kan signaleren: het wereldspel. Waaraan herken ik een beelddenker?Ieder mens is bij de geboorte een beelddenker. Immers: de taal moet nog geleerd worden. Langzamerhand leert de peuter spreken en ontstaat er taalbegrip. Klanken blijken betekenis te
hebben en met die klanken kun je jezelf 'verstaanbaar' maken. Beelddenkers ontwikkelen daardoor vaak een eigen, vaak heel originele woordenschat, die tot op
latere leeftijd doorspeelt. (Verbasteringen als aloge voor horloge, rontonde voor rotonde en
stokkontakt voor stopcontact ).Verder kunnen beelddenkers in de babytijd een wat slordig, kwijlend
mondje hebben, leren ze wat later lopen waarbij veel naar hun eigen voeten wordt gekeken alsof ze
willen zien wat ze doen. Bij het ouder worden, blijft de taalontwikkeling vaak achter bij de leeftijdsgenootjes. Ze kunnen moeilijk iets onder woorden brengen, hangen graag de clown uit, zijn speels en hebben moeite met ruzie en conflicten. Beelddenkende kinderen zijn emotioneel erg kwetsbaar, kunnen zich wat moeilijker concentreren, hebben een groot gevoel voor humor en vertellen vaak de prachtigste fantasieverhalen. BasisschoolEenmaal op de basisschool wordt er door de leerkracht veel nadruk gelegd op volgorde en details
en dat zijn nu net de zaken waar beelddenkers wat moeite mee hebben. Ook taalregels worden slordig gehanteerd. Beelddenkers gaan voor de inhoud en niet voor de juiste vorm. Ze komen daardoor wat slordig over, maar weten heel goed waar een tekst globaal over gaat. Details onderscheiden is vaak hun moeilijkste kant. Beelddenkers kijken meer naar overeenkomsten (Wat weet ik al? Wat had ik ook al weer net zo gedaan?) in plaats van naar verschillen. Ze hebben een grote vrijheidszin en een brede belangstelling, hebben een goed geheugen voor gebeurtenissen en belevenissen en zijn sociaal zeer bewogen. Gaat beelddenken over?Om maar meteen antwoord te geven: NEE! Beelddenken is dus een verworvenheid en geen stoornis of mankement. Er wordt wel eens gezegd dat
beelddenken een lastige gave is waar de omgeving vaak geen begrip voor heeft. Er wordt geleefd
vanuit het gevoel en de beleving. Het kijken gaat voor het luisteren. Gedurende hun hele schooltijd, ook op de basisschool, hebben beelddenkers het idee dat ze
zeeën van tijd hebben, meer zelfs dan ze in werkelijkheid hebben. Tijd zegt hen niet veel! Ze
vergeten afspraken, hebben geen interesse in klokkijken en komen tijd tekort. Ze reageren te snel bij het eerste het beste woord en luisteren niet meer verder. Ze denken het
wel te weten! Omdat ze de oplossingen voor vraagstukken / problemen al in hun hoofd 'zien', zijn ze
geneigd te denken dat ze hun huiswerk wel weten, terwijl de leerstof nog niet verankerd is. Omdat
beelddenkers in hun gedachten allerlei sprongen maken, komen ze soms wat chaotisch over en zijn ze
gebaat met korte, duidelijke opdrachten/ afspraken. Beelddenkers ondervinden ook in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs problemen met het
leren van de nieuwe talen. Het meeste leed is echter geleden vanaf de derde, vierde klas. Veel beelddenkers slagen dan ook glansrijk voor hun Havo of VWO diploma, mits er een goede en consequente begeleiding is geweest van school zowel als van ouders. Wat kunnen we doen?Door het lezen van bovenstaande tekst, en het erkennen van een aantal beelddenkende kenmerken, bent u nieuwsgierig geworden, maar waarschijnlijk ook bezorgd. Wat kunnen we doen? Een Individueel Onderwijskundig Onderzoek geeft meer inzicht.
De trainingen Beeld en Brein® Schoolbasis en Beeld en Brein® 12+ leren leerlingen gebruik te maken van hun beelddenkende vermogens met de Beeld en Brein® Leerstategieën.
De workshop Beeld en Brein® Conceptmapping leert ouders en begeleiders met de Beeld en Brein® Leerstrategieën te werken.
De opleiding Beeld en Brein® Coach is bestemd voor leerkrachten en andere begeleiders van beelddenkende leerlingen of leerlingen met leerproblemen uit het Basisonderwijs.
De opleiding Beeld en Brein® Coach Voortgezet Onderwijs is bestemd voor leerkrachten en andere begeleiders van beelddenkende leerlingen of leerlingen met leerproblemen uit het Voortgezet Onderwijs.
De opleiding Beeld en Brein® Beelddenk-specialist kan na de opleiding Beeld en Brein® Basisonderwijs worden gevolgd. Een Beeld en Brein® Beelddenk-specialist is gespecialiseerd in DIDACTIEK - DIAGNOSTIEK - PEDAGOGIEK. |
Quote |
Marimammavanalec schreef op: 19-11-2013 18:47:51 |
Als ik mijn ogen dichtdoe en aan boom denk zie ik geen boom maar ook niet het woord hahahaha |
Quote |
Mie schreef op: 19-11-2013 19:38:28 |
ik zie met mijn ogen dicht zowel beeld als woord. Wat ben ik dan? |
Quote |
Jomi schreef op: 19-11-2013 19:43:01 |
Ik ben echt een beelddenker, nooit problemen mee gehad, niet op school en niet in het
dagelijksleven. |
Quote |
Ma Dalton schreef op: 19-11-2013 19:46:16 |
Ik ben beide. Beelddenken levert wel problemen op als je verbale kracht niet mee gaat. Volgens mij
heb ik weleens gelezen dat mensen die woorden ook nodig hebben bij het opslaan van nuances in het
geheugen.. En ze er weer uit te halen.. Een soort atchiefsysteem zeg maar.als je geen goed werkend
systeem hebt wordt het lastig |
Quote |
Onsjanneke schreef op: 19-11-2013 20:07:38 |
Ik ziewel een boom, maar herken de genoemde problemen helemaal niet. Ben wel erg goed in het leggen van verbanden. Maar ja ben je dan een beelddenker,? |
Quote |
Blauwtje schreef op: 19-11-2013 20:14:21 |
ik zie direct een boom voor me met indd een dikke bruine stam en groene blaadjes, hihi Ik weet van mezelf dat ik een beelddenker ben maar wat ik tot voor kort geleden niet wist is dat beelddenkers blijkbaar niet in de meerderheid zijn? Ik dacht werkelijk dat iedereen zo dacht ( :blont |
Quote |
Anne schreef op: 19-11-2013 20:16:32 |
Ik herken ook niet alles ..maar ik zie inderdaad meer een beeld dan een woord. Alhoewel ik heel erg graag lees ..en personen van gezicht niet goed kan onthouden.. |
Quote |
Deborah Mv Priscilla ,levi,stan schreef op: 19-11-2013 20:17:34 |
Ik zie wel dingen terug in mijn dochter. |
Quote |
Bepje schreef op: 19-11-2013 20:47:09 |
Dat gaat over
mij ! Alleen ben ik wel heel sterk in taal maar beslist niet in rekenen. Met die tijd e.d. ook, ik
heb dat nog een beetje en kom veel op het nippertje. Ik zie er ook een van mijn kinderen in en
misschien wel allebei . Nooit geweten, ik dacht dat iedereen alles zo zag. |
Quote |
Marimammavanalec schreef op: 20-11-2013 11:04:31 |
Heel apart dit |
Quote |
Jen9 schreef op: 20-11-2013 11:31:02 |
Ik ben ook een belddenker, maar heb nooit problemen gehad. Zie dat mijn zoon wel wat problemen
heeft, maar of dat hierdoor komt. Volgens zijn juf (en stiekem volgens ons ook) is hij eigenlijk
heel slim, maar op de 1 of andere manier loopt t bij rekenen spaak. Zolang het niet heel ernstig is,... denk dat iedereen wel wat heeft en om nu overal een label op t plakken... Dan denk ik echt dat er geen mens zonder verschillende labels bestaat. |
Quote |
Myself schreef op: 20-11-2013 16:20:05 |
Ik ben ook en beelddenker en ik heb dus wel het probleem dat ik irl erg kan dichtklappen in
situaties en dan voor mezelf gewoon neit de juiste woorden kan vinden hoe ik wil reageren. Kreeg zo laatst nog het verwijt dat ik heel koel en hard overkwam. Terwijl ik me juist alleen maar overrompeld en onzeker voelde. |
Quote |
Queen@home schreef op: 20-11-2013 19:58:56 |
Heb het bij mijn dochter van 10 geprobeerd, die is duidelijk ook een beelddenker, net als ik |
Quote |
Marli schreef op: 20-11-2013 20:34:27 |
Dinges is een woord wat vaak voorkomt in mijn vocabulaire... Een beelddenker dus. Als ik aan een 9 denk dan zie ik een huisnummerbordje voor me. Sinds ik mind mappen heb ontdekt ben ik om; dat is voor mij de manier om dingen te leren, ontdekken en me eigen te maken. Zo breng ik tegenwoordig structuur aan. Het lijkt soms wel op een fotografisch geheugen. |
Quote |