Menu
 

Topic:

10 minuten gesprek, vraag?

Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-03-2013 09:19:12
Vanavond hebben wij voor de tweede maal een 10 minuten gesprek. Deze keer wil ik het gesprek nuttig invullen. Geen verhalen over het buitenspelen op het plein en dergelijke.

Priscilla is in groep 0 gestart met een spraak/taal probleem. Gelukkig niet zo ernstig als de anderen (Levi cluster 2, Stan SBO nu een aanvraag lopen voor cluster 2). Wij hebben dus altijd veel tijd geinvesteerd in lezen, letters oefenen, rijmen en dergelijke.
Er waren tekenen  van dyslexie en wij moesten erg alert zijn en blijven. Tot nu toe gaat het lezen verrassend goed.
Spelling is lastig omdat zij ook minder hoort. Ik ben dus begonnen om elke dag een soort van dictee te houden. Zodat zij de woorden goed onder de knie krijgt. Of spelender wijs allerlei NK klanken opnoemen.
Zij zit nu in Avi E3. Dat is voor Priscilla ontzettend knap.

Wij kunnen thuis natuurlijk ook niet zoveel meer doen als dit. Nu lees ik voor de tweede maal dat zij moeite heeft met schrijfletters. Ook heeft zij voor rekenen extra oefenening nodig. Zij geeft zelf ook aan dit moeilijk te vinden.

Is het verstandig om een soort van handelingsplan te vragen? Het is natuurlijk maart en zij blijft toch moeite houden met bepaalde dingen.
Wij krijgen voor thuis totaal geen informatie mee. Wij weten bv nooit met welke woorden zij bezig zijn. Nu heb ik via de site VLL wel veel gevonden. En gebruiken wij het veilig en vlot boekje. Maar er is weinig tot geen communicatie vanuit school.
Nu gaat de juf met zwangerschapsverlof. Er komen twee vervangsters, 1 is zwanger en gaat ook nog weg en de andere is de vraag hoelang deze mag blijven. Voor de zorg kindjes niet zo fijn. En wil dus er boven op zitten.

Kan ik verwachten van een juf. Dat zij weekelijks extra oefeningen voor rekenen mee geeft? Dit is voor mij eigenlijk erg handig. De stof van tegenwoordig is zo anders.
Of is het stom hierom te vragen zolang zij hier zelf niet mee komen?
 
Quote
Navigatie
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Krumelke  schreef op: 18-03-2013 09:22:55
je zou het altijd kunnen vragen, maar het is maar net of school hetzelfde denkt als jullie als ouders.

wij merken hier veel weerstand van de school als we dingen aangeven omdat wij die zo zien en ervaren. vanaf groep 1 dingen aangegeven en nu groep 2 nog steeds niets mee gedaan.

zelf blijven we alles vragen hoe stom het ook voor de juf over mag komen.
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Krumelke  schreef op: 18-03-2013 09:24:07
oja wat hier ook wel is, is dat je op 10 min. gesprek hoort dat dit en dit en dit niet goed gaat....en als je er met andere ouders over praat hoor je dat bij ongeveer alle kinderen terug komen. dus ja of het dan echt slecht gaat of de groep slimmer ingeschat wordt dat weet ik niet. hier wordt gehamerd op de enorm slechte motoriek van s, maar bij navraag van goh wat kunnen we doen horen we na 5 weken nog niets (vanmiddag maar weer naar vragen).
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Mafkees  schreef op: 18-03-2013 09:26:05
Ik snap je bezorgdheid en deze zou ik zeker delen tijdens het gesprek.

Ik zelf ving meer van dit soort vragen bij ouders op op het plein. Mijn vraag tijdens de 10 min gesprek was dan ook of ik huiswerk moest doen met mn zoon.
Geen idee, weet ik veel

Maar meester adviseerde het juist niet. Spelenderwijs is het leuk, buiten op straat een bord lezen, letters en cijfers in de winkel, maar school is intensief genoeg en ze hebben nog voldoende tijd om veel te leren!

Ik zou het wel in de groep gooien dat je hiermee zit, en verder proberen het los te laten. Je doet genoeg
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Sammy  schreef op: 18-03-2013 09:26:38
Ik vind het stom dat de school zo slecht communiceerd! Vind het helemaal niet gek om extra stof voor thuis te vragen. Zeker niet omdat je daar je kind gewoon mee helpt.

Mochten je vragen teveel zijn voor een 10 minuten gesprek, zou ik zeker direct een afspraak maken voor een uitgebreider gesprek, misschien zelfs met de intern begeleidster erbij. Voor het maken van een behandelingsplan moet zij/hij ook goedkeuring geven, anders gaat het hele behandelingsplan niet door.
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Caatje  schreef op: 18-03-2013 09:37:22
Ons zoontje heeft van school 2 spelletjeslinks voor op de computer meegekregen. Alle kinderen hebben daar een inlognaam en een wachtwoord voor. De één is voor rekenen en de ander voor spelling. Misschien is er bij jullie ook zoiets.
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-03-2013 09:41:48
Dat gevoel heb ik ook altijd. Afwachten, wachten en nog eens wachten. Ik hou van actie en ondernemen. Van mijn zoontjes krijg ik natuurlijk heel veel informatie.

Misschien ben ik wel overbezorgd. En gaat het prima zolang je niks verneem. Maar ik zie in de rekenschriftjes echt moeilijkheden. Bij ziekte is er nog NOOIT iets ingehaald.  Nu met de wisselingen zie ik de bui al hangen. En wil graag bij voorbaat afspraken hebben gemaakt.

Krumelke al fysio gehad? Hier heeft Stan fysio voor zijn zwakke motoriek. Levi heeft speltherapie gehad.

Nog nooit een gesprek gehad met een ib'er. Dit kan ik natuurlijk ook nog vragen. Priscilla is echt een meisje die er hard voor moet werken.

Wij doen veel spelenderwijs. Maar Priscilla moet ook km lezen. Het lezen en oefenen doet haar goed. Gister heb ik woord machines gemaakt. Erg leuk! Het is absoluut geen moeten hier.

Wij hebben squal op de pc. Dat vind ik qua km spel eigenlijk wel voldoende. Ik heb liever iets op papier.

Schrijven doen wij thuis ook veel. En eigenlijk vind ik haar netjes schrijven alleen blijft zij moeite houden met hoe zij het beste de schrijfletter maakt. Dus waar begin ik en hoe maak ik de draai.
Dit was laatst een zorgen puntje en ik wil dus weten wat hiermee is gedaan.

 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-03-2013 09:46:23
Is het trouwens normaal dat bij ziekte de oefeningen niet worden ingehaald? ook bij een kind die moeite heeft met rekenen. Kleine moeite toch om een kopie te maken en deze mee naar huis te geven? Of ben ik nu echt een zeikwijf
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Caatje  schreef op: 18-03-2013 09:54:37
Misschien kan je vragen welke schrijfmethode zij hanteren, zodat je haar thuis ook kan helpen om op de goede manier te schrijven.

Extra oefening krijgen ze bij ons de klas ook niet mee als ze ziek zijn geweest. Toetsen worden wel ingehaald en schrijfoefeningen ook, maar er is weinig tijd voor. Wel geeft juf extra rekenwerk aan een leerling mee, omdat de ouders vinden dat ze daarmee moet oefenen. Van juf zelf hoeft het niet, maar omdat de ouders dat vragen, doet ze dat. Dus gewoon vragen aan juf. Zeker als ze al moeite heeft, is extra werk prettig.
En als het via school niet kan, misschien zelf ondersteuning gaan zoeken in de vorm van bijles.
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Harleysmama  schreef op: 18-03-2013 09:58:08
Hier ook weinig communicatie met school(Juf). Mijn zoon is net 3 weken ziek thuis geweest en k ivroeg ook om huiswerk. Maar ik kreeg dat niet, omdat mijn zoon dus met specifieke boeken werkt. Hij zit op cluster 4 onderwijs. Denk nou ja dan niet hoor. Heb nog steeds geen 10 min gesprek gehad en die had wel moeten plaats vinden in februari. Het is inmiddels maart en nog steeds niks gehoord.

Zo zonde dat ook hier de communicatie totaal niet loopt. Nou ja ik denk maar zo geen nieuws is goed nieuws.
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Suusmv3  schreef op: 18-03-2013 10:05:06
miss een idee om eens met de  IB-er om tafel te gaan zitten?

hem/haar dit voorleggen en vragen of het mogelijk is dat ze idd extra werkjes kan krijgen?
of dat er evt vanuit school iets extras gedaan kan worden?



 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-03-2013 12:19:28

Mijn andere twee zoontjes hebben een schrift. Elke dag heb ik nieuws.
Daarnaast regelmatig telefoon heen en weer. Super fijn.
Dit verwacht ik niet bij mijn dochter. Nu hoorde ik van een andere school. Dat er briefjes worden mee gegeven wanneer zij met een nieuwe kern beginnen. Nou dat zou je bij zorgen kindjes toch kunnen doen. KLeine moeite...

Vanuit groep 2 was er wel een handelingsplan. Dit moest ik onder tekenen. Hier is niks mee gedaan! Ik heb er nooit meer wat van vernomen.


Priscilla hoort slecht. Twee maal vertelde Priscilla dat zij een nieuwe plek had. Helemaal achterin in de klas. Gelukkig verteld zij dit thuis... Anders krijgt zij amper iets mee. En dat merk je ook aan haar spellling. ZIj schrijft alles wat zij hoort. Het moet bij haar echt duidelijk zijn.  Tuurlijk is de juf ook maar een mens. Maar vind het wel slordig. Je weet dat het moeilijk voor haar is. Waarom dan? Maargoed ...

Levi gaat waarschijnlijk weer terug naar normaal onderwijs. Voor hem zoek ik wel een andere school. De combinatie klassen bevallen mij absoluut niet. Ja ze worden zelfstandig. Maar als Priscilla haak taak niet goed begrijpt moet een mede klasgenoot uitleggen ( dat gebeurd misschien niet altijd juist?). Nee ik ben er absoluut niet van gecharmeerd.
En heb toch wel spijt dat ik niet voor de schoolfabriek heb gekozen.

 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-03-2013 12:19:29

Mijn andere twee zoontjes hebben een schrift. Elke dag heb ik nieuws.
Daarnaast regelmatig telefoon heen en weer. Super fijn.
Dit verwacht ik niet bij mijn dochter. Nu hoorde ik van een andere school. Dat er briefjes worden mee gegeven wanneer zij met een nieuwe kern beginnen. Nou dat zou je bij zorgen kindjes toch kunnen doen. KLeine moeite...

Vanuit groep 2 was er wel een handelingsplan. Dit moest ik onder tekenen. Hier is niks mee gedaan! Ik heb er nooit meer wat van vernomen.


Priscilla hoort slecht. Twee maal vertelde Priscilla dat zij een nieuwe plek had. Helemaal achterin in de klas. Gelukkig verteld zij dit thuis... Anders krijgt zij amper iets mee. En dat merk je ook aan haar spellling. ZIj schrijft alles wat zij hoort. Het moet bij haar echt duidelijk zijn.  Tuurlijk is de juf ook maar een mens. Maar vind het wel slordig. Je weet dat het moeilijk voor haar is. Waarom dan? Maargoed ...

Levi gaat waarschijnlijk weer terug naar normaal onderwijs. Voor hem zoek ik wel een andere school. De combinatie klassen bevallen mij absoluut niet. Ja ze worden zelfstandig. Maar als Priscilla haak taak niet goed begrijpt moet een mede klasgenoot uitleggen ( dat gebeurd misschien niet altijd juist?). Nee ik ben er absoluut niet van gecharmeerd.
En heb toch wel spijt dat ik niet voor de schoolfabriek heb gekozen.

 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Jomi  schreef op: 18-03-2013 12:27:41
Ik zou een gesprek aanvragen tijdens het 10 minuten gesprek, want dit krijg je niet allemaal besproken in 10 min.

Hier op school is het 10 min gesprek om het rapport, de scores van toetsen en het gedrag in de klas te bespreken. Wil de ouder of de juf ergens dieper op ingaan dan wordt er een vervolgafspraak gemaakt.
 
Quote
RE: 10 minuten gesprek, vraag?
Deborah Mv Priscilla
,levi,stan
  schreef op: 18-03-2013 12:41:34
Ja de juf gaat vrijdag met verlof. Dus maar even kijken hoe dit dan moet.

Schrijf wel alles op. Want anders vergeet ik weer iets. Cito's heb ik nog niet binnen van Priscilla. Daarben ik ook benieuwd naar.
 
Quote
Navigatie


Reageren op 10 minuten gesprek, vraag?
Naam
Bericht