Pacific schreef op: 23-01-2013 13:40:33 |
Hoi meiden, Ik heb een zoontje van 8, hij is 3 jaar geleden gediagnotiseerd met klassiek autisme en bovengemiddeld IQ. Vorige jara opnieuwe IQ test gehad en hij is HB, waarschijnlijk heeeft hij Asperger(onderzoek bijna afgerond maar het uitslagis al duidelijk). Zijn er meer moeders met een kind met Ass en HB??? Ik vind het soms best moeilijk ook merk ik mn frustratie naar school toe. Hij zit op SBO in een structuurgroep(voorheen was de naam auti klas), hij heeft veel baat bij deze onderwijs vorm, maar door zn hoge iq lopen we continue tegen dezelfde muur aan. Ik heb dus met regelmaat een zoon die niet naar shcool wil omda thet alelmaal saai en makkelijk is. Als ik dit aangeef bij de juf krijg ik te horen, O hier merken we er niks van hij doet altidj keurig zijn opdrachten. Ja logisch het taat zijn dagkalender, zn werkjes liggen klaar dus hij maakt wat er van hem gevraagd wordt. Al sik dan zeg, hoe maakt hij de werkjes, dan zeggen ze , altijd zonder fouten Met lezen is er geen niveau groepje waar hij is past(hij is te ver), dus wordt hij maar in ene groepje gezet, dus ver onder zijn nivo en mag hij zelfstandig werken. Afgelopen week kwam ze er met de cito achter dat hij zowel met technisch lezen als begrijpend lezen t/m groep 8 haalde. En nu ein-de-lijk(jaar is al halverwege) zien ze dat hij toch wel erg ver is. Maar wat gebeurd er...hij krijgt geen leeshuiswerkmeer, tja daar heeft hij toch niks aan. Hij hoort in gr 5 te zitten maar heeft op zn vorige school een klas overgeslagen, en zit nu dus in gr 6, en nog haalt hij A+ scores. We hebben ook aangegeven dat de herhaling uit de leerstof moet, dus compacter maken. Hij heeft die herhaling niet nodig met gevolg dat hij zich weer verveelt. Ik weet soms echt niet hoe nu verder, iedere keer maak je afspraken en gaat het weer een paar wkn goed en vervolgens begint het weer van voor af aan omdat hij dan alweer door de stof heen is. Of school ziet het niet of ze begrijpen het gewoon niet |
Quote |
Tiesmv3jongens schreef op: 23-01-2013 14:04:51 |
Ik ken het probleem alleen zit onze zoon op regulier basisonderwijs en elke keer weer die gesprekken
voeren en gaat het even goed. Daarna gaat het gewoon weer mis hij heeft een rugzak alleen vraag ik
me af waar de voor gebruikt wordt duidelijk niet voor hem. Ze snappen het hier op school ook niet hij verveelt zich ook in de klas maar volgens hun is dat niet zo ook zijn cito is allemaal A+. Maar ik zie het hier op school bij meerdere kinderen dat ze niet weten hoe of wat als ze voorlopen. Succes want ik ben bang dat je zal moeten blijven praten anders versloft het weer. |
Quote |
Tiesmv3jongens schreef op: 23-01-2013 14:05:33 |
Hij heeft trouwens asperger en is hb |
Quote |
Esther Mv Thomas schreef op: 23-01-2013 15:13:24 |
Thomas heeft pas een onderzoek gehad om te kijken waar zijn gedragsproblemen vandaan komen. Ze
zoeken het in de richting van Autisme en dan ook Asperger. Het ene moment vindt zijn juf hem echt
een autist en het volgende moment weer niet, hij weet namelijk heel vaak hoe het wel hoort.....(maar
doet het dan niet, luisteren bijvoorbeeld). Aangezien we op een bepaald moment wel elke dag door de
juf werden aangesproken over zijn gedrag (wij hebben hem zelfs een keer moeten ophalen omdat het
niet meer ging op dat moment) ga je toch verder kijken. Hij is HB (bijna een jaar geleden heeft hij
dat onderzoek gehad, toen is er niet over austisme gesproken) en zit op een Leonardo-school. Je zou
zeggen dat zijn gedrag dan beter moet worden (meer op zijn eigen niveau werken, met gelijkgestemde
kinderen), helaas was dat maar voor korte duur waar. Wij hebben dus ingestemd in verder onderzoek,
wij willen zelf ook weten waar zijn gedragsproblemen vandaan komen. Of hij echt Asperger heeft, weten wij niet. Mijn man denkt van niet (maar heeft zich ook minder ingelezen en denkt bij autisme meteen aan de klassieke vorm, die heeft hij echt niet). Ik twijfel, hopelijk komt er wat uit het onderzoek. Of hij op school mag blijven is nog onduidelijk. In principe willen ze geen kinderen met nog iets anders naast het HB-zijn, maar dan kan de halve klas wel naar huis.......En waar moet hij dan heen? Voor een speciale auti-klas is hij volgens mij echt 'te goed'. Een ander iets waar ik aan denk bij zijn gedragsproblemen is dat hij toch niet genoeg uitgedaagd wordt. De klas is een stuk groter dan vorig jaar (toen 14 en nu 19 kinderen) en er wordt veel aandacht aan de groep 3 kinderen geschonken (zelf zit hij in groep 4). Voor mijn gevoel staat hij op sommige gebieden gewoon stil nu en dan kan je natuurlijk ook vreemd gedrag laten zien. Wat voorbeelden van wat hij (vooral in de klas) doet: - gillen als ze aan hem zitten en hij al een paar keer gezegd heeft dat ze moeten stoppen - de clown uithangen - brutaal zijn (op alles een wederwoord hebben) - straf doet hem niets - andere kinderen pesten (is voor ons nieuw, hij was juist altijd de underdog) - hij kan niet tegen geluid, hij heeft al van die oordoppen (koptelefoon) ervoor - wiebelkussen (nu trouwens niet meer) - hij zat tot aan de Kerstvakantie aan een eigen tafel, omdat hij niet met andere kinderen samen kon zitten. Nu zit hij blijkbaar wel weer in een groepje, maar ik hoorde alweer van hem dat dat niet lekker ging. Thuis zien wij flarden van dit gedrag. Nu gaat het trouwens wel weer redelijk op school, het gaat echt met vlagen. Ik lees met interesse mee. |
Quote |
Lisje schreef op: 23-01-2013 16:45:19 |
Ik begrijp waar jij tegen aan loopt. Mijn dochter heeft ook op het SBO gezeten. Het iq zit daar
gemiddeld tussen de 60 en 80!! Logisch dat jij tegen een muur aanloopt. Het is niet te vergelijken
met regulier onderwijs. De kloof waar jullie mee te maken hebben is nog velen malen groter. Wij hebben het ook meegemaakt met onze dochter en hebben gevraagd of ze teruggeplaatst kon worden naar het regulier onderwijs. Dit is begin dit schooljaar gebeurt en het gaat zoveel beter. Jarenlang heeft ze o.a. slaapproblemen gehad (lees 6 uur slapen op schooldagen) en het is allemaal weg. Weg van die niet zo slimme kinderen zegt ze zelf en nu kan ze zich weer aan anderen ophalen. Maar goed je moet ook een school zien te vinden die hem met zijn diagnose willen opnemen en weet niet in hoeverre hij en anderen daar last van hebben en wat de SBO zelf vind. Wij hebben toen gesprek aangevraagd met leerkracht en ib-er, later is ze in de commissie besproken en die zijn akkoord gegaan met terugplaatsing. Mijn dochter is overigens niet HB, maar gemiddelde intelligentie, jong getest met lager iq, wat uiteindelijk niet bleek te kloppen. Op de basisschool waar ze nu zit werken ze met 3 niveaugroepen per leerjaar. |
Quote |
Kyla schreef op: 23-01-2013 16:49:02 |
Hier ook een hb zoon met Asperger. Hij ging tot vorig jaar mei naar een reguliere school, waar hij
een klas had overgeslagen. Op school konden ze hem zowel op hb vlak als autisme vlak niks extra's
bieden. De meeste problemen werden nl veroorzaakt door het gebrek aan uitdaging en daar kon geen
rugzakje voor worden aangevraagd. Hij gaat sinds vorig jaar mei naar een school waar hij onderwijs
voor hoogbegaafden krijgt (vergelijkbaar met leonardo, maar dit is een kwadraat school, zit
weer anders in elkaar). Sindsdien gaat het veel beter en laat hij veel minder negatief gedrag zien,
het sociale blijft wel een probleem, maar ook daarin groeit hij weer. Wat hij voornamelijk deed op school was de clown uithangen, niet luisteren, brutaal zijn, andere kinderen storen enz. Op een gegeven moment kon hij tijdens instructie wel rustig tekenen, maar vrij snel daarop werd hij overspannen/depressief.. Toen hebben wij ook de knoop doorgehakt, hij moest teveel aanpassen en werd dus eigenlijk overvraagd en school beloofde al een hele tijd van alles maar er gebeurde niks. School wilde wel, maar er was sprake van overmacht. |
Quote |
Lisje schreef op: 23-01-2013 16:50:39 |
O ja en hier was het op de SBO ook dat mijn dochter voor de toets een 10 haalde, maar de rest van de
groep niet en dan moest ook zij het boek overdoen, wat meer dan 3 niveaugroepjes kon niet. |
Quote |